Utåtpekande tår

Y

Yuw

Fot & häl-probelm?

Jo, det är så att min ridlärare flera gånger påpekat att jag ska vrida fötterna inåt. :crazy: Om jag ska sitta med fötterna rakt fram så måste jag sitta och tänka på det hela tiden, men nu när jag inte tänker på det sitter jag med tårna utåtpekande, det vet jag eftersom jag bad min pappa följa med oh fota mig. När jag tittade på bilderna märkte jag också att jag trampar ner hälarna överdrivet mycket. :confused: Kan bero på att min ridlärare hela tiden tjatade om att trampa ner hälarna förut, och eftersom jag hade väldigt stela ridstövlar då var jag tvungen att ta i. Nu har jag gått över till chaps och skor och då kanske jag omedvetet fortsätter med att ta i? Eller så rideer jag med för korta läder, men jag har precis så att fötetrna inte åker ut när jag galopperar.

Någon som har samma "problem" eller vet vad man kan göra åt det? :p

Sv: Fot & häl-probelm?

Menar du att dina tår sticker rakt ut åt sidan?
isåfall låter det som om du måste slappna av och inte hålla dig fast i sadeln med hjälp utav benen. Sedan är vissa utåttåade i vanliga fall så för dem blir det svårare.

Tårna ska inte peka RAKT fram utan tja, 40 grader kanske

Jag har haft samma problem, men kom över det... du måste fortsätta att hela tiden tänka på att inte vinkla tårna utåt. Om du har sporrar på dig kan det göra så att hästen blir väldigt irreterad, och det är ju inte så bra...
Jag blev av med ovanan genom att rida mkt utan stigbyglar, så det kan du ju prova.
Jag tycker också att du ska prata med din ridlärare om det, så att hon/han kan tjata lite extra om det...

hejsan!

har du svårt att få en stabil skänkel?
Ofta sitter "problemet" högre upp, i den övre delen av låret.
Omedvetet (eller medvetet för den delen) kniper man ihop benen för att kompensera balansen vilket kan göra att det påverkar hela underskänkeln, och på dig, din fot.

Det är lite svårt när jag inte har sett dig men mitt tips är att du kör sittsträning med din ridlärare ett tag framöver så att du hittar balansen, kommer ner på dina sitsben så löser sig fotpositionen automatiskt.
Lycka till!:D

Sedan är vissa utåttåade i vanliga fall så för dem blir det svårare.

Det där förstod jag inte. :p

Men min ridlärare har berömt mig mycket för min sits + att vi red en hel del utan stigbyglar en termin. Men när jag rider får jag oftast träningsvärk i låren, om det nu har något med saken att göra. Mina tår pekar inte RAKT utåt, men den är i alla fall väldigt mycket utåt. Kan bifoga en bild.

men jag tror att det har med mitt överdrivna hälnertramperi att göra, för när jag trampar ner hälarna så mycket åker mina tår automatiskt ut, känns det som. Men jag vet som sagt inte, för jag är inte så bra på det här så om ni har någon teori där nertrampanet inte kommer in så säg den ändå! :p

Senast ändrad av en moderator:

jo alltså om du går. pekar tårna utåt, du är utåttåad vilket gör att det blir naturligt för dig att peka tårna utåt.

Jo, lite utåttåad är jag nog.. men här kommer lite bilder, ifall det skulle hjäpa. För att sitta med fötterna inåt tycker jag känns obekvämt, och så fort jag slutar tänka på det åker de ut igen. :O

http://i156.photobucket.com/albums/t28/yuwyuw/P4280006.jpg
http://i156.photobucket.com/albums/t28/yuwyuw/P3030023.jpg
http://i156.photobucket.com/albums/t28/yuwyuw/P3030022.jpg
http://i156.photobucket.com/albums/t28/yuwyuw/P3030019.jpg

På den sista rider jag utan stigbyglar och vi blev tillsagda att trampa neråt med hälarna men fortfarande vara avslappnade i benen, då var mina tår också utåtpekande. :O

jo jag har samma problem, har tänkt mkt på att vinkla in tårna och i skritten funkar det rätt bra nu men så fort jag ska trava eller galoppera så "glömmer" jag bort det. har också det problemet att när jag ska driva så tar jag upp hälen istället för att använda vaden.
spänner också låren en hel del i galoppen, men vet man om vad som behöver bättras tror jag att man iaf har kommit halvvägs.

Hej har tittat lite på bilderna och det är ju naturligtvis ruskigt svårt utifrån bara några bilder men det här är mina tankar kring detta. Hur känns det i fötterna när du rider? Min ridlärare säger alltid att skänkeln ska enbart vila i stigbyglarna oavsett gångart, det ser ut som att du verkligen trampar ner stigbygeln och tar i för kung och fosterland. Om du inte redan har gjort det så försök att tänka på hur det känns i fötterna och i hälen när du rider, tar du i jättemycket när du trampar ner? Vad jag fått lära mig är att när man är för spänd i fötterna är en bra övning att dels vicka lite på tårna, dels ta ur foten ur stigbygglarna och göra stora runda cirklar, då slappnar man av automatiskt. Hur avslappnad känner du dig i benen, det ser ut som att de är lite spända men det är ju som sagt svårt att avgöra utifrån bilderna. Om du skulle bli longerad utan stigbyglar och tyglar skulle du då spänna dig i benen för att sitta kvar eller har du tillräckligt bra balans för att sitta kvar ändå? I skritt behövs det ju oftast inte men i trav eller galopp (givetvis utan att hålla i dig med händerna)?

Jo, vi har övat massa övningar utan stigbyglar och jag har nog rätt bra balans. I sktitt kan jag sitta och hänga, men i trav kan det häns att jag halkar på sned och så, men jag håller aldrig i mig. Jag känner mig faktiskt ganska avslappnad i benen men jag använder mest hälarna när jag skänklar och får som sagt alltid träningsvärk i låren. Men nästa gång jag rider ska jag testa ha lite längre stigbyglar än vanligt, jag tror att det är det som är problemet. :p För jag gillar att rida med korta läder, annars tappar jag ofta stigbygeln i galoppen när jag får skumpiga hästar, och om man har korta läder glider ju hälen upp om man inte tar i och trampar ner.

Men jag testade lite här hemma och sitta med rak fot, då är foten rakt fram, me så fort jag drar upp tårna åker de ut. :crazy: Sen tittade jag på min fot i spegeln och märkte att min fot känns inte nedtrampad förän jag har foten i just det där läget. Om jag har normal-nedtrampade fötter känns det för mig som om den är rak. :p Så jag ska nog tänka på att försöka ha foten rak istället, för då är den ju egentligen lagom. :)

På den första menar jag.

På den sista rider jag utan stigbyglar och vi blev tillsagda att trampa neråt med hälarna men fortfarande vara avslappnade i benen, då var mina tår också utåtpekande. :O[/QUOTE]

På den första menar jag..

På den sista rider jag utan stigbyglar och vi blev tillsagda att trampa neråt med hälarna men fortfarande vara avslappnade i benen, då var mina tår också utåtpekande. :O
[/QUOTE]

jo jag har samma problem, har tänkt mkt på att vinkla in tårna och i skritten funkar det rätt bra nu men så fort jag ska trava eller galoppera så "glömmer" jag bort det. har också det problemet att när jag ska driva så tar jag upp hälen istället för att använda vaden.
spänner också låren en hel del i galoppen, men vet man om vad som behöver bättras tror jag att man iaf har kommit halvvägs.

jag ska tänka på det hela lektionen varje gång jag rider, och sen ska jag för i både hel och halvvete bli av med det problemet!:idea:

Prova genom att vrida om i den övre delen av överbenet, ovan för låret, i bäcknet till - vrid om så att du verkligen känner insidan av låret. Vrider man om där uppeifrån kan det hända att det blir lättare att få foten och tårna att "peka" rätt. Värt ett försök, vet folk det har fungerat för! :idea:

Skulle precis ge samma tips! Vrid om hela benet i höftleden, då hamnar (oftast) hela skänkeln och foten i en bra position och du behöver inte tänka på foten hela tiden. Kan behöva upprepas under ett pass! Lycka till.

Monika

Okej, tack så mycket! :bow: Så jag ska försöka vrida om där lårbenet sitter fast i höften? Jag är dålig på att förklara, men typ vrida om hela låret ända uppe vid höften så att resten följer med?

Ska tänka på det hela nästa lektion! ;)

Men angående mitt överdrivna hälnedtrampande, kommer det också att "hjälpas" av höft-tricket? Eller ska jag köra med längre stigläder eller helt enkelt bara tänka på att inte trampa ner så mycket?

För som jag upplever det själv är det att när jag trampar ner hälarna så mycket vrids hela foten och benet, för det går bara att trampa ner så mycket som jag gör i en viss vinkel. Man kommer ner med hälen mycket längre om tårna pekar utåt. Så om jag har foten i samma position så kommer jag ha lagom nedtrampat också? :idea:

Okej, tack så mycket! :bow: Så jag ska försöka vrida om där lårbenet sitter fast i höften? Jag är dålig på att förklara, men typ vrida om hela låret ända uppe vid höften så att resten följer med?

Ja precis! Det är lättare att känna det när du sitter till häst hur det är vi menar. Men det är så som du skrev, ändå uppifrån höftbenet. Så att du verkligen känner att du har hela insidan mot sadeln. Som sagt, det är svårt att förklara men du känner nog det när du sitter till häst.

Ska tänka på det hela nästa lektion! ;)

Det är värt ett försök iallafall :)

Men angående mitt överdrivna hälnedtrampande, kommer det också att "hjälpas" av höft-tricket? Eller ska jag köra med längre stigläder eller helt enkelt bara tänka på att inte trampa ner så mycket?

Humm jag är inte säker, men jag tror nog att det bli en viss förändring på ditt nedtramp i och med att du vrider om dina ben helt och hållet.

Men ta en sak i taget. Jag har också en del som jag behöver ändra på, det är förbannat svårt, men tar man en sak i taget och verkligen försöker så går det. Min tränare tjatar o tjatar på mig, vilket jag är jättetacksam över, men med tjat bilder och videofilmer kan man förändra det mesta.

Ja, det är så svårt att ändra på saker man gjort automatiskt under en längre tid!

Men nu när jag rider, känner jag inte vaderna mot hästen hela tiden så ni har nog rätt i var jag gör fel! Men jag tror att det är det som har orsakat alla problem, för om jag har insidan av benet mot hästen hela vägen ner kommer foten att bli rak och det går inte att ha hälen lika nedtrampad om man har benet "rätt". Jag har också märkt själv att mina ben pendlar lite när jag rider lätt, och det borde inte kunna hända lika lätt om man har hela benet längs hästens sida..

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag ska börja rida igen och var på en provlektion igår. Senast jag red var nog 14 år sedan... Jag kände mig trygg med hästarna och...
2
Svar
20
· Visningar
2 094
Senast: Rosett
·
Utrustning har köpt ett par ariat quantum som jag använt nu 2ggr, med och utan mjuka syntet chaps, och igår så fick jag ont i knäna :confused:, har...
Svar
2
· Visningar
1 388
Senast: Buck
·
Småbarn På BVC säger de att det är ärftligt och att man bara får hoppas att det inte behövs opereras. :( Min son har ärft min fina "tågång"...
Svar
18
· Visningar
5 323
Senast: Djurjouren
·
Dressyr Nu behöver jag dressyrbukes kunskaper igen. Dels undrar jag lite allmänt, men även lite mer specifikt. Hur sitter ni? Har ni benen...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 411
Senast: educat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar