Utbildning?

Ela

Trådstartare
Jag funderar på att lämna mitt ena sto på utbildning inom western. Hon är idag mest riden i skogen och går L:C dressyr på ett ungefär.

Hur långt hinner man ungefär på två månader? Jag förstår att detta är extremt olika men på ett ungefär vad bör man kunna kräva att de ska klara av?
Något speciellt man skall tänka på när man letar någon som kan utbilda hästen?

Sv: Utbildning?

Och din egen western skolning?
Az

Ja jag antar att det är enklare att lära sig på en häst som redan kan :crazy:

Tycker du ger ett onödigt otrevligt svar, du har väl ingen aning om hur jag tänker med fortsatt träning.
Och jag har iaf fått för mig att det är bäst att någon kunnig person utbildar hästen först sen kan man lära sig tillsammans med en häst som redan vet vad det handlar om.

Senast ändrad:

Ja jag antar att det är enklare att lära sig på en häst som redan kan :crazy:

Tycker du ger ett onödigt otrevligt svar, du har väl ingen aning om hur jag tänker med fortsatt träning.
Och jag har iaf fått för mig att det är bäst att någon kunnig person utbildar hästen först sen kan man lära sig tillsammans med en häst som redan vet vad det handlar om.

Tycka vad du vill, att ställa en fråga är inte otrevligt.
Om du tycka att du kan skicka en dressage häst till non själv lärd western träner och att hästen ska lära dig att rida det som påstås vara western,
lycka till.
Az

Nu har du inget vettigt för dig? ;) klart att man kan rida western sen på den utbildade hästen om man sen fortsätter och träna för någon . Samma om man köper en LA : dressyr häst och du är helt grön på dressyren , har du balance o sitter kvar i sadeln o kan styra så lär man sig snabbt med rätt tränare och att man själv är målmedveten o tränar som en tok på hemläxorna:) Sett många gröna vuxna nu AQHA tävlande vuxna som knappt sett en häst 2 år innan som tävlar med mkt bra resultat , dem är målmedvetna o ihärdiga o har viljan att lära sig :laugh:
Dressyren och Western går mkt hand i hand..fasst många tränare vill inte erkännat kanske pga att då kan dem förlora kunder...men VET att dressyren måste sitta i botten på en bra westernhäst..samling , bärighet, tempoväxling, flyttningarna, lösgjörande..ska kunna gjöras både med samlad kontakt i mun ..som en dressyrhäst..sen även gå lös bärig som en "westernhäst"

Senast ändrad av en moderator:

Jag skall skicka henne till någon som VET vad dom sysslar med, därför frågade jag i första inlägget vad man sakll tänka på om man skall lämna hästen i träning.

Och jag jag antar att jag tillsammans med hästen och en tränare sen kan lära mig western. Hur tycker du att man skall gå tillväga????

Jag anser att man skall lära sig på en häst som redan kan grunderna.

Senast ändrad:

Nu har du inget vettigt för dig? ;) klart att man kan rida western sen på den utbildade hästen om man sen fortsätter och träna för någon . Samma om man köper en LA : dressyr häst och du är helt grön på dressyren ,

Ja detta är ju något som man inom den "vanliga" dressyren brukar rekomendera grön ryttare + rutinerad häst och grön häst+rutinerad ryttare. man brukar inte rekomendera att man som helt grön ryttare rider på en helt grön häst.

ja , nu kom vi lite från din första fråga;)
på 2 månader bör du få din häst hyffsat bra grundutbildad i westernmomenten om du väljer en bra ryttare som har utbildat tidigare. Mkt beror även på hästen ibland ..en del är snabbare o har viljan att arbeta en del får man vara försiktigare med o ge mer tid. Lycka till :laugh:

ja , nu kom vi lite från din första fråga;)
på 2 månader bör du få din häst hyffsat bra grundutbildad i westernmomenten om du väljer en bra ryttare som har utbildat tidigare. Mkt beror även på hästen ibland ..en del är snabbare o har viljan att arbeta en del får man vara försiktigare med o ge mer tid. Lycka till :laugh:

Tack så mycket för svaret :bow:

Nu har du inget vettigt för dig? ;) klart att man kan rida western sen på den utbildade hästen om man sen fortsätter och träna för någon . Samma om man köper en LA : dressyr häst och du är helt grön på dressyren , har du balance o sitter kvar i sadeln o kan styra så lär man sig snabbt med rätt tränare och att man själv är målmedveten o tränar som en tok på hemläxorna:) Sett många gröna vuxna nu AQHA tävlande vuxna som knappt sett en häst 2 år innan som tävlar med mkt bra resultat , dem är målmedvetna o ihärdiga o har viljan att lära sig :laugh:
Dressyren och Western går mkt hand i hand..fasst många tränare vill inte erkännat kanske pga att då kan dem förlora kunder...men VET att dressyren måste sitta i botten på en bra westernhäst..samling , bärighet, tempoväxling, flyttningarna, lösgjörande..ska kunna gjöras både med samlad kontakt i mun ..som en dressyrhäst..sen även gå lös bärig som en "westernhäst"

Aaahh, good too know it only takes 2 years too be a Pro;
RIGHT :grin:
Az

Jag skall skicka henne till någon som VET vad dom sysslar med, därför frågade jag i första inlägget vad man sakll tänka på om man skall lämna hästen i träning.

Och jag jag antar att jag tillsammans med hästen och en tränare sen kan lära mig western. Hur tycker du att man skall gå tillväga????

Jag anser att man skall lära sig på en häst som redan kan grunderna.

Nu prata du lite förnuft:
Hur ska man göra?
Hitta non med en färdig Western Bridle Horse och prova så du få en känsla av hur en sån fungera. Känna dig Biten sättsa på och träna med den person och överföra det du har lärt dig till din egen häst, YOU LEARN BY DOING!, komma på ett problem då gå Båda du och hästen till den person för att låsa problemet, kan vara svårt att vet vad man göra för fel när man sitta i sadeln, men har du gott ridskol då vet du det.

Du kan hör av dig om ett par år och tala om hur det gick;
Men enlikt Annali bli man Proffs efter 2år, då kan jag sitta på lektern på AQHA SM och häja på dig :banana:
Jag vill dig så väl.
Good Luck
Az

Nu har inte jag kallat nån Proffs bara för att den tävlar AQHA med endast 2 års riderfarenhet i sadeln.. vet inte vart du fick detta i från ARIZ .. vissel vissel, ,finns väll ingen vettig människa som är proffs på så kort tid ,, själv vill jag inte kalla nån i detta land proffs i western.. möjligt vis sjujäkla..bättre än andra ..några är dock proffsigare än andra också . :)

Ja detta är ju något som man inom den "vanliga" dressyren brukar rekomendera grön ryttare + rutinerad häst och grön häst+rutinerad ryttare. man brukar inte rekomendera att man som helt grön ryttare rider på en helt grön häst.

Precis så tänker jag också!
Tycker du gör ett bra val att lämna hästen på träning, eftersom du har planer på att själv lära dig tillsammans med en tränare sedan :)

Fick det från du Anni, det var intrycket just att jag personlig känna såna som hade ett par tre år i sadeln med klubb rosetter och sen komma utt och kalla sig för Träner.
För mig non som går utt och ska skola andra och dersa häster och ta betala är Pros :grin:
En hovslager, vetrenär, snicker, rörläger, du ta för givit att dom är pros och kan sitt yrket, yrkets folk bruka gå uttbildning med non typ av kompetens exam och diplom i bak ficken.
Har bekanter som har kört samma räs som Ela tänka på som har blivit valdig besviken:(
Jag har sakt folk för kör sitt räs och lika till. Gå det bra fint, kan dom hör av sig.
Az

Ok då förstår jag hur du tänker..tänker likadant i den biten , men det är ju så här i Sverige , dem har ingen Strömsholm med lärare som har utbildat sig till westernlärare..som kan lära eleverna till westerntränare. Här är ju western lite utanför i detta vilket är mkt synd , vi har bara detta konsept ,, rid o tävla själv o få erfarenhet lär dig så mkt du kan ..sen jobba som tränare ..men nej Proffs behöver den tränaren inte vara för det ..bara för att han/hon tar betalt..har själv den erfarenheten..en del jobbar på mkt låg nivå och en del på högre nivå..beror ju mkt på tränarens kunnande, ok en nybörjare kan bli blåst på sina pengar om den väljer en tränare med erfarenhet på låg nivå :)

Och en tränare kan vara bra utan att kunna rida bra själv, vilket innebär att bara för att man har meriter inom en viss gren behöver det inte betyda att man är en bra tränare som har förmågan att lära ut. ;)

Och en tränare kan vara bra utan att kunna rida bra själv, vilket innebär att bara för att man har meriter inom en viss gren behöver det inte betyda att man är en bra tränare som har förmågan att lära ut. ;)
tränaren måste i alla fall rida hyffsat eller hur?..han/hon måste kunna rida momenten som lärs ut ..ta ex när du ska börja med galoppombyten och tränaren inte kan dem själv hur ska den kunna lära dig , kan ju inte stå med en handbok i handen :D självklart behöver personen inte tävla på internationell nivå , kan säkert förmedla nån kunskap ändå ..men måste kunna rida ;)
själv tävlar jag inte ens har bara tränat som en tok e livrädd för tävlingsbanan ,,men nog har jag ändå stått och tjatat på dottern emllanåt , samla ,driv , slutor innan byten mm . nån xtra kunskap har jag förmedlat...och jag tävlar inte ens western .. ...tjötar bara ... asg

Absolut! Den måste ha kunskap om vad som händer när man gör en viss sak och varför det händer.

Titta - du är ju själv ett lysande exempel! :)

ett bra exempel på hur en mor inte ska vara ..tjöta inte så förbann. och va inte såå petig.. sen - kan själv ..hör jag offtast här ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 526
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 141
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 031
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård