Utan uppsägningstid

E

Equipe

Om man har häst på foder utan att ha kommit överens om uppsägningstid från första början.
Vad är rimligt istället om man vill lämna tillbaka, en månad!?

Dumt att facit i hand inte bestämt en uppsägningstid i förhand. Men vad anser ni?

Sv: Utan uppsägningstid

1-3 månader är väl normal uppsägningstid.

När jag har lånat/lånat ut djur på foder har det alltid varit 3 månaders uppsägningstid från båda håll.
Dock med möjlighet att lämna/hämta tidigare om omständigheterna tillåter det.

finns det inget kontrakt öht? muntligt eller skriftligt?

Muntligt avtal, men nämndes aldrig om någon uppsägningingstid.

Har både haft och lämnat ut häst på foder innan, skriftliga kontrakt med 2 månaders uppsägningstid.
Nu finns det dock inget överenskommet alls från början:cool:

Senast ändrad av en moderator:

Om man har häst på foder utan att ha kommit överens om uppsägningstid från första början.
Vad är rimligt istället om man vill lämna tillbaka, en månad!?

Dumt att facit i hand inte bestämt en uppsägningstid i förhand. Men vad anser ni?

Att ni inte gjort upp om någon uppsägningstid innebär helt enkelt att kontraktet inte går att säga upp förrän det löper ut...

/Camilla

är inte säker på vad det är för regler som gäller när man inte har något skrivet, men du fick väl rätt bra svar i din andra tråd? tror det borde vara 1 månad..

Att ni inte gjort upp om någon uppsägningstid innebär helt enkelt att kontraktet inte går att säga upp förrän det löper ut...

/Camilla

Finns inget när det muntligta kontraktet löper ut, eftersom vi inte har något skriftligt avtal.
Den ska vara utlånad på foder tills den ska säljas/blir såld(Kan stå med häst länge om den är svårsåld).

Nu vill fodervärd inte längre vara fodervärd och säger upp(Jag).

Problemet ligger i att det inte finns uppsägningstid.

Därför måste en 1 månad i detta fallet vara rimligt? ( vill minnas jag läst det för läänge sedan men hittar inget på buke som är relevant för min fråga)

Vad som är rimligt beror lite på hästägarens omständigheter, kan jag tycka. En månad kan jag tycka är minimum, men om hästägaren t ex varken har stallplats kvar eller möjlighet att sköta om hästen själv utan måste hitta en ny fodervärd så kan det ju behövas mer tid.

Hur ser det ut för ägaren?
Har denne en stallplats så att denne kan ta hem hästen?
Om ägaren inte har stallplats i dagsläget så kan det ju faktiskt ta sin tid att fixa fram en och då tycker jag man kan vara flexibel vad gäller uppsägningstiden mellan 1-3 månader.
För inom 3 månader bör man kunna fixa fram en stallplats.

Lite ge och ta, allt behöver ju inte vara svart eller vitt utan man kan ju försöka hjälpas åt så att det blir så bra som möjligt för alla parter :)

Jag betalar allt för hästen fram tills 1 mars, vad vi kom överens om på telefon nu.
Skulle hon inte få tag på stallplats kan jag ställa upp ett par veckor till, men under lång sikt inte alltför länge.

Fast då finns det ju ett "slutdatum" = när hästen blir såld.

Du har ingått ett avtal där du förbundit dig att ha hästen på foder till dess att den säljs. Vilket du alltså måste hålla - OM inte ägaren är schysst och låter dig bryta avtalet.

Fast då finns det ju ett "slutdatum" = när hästen blir såld.

Du har ingått ett avtal där du förbundit dig att ha hästen på foder till dess att den säljs. Vilket du alltså måste hålla - OM inte ägaren är schysst och låter dig bryta avtalet.

Betyder det att om ägaren inte vill sälja/säljes först förräns till hösten så står jag med en häst och kostnader i över ett halvårs tid? :crazy:

Därför måste jag kunna säga upp hästen?
Men det finns ingen, från börja, överenskommelse om hur långt tid uppsägningstiden är på heller och det är det jag vill ha svar på...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 703
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 415
Senast: Ceta
·
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
686
Senast: YlvaG
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 237
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mellanpudel
  • Stora canvasburar