visst är det härligt när det någon gång blir vettiga debatter!
Visst, kanske inte alla hästar klarar av att gå barfota. Men enligt mig så kan inte det bero på aveln, vi har faktiskt inte lagt oss i sååå himla länge att en sådan fundamental förändring i hästens anatomi kan ske. Man kan hänvisa till ganska stora förändringar som vi genom avel fått fram, men det har varit medveten avel! Såvitt jag vet är det ingen som avlar medvetet på att få fram så dåliga hovar som möjligt...
HUNDENS FÖRFADER VAR VARGEN
Bara som exempel har människan lyckats skapa
Taxen -för lång för sina korta ben = ryggproblem
Blodhunden med hängande hud =eksem
Boxern så stort huvud att man måste ta ut valparna med kejsarsnitt +att de har andningsproblem
schefern för korta bakben = höftproblem
Sankt Bérnad, New foundland = ledproblem, cirkulationsproblem
mm mm
Alltså kanske vi har lyckats ställa till det rätt bra för hästarna oxå, som oftast avlas fram för utseende och tävlingskapacitet. Jag tror inte många väljer hingst i första hand för bra hovkvalite. Tex har de flesta av dagens hästar för många kotor i ryggen vilket ger en längre rygg &större problem med att gå i riktig form = ryggproblem. Araben tror jag har rätt antal kotor kvar osv...ja ja tjat skulle bara dra ett exempel.. Tycker själv det låter jättebra med hästar som kan gå utan skor eftersom cirkulationen i hov"pumpen" fungerar då men dock finns det nog hästar spom tyvärr inte klarar detta.