Utan skor på bete? Hur tänker folk?

TinyWiny

Trådstartare
Har ju börjat titta på ny häst så smått, och för ett tag sedan var jag på ett ställe där hästen gått utan skor hela sommaren, var fortfarande barfota, helt ok om hovarna hade klarat det men hon gick på sulan:eek:

Sulan var hovens högsta punkt underifrån, hoven såg någorlunda normal ut ovanifrån om än sliten, såg ut som om de hade verkat själva, hoven hade raka kanter som efter en fil eller dylikt.

Hon var ömfotad på gräs så det gick ju att provrida:crazy: INTE

Hur kan man låta bli att se att hoven blir så sliten?
De hade haft hästen i fem år så frågan är ju om hovarna har sett ut såhär varje sommar eller om det bara var nu.

Det syntes inga skador på sulan och hoven var hel i övrigt, kan det ha blivit skador på sulan ändå?

Tyckte mycket om hästen men tänker ju inte köpa på mig problem!

Om man skor med sula kan det hjälpa?

Hur lång tid kan det ta för hoven att bli normal (om den kan det:crazy:) talar vi om år eller månader eller är det ok att rida när hästen väl blir skodd?

Sv: Utan skor på bete? Hur tänker folk?

Jag vet ju inte så mycket..
Men det första jag tänkte på är strasser metoden.. :crazy:
Där verkas ju ibland hov-väggarna upp så att hästen står på sulan (enligt några av de foton jag sett).

Det positiva med det skulle ju vara att i så fall kan hästen ha bra hov-kvalitet och läka fint om det lämnas ifred. Har det blivit på det viset naturligt så undrar man ju om skorna skulle sitta kvar.
Men upp mot ett år eller så skulle jag gissa på att det kan ta.. så här gissning bara. Om inget blivit mer fel högre upp i hästen eller hovben efter långvarig felverkning.

(Normalt sett är det väl bra att låta de gå barfota på sommarbete..?)

Ja det kan nog vara strasser:crazy:

Men hur menar du med ett år?
Ett år innan h*n blir bra med skor eller?

Min åsikt om skolös på sommaren är att om man tar av skorna så håller man stenkoll!
Sen är det ingen ide att ta av skorna en månad, då får man ha längre vila än så, minst två skoningsperioder dvs 4 månader, annars är det ingen ide, hästen som äntligen får vila ska inte behöva vara öm i fötterna när den kommer ut på sommarbete.

På min gamla häst gjorde jag så att hon hade skor med brodd på vintern och var sko lös resten av året, det blir så ofta blank is här på vintern att jag inte ville riskera att hon fläkte sig, men så fort snön var borta så åkte skorna av:)
Det brukade bli en eller max två skoningsperioder.
Hon trivdes bättre barfota och då är det ju helt ok, hon gick på singel utan problem men hade hon ömmat så hade jag ju skott henne!
Eller som i sommras när det var så blött, då slets hovarna så mycket att hon behövde skor och då får man ju sko på:)

Jag har svårt att förstå varför endel tar av skorna bara på sommaren:confused:

Jag har svårt att förstå varför endel tar av skorna bara på sommaren:confused:

Jag tar av min häst skorna på sommaren när hon går på bete. Tycker inte att det är något konstigt. Min häst går med skor när hon rids, den månad under sommaren hon bara går och äter gräs får hon vara oskodd. De hästar hon går på bete med kan variera lite från år till år och de går bara tillsammans sommartid. Dessutom är en av hästarna väldigt ranghög och min häst är väldigt ranglåg. Så varken jag eller stallägaren vill ha skor på hästarna på betet. I somras gjorde vi dock som så att min häst gick oskodd en månad och när jag började rida henne skoddes hon igen. Då hade hästarna gått ihop ett tag och gjort upp rangordningen och eftersom min häst är så ranglåg var det ingen risk för skador.

Mvh Jordgubba :)

Jag vet ju inte så mycket om hovar.. men kan tänka mig att det kan ta upp till ett år innan hästen blir helt bra, med eller utan skor, om den är rejält uppverkad. Såg en bild på en häst med uppverkad hov, hornväggen var ca 2cm över sulan (så att bara sula och stråle tog emot all belastning) och jag kan mycket väl tänka mig att en sån häst kan behöva gå i gräshage upp till ett år, kanske med nån plastinläggning men för övrigt utan skor, och bara växa till sig innan det ens går att sko..om man ens väljer att låta den genomleva smärtan så länge. Men som sagt, jag vet inte mycket alls om hovtillväxt egentligen, kanske går mycket snabbare och det kanske finns beslag m.m. som inte jag känner till.. =) Jag vet bara att vår nordsvensk tat låååång tid på sig att få nytt horn på bakhovarna, han har fått hoppa över ett par sko perioder pga det..
Den andra, travaren, går barfota och honom verkar jag själv. Hans bakhovar behöver knappt tas nåt på heller, men framhovarna växer som ogräs.. (btw så kommer en utbildad hovslagare ut med jämna mellanrum och ser till att jag inte verkar alldeldes fel)

För att på sommaren rids inte hästen på betet och då klarar många hästar att vara utan skor, utan att ömma. Om hästen rids brukar man väl inte ta av skorna på sommaren heller, vad jag vet.

Min nordsvensk går på sulan nu då han går barfota, detta för att han har så ordentligt tjock sula.
(Har haft honom barfota för att få bort bärrandsröta och ska snart sko honom igen)

Jag tycker det är bra om hästar kan gå utan skor då de inte motioneras, men självklart ska de inte behöva gå och ha ont.

/M

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 995
Senast: skuggi
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 463
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 731
Senast: Karminnie
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 020

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka