Ja det är ju eftersträvansvärt med barn som leker själv i gäng... nog skedde mkt skräp ute på gårdarna där få vuxna fanns.
Ni kan inte jämföra fritids med då och nu - aktiviteter som jag på rak arm kommer ihåg av mina besök förra veckan på skolan under dagen (jobbar som rektor).
Gipsmask, pingis, idrottshallsbesök m hinderbana, tårtbak och midsommarfest, pyssel, spionera på rektorn
, pärlplattor, bad (varje dag vi har skolan 200 meter från egen strand), lek, fotboll mm och det är bara vad jag sett när jag behövt prata med någon på fritids (arbetar som rektor). Besök m buss till lekpark i stan. Minigolf.
Då är detta ett urval jag ser inte allt men barnen vill vara på fritids för det händer roliga saker och aktiviteter och vuxna som har tid med dem. Av 225 barn har 224 fritids vid höststart ngt färre på vårterminen då treorna skolar ut sig inför åk 4. Förskoleklass och åk 1 har till 100% fritids. Föräldralediga har tio timmar som barnen VILL använda och också gör det fördelat över veckan.
Jag rekomenderar att barn till föräldralediga i fskl och åk 1 tar 10 timmar nästan all fri lek och kompisbildande sker efter skolan och att helt missa den kräver aktiva föräldrar som tar med sig extra barn ofta hem att leka med.