Utbruten tråd: Barn på fritids när man är arbetslös?

Jag förstår bara inte vad det är som kräver kapacitet? Öppna dörren? Ge dem en fika? Följa med dem ut på en lekplats och sitta på en bänk medan de leker?

Om hon nu har så stora problem att hon inte klarar av att låta barnet ha hem en kompis någon gång då och då som behöver hon ju hjälp. Mer hjälp än fritids kan ge.
Men, vem som helst kan väl bli stressad av att ha ett extra barn hemma. Folk har olika personlighet?

Tänk såhär,

-jag har svårt för matte, siffrorna flyter bara ihop för mig, jag blir jättestressad.
- Äh jag förstår inte vad det är som kräver något av lite matte, det ju bara att hoppa in på en föreläsning på universitetet och lyssna lite, de märker garanterat inte en extra student hit eller dit. Då lär du dig.

-jag är jättedålig på att läsa, läser aldrig böcker.
-jo men ta upp Sagan om ringen och läs den, kommer göra susen. Sitt bara fem timmar om dagen så är du klar på en vecka. Vad är problemet? att öppna boken?

Tack till alla som förstår. Ni andra kan stoppa era präktiga perfekta mammaideal nånstans där solen inte skiner.
Jag vet att jag är långt ifrån perfekt, men jag kämpar på efter mina förutsättningar för att få en normal vardag.

För att få en inblick i min kapacitet så har jag idag varit på rutinbesök hos min sköterska på neuro, haft ett trevligt samtal med min arbetsförmedlare och varit hos kiropraktorn. Allt vanesaker. Och nu är jag så trött att jag nästan behöver sova. Men istället måste jag uppbringa nån sorts energi för att underhålla mitt barn...

Eller så kanske den avlastningen räcker? Hon kanske kan orka en kompis någon gång i bland men inte flera gånger i veckan. Får barnet fritids till kanske kl 15 och dessutom leka med kompis hemma någon gång då och då är det ju lugnt, men om hon får gå ifrån kompisarna kl 13 och ta hem kompis ett par gånger per månad så blir det för lite.
Alla har inte samma livssituation och förutsättningar!
När jag var föräldraledig hade vi med oss kompisar hem i princip varje dag. Det funkade här hos oss, men jag förstår fullt att det inte gör det om man inte mår bra.

Jag har skrivit att jag tycker att TS barn ska få gå på fritids. Men också att det inte kan ersätta hela barnets sociala liv.

Tack till alla som förstår. Ni andra kan stoppa era präktiga perfekta mammaideal nånstans där solen inte skiner.
Jag vet att jag är långt ifrån perfekt, men jag kämpar på efter mina förutsättningar för att få en normal vardag.

För att få en inblick i min kapacitet så har jag idag varit på rutinbesök hos min sköterska på neuro, haft ett trevligt samtal med min arbetsförmedlare och varit hos kiropraktorn. Allt vanesaker. Och nu är jag så trött att jag nästan behöver sova. Men istället måste jag uppbringa nån sorts energi för att underhålla mitt barn...

Då är det uppenbart att du behöver mer hjälp än bara den fritids kan ge. Fritids räcker helt klart inte.

Varför är det relevant om kamomillos barn leker med alla 27 barn i klassen? Det är väl rätt osannolikt att alla 27 barnen skulle tycka att alla de andra 26 barnen i klassen är roliga att leka med.
Människor (även barn) är olika, har olika personlighet, tycker om att göra olika saker och därför är det osannolikt att alla barn i en klass skulle klicka med alla andra barn i klassen. Vissa barn älskar fotboll och det är det enda de vill göra och andra tycker om att leka med dockor. Vissa tycker om att sitta lugnt och stilla och leka andra vill fara runt och vara aktiva. Inget är mer rätt än något annat. Bara olika.
Kamomillos barn får leka med hur många hen vill. Det vi diskuterar är ju att vi är många som ser viss tid på fritids som bra av de anledningar som sagts ovan- det är ju knappast någon som har försökt att övertala kamomillo eller någon annan om att deras barn måste gå där...

Kamomillos barn får leka med hur många hen vill. Det vi diskuterar är ju att vi är många som ser viss tid på fritids som bra av de anledningar som sagts ovan- det är ju knappast någon som har försökt att övertala kamomillo eller någon annan om att deras barn måste gå där...

Absolut är viss tid bra men inte absolut nödvändigt för ett barns utveckling och sociala liv.

Absolut är viss tid bra men inte absolut nödvändigt för ett barns utveckling och sociala liv.
Men det beror ju helt på de övriga omständigheterna runt barnet försökte ju just påvisas.

Dvs det beror på vilket socialt liv och utevistelse, högläsning, pysselmaterial, närhet till vänner som det i övrigt finns tillgång till. Och det varierar ju bla beroende på bostadsområde och omgivningens barns tendenser till utevistelse osv.

Eller nödvändigt? Barn kan ju växa upp och överleva lite varstans. Det är väl självklart att hemskolade barn på en ö utanför Englands kust med får som sällskap också överlever till vuxen ålder, utvecklade och sociala och glada. Men ändå.

Det är väl ingen som har påstått att det är (livs) nödvändigt? Men om man vill sitt barns bästa och ser att hen blir ledsen för att hen aldrig får följa med till fritids och/ eller hamnar utanför gruppen, så är det det väl inte så konstigt att man önskar att de ska få hänga med dit ett par h några gånger i veckan.

Du är bra. Du duger som du är som mamma och människa. Strunta i förnumstiga människor som uppenbarligen saknar empatisk förmåga.

Då är det uppenbart att du behöver mer hjälp än bara den fritids kan ge. Fritids räcker helt klart inte.
På vilket sätt är det uppenbart? Hur kan du ens göra den bedömningen?

@Ninnurur är en förälder som verkligen verkligen kämpar för sitt barns bästa och hon gör det i en motvind du uppenbarligen inte kan förstå. Du kan lita på att @Ninnurur trots den motvinden är fullt kapabel att bedöma vilken hjälp hon och hennes barn behöver och vet du vad det bästa av allt är? Istället för att låtsas som att allt är bra och låta sitt barn betala notan så ber hon om hjälp. Hon är en förälder många skulle ta efter.

På vilket sätt är det uppenbart? Hur kan du ens göra den bedömningen?

@Ninnurur är en förälder som verkligen verkligen kämpar för sitt barns bästa och hon gör det i en motvind du uppenbarligen inte kan förstå. Du kan lita på att @Ninnurur trots den motvinden är fullt kapabel att bedöma vilken hjälp hon och hennes barn behöver och vet du vad det bästa av allt är? Istället för att låtsas som att allt är bra och låta sitt barn betala notan så ber hon om hjälp. Hon är en förälder många skulle ta efter.
:heart:heart:heart

Kan någon berätta för mej vad barnen får göra på fritids, som dom inte kan få göra hemma? Eftersom jag jobbar i skolvärlden, och hoppar in både på fritids, i förskoleklass och på förskolan skulle det vara kul att veta vad som gör att fritids är så viktigt?

* Jenny *

Jag har en positiv bild, och det de gör? De lär sig att umgås och interagera med andra. Spelar fotboll, ritar, pysslar, har hattparad, åker och badar, umgås UTAN föräldrar. Vi bor liksom mitt i Stockholm. De kan inte dra iväg själva och leka i skogen. Eller bada. Jag gör massor med mina barn, men jag kan inte och vill inte jobba halvtid för att bygga kottdjur.

Hur ska jag ta det att vår fritidspersonal betonar att det är viktigt med fritids för det sociala? Att de anser mig vara en kass förälder?

Ju mer jag läser här desto mer känner jag att jag har haft en himla tur. Jag gick hos dagmamma där de andra barnen var yngre, andra i klassen på fritids.
På helger och från mellanstadiet fanns möjligheten att leka med andra. Av en slump var vi fyra tjejer i samma klass som bodde i samma kvarter och sedan hade en bra bit bort till nästa barns bostad. Två av dessa flickor hade föräldrar som var noggranna med att lära ut socialt ansvar. De skulle helt enkelt inte ha accepterat om någon av oss fyra regelbundet skulle ha lämnats utanför. Och pga att man nästan såg mellan husen kunde de ha koll på det.

Jag skulle bara ha suttit hemma och läst böcker om inte de flickorna hade uppfostrats till att bjuda med mig. Jag var för dålig på att skapa och utveckla mina sociala kontakter om det skulle ha behövts att jag drev det med egna initiativ. Mamma orkade tvätta kläder och fixa kvällsmat när hon kom från jobbet, men inget mer och hade lika klent kontaktnät själv. Så lära mig att bli mer social kunde jag inte få hemifrån.

Förutom möjligheten att vara på fritids så vill jag säga att de andra föräldrarna är bland det viktigaste.
Ni som kan göra det där med att ta initiativ till kontakter mellan barnen och ha andras barn hemma för lek och umgänge. Tänk på vilka umgängesmönster era barn har och vilka normer ni lär dem om hur man ser fler människor än sin innersta, nära krets.
Inte så att man behöver umgås med alla oavsett om man trivs eller inte. Men de där som man egentligen inte har något emot, men som det bara aldrig blir att man gör något med annars.

De flesta har en MiaMia eller en Ninnurur-dotter i sin närhet. Det lilla som knappt kostar något extra för er kan göra så stor skillnad. Inte bara just då medan man är barn, men också senare t.ex. för om man klarar sig bra på en arbetsintervju eller inte.

Ju mer jag läser här desto mer känner jag att jag har haft en himla tur. Jag gick hos dagmamma där de andra barnen var yngre, andra i klassen på fritids.
På helger och från mellanstadiet fanns möjligheten att leka med andra. Av en slump var vi fyra tjejer i samma klass som bodde i samma kvarter och sedan hade en bra bit bort till nästa barns bostad. Två av dessa flickor hade föräldrar som var noggranna med att lära ut socialt ansvar. De skulle helt enkelt inte ha accepterat om någon av oss fyra regelbundet skulle ha lämnats utanför. Och pga att man nästan såg mellan husen kunde de ha koll på det.

Jag skulle bara ha suttit hemma och läst böcker om inte de flickorna hade uppfostrats till att bjuda med mig. Jag var för dålig på att skapa och utveckla mina sociala kontakter om det skulle ha behövts att jag drev det med egna initiativ. Mamma orkade tvätta kläder och fixa kvällsmat när hon kom från jobbet, men inget mer och hade lika klent kontaktnät själv. Så lära mig att bli mer social kunde jag inte få hemifrån.

Förutom möjligheten att vara på fritids så vill jag säga att de andra föräldrarna är bland det viktigaste.
Ni som kan göra det där med att ta initiativ till kontakter mellan barnen och ha andras barn hemma för lek och umgänge. Tänk på vilka umgängesmönster era barn har och vilka normer ni lär dem om hur man ser fler människor än sin innersta, nära krets.
Inte så att man behöver umgås med alla oavsett om man trivs eller inte. Men de där som man egentligen inte har något emot, men som det bara aldrig blir att man gör något med annars.

De flesta har en MiaMia eller en Ninnurur-dotter i sin närhet. Det lilla som knappt kostar något extra för er kan göra så stor skillnad. Inte bara just då medan man är barn, men också senare t.ex. för om man klarar sig bra på en arbetsintervju eller inte.
Jag håller med. Jag mobbades även under hela min grundskoletid = jag vet inte hur man gör för att ta kontakt och leka utanför skolan.

Jag menar bara att om det är så illa som du själv skriver så är det ju helt obegripligt att ditt barn inte får gå på fritids. Uppenbarligen (dvs om jag ska gå på vad TS skrivit) behövs det. Trist att olika kommuner har olika regler. Här och i många andra får barn till arbetslösa gå på fritids. Det tycker jag är helt rätt. Det tar ju tid att jobba på cv, ansökningar osv.

Men har de den regeln så vill de kanske inte godkänna det för en för de är väl rädda föŕ att alla andra arbetslösa (med mindre behov) också kommer vilja ha sina barn på fritids. Men jag hoppas att de ger med sig!

Och det är inte så konstigt att man kan bli så trött när man som Ninnurur är ensamstående med väldigt lite möjlighet till avlastning.
Sedan så kanske det finns mer saker i livet som gör att hon inte är kapabel just nu men kanske hade varit det mef om förutsättningarna varit annorlunda. Det vet vi inget om.
Jag hoppas att ni som dömer (tex @Lingon) utan att veta bakgrunden som Ninnurur ändå är rätt öppen med inte blir dömda på samma sätt rakt av den dag ni råkar i svårigheter och söker lösningar för det ska fungera bättre.. För det är inte kul när man har det lite kämpigt att bli dömd som nu gör här.

Ninnurur tar hand om sitt barn utmärkt efter förutsättningarna. Det kan jag garantera.

Men alla kan väl behöva lite hjälp på traven ibland?

Liknande trådar

Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 276
Senast: leoparden
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
16
· Visningar
2 464
Senast: Kilauea
·
Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
698
Senast: Kilauea
·
Svar
6
· Visningar
5 177
Senast: clusia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka