Utan skor eller med skor!?

Sv: Utan skor eller med skor!?

peter_lundin skrev:
Sisson, standardverk i anatomi. Jag tror inte att antalet har ändrats sen jag läste anatomi även om det var ganska länge sen.
Vad är det för källor du lyckats hitta??
PL

:p Från nätet + klaus ferdinand hempfling

Nätet, visa länk tack. Om Hempflig har skrivit så tycker jag att han skall läsa på sin anatomi. Han är i vilket fall ingen auktoritet i ämnet.
Tax av varg, taxen har en genetisk defekt som ger korta krumma rörben, denna defekten har människan avlat vidare på i ett visst syfte nämligen att få en drivande hund som inte springer ikapp viltet o samtidigt en grythund.
PL

*hoppar in*

Jag har också varit på barfotaföreläsning och fått en hel del tankeställare. Mycket bra fick jag ut av den, och en hel del tankearbete och diskussioner har pågått häromkring.

Men

Hos oss är det nu höst och regnar massor. Hagarna är som leråkrar och att rida på finns till största del bara hårda grusvägar. Alla mina 3 hästar har klarat att gå barfota mycket bra i sommarhagarna med gräs, de har varit mycket sparsamt ridna. Efter 1 natt i sina ordinarie hagar är de nu ömma och varma/heta i hovarna. Vad jag förstår då är förklaringen till detta att de inte fått någon tillvänjning, och det kan jag köpa.

Vi går en månad framåt. Vi har nu försökt att vänja hästarna vid deras nygamla hagar och det kanske har gått lite framåt. Sedan en dag släpper inte frosten, och på en vecka har hagarna förvandlats från lervällnig till betong. Alla tidigare år har barfotahästen/arna reagerat kraftigt på detta med orörlighet och lymfangitben medan den skodda inget "märkt". Eftersom jag nu "sparar" mina andra stallhagar, har de förhoppningsvis möjlighet att gå på slät betong, om de har tur ligger det dessutom gräs ovanpå betongen, så i år kanske det blir bättre. Återigen är problemet tillvänjningen, antar jag? Ok, vi vänjer hästarna vid detta (?).

Ytterligare en månad framåt. Vi har snö. Och nu - äntligen - klarar alla hästarna av att gå barfota. Ingen knagglighet i steget, ingen tvekan i framåtbjudningen, ingenting! Den skodda hästen (med någorlunda höga trakter) som inte klarar av barfotagång kan gå barfota hur enkelt som helst! Åtminstone så länge det inte regnar och blir barkis av hela snötäcket - förrförra vintern åkte bilen (med dubbdäck) nerför uppfarten en kväll när vi satt och tittade på TV...

April - dagsmeja. Underlaget varierar mellan kallsnö, sockersnö, gungfly (väldans skönt för hästarna att gå på, faktiskt) och grusväg av betongkaraktär där inte ens ytan tinat. Detta håller i sig i ca 3 veckor för att sedan när tjälen släppt helt, återigen bli stenhårda vägar.

Och sedan är det dags för sommarhage igen och alla hästarna kan röra sig obehindrat igen.

Hur i h-sefyr bär man sig åt för att vänja hästen vid detta?

Mycket av det som sägs av barfotaförespråkare är rätt teoretiskt, och man har säkert mycket att vinna av att lyssna och tänka. Svårigheten ligger nog främst i att sortera informationen - marknadsföring à la frälsning ligger ju som ett filter över alltihopa. Vilka små saker är det som döljer sig där bakom?

Som en parentes kan sägas att jag på de två hemsidor som tipsas om mest här hittat små "hintar" om att det finns andra vägar - 'undantagna är de hästar som finns i norra Europa och som är anpassade till de blöta skogsmarkerna', att 'hovarna hos de raser som lever på gräsmark har en annan form', 'några hästar det inte fungerat på, gissningsvis pga en ovanligt blöt sommar, två av dessa omedelbart botade så fort de skoddes med sko och sula'. Var vänlig observera att jag inte använt citattecken.

Tycker det känns tveksamt ur ansvarssynpunkt att gå ut med att alla hästar klarar av det. Har dessa barfotaverkare försäkringar? Man kan ju faktiskt stämma hovslagare och veterinärer för felbehandling, vem tar ansvaret?

Jag tror faktiskt att förutsättningarna är viktigare än verkningen. Har du bra underlag och rider tillräckligt mycket verkar hästen själv ner sig ändamålsenligt om den inte är helt åt fanders, men det bör den inte vara om du använt en vettig hovslagare. Hur bra och korrekt du än verkar så spelar det ingen roll om du inte har underlag att rida på. Visst, det finns boots, men hela tanken med det hela är ju väck när hästen måste ha dem dygnet runt.

Och är det någon som har testat Hippogrip som kan dela med sig av för- och nackdelar?

Håller med dig, det är jobbigt med dessa i grunden okunniga personer som okritiskt anammat barfotateorierna med hull o hår o menar att alla hästar skall kunna gå barfota o att det bara är verkningen det är fel på annars. Hintarna du nämner har jag missat, kan du ge mig länkarna så jag slipper leta en massa själv.
Jag har provat hippogripp, fungerade inte på mitt plattfotade halvblod (av nordeuropeisk låglandstyp) han blev minst lika öm som barfota.
PL

Oops, det var visst på en och samma sida... Barfota för sundhet heter den, och den talar på första sidorna om detta med övergångar, problem etc, varur dessa typcitat var tagna, + en sida lite senare som talar om verkning och som i princip börjar med ett stycke och sedan 1) och 2) där det jag saxat kom ur 2):an.

www.barfotahast.has.it

I övrigt tycker jag detta är en ovanligt (?) nyanserad sida med rätt många verkningsbilder. Tyvärr är många foton med verkningsförslag och verkar inte verkade av henne själv utan mer som illustration, vilket är bra på ett sätt men inte på ett annat... Dessutom tjänar personen i fråga inte pengar på att hålla kurser och har därmed inget för att utelämna information som kan vara viktig i sammanhanget, vilket åtminstone gör mig lite mindre kritiskt inställd :angel: . Vad som gäller översättaren vet jag ju däremot inte...

Velar fram och tillbaka betr Hippogrip som alternativ till boots främst till de 2 som går barfota redan sedan tidigare nu när de ska börja användas lite mer. En av dem är rätt plattfotad faktiskt :D . Vad tror du om det?

Senast ändrad:

bra inlägg...jag har oxå börjat tvivla inför vintern bland annat.
jag vill väldigt gärna veta om hippogrip är ett bra alternativ eller man lika gärna kan ha skor?
Jag vill inte ha skor..men vill inte heller sluta träna min häst.
man får ej heller köra barfota på tävlingar, men med hippogrip kunde jag frångå klumpiga boots. som man säkert får utseende avdrag på i dressyren...

/jenny

Jaha, då var faktum konstaterat. Förutom en massa extrajobb har nu den ena hästen två förmodade stengallor under en och samma bakhov och en misstänkt (inte lika tydlig) på en framhov. Antar att jag måste ringa vet och få dem punkterade med all risk för infektioner det innebär. Typiskt att det blir så här den månad då jag redan ligger djupt på minus pga en felräkning. Fy f-n, JAG FATTAR INTE ATT JAG ÄR SÅ DUM!!!!!!! Jag förstod ju att det inte skulle fungera. För ett år sedan gick denna häst barfota i ett år utan några större problem men då hade inte hovväggarna tagits ner på detta sätt. Just nu känner jag mig som världens största djurplågare och funderar på vad f-n jag ska spika i när mustangrundningen gjort att i princip inget horn finns kvar i hovväggarna. Flappsko eller hippogrip är nog det som får gälla i fortsättningen för detta går ju inte. Fattas bara att någon anmäler mig dessutom. Fy för den lede säger jag bara. :cry:

Senast ändrad:

Detta inlägg är här bara för att jag dessutom började bråka med min dator.

Senast ändrad:

jag vet inte vad jag ska göra med min häst. (Frieser)
Han har gått barfota hela livet (är 3½ år) förutom en gång då han hade skor fram under en kort skoningsperiod.

han har fina hovar, men han ömmar väldigt mkt på tex grusvägar, så även i skritt.

nu rids han inte mkt alls pga åldern, men vi är ju ute på promenader, rider lite lugnt (mest bara skritt) och han tål inte grusvägarna alls.
Däremot går han jättefint i tex hagen, paddock, ridhus samt inne i skogen där det inte är för stenigt.

antingen måste jag sko han runt om nu vid nästa skoning eller så måste jag börja rida med barfotaskor. Jag vet inte vad som blir bäst.
måste ha barfota skor med ngn slags brodd i så fall pga is och vinter snart. vill i så fall beställa ngn stans ifrån sverige till vettigt pris, tar gärna emot tips!

Det värsta är at hagarna är leriga (så här i regntider) och verkligen suger av skorna nu. *bläh*

snigelfarmor skrev:
bra inlägg...jag har oxå börjat tvivla inför vintern bland annat.
jag vill väldigt gärna veta om hippogrip är ett bra alternativ eller man lika gärna kan ha skor?
Jag vill inte ha skor..men vill inte heller sluta träna min häst.
man får ej heller köra barfota på tävlingar, men med hippogrip kunde jag frångå klumpiga boots. som man säkert får utseende avdrag på i dressyren...

/jenny

får man ine tävla en häst barfota? inte i ngn gren? Hmmm. va dumt

Ursäkta, nu är jag här igen. Tänkte bara förtydliga: det är inte bara mustangrundningen som är anledningen till att hovväggarna är borta, största anledningen är att hovväggarna gått sönder pga sömhålen. Däremot har jag tagit ner de delar som var kvar i tån och trakterna för att få jämn belastning runt om så att det inte skulle bli fläkskador. Tillsammans med dålig timing och dåligt väder så räckte det. Det värsta är att jag tyckte att han klarade av det bättre än jag hade väntat mig, men, men.

Fortfarande tycker jag att grundtanken bakom det hela är bra, frågan är bara om alla hästar faktiskt måste vara barfota eller om det finns andra lösningar?

Är det inte bara i maraton du måste ha hästen skodd? Och enligt OL är ju boots godkända i maraton?

Jag är nog tillbaka till ruta ett o anser att järnskor är det bästa alternativet till barfotagång, har dock gått fråm 8 mm till 6mm.
Boots kan vara ett alternativ till skor om hästen fungerar bra i hagen, min häst gick dock klart sämre med boots än med skor, här tänker jag mig 3 olika anledningar.
1 hästen är ömfotat hela tiden pga barfotagång i hagen.
2 För mycket tryck på sulan av bootsen trots extra inlägg.
3 Bootsen är för tunga o klumpiga.
PL

Senast ändrad:

vad hade du för boots?
Jag har ju old mac's och både jag och hästen tycker att de är klumpiga. Boa är ju mycket mycket lättare och smidigare...

ömmar han bara på grusvägarna tycker jag nog att du kan prova köpa broddbara boots, ex. boa
det finns numera flera olika återförsäljare i Sverige, :banana:

de där med gummislang i karleden?

och hästen upplevde dem som klumpiga?
jag har iofs alltid associerat dem med skidpjäxor (pga framsidan)

Har du någon erfarenhet av Öllöv-skorna? En kompis till mig skor numera med dem och upplever enorm skillnad i stegkvalité och numera även hornkvalité. Hon har också provat att sko av men sätter nu tillbaka dem eftersom inte heller hennes häst gärna går någon annanstans än i gräs.

En mycket oönskad bieffekt av det hela som både hon (med lite av en "problemhäst") och jag (med en under inridning) upplevt är att man skapat situationer där hästen är "olydig". Min ridning bygger på att hästen tycker det är angenämt att utföra det jag ber den om, och det faller mer eller mindre med alla mina hästar om de ska gå barfota.

Det känns för övrigt väldigt lustigt att man i marknadsföringen av barfotaverkning använder argument som egentligen inte handlar om verkningen. Ex vis det här med shunten. Och det här med att den nya hoven som växer ut vid kronranden har en annan, korrekt vinkel? Det händer väl oavsett, om man radikalt ändrar vinklarna på hoven? För det är ju det som egentligen är den största förändringen jämfört med "vanlig" verkning, att man tar ner trakterna mer än "vanligt". I övrigt tycker jag inte det skiljer så mycket, man har väl alltid strävat efter en balans i hoven, att hästen ska belasta hoven jämt och med optimal vinkel.

En sak som däremot verkar vara helt skilda uppfattningar om, är hovisättningen. En "vanlig" hovslagare vädrar fång när hoven sätts i häl - tå medan barfotaverkarna pläderar för att trakten ska sättas i först. Vad är bakgrunden till detta, någon som vet?

nej, det är inte mycket som skiljer vildhästverkningen från vanlig verkning.
Förutom då att man aldrig rör levande sula (undantaget valkar), tar ner traktstöden och hovväggen till sulnivå eller strax ovanför, samt alltid gör en mustangrundning.
Men allt detta gör skillnad!

Ang. hur hästen skall sätta ner hoven; jag har läst att hoven är konstruerad att sätta ner trakterna först, samt att stötdämpningen är som bäst då.
Jag tycker själv att det är knas om hästen sätter i tårna först, det SER snubbligt ut åtminstone när det går till extrem. vi sätter ju ner hälen först...
Någon påläst vanlig hovslagare som kan utveckla?

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 368
Senast: jemeni
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 701
Senast: Claraclara
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 378
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 216

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka