Utbruten tråd: Barn på fritids när man är arbetslös?

Jag menar bara att om det är så illa som du själv skriver så är det ju helt obegripligt att ditt barn inte får gå på fritids. Uppenbarligen (dvs om jag ska gå på vad TS skrivit) behövs det. Trist att olika kommuner har olika regler. Här och i många andra får barn till arbetslösa gå på fritids. Det tycker jag är helt rätt. Det tar ju tid att jobba på cv, ansökningar osv.

Men har de den regeln så vill de kanske inte godkänna det för en för de är väl rädda föŕ att alla andra arbetslösa (med mindre behov) också kommer vilja ha sina barn på fritids. Men jag hoppas att de ger med sig!
Men alltså....jag fattar inte, exakt vad är problemet med att barnen går på fritids? Om ungarna går mer än heltid på fritids av olika anledningar så är väl det bara bra?? Eller ska de sitta hemma alldeles ensamma när föräldrarna söker jobb eller jobbar eller pluggar eller whatever? Väldigt många barn blir då hemmasittande framför dator och teve i stället för att få pyssla och vara ute mm. Det är väl inte bättre att ungarna drar fram vind för våg i våra bostadsområden? Fattar faktiskt ingenting känner jag.

Ja, förskola i måttlig mängd är säkert bra för barnen. Men det uppstår genast två funderingar hos mig:
1) Är det bättre med 8 timmar än med 4 timmar? För många barn går för länge. Jag ser ingen lösning på det då föräldrarna faktiskt måste jobba. Sen tror jag att många (inte alla) hade kunnat prioritera annorlunda och jobba deltid istället för heltid (plus lite till).
2) Är det bättre med förskola än att vara hemma med mamma/pappa (förutsatt att det finns barn att umgås med)?

Jag känner folk som jobbar på fritids och de berättar om familjer där båda föräldrarna jobbar heltid plus lite till och barnen går riktiga långdagar på fritids. Familjer som varje år reser på semester minst 2 gånger (Thailand och liknande långresor), föräldrarna har båda vars en fin (dyr!) bil, barnen har vars en iPad och huset har pool. Men barnen kommer hem varje dag tidigast kl. 17.30 efter att ha börjat på fritids kl. 7. Då tycker jag att man prioriterat ett lyxliv framför tid med sina barn.
Jag har hört talas om dessa barn om och om igen. Jobbat nästan 10 år på en förskola i ett omrpde där föräldrarna tjänar mer än de flesta, mina barn går på en skola där de flesta skulle kunna åka på sådana resor jag vet inte hur många gånger per år. Vi bor i ett område där de tjänar 700 000 per år och uppåt (x2) i familjerna.

Men jag har ännu inte träffat på dessa barn som går från morgon till kväll för att föräldrarna ska ha råd med dyra bilar och resor.

Vi har haft några enstaka på förskolan jag jobbade på och en var en ensamstående mamma och sen har det varit föräldrar som jobbat i butik.

Så dessa barn som alla pratar om hela tiden kan ju inte direkt vara vanliga. Överrepresenterade eller normgivande på något sätt.

Jag var ju den där ensamstående mamman som alltid kom springande efter fsk egentligen stängt. Men de som jobbade där tyckte inte det var så farligt för de hade tydligen trevligt sista timmen. Min son fick då egentid med de vuxna. Varannan dag visserligen, han pratar fortfarande om de snälla ledarna. Nu jobbar han själv som extra resurs med ett barn som behöver det.

Jag var ju den där ensamstående mamman som alltid kom springande efter fsk egentligen stängt. Men de som jobbade där tyckte inte det var så farligt för de hade tydligen trevligt sista timmen. Min son fick då egentid med de vuxna. Varannan dag visserligen, han pratar fortfarande om de snälla ledarna. Nu jobbar han själv som extra resurs med ett barn som behöver det.
Min syrra med kom jag att tänka på nu. Ja så är livet ibland och jag blir så förbannad på folk som öppet berättar att de jobbar inom barnomsorgen och sen sitter och kränker alla som inte kan eller vill vara hemma med sina barn i minst 7 år.

Om alla som hade barn hoppade av sitt jobb för att vara hemma istället så blev det inga vägar byggda.

Min syrra med kom jag att tänka på nu. Ja så är livet ibland och jag blir så förbannad på folk som öppet berättar att de jobbar inom barnomsorgen och sen sitter och kränker alla som inte kan eller vill vara hemma med sina barn i minst 7 år.

Om alla som hade barn hoppade av sitt jobb för att vara hemma istället så blev det inga vägar byggda.
Om alla var hemma så länge skulle ju förskolepersonalen inte ha något jobb :p

Om alla var hemma så länge skulle ju förskolepersonalen inte ha något jobb :p
:D Sant! Och inte fritids heller för föräldrarna sitter på en parkbänk med lite bulla efter skolan. Då skulle alltså de som jobbat på förskolan frigöras för att kunna skriva miljötillstånd för bergtäkter så det blir någon fart på vägbygget. Och de som jobbat på fritids skulle kunna frigöras för projekteringen.

Ibland får jag en otäck känsla (som förhoppningsvis är fel) att samma undergrupp som gärna ser kvinnan som främsta vårdaren och att det är mycket viktigt för barn att vara hemma de första fem åren också gärna börjar arbeta med små barn.

@Brandgul vad anser du som pegagog om detta med barn på fritids trots att det inte omsorgsbehov? Där verkar ju åsikterna gå rejält isär i tråden.
Själv tycker ju jag att det är rimligt om sådana barn får gå i alla fall kanske 2-3 h 3 ggr i veckan eller något sådant om de vill (och föräldrarna betalar för platsen som alla andra, förstås), det händer ju mycket på fritids och risken att man hamnar utanför om man aldrig får följa med dit känns stor.

@Brandgul vad anser du som pegagog om detta med barn på fritids trots att det inte omsorgsbehov? Där verkar ju åsikterna gå rejält isär i tråden.
Själv tycker ju jag att det är rimligt om sådana barn får gå i alla fall kanske 2-3 h 3 ggr i veckan eller något sådant om de vill (och föräldrarna betalar för platsen som alla andra, förstås), det händer ju mycket på fritids och risken att man hamnar utanför om man aldrig får följa med dit känns stor.
Jag anser att det är där det händer. Min kollegas barn i tvåan får inte gå på fritids för att de varit FL. Jättekul för en kille som älskar att sparka fotboll att vara hemma. Ensam. När alla andra är på fritids. Tja han kan ju kolla TV eller spela på mobilen som tidsfördriv. Det är ju enligt vissa bättre än att vara ute och röra på sig... Han tycker inte att det är roligt klippa, klistra och leka med lera. Det säger väl sig själv om man tänker efter?

Jag anser att det är där det händer. Min kollegas barn i tvåan får inte gå på fritids för att de varit FL. Jättekul för en kille som älskar att sparka fotboll att vara hemma. Ensam. När alla andra är på fritids. Tja han kan ju kolla TV eller spela på mobilen som tidsfördriv. Det är ju enligt vissa bättre än att vara ute och röra på sig... Han tycker inte att det är roligt klippa, klistra och leka med lera. Det säger väl sig själv om man tänker efter?
Jag håller ju med dig fullständigt om det! Var mest nyfiken på vad du tyckte eftersom en annan förskolepedagog tidigare i tråden var av helt annan åsikt.

Tänkte just på det. Borde inte barnen vara slutkörda efter en skoldag och sociala aktiviteter ända till kl 16 alla dagar i veckan (visserligen inte helgen då)? Orkar de med läxor? Eller görs läxor på fritids? Finns ork till andra aktiviteter/intressen/sport sen?

Men alla barn med heltidsarbetande föräldrar går väl på fritids? Jag tänker att det måste vara väldigt ovanligt att en sexåring går hem själv klockan ett och är ensam hemma tills föräldrarna kommer hem vid femtiden.

Min erfarenhet är att barnen inte blir mer slut av fritids än att gå på förskolan samma tider. Läxorna gör man på kvällen. Aktiviteter är ju sällan på tidig eftermiddag i alla fall, eftersom de flesta föräldrar jobbar då och inte kan följa barnen till aktiviteten.

Jo det är klart. Jag tänkte mer på om man har möjlighet att hämta tidigare, om det gör att barnen har lättare med läxor och ork till andra aktiviteter de pysslar med på fritiden.
Fast en av poängerna med fritids är ju att man inte behöver en massa andra aktiviteter. Åtminstone mina barn skulle dessutom tycka att det var djupt orättvist om jag hämtade dem vid tre för att de skulle sitta hemma och läsa läxor, när alla kompisarna får vara kvar på fritids till fem och leka.

Ursäkta men känner du alla barn och alla fritids!? Väldigt mycket av leken sker just på fritids, skolans raster är inte så många och långa och fritids är för många barn ett väldigt bra komplement. Det är bara dumt att påstå att inga barn behöver fritids. Det är väldigt lätt att hamna utanför om man måste gå hem kl 13 varje dag! Sedan kan jag inte förstå hur du skulle få det till att man bara skulle träffa sina barn 1-2 h per dag genom att gå i skola och på fritids kl 8-16 (och kanske inte ens fritids varje dag utan kanske 3 om man inte har tillsynsbehov)?
Visst är det bra med tid för sig själv hemma, men lek och goda relationer till andra barn är det också.
För att den ekvationen ska gå ihop (träffa barnen en timme om dagen när de går på skola/fritids 8-16), så skulle ju barnen behöva somna för natten 16:30 varje dag. Ett skolbarn som sover 16:30-7:30, alltså femton timmar per dygn, skulle jag ta till läkare. Det är ju inte normalt.

• Gilla
Reactions: ako
Men det måste väl vara ovanligt? 21-6:30 sover min sexåring. 12 timmar per dygn har inget av barnen sovit sen de var halvåret gamla. Om de som sexåringar sov 12 timmar en natt så berodde det i regel på att de var sjuka och hade feber.

Det kan det säkerligen vara :D. Som tioåring var det inte ovanligt att han sov 14 timmar per natt under sommarlovet. Ska bli spännande att se hur kommande syskonet sover i jämförelse, kan mycket väl hända att vi får oss en chock...

Fast en av poängerna med fritids är ju att man inte behöver en massa andra aktiviteter. Åtminstone mina barn skulle dessutom tycka att det var djupt orättvist om jag hämtade dem vid tre för att de skulle sitta hemma och läsa läxor, när alla kompisarna får vara kvar på fritids till fem och leka.

Men har barnen verkligen inga andra intressen än att leka?
Dans? Musikinstrument? Olika sporter? Jag menar ju sådant utöver ”fri lek” eller vad man ska kalla det. Eller anordnas sånt på fritids med idag?
Kommer bara ihåg fritids när jag var barn och det var dötråkigt och alla bara väntade på att bli hämtade av sina föräldrar. Men ja, det var ett par år sedan om vi säger så 😛

Men har barnen verkligen inga andra intressen än att leka?
Dans? Musikinstrument? Olika sporter? Jag menar ju sådant utöver ”fri lek” eller vad man ska kalla det. Eller anordnas sånt på fritids med idag?
Kommer bara ihåg fritids när jag var barn och det var dötråkigt och alla bara väntade på att bli hämtade av sina föräldrar. Men ja, det var ett par år sedan om vi säger så 😛
Visst har många barn fritidsaktiviteter också, någon dag i veckan eller så. Dessa ligger dock oftare senare på e m så att arbetande föräldrar ska kunna skjutsa.
Hur verksamheter fungerar skiljer sig säkert både över tid och beroende på var man går. På vår skolas fritids har barnen roligt, de gör organiserade men frivilliga aktiviteter flera dagar i veckan och mycket av kamratkontakterna knyts där eftersom den ”vanliga” skolan de första åren är slut redan vid 12.30-13.30. Därför tror jag att det är olyckligt att bli helt utestängd från möjligheten att få delta p g a t ex en arbetslös eller föräldraledig förälder. Att få ta med en kompis eller två hem kompenserar inte heller, för man blir ändå aldrig delaktig i det roliga som händer på fritids om man aldrig får gå dit.
Sedan är det ju ingen som har sagt att barnen behöver gå till 16-17 varje dag om de inte har tillsynsbehov, får man gå till kanske 15 eller annan lämplig tid som passar verksamheten kanske 3 dagar per vecka och ta hem kompisar dessitom så tror jag det räcker för de flesta barn.

Senast ändrad:
Visst har många barn fritidsaktiviteter också, någon dag i veckan eller så. Dessa ligger dock oftare senare på e m så att arbetande föräldrar ska kunna skjutsa.
Hur verksamheter fungerar skiljer sig säkert både över tid och beroende på var man går. På vår skolas fritids har barnen roligt, de gör organiserade men frivilliga aktiviteter flera dagar i veckan och mycket av kamratkontakterna knyts där eftersom den ”vanliga” skolan de första åren är slut redan vid 12.30-13.30. Därför tror jag att det är olyckligt att bli helt utestängd från möjligheten att få delta p g a t ex en arbetslös eller föräldraledig förälder. Att få ta med en kompis eller två hem kompenserar inte heller, för man blir ändå aldrig delaktig i det roliga som händer på fritids om man aldrig får gå dit.
Aha ja men då förstår jag. Jag har aldrig tidigare hört om barn som hellre är på dagis/fritids än hemma (förutom fall där det varit problem i familjen men det är ju en helt annan sak)

Jag var så otroligt lättad och glad över att få gå hem efter skolan medan vissa andra gick till det som motsvarade fritids. Ibland var jag ensam men oftast åkte ungarna hem till varandra.

Aha ja men då förstår jag. Jag har aldrig tidigare hört om barn som hellre är på dagis/fritids än hemma (förutom fall där det varit problem i familjen men det är ju en helt annan sak)

Jag var så otroligt lättad och glad över att få gå hem efter skolan medan vissa andra gick till det som motsvarade fritids. Ibland var jag ensam men oftast åkte ungarna hem till varandra.

Jag tror att det där överlag har ändrat sig över åren. De flesta barn har ju två arbetande föräldrar och går därför till fritids och därav har fritidsverksamheten utvecklats med bl a egen läroplan etc, och om ”alla andra” går så är det inte så kul för kanske 1-3 barn med föräldralediga eller arbetslösa föräldrar att inte få delta.

Jag tror att det där överlag har ändrat sig över åren. De flesta barn har ju två arbetande föräldrar och går därför till fritids och därav har fritidsverksamheten utvecklats med bl a egen läroplan etc, och om ”alla andra” går så är det inte så kul för kanske 1-3 barn med föräldralediga eller arbetslösa föräldrar att inte få delta.
Nej det kan jag ju förstå. Jag tror till. PC med att många skolor här förbjuder barnen från att gå hem själv. De måste alltså hämtas av vuxen person. Jag cyklade hem själv

• Gilla
Reactions: ako

Liknande trådar

Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 276
Senast: leoparden
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
16
· Visningar
2 464
Senast: Kilauea
·
Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
698
Senast: Kilauea
·
Svar
6
· Visningar
5 177
Senast: clusia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka