Ah på så visJag vet. Men jag vet inte när det slutar och vilka alla skolor som gör så.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ah på så visJag vet. Men jag vet inte när det slutar och vilka alla skolor som gör så.
Det jag skrev var att antingen tar man hand om barnen och skolkar från jobbet, eller så får barnen ta hand om sig själva och man jobbar. Att ta hand om barnen och vara med dem samtidigt som man jobbar, hur går det till i praktiken?Vart har jag skrivit att man skolkar ifrån jobbet om man arbetar hemifrån? Det är du som påstår att man gör det. Du vet väl inte hur mitt och andras arbete ser ut? Men det spelar tydligen inte nån roll hur jag formulerar det.
Jag skolkar från mitt jobb och alla andra som arbetar som jag också tydligen.
Det är som sagt bra med fritids om det behövs.Vart har jag skrivit att man skolkar ifrån jobbet om man arbetar hemifrån? Det är du som påstår att man gör det. Du vet väl inte hur mitt och andras arbete ser ut? Men det spelar tydligen inte nån roll hur jag formulerar det.
Jag skolkar från mitt jobb och alla andra som arbetar som jag också tydligen.
Mitt arbete är ett sådant. Arbetar på en bokföringsbyrå och är fri att göra mitt arbete när jag vill till nästan 100% och jag arbetar heller inte heltid. Jag kan ju knappast vara helt unik.Det jag skrev var att antingen tar man hand om barnen och skolkar från jobbet, eller så får barnen ta hand om sig själva och man jobbar. Att ta hand om barnen och vara med dem samtidigt som man jobbar, hur går det till i praktiken?
Det finns absolut massor av olika jobb, men vilket jobb går ut på att t ex gå ut med barnen och spela basket, eller läsa en bok för dem, eller hjälpa dem med läxorna?
Så även om man jobbar hemma, så innebär det knappast att man är fri att ta hand om ett gäng barn.
Nog om sidospåret, barn/föräldrar som behöver fritids ska givetvis ha rätt till det.Mitt arbete är ett sådant. Arbetar på en bokföringsbyrå och är fri att göra mitt arbete när jag vill till nästan 100% och jag arbetar heller inte heltid. Jag kan ju knappast vara helt unik.
Då är väl ditt arbete inte alls sånt att du t ex kan spela fotboll med barnen samtidigt som du jobbar? När jobbar du utan att det tar tid från familjen?Mitt arbete är ett sådant. Arbetar på en bokföringsbyrå och är fri att göra mitt arbete när jag vill till nästan 100% och jag arbetar heller inte heltid. Jag kan ju knappast vara helt unik.
Det jag skrev var att antingen tar man hand om barnen och skolkar från jobbet, eller så får barnen ta hand om sig själva och man jobbar. Att ta hand om barnen och vara med dem samtidigt som man jobbar, hur går det till i praktiken?
Det finns absolut massor av olika jobb, men vilket jobb går ut på att t ex gå ut med barnen och spela basket, eller läsa en bok för dem, eller hjälpa dem med läxorna?
Så även om man jobbar hemma, så innebär det knappast att man är fri att ta hand om ett gäng barn.
Varför skulle jag inte kunna det? Det styrs inte kontorstiderna öht? Nu är min son 14mån och jag är föräldraledig så jag arbetar inte alls. Men sen när han blir äldre så kan jag mkt väl ta med mej arbetet hem och arbeta vilken tid på dygnet jag vill. Bara för att man arbetar hemifrån betyder inte att man gör det mellan 08-17.Då är väl ditt arbete inte alls sånt att du t ex kan spela fotboll med barnen samtidigt som du jobbar? När jobbar du utan att det tar tid från familjen?
Tack Barn behöver normalt inte övervakas varje sekund de är vakna.Jag svarar utifrån mina erfarenheter när jag var barn.
Min mamma var lågstadielärare.
Hon gjorde en hel del jobb hemma, med att rätta prover och förbereda lektioner och liknande.
Hon kunde sitta i ett rum och utföra de här arbetsuppgifterna samtidigt som min syster och jag satt i samma rum och läste läxor, lekte med klippdockor eller liknande.
Det var inga problem.
Jag tänker att de flesta barn i skolåldern kan underhålla sig utmärkt själva med en vuxen på plats i bostaden, utan att den vuxne/a behöver ägna sig aktivt åt barnen.
Fast ta hand om. Vilken 7,8,9,10,11 -åring vill vara ständigt övervakad av en förälder? När ska de få vara ifred då? Jag satt inte och ständigt övervakade mina barn när vi var lediga när de var i fritidsåldern. De lekte utmärkt själva.Det jag skrev var att antingen tar man hand om barnen och skolkar från jobbet, eller så får barnen ta hand om sig själva och man jobbar. Att ta hand om barnen och vara med dem samtidigt som man jobbar, hur går det till i praktiken?
Ja men då blir det som @Mabuse skriver, ingen tar hand om barnet för föräldern arbetar. På fritids är ju personalen anställd för att ta hand om barnen. Där jag bor, i en universitetsstad så går alla barn på fritids för båda föräldrarna jobbar. Kanske är en skillnad mellan stad och land?Jag svarar utifrån mina erfarenheter när jag var barn.
Min mamma var lågstadielärare.
Hon gjorde en hel del jobb hemma, med att rätta prover och förbereda lektioner och liknande.
Hon kunde sitta i ett rum och utföra de här arbetsuppgifterna samtidigt som min syster och jag satt i samma rum och läste läxor, lekte med klippdockor eller liknande.
Det var inga problem.
Jag tänker att de flesta barn i skolåldern kan underhålla sig utmärkt själva med en vuxen på plats i bostaden, utan att den vuxne/a behöver ägna sig aktivt åt barnen.
Det kan ju faktiskt vara så att barnen roar sig bra på egen hand med en medhavd kompis och att det räcker att en vuxen finns till hands.Då är väl ditt arbete inte alls sånt att du t ex kan spela fotboll med barnen samtidigt som du jobbar? När jobbar du utan att det tar tid från familjen?
Det här är ju anledningen till att alla barn härikring går på fritids, deras föräldrar jobbar. Och eftersom alla barn är på fritids, så skulle det ju bli väldigt ensamt för barn som inte fick vara där för att deras föräldrar var arbetslösa.
Exakt det är min poäng. Om föräldern verkligen jobbar hemma, så får barnen ta hand om sig själva. Och jag förstår inte riktigt varför det är bättre att ingen tar hand om barnen än att fritidspersonalen gör det.Ja men då blir det som @Mabuse skriver, ingen tar hand om barnet för föräldern arbetar. På fritids är ju personalen anställd för att ta hand om barnen. Där jag bor, i en universitetsstad så går alla barn på fritids för båda föräldrarna jobbar. Kanske är en skillnad mellan stad och land?
Men barnen som inte får vara med då, de som är ensamma?Det kan ju faktiskt vara så att barnen roar sig bra på egen hand med en medhavd kompis och att det räcker att en vuxen finns till hands.
Sedan är jag absolut för fritids, men visst kan det gå att jobba hemifrån och finnas till hands för barn ändå
Men bara för att man sitter med läxrättning/skriver fakturor eller vad man nu gör så blir man varken blind eller döv för omgivningen. Man finns ju tillhands, man kan ju faktiskt göra flera saker samtidigt och man kan vara flexibel. Det är ju vitsen med att kunna göra viss del av sitt arbete hemifrån?Ja men då blir det som @Mabuse skriver, ingen tar hand om barnet för föräldern arbetar. På fritids är ju personalen anställd för att ta hand om barnen. Där jag bor, i en universitetsstad så går alla barn på fritids för båda föräldrarna jobbar. Kanske är en skillnad mellan stad och land?
Hur du spelar fotboll samtidigt som du arbetar.Varför skulle jag inte kunna det? Det styrs inte kontorstiderna öht? Nu är min son 14mån och jag är föräldraledig så jag arbetar inte alls. Men sen när han blir äldre så kan jag mkt väl ta med mej arbetet hem och arbeta vilken tid på dygnet jag vill. Bara för att man arbetar hemifrån betyder inte att man gör det mellan 08-17.
Vad är det jag inte lyckas förklara?
Där tycker vi olika. Jag har inga bekymmer med att mina barn är hemma och leker med kompisar om det bara finns en vuxen tillgänglig.Men barnen som inte får vara med då, de som är ensamma?
Jag skulle nog heller inte vara ok med att en annan förälder tog hem mitt barn, och sen satte sig att jobba och lämnade barnen åt sitt öde. Jag tänker att om man ber att få ta med sig någon annans barn hem, då kommer man också ta hand om det. I alla fall om det handlar om 6-8-åringar.
Vitsen med att jobba hemma, som jag ser det, är att man spar tid på jobbresorna.Men bara för att man sitter med läxrättning/skriver fakturor eller vad man nu gör så blir man varken blind eller döv för omgivningen. Man finns ju tillhands, man kan ju faktiskt göra flera saker samtidigt och man kan vara flexibel. Det är ju vitsen med att kunna göra viss del av sitt arbete hemifrån?
Och som flera andra skriver, barn leker väl alldeles utmärkt tillsammans med sina kompisar utan vuxnas ständiga inblandning?
Har du tagit dig tid att någon gång gå och lyssna på vad de faktiskt gör och säger? Man kan bli rätt överraskad. Det är så de där historierna ”alltså, när jag var liten gjorde vi x och y, herregud, om mina föräldrar hade vetat!!” kommer till.Där tycker vi olika. Jag har inga bekymmer med att mina barn är hemma och leker med kompisar om det bara finns en vuxen tillgänglig.
Vi har helt enkelt inte samma uppfattning i frågan och inte samma typ av arbete. I mitt jobb är det ingen som drabbas utav att jag delar upp arbetet under dagen.Vitsen med att jobba hemma, som jag ser det, är att man spar tid på jobbresorna.
Men det är ju inte helt lätt att försöka rätta tentor samtidigt som barn leker i rummet och man blir avbruten var femte minut för att barnen vill visa eller fråga något. Eller, det kan man ju göra, men stackars studenter, för de får ingen fair bedömning på sina svar med en så ofokuserad examinator.
Och jag skulle säga att man t ex inte kan spela fotboll och betala fakturor samtidigt. Rent fysiskt, alltså, hur sitter man vid datorn samtidigt som man springer efter en boll?