Utbildning på stötvågor

SandraM

Trådstartare
Finns det någon utbildning för att använda sig av stötvågor? Hur jag än letar så hittar jag inte direkt något, men kanske någon som sitter på mera i formation!

Det är nog för att det är en påbyggnadsutbildning även inom alternativmedicin ?

Googla på shockwave istället för stötvåg . Eller kontakta SLU för deras input ?

Tillägg. Hittade var jag hade läst det vsr skillnad. Hästens första osteopat: http://www.helsaohelhet.se/chock-wave/
Nu blir jag alltmer förvirrad :p Min häst fick stötvågsbehandling på klinik och enligt din länk ska det innebära att det bara hamnar i huden. Han fick det dock för att läka ligament över knäskålen vilket borde innebära att det enligt din länk borde varit chockvågsbehandling han fick. Förvirringen är total :confused: :crazy: :laugh:

Nu blir jag alltmer förvirrad :p Min häst fick stötvågsbehandling på klinik och enligt din länk ska det innebära att det bara hamnar i huden. Han fick det dock för att läka ligament över knäskålen vilket borde innebära att det enligt din länk borde varit chockvågsbehandling han fick. Förvirringen är total :confused: :crazy: :laugh:

Både jag och min häst har fått shockvågor. Min häst den riktade varianten på ligament och den bredare (kommer inte på mer korrekt benämning just nu) på muskler. Jag den bredare på muskler. Det är ju typ ultraljud. Gör svinont btw så förstår verkligen det där med att hästar inte känner all smärta på samma vis som oss, han reagerar inte alls/positivt medan jag får kämpa för att slappna av på de dåliga ställena. Samma behandlare och apparat på musklerna.

Stötvågor fick jag då lära mig var något annat när jag sa just det. Men det har jag ingen erfarenhet av. Därav fortsatt förvirring här. Speciellt när de flesta hemsidor man googlar fram blandar hej vilt om en sak.

Tillägg. Såg du hur apparaten gjorde då? Shockvågsmaskinerna jag sett rör ju sig inget. Medan jag tänker att en stötvåg enligt beskrivning ovan borde ju agera typ som en djupvåg fast med annat mönster o "huvud".

Shockvåg som jag sett den: http://aktivera-naprapati.se/wp-content/uploads/2017/06/aktivanaprati18327.png

Med risk för sviktande minne, det var drygt ett år sedan men nej, jag kan inte minnas att apparaten rörde sig utan den hölls det antal slag den skulle ge mot det ställe där de skulle träffa. Tog inte mer än någon minut att göra själva behandlingen. Dock syntes det att det kändes trots att han fått lugnande. Jag minns inte hur apparaten såg ut exakt men något liknande som på din bild var det ju. Här finns en dålig bild om du skrollar ner http://husabyhastklinik.se/vi-erbjuder.aspx klickar man på bilden står det http://husabyhastklinik.se/stotvagsterapi-samt-laser.aspx förvirringen blir bara än större...

Är det på Husaby ni var? Kanske hos våra osteopat då :D ML. Svarar bättre sen.

Ja första behandlingen fick han där, det var där utredningen gjordes. Övriga behandlingar fick han på en klinik vi har närmare till. Jag har för mig att det var en djursjukvårdare som gjorde behandlingen? Men som sagt, det var ett tag sedan, jobbiga besked osv. så jag kan minnas fel men jag tror inte att det var någon osteopat som gav behandlingen.

Jag brukar få stötvågsbehandling på ländryggen och si-leder.
Jag har inte sett på själva proben under behandling men det smattar/smäller. Tror inte det är några fysiska piggar som rör sig utan att det är nog "bara" ljudvågorna som behandlar.
Handtaget är antingen rakt eller lite pistolliknande. Det känns inte så mycket på vissa ställen medans det känns som 1000 nålar över andra partier.

Jag fick en rejäl lårkaka förra året och den lasrades först 2 ggr/v några veckor. Sedan när jag inte tyckte det hände något så körde vi stötvåg på den och den blev svinblå :o (min idé...) dock så minskade den lite så vi körde så fast med tre veckor i mellan så blödningen som kom han lägga sig.

Jag brukar få stötvågsbehandling på ländryggen och si-leder.
Jag har inte sett på själva proben under behandling men det smattar/smäller. Tror inte det är några fysiska piggar som rör sig utan att det är nog "bara" ljudvågorna som behandlar.
Handtaget är antingen rakt eller lite pistolliknande. Det känns inte så mycket på vissa ställen medans det känns som 1000 nålar över andra partier.

Jag fick en rejäl lårkaka förra året och den lasrades först 2 ggr/v några veckor. Sedan när jag inte tyckte det hände något så körde vi stötvåg på den och den blev svinblå :o (min idé...) dock så minskade den lite så vi körde så fast med tre veckor i mellan så blödningen som kom han lägga sig.

Låter precis som shockvågor!

På husaby jobbar en som kallas Jesus (har jobbat med stefan under sin utbildning), annars tror jag Jesus håller till i Skåne nu mer men kan ha flyttat på sig ingen.
Stefan håller till i asserdal en gång vecka och minst en gång någon annanstans i veckan.

På husaby jobbar en som kallas Jesus (har jobbat med stefan under sin utbildning), annars tror jag Jesus håller till i Skåne nu mer men kan ha flyttat på sig ingen.
Stefan håller till i asserdal en gång vecka och minst en gång någon annanstans i veckan.

Ystad. It's him :) Hästen var först hos Stefan men funkade inte riktigt med över 3 h resväg... Nu åker vi båda till ML. Har för mig det var Stefan som förklarade skillnaden för mig. Eller kanske Spångfors kan det nog också varit!

Ystad. It's him :) Hästen var först hos Stefan men funkade inte riktigt med över 3 h resväg... Nu åker vi båda till ML. Har för mig det var Stefan som förklarade skillnaden för mig. Eller kanske Spångfors kan det nog också varit!
Förstår att det inte funkar med 3 timmar.
Här får hästarna åka till Stefan men när det kommer till behandling av mig blir det någon annan på HH, har haft Jesus innan han flyttade ner.

Stefan och spångfors har ju jobbat mycket ihop men vet inte hur det är nu dock.

Stötvåg - shockwave - "chockvåg" .

Samma term framför allt , och princip .

Har kört både på mig själv och hästar . Stämmer fint med beskrivningarna hur de låter/känns etc i olika lägen .
Vad nu det iof har att göra med själva termen i sig :o
Rörigt blir det som sagt när alternativmedicin fungerar som den gör titel och utbildningsmässigt fortfarande .

Både jag och hästarna har fått shockwave. Sitter en kula på munstycket och så smäller det när apparaten slår. Sjukt mysigt på vissa ställen och som att bli glödgad med ett spett på andra. Kan INTE rekommendera någon shockwave på armbågen. Kallsvetten rann och jag funderade på allvar att helt sonika sparka ner "operatören".

Effekten däremot är amazing. Både på mig och hästarna.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Att använda hästen som ett stöd för bättre hälsa att har blivit allt mer populärt. I Nyköping satsar yrkeshögskolan Campus Nyköping...
Svar
0
· Visningar
199
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Jag funderar på det kanske är dags att byta jobb. Jag skulle vilja jobba med siffror! Jag har en utbildning där majoriteten av alla...
Svar
5
· Visningar
596
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
683
Senast: tara
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
451

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka