Utan skor eller med skor!?

Sv: Utan skor eller med skor!?

Det finns olika grader av värme. Jag har aldrig känt en kall hov, såvida den inte har stått i snö eller något annat kallt. Annars har de alltid en viss värme, skodda eller inte skodda.

När man under flera hundra generationer avlat på utan att ta hänsyn till att hästar skall klara sig barfota så få man naturligtvis sämre barfotahovar.
Vad beträffar de rymlingar som gav upphov till mustangerna så blev selektionen mot bra barfotahovar nog väldigt snabb o för vissa säkert väldigt plågsam. De som hade för dåliga hovar överlevde säkert inte första året.
PL

Lånar bara knapp.
Har 9 hästar vilka alla går barfota. Även gamla Bella som i alla sina år på ridskolan haft skor runt om. Mina är uppstallade vintertid men klara ändå av att gå barfota. Visst kan de ömma ibland på grusvägar med det gör ävne hästar med skor om stenen är tillräckligt vass och hög. Har märkt på gamla bella att hennes hovar växer mer sedan vi drog av skorna på henne. Så länge mina ston kan gå barfota utan att ömma mer än då och då så får de vara barfota. Behöver de skor så får de naturligtvis skor men än så länge har det funkat bra. Varför kan inte alla inse att det är individuellt huruvida man ska ha skor eller inte!

oavsett om hästen skall gå barfota eller inte måste den ändå ha använding för sina hovar.
På vissa tycker jag det låter som att man inte får ta av skorna för då blir hästen krympling och kan inte längre användas; jag rider min häst, därför måste den skos.
Jag vill öppna ögonen på folk så de inser att hästar visst fungerar utan skor, åtminstone de flesta!

Jag har hittils inte träffat på en enda häst, som verkats korrekt, som blivit oridbar pga brist av järnskor. Visst har jag sett de som behöver boots för att inte ömma på grusväg, men ALLA har kunnat gå barfota i hagen, i skogen och i paddocken. Utan problem!

Jag har som exempel, för alla de som tror att en ömmande häst alltid kommer att ömma, en 22 år gammal travarnordis som jag verkat sedan början av juni. Han hade gått barfota till och från, men aldrig klarat av grusväg. Ägaren ville då sko på honom eftersom han skulle ridas en hel del i sommar av min kompis. (hade gått barfota hela vintern)
Han var väl lite öm först, men vi hade en massa skogstigar, åkrar och annat att rida på så vi red där istället. Ägaren funderade till och från om hon skulle köpa boots eller om hon skulle sko honom igen, men kom liksom aldrig fram till något... Det tog väl någon månad innan vi testade grusväg igen, och det var då en glad överraskning! Hästrackarn ömmade inte ett steg!
I slutet på sommaren körde vi hem honom till ägaren, 8km grusväg och 2km asfalt. Det om något övertygade ägaren om att han inte behövde skor egentligen.

Tur för dig men jag har själv en häst som var ömfotad i hagen efter ett år. Fungerade sådär med boots. Ny pigg o glad häst med framskor. Ok han är ganska plattfotad fram.
PL

Vem verkade den hästen, hur? Hur mycket rörde den sig? Hur var underlaget?
Allt detta spelar in!
Plattfötter har svårare att genomgå rehabilitering, men med rätt förutsättningar går även det (även om de är bland det svårare)

Jag verkade den. Reds under den tiden ganska sparsamt hade en relativt stor vinterhage där de rörde sig förhålladevis mycket, blandat underlag men den del där de befann sig mest var ganska knölig när det var kallt eller torrt.
Jag var inte villig att ge försöket mer tid varken för hans eller min skull.
PL

förståeligt att du inte ville försöka mer, men du utelämnade en av de viktigaste aspekterna; HUR verkades han?
Samt: kan du uppskatta hur många mil per dag han rörde sig?

Trakten sänkt så mycket att trakthörnen hamnade lika långt bak som strålens bredaste del men inte så mycket att det blev brytning i hov- o kronled ( ingen större lust att börja spruta hovlederna), hörnstöden nertagna. Tån kortad men stort sett inte verkad eftersom det oftast inte fanns särskilt mkt att ta. Lite "tårocker".
PL

peter_lundin skrev:
Bra inlägg. det här med ryggkotor är intressant, måsta erkänna att jag aldrig funderat eller diskuterat den frågan ur evulutionär synpunkt. Har du någon värmare information om tidiga vildhästars resp tamhästars ryggkotor. Att araben skulle vara norm sväljer jag inte utan att ha ngt att gå på.
PL

Den ursprugliga naturliga hästrasen har fem korskotor! Bland dagens ridhästar finns i regel sju! :bump:

Detta leder ju till att hästen blir längre och får svårare att komprimera sig = problem. En häst bör hellre vara kvadratisk än rektangulär..alltså.

Om man tänker sig hästen som en hängbro där fram och bakbenen är bropelarna och ryggen så att säga hänger i dessa så sitter alltså människan i mitten på den känsligaste punkten : Om hästen är kortare i ryggen och konvexa (ryggen spänd uppåt) är det mycket lättare för den att bära oss, samla sig och böja hasorna. Är hästen däremot mer konkavliknande (ryggen spänd neråt) blir det svårare.
Sådana konkava hästar ser man ofta hos fritidsryttare som inte alls strävar efter att samla hästen.

Tänk om hästar kunde tala eller gråta......

Jag har nu valt att sko Patsy och vi har börjat med framskorna (tror inte hon orkar stå för en hel skoning första gången). Hon skötte sig galant och verkar inte särskilt missnöjd över sina nya fötter. Lite "snubbligare" i skogen första dagen men det var ändå rätt väntat, hon har så bråttom.

Jag skor inte därför att hon ömmar utan därför att hon nu går i en hage med en läskig backe där jag vill ha henne ordentligt broddad runt om i vinter så jag kan sova på nätterna. Backen klarar hon men kanske inte att bli jagad/jaga vid lunchfodring utan att stupa (jo jag är hönsmatte).

Skorna åker av igen till våren om det inte visar sig att de kan underlätta för hennes bakdel att göra det jobb den ska men det märker jag förr eller senare.

Lobelia skrev:
Men nog har det funnits mer än en vildhästras :confused:

:idea: Vist har det funnits fler men alla dessa ursprungshästar har varit kvadratiska med fem kotor........

Nu är du ute o cyklar! Hästen har fem korskotor sammanvuxna till korsbenet. Variationen finns i antalet bröst o ländkotor som araben oftast har färre av.
En sån sak som antalet kotor är dessutom inget man ändrar på om det inte finns en variation att utgå från eller att man får en mutation.
PL

Senast ändrad:

7 halskotor
18 bröstkotor
6 ländkotor
5- 7 korskotor (sammanvuna =korsbenet)
+ svansbenet

var har du fått annan info ifrån????????? :bump:

Men om alla ursprungshästar har haft en viss genuppsättning och samma antal kotor, hur förklarar man då att alla tamhästar utom araberna skulle ha en annan. För att en mutation ska slå igenom så drastiskt så ska den dels ha en stor fördel (och ryggbesvär och problem att samla sig är knappast något man avlar på) och dels måste det ha skett för mycket länge sedan. Troligen krävs det ochså att avelsbasen för tamhästar från början varit mycket liten med massor av inavel.

Sisson, standardverk i anatomi. Jag tror inte att antalet har ändrats sen jag läste anatomi även om det var ganska länge sen.
Vad är det för källor du lyckats hitta??
PL

Nu finns det en del genetisk forskning som talar för att avelsbasen har varit mycket liten men du har helt rätt.
Lilla är som sagt var ute o cyklar på hal is utan hjälm.
Ibland begriper jag inte var folk får allt från, jag väntar ivrigt på hennes förklaring.
PL

Lobelia skrev:
Men om alla ursprungshästar har haft en viss genuppsättning och samma antal kotor, hur förklarar man då att alla tamhästar utom araberna skulle ha en annan. För att en mutation ska slå igenom så drastiskt så ska den dels ha en stor fördel (och ryggbesvär och problem att samla sig är knappast något man avlar på) och dels måste det ha skett för mycket länge sedan. Troligen krävs det ochså att avelsbasen för tamhästar från början varit mycket liten med massor av inavel.

:cool:
Hur förklarar du hur det blev en tax av en varg???????????????

Lobelia skrev:

I avel av raskatter och rashundar är det fruktansvärt mycket inavel för att bevara exakta exriörer....är det inte så i avel av rashästar oxå?;)

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 368
Senast: jemeni
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 701
Senast: Claraclara
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 378
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 216

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka