Sv: Utan skor eller med skor!?
oavsett om hästen skall gå barfota eller inte måste den ändå ha använding för sina hovar.
På vissa tycker jag det låter som att man inte får ta av skorna för då blir hästen krympling och kan inte längre användas; jag rider min häst, därför måste den skos.
Jag vill öppna ögonen på folk så de inser att hästar visst fungerar utan skor, åtminstone de flesta!
Jag har hittils inte träffat på en enda häst, som verkats korrekt, som blivit oridbar pga brist av järnskor. Visst har jag sett de som behöver boots för att inte ömma på grusväg, men ALLA har kunnat gå barfota i hagen, i skogen och i paddocken. Utan problem!
Jag har som exempel, för alla de som tror att en ömmande häst alltid kommer att ömma, en 22 år gammal travarnordis som jag verkat sedan början av juni. Han hade gått barfota till och från, men aldrig klarat av grusväg. Ägaren ville då sko på honom eftersom han skulle ridas en hel del i sommar av min kompis. (hade gått barfota hela vintern)
Han var väl lite öm först, men vi hade en massa skogstigar, åkrar och annat att rida på så vi red där istället. Ägaren funderade till och från om hon skulle köpa boots eller om hon skulle sko honom igen, men kom liksom aldrig fram till något... Det tog väl någon månad innan vi testade grusväg igen, och det var då en glad överraskning! Hästrackarn ömmade inte ett steg!
I slutet på sommaren körde vi hem honom till ägaren, 8km grusväg och 2km asfalt. Det om något övertygade ägaren om att han inte behövde skor egentligen.