Utan skor eller med skor!?

Sv: Utan skor eller med skor!?

Jag har provat Öllöv men det var bra länge sen. Kändes sköna att rida med, en kompis med ryggproblem upplevde en klar förbättring. Gummit på mina höll inte, svåra att rikta, svåra att nita, iomed gummit mellan järnskon o hoven rörde de sig för mkt för att sitta bra; sömmen skjuvdes av. Det finns åsikter om att gummit bromsar hoven för snabbt på hårt underlag o att lederna därför skulle ta stryk. Kan vara den effekten som gjorde att mina inte höll.
Hälen skall i först men inte så mkt att det hörs tydligt.
Det här med shuntar pratas det en hel del om av folk som inte vet vad det handlar om, vet ej var vissa ideer kommer ifrån.
PL

Det här med shuntar pratas det en hel del om av folk som inte vet vad det handlar om, vet ej var vissa ideer kommer ifrån.
tar åt mig ;)
"det här med shuntar" har egentligen inte något att göra med barfotaverkningen, snarare en nyfiken liten norrlänning som tänker för mycket. Det har faktiskt med blodcirkulation samt vävnaders behov av syre att göra, men men

Jag undrar verkligen var du hittade det där om att shuntarna skulle leda bort blodet vid hård ansträngning! Har du en länk så är jag tacksam.
PL

Man kan inte tänka för mycket, även om det kan bli störande för omgivningen när det blir fel så gör det alltid nytta på något sätt.
:)
PL

inte vid hård ansträngning, vid hårda nedslag. dvs för att kompensera övertryck och förhindra att blodkärl sprängs.
he e mycke möjlit att ja hallucinerar, men jag ska kolla på nätet om jag kan hitta något vettigt (har hittils inte hittat det i mina böcker)

Att gå med eller utan skor är så olika från häst till häst. Tränas den inom hoppning så är skor att föredra då det inte är naturligt för hästen att springa runt och hoppa höga hinder. En dressyr häst kan man sko fram för att gå fram en bättre gång i dem. Känsliga hästar som går barfota kan få problem som hovbölder mm. En häst som inte är alltför känslig och arbetas "normalt" kan gott och väl gå utan skor då det gör hovarna starkare och finare.

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 368
Senast: jemeni
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 701
Senast: Claraclara
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 378
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 216

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka