Utåttåad bak?

Litenvit

Trådstartare
Vad innebär det om en unghäst är utåttad bak?
Är det något som ändras till det bättre när hästen musklar på sig, eller ska man ska dra öronen åt sig?

Sv: Utåttåad bak?

Det är beroende på hur det egentligen ser ut.
Marktrång och tåvid räknas som den normala benställningen bak. Jag skulle definitivt inte vilja ha en häst som inte hade en något utåtroterad benaxel bak. Bakknäna ska inte slå i magen på hästen när den rör sig.

Jag undrar jag om jag nånsin sett en häst som är utåttåad bak. Dvs med helt rakt benaxel ner till kotan, och där bruten utåt.
Ofta är de ju hastrånga, (ller lite "kobenta"), och därmed vinklade högra upp.
Är den verkligen "bara" utåttåad skulle jag vara tveksam.
Är den vinklad högre upp kan den bättra sig med åren.

Ska springa och titta på videon igen och kika på benställningen.
Rent ur minnet så tyckte jag inte att hästen såg kohasig ut när den stod still (det gjorde ju salig Geshira, men när hon rörde sig var hovavtrycken hyfsat raka).

Återkommer när jag tittat.

Det var det jag menade med "det är beroende på hur det egentligen ser ut". Alltså, är det verkligen uttåad, eller är den marktrång och tåvid?

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 901
Senast: Kajsalisa
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis...
2
Svar
21
· Visningar
1 083
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Ska byta bil och fundersr på en Tesla Y. Men osäker om det kommer funka med släpet.. Släpet har totalvikt på 1700, så max med last...
Svar
3
· Visningar
1 027
Senast: MissFideli
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 699
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halvautomatiska vapen?
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Dejtingtråden del 38