Utan skor eller med skor!?

Sv: Utan skor eller med skor!?

Som flera andra har skrivit är det väldigt individuellt om en häst klarar av att gå barfota eller om den får bättre rörelser med eller utan skor.

Min valack går barfota bak och jag skulle gärna ha honom utan dojor även fram men han har blivit felverkad innan jag köpte honom och är därför väldigt innåt tåad och har belastar lite fel vilket innebär att han måste verkas olika mycket på olika sidor för att bli rak igen, på fyra skoningar är han mkt rakare fast vrider gärna in benet själv.
Även om han rättar sig till och blir helt normal så kommer han troligtvis inte kunna gå utan skor utan att bli sne igen.
Bak får han gå utan skor tills han börjar slita snett eller slita ner dem för fort.
Hans bakhovar är mycket hårdare än framhovarna enl. hovslagaren.

Stoet var tidigare så ömfotad att hon knappt kunde gå med en tappsko på gräs, nu när hon har haft föl har hon vart tvungen att gå helt barfota och är nu inte alls ömfotad. De första dagarna stod hon mest stilla och fläkte upp hovarna väldigt mycket, nu efter 7 mån är dom lika runda och fina som dom var med skor och hon ömmar inte alls. När hon ska sättas igång runt jul så ska jag prova utan skor, blir mest skritt i början och förhoppningsvis är det snö ute så det blir mjukt att gå. Ömmar hon så åker skorna på, åtminstone fram.
För hennes del skulle det vara bättre att gå utan dojor eftersom hon trampar sig väldigt mycket och behöver både skydd och boots i hagen för att inte få en massa sår etc. Nu utan skor blir trampen inte så allvarliga och hon kan gå helt utan skydd och boots.

emindy skrev:
Jag har hört att dessa "shuntar" som ni pratar om förmodligen snarare är designade för att blodet skall kunna ta andra vägar vid höga påfrestningar så att inget skadas inne i hoven. T.ex. vid hoppning

Nu får du nog tänka på vad du skriver... Naturen försåg hästen med den fysik den behövde för att klara sig som art.... med de påfrestningar denna art skulle utsättas för, så som ansträngning, klimat mm. Det är ju med detta som "ledstjärna" barfota förespråkarna hävdar att alla hästar mår bättre oskodda
Naturen avsåg INTE att hästen skulle användas till hoppning så det är knappast därför dessa "shuntar" finns.

En muskel som blir ordentligt nedkyld får skador som sedan kan leda till tex kallbrand. Hästar har inga muskler i nedre delen av benen. Benvävnad, senor, ligament osv... som hästens nedre del av benet mest består av, är betydligt mer motståndskraftiga mot kyla.

Därför har hästar, kor , hjortar, rådjur älgar och så vidare, samma "shuntar" i benen.... Bland annat för att förhindra att avkylt blod kommer upp i kroppen och kyler ner de känsliga musklerna.

Som växtätare så gäller det att kunna spara på energin när det är dåliga tider... vinter = lite föda. Då skall man röra sig så lite som möjligt för att spara på energin. Det kan innebära att stå stilla i timmar i snö och minusgrader... Då gäller det att naturen försett en med köldtåliga ben.

Men nu kom vi in på en annan del av anatomin.... återgå ni till hovarna... det har varit mycket intressant läsning så här långt...

Jag har en skodd häst som sliter strålen trots skor.
750 kilos punkt tryck på marken gör att även strålen kommer i kontakt med marken, såvida jag inte enbart håller till på asfalt dvs.
Har ni så hård mark att hästarnas hovar inte sjunker ner ett dugg? Låter lite konstigt tycker jag att hoven näst intill skulle smeka jordsvålen utan att ge avtryck???

emindy skrev:
Hästar blir sällan ömfotade pga nötning. Det är snarare bristen på nötning som kan skapa onaturliga vinklar, slitande utflytningar och annat som gör ont.
Det är omöjligt för hästen att slita ner sulan om den bara går i hagen, eftersom den ökar tillväxten om den märker att det slits mer än vanligt. En fullt funktionerande barfotahäst kan gå långturer på slitande underlag som grus etc. utan att "nöta för mycket"

Enda sättet att få tjockare sula är att uppmuntra tillväxt, och det gör man inte genom att sko hästen.

Det är bäst att du talar om dessa sanningarna för hästarna, själva vet dom inte att dom ska hålla koll på sina hovar och säga till dom att växa om dom nöts för mycket.
Jag säger som till Snigelfarmor, du har ju inte en aning om förhållandena som gjorde att hästen slet hovarna, eller hur?

Jag hoppas att du och de andra barfotafanatikerna sparar dessa inläggen ni skriver och plockar fram dom om sådär 20 - 30 år. Då förhoppningsvis kanske ni inser hur blåögda ni var :smirk:

Har följt denna diskussion ett tag nu....
Har alltid haft mina hästar skodda runt om, inte varit frågan om något annat.
Nu har jag tänkt ge min häst möjligheten att gå barfota eftersom han ofta tappar skor osv. Är absolut ingen expert på området, har sugit åt mig all information jag hittat på internet bara!
Hästen är nu helt utan skor, hovarna håller sig mkt helare och finare än förr när han hade skor. Vi använder boots när vi rider. Han ömmar på grusvägarna, därför bootsen.
Kan ju tillägga att ridningen är ingen avancerad, det är lugna skogspromenader med mkt skritt. Därför kan jag ju inte jämföra min häst med er andra som tränar och tävlar..... Vi har ju även möjlighet att låta det ta tid att få hoven hållbar eftersom vi inte har en massa olika krav och mål med ridningen. Jag räknar inte med att min häst kommer kunna gå helt barfota i framtiden, får se lite hur det går. Därför har jag tänkt att använda boots vid ridning om inte hovarna blir så pass hållbara.

Jag är väl något mellanting, jag tror att en del hästar faktiskt behöver nån sorts sko för att klara av sitt "jobb". Vildhästar som har dåliga hovar borde ju inte klara sig, naturen sållar ju bort de mindre hållbara exemplaren. Det finns säkerligen många av dagens hästar som HAR sämre hovkvalité men nu har man ju möjlighet att ändå ha hästen användbar med hjälp av skor.
Sen finns det nog många hästar som kan gå utan skor.
Det är ju upp till hästägaren att göra det den vill.

Det kan du ju förklara för killingarna vi hade som oturligt nog föddes utomhus för ca 3 år sedan i -20C. Det var tvillingar.
Båda var var alarmerande kalla om öron, klövar och ben när vi tog in dem. En av dem hade förfrusit båda framfötterna, dvs klövarna och allt upp till kotan. Hon nödslaktades när det visade sig att hon aldrig mer skulle kunna gå normalt.
Den som överlevde förfrös "bara" båda öronen.

Förklara för dem att det bara är muskler som kan förfrysa och att alla dessa djur är byggda för att klara av att vara utan blodcirkulation i benen.

Benen är det viktigaste ett flyktdjur har, därför tror jag knappast att naturen har tänkt prioritera bort blodcirkulationen i dem.
På mina hästars hovar fryser aldrig snön fast. De kanske inte är supervarma utanpå, men de är åtminstone varma nog för att snön skall smälta på dem.

emindy skrev:
Det kan du ju förklara för killingarna vi hade som oturligt nog föddes utomhus för ca 3 år sedan i -20C. Det var tvillingar.
Båda var var alarmerande kalla om öron, klövar och ben när vi tog in dem. En av dem hade förfrusit båda framfötterna, dvs klövarna och allt upp till kotan. Hon nödslaktades när det visade sig att hon aldrig mer skulle kunna gå normalt.
Den som överlevde förfrös "bara" båda öronen.

Förklara för dem att det bara är muskler som kan förfrysa och att alla dessa djur är byggda för att klara av att vara utan blodcirkulation i benen.

Benen är det viktigaste ett flyktdjur har, därför tror jag knappast att naturen har tänkt prioritera bort blodcirkulationen i dem.
På mina hästars hovar fryser aldrig snön fast. De kanske inte är supervarma utanpå, men de är åtminstone varma nog för att snön skall smälta på dem.

Jag har aldrig skrivit att de inte har cirkulation i benen... Snön smälter på hovarna även på mina hästar.. även på dem som har skor på fötterna.

Sen är naturen så vis att ungar normalt inte föds mitt i smällkalla vintern.. Det brukar sällan vara minus 20 på våren... den tid då djurens ungar föds. Vinterfödda ungar är för det mesta något som vi människor skapat...

Däremot händer det att vädret är emot även på våren och då dör även vilda djurs ungar.

Om du envisas ha en annan uppfattning än fackmän på området så får du väl ha den.
En av de viktigaste prioriteringarna för all vilda djur är att spara på energi, att inte släppa ut mer energi än nödvändigt till kallt underlag är viktigt. Självklart försöker kroppen se till att vävnaderna inte fryser. Att jämfora med nyfödda killingar visar bara på okunnighet, dessa har ingen som helst möjlighet att hålla värmen när de föds i så kallt väder o när den perifera cirkulationen minskar för att spara värme finns det inget kvar att släppa ut när det verkligen behövs. Dessutom vet jag erfarenhetsmässigt att getter faktiskt fryser om fötterna när det är 25-30 grader kallt vilket hästar inte gör.
PL

hum!
jag har läst på båda sidorna du drog upp, men ingen av dem säger att det ÄR så, de säger bara att man tror att det KAN vara så. Finns det ingen som kan bevisa att det är som ni säger? Det borde väl inte vara alltför svårt att mäta blodflödet, kan man tycka?
(Inte missförstå mig, JAG kan inte mäta sådant. Men jag tycker att det borde finnas studier...)

En av texterna, den som handlade om fång, tror t.o.m. att dessa shuntar kan vara del i orsaken till att lamellerna skadas vid fång och orsaka akut hovbensrotation.

During evolution the horse has developed a series of vessels which bridge between the arteries and veins (arteriovenous shunt vessels) in the foot to enable blood to bypass the capillaries when necessary. These vessels are thought to be part of a mechanism to prevent heat loss in cold conditions. If anything abnormally disturbs the blood flow to the foot, either by preventing the blood from reaching the capillaries, or by opening up the bypass shunt vessels, it will deprive the laminae of vital oxygen and nutrition and resulting in inflammation within the laminae of the foot producing acute stage laminitis

Jo visst, att shuntarna har med uppkomsten av fång att göra har man varit övertygad om i 20 år, som du uttalar dig trodde jag du var tillräckligt påläst för att veta det.
Jag vet att det inte är bevisat att shuntarna har med kylan att göra men det är en rimlig hypotes o en allmän uppfattning. Rimligheten kan man bla förklara med att det är just vid kyla som lammellerna klarar minskad syretillförsel. Vid ansträngning o värme däremot är det viktigt med bra syretillförsel för att undvika skador.
PL

Teorin får stöd av att nitro, antikoagulanter och liknande kombinations läkemedel har visats minska effekterna av fång (utöver antiinflammatoriska läkemedel).
/N

nej, jag hade inte kopplat "shuntarna" med fång. Mest för att det här är första gången jag någonsin hör talas om det. (och då har jag faktiskt läst en del, även om jag säkerligen inte läst lika mycket som dig.)

Min reaktion var snarare att det inte verkar finnas någon bevisning för att shuntarna alltid leder blodet bort ifrån hovarna när det är kallt. JAG tycker inte att det verkar rimligt, men för den skull betyder det inte att det inte är sant.
Jag skulle dock vilja se lite forskning på detta. Som jag sade tidigare; blodomloppet är väl inte sååå krångligt att forska om?

förklara för en okunnig, hur kan blodförtunnande medel öka syretillförseln?
är det för att det blir så trångt när lamellerna sväller upp vid inflammation?

Suck!!
För det första ledet inte shuntarna blodet från hovarna utan från det yttre lagret dvs lamellerna ,vidare är det så att alla djur i kallt klimat har behov av att minska värmeförlusterna från fötterna. Vargar o polarhundar har tjock päls på tassarna. Vadarfåglar har ett värmeväxlarsystem som kyler det nergående bloder o värmer det uppgående.
Det är därför en ganska naturligt för ngn med lite biologisk kunskap att ansluta sig till hypotesen att shuntarna har den här funktionen ffa som det inte finns ngn bättre förklaring. Det kan mkt väl hända att det finns forskning son jag inte känner till, leta gärna själv (det är engelska som gäller).
PL

Svarar för Armada. I skadad vävnad bildas lätt blodproppar det är för att undvika detta som man provat att sätta in blodförtunnande medel. Nu har inte detta gett så bra eller entydiga resultat att detta slagit igenom på bred front. En viss antikoagulativ effekt har de flesta antiinflammatoriska medel.
PL

emindy skrev:
visst är det härligt när det någon gång blir vettiga debatter!
Visst, kanske inte alla hästar klarar av att gå barfota. Men enligt mig så kan inte det bero på aveln, vi har faktiskt inte lagt oss i sååå himla länge att en sådan fundamental förändring i hästens anatomi kan ske. Man kan hänvisa till ganska stora förändringar som vi genom avel fått fram, men det har varit medveten avel! Såvitt jag vet är det ingen som avlar medvetet på att få fram så dåliga hovar som möjligt...

HUNDENS FÖRFADER VAR VARGEN :bump:
Bara som exempel har människan lyckats skapa
Taxen -för lång för sina korta ben = ryggproblem
Blodhunden med hängande hud =eksem
Boxern så stort huvud att man måste ta ut valparna med kejsarsnitt +att de har andningsproblem
schefern för korta bakben = höftproblem
Sankt Bérnad, New foundland = ledproblem, cirkulationsproblem
mm mm

Alltså kanske vi har lyckats ställa till det rätt bra för hästarna oxå, som oftast avlas fram för utseende och tävlingskapacitet. Jag tror inte många väljer hingst i första hand för bra hovkvalite. Tex har de flesta av dagens hästar för många kotor i ryggen vilket ger en längre rygg &större problem med att gå i riktig form = ryggproblem. Araben tror jag har rätt antal kotor kvar osv...ja ja tjat skulle bara dra ett exempel.. Tycker själv det låter jättebra med hästar som kan gå utan skor eftersom cirkulationen i hov"pumpen" fungerar då men dock finns det nog hästar spom tyvärr inte klarar detta.

Bra inlägg. det här med ryggkotor är intressant, måsta erkänna att jag aldrig funderat eller diskuterat den frågan ur evulutionär synpunkt. Har du någon värmare information om tidiga vildhästars resp tamhästars ryggkotor. Att araben skulle vara norm sväljer jag inte utan att ha ngt att gå på.
PL

jag vet att människan har orsakat många dumheter med vår avel, men jag måste återigen få påpeka att vi inte avlat medvetet mot att få dåliga hovar.
Seriösa uppfödare har väl snarare uteslutit exemplar med exemptionellt dåliga hovar? Eller så är det väl bara jag som är naiv igen...

Jag vet att mustangerna i USA klarar barfotagång, och de är ju förvildade tamhästar. Nå, jag har aldrig sagt att alla hästar klarar att gå helt barfota utan att ömma på några underlag. De flesta kommer att behöva boots i övergångsperioden och vissa kommer kanske aldrig bli helt oömma på grovt grus.
Men min huvudpoäng är att alla hästar mår bra av att gå barfota, bara de skyddas från ömmande underlag, halka etc.

Jag skulle vilja säga helt tvärt om. Jag har aldrig under min hästtid känt en ljumen hov som varit skodd. Samtliga har varit kalla och har de varit ljumna eller varma så har det berott på inflammationer, sträckning/stukning eller hovbölder.
mvh T

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 368
Senast: jemeni
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 702
Senast: Claraclara
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 378
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka