Utan skor eller med skor!?

Sv: Utan skor eller med skor!?

förtydligande; hästar tycker ofta om dem redan efter en stund. MEN det är ofta nödvändigt att låta den "gå in" sina skor i etapper för att undvika skav.

Jamie Jacksson (en av grundarna till AANHCP) var från början hovslagare, började forska och har baserat AANHCP:s principer på studier han har gjort av hoven, kombinerat med erfarenheter från traditionell hovvård. Han har studerat detta i närmare 20 år. I Hästfynd, nr 6 i år står en artikel om detta. I länkarna ovan finns massor med länkar, och tips på böcker (vilka om jag förstod det rätt innehåller denna rapport du efterfrågar).
Även dr. Hiltrud Strasser (här reserverar jag mig för tillvägagångssättet, är inte helt säker på att jag håller med på hennes verkningsmetoder) har bedrivit mångårig forskning kring detta. Tror det fanns länkar och fakta kring hennes rapport och vad den heter på länkarna ovan. Annars finns forskningen sammanfattad i Hästfynd i två tidigare nr i år (har inte tidningarna här, så jag kommer inte ihåg vilket nr det var). Har ni inte den tidningen, brukar det gå att låna på biblioteket.

Jag vill inte ha privata studier serverade, utan dokumenterade forskningar som gjorts. Gärna enligt statistisk beräkning, då är det lättare att få en uppfattning om saken.

De studier hon just räknat upp är just dokumenterade forskningar, även om de inte skett i Sverige.
Så nu har du fått namn på utländska forskare tillika skickliga yrkesmän, samt fått citat ur en svensk bok, med en svensk författare.
ÄNDÅ anser du inte att du fått några vetenskapliga belägg för någonting?

Vad kräver du kvinna?

Det finns inte så många forskare som bedriver studier på hästhovar i Sverige, och SÄRSKILT inte barfota sådana eftersom det är så kontroversiellt.

Jag, som är en ganska enkel människa med ganska enkla kunskaper i engelska, kunde i princip bara till fullo förstå de mindre vetenskapliga texterna, även om jag nog förstod det mesta i forskningsrapporterna också. Men de länkarna måste väl ändå vara "officiella" nog?
Eller skall vi koppla in statistiska centralbyrån och se om de kan köra en undersökning?

"Tyvärr är det inte skornas vara eller icke vara som skadar hästen, utan det är mer vårat sätt vi hanterar situationen på. För de som använder hovlslagare utan kompetens för att de är billiga, kan få betala en dyr peng för det i slutändan"

Har bara använt utbildade och godkända hovslagare, vissa dyrare än andra. Ska vi ta ena som exempel så vet jag att han förbättrade kvalitén hos en nordsvensk som knappt kunde ha skor (hovarna var så flisiga att han trodde mest på barfota eller limmade skor; men han valde att varmsko istället och hovarna blev bättre och bättre). Denna häst fick BÄTTRE kvalité av en kunnig hovslagare, men det betyder inte att kvalitén är BRA som i "så bra det bara kan bli på den hästen".
Samma hovslagare tog ner hovväggen väldigt ojämnt när han verkade min häst direkt efter att ha plockat av skorna; så jag insåg att jag inte kunde lita på honom att barfotaverka min häst riktigt. Någon vecka senare hade vi två halta hästar i stallet när han varit där. Ena hade börjat blöda lite på ena hoven, den andra hade blödit lite mera rejält på båda hovarna han verkade.

Vad jag reagerar på är att man spikar in i sulan oberört, och att man verkar så hårt?! Här klagar hovslagarna på Strasser (som jag själv inte heller är förtjust i), när de själva tar i så att de kommer åt den levande vävnaden?!
Så som jag har lärt mig att verka så finns det INGEN risk att hästen börjar blöda, ingen risk för sömstick eller ömhet framkallade av verkning (ok, sömstick är omöjligt utan skor, men det är en del av poängen!). Så varför de utbildade hovslagarna gaddar ihop sig och säger att "det är helt normalt att det börjar blöda lite ibland, det störs inte hästen av" och "man kan sko in i sulan, bara man vet vad man gör" har jag ingen aning om; i mina öron låter det helt befängt. Man ska vara jädrigt klumpig om man får en hov att blöda, eller så är det en VÄLDIGT skör hov man håller i.

Och som Emindy sa till mig på mailen, i en av handledningsböckerna för hovslagarskolorna i Sverige så står det tydligen att man INTE behöver ta ned hörnstöden på en häst som ska gå barfota; medans barfotasidan hävdar att hörnstöden kan skapa ömhet hos hästen. Hur kommer det sig att hovslagarna inte vet om detta?
Och hur vet man att hörnstöden kan skapa ömhet? Troligen genom att hästen slutar ömma när man tagit ner dem i sulnivå. Det behövs inga undersökningar för att kunna observera detta! Vad har hänt med folkets sunda förnuft? Är det INGEN som litar på sin egna uppfattningsförmåga längre?

Men man kan väl inte ta hovslagarskolornas material på allvar heller, eftersom det är läroböcker som kanske inte alltid hänvisar till forskning?

är det inte längre någon som ids diskutera med oss? :angel:

jag tycker diskussionen är väldigt intressant, så fortsätt diskutera.
diskutionen är intressant för mig då jag nyligen upptäckt nackdelarna med skor och befinner mig fortfarande i det stadie de som ännu inte tror på teorierna och fakta om barfotagång befinner sig i.
skrattar lite vid vissa inlägg, känner igen mig själv många gånger och önskar att de hade fått samma chanser att gå på en föreläsning om HOVENS mekanism! Jättenyttigt!

Låt inte hovslagaren tänka åt er.
tror ni att er häst har bra hovar, testa barfota!
Ömmar hästen, prova barfotaverkning!

har häst som ömmade väldigt efter att hovis bara dragit av skorna och struntat i traktstöden.
jag tog på skorna som ni..
sen tog jag av skorna för tanken på att hästen skulle ha skor gillades inte, jag verkade ner traktstöden, och vips kunde jag rida hästen som vanligt, men med eftertanke istället för att bara rusa på.

Detta funkade på min häst, men barfotaverkare säger att gäller de flesta.

all info finns på internet, och man kan plocka av det bästa men man behöver inte svälja allas övertygelse.
Visst är det fantastiskt att internet erbjuder detta, istället för att behöva betala för dyra gammaldags böcker.

konstigt att det inte finns så mycket om hovslageri, är det någon yrkeshemlis eller?

Hoppas att ni hinner ifatt tiden!

joneya skrev:
"Tyvärr är det inte skornas vara eller icke vara som skadar hästen, utan det är mer vårat sätt vi hanterar situationen på. För de som använder hovlslagare utan kompetens för att de är billiga, kan få betala en dyr peng för det i slutändan"

Har bara använt utbildade och godkända hovslagare, vissa dyrare än andra. Ska vi ta ena som exempel så vet jag att han förbättrade kvalitén hos en nordsvensk som knappt kunde ha skor (hovarna var så flisiga att han trodde mest på barfota eller limmade skor; men han valde att varmsko istället och hovarna blev bättre och bättre). Denna häst fick BÄTTRE kvalité av en kunnig hovslagare, men det betyder inte att kvalitén är BRA som i "så bra det bara kan bli på den hästen".
Samma hovslagare tog ner hovväggen väldigt ojämnt när han verkade min häst direkt efter att ha plockat av skorna; så jag insåg att jag inte kunde lita på honom att barfotaverka min häst riktigt. Någon vecka senare hade vi två halta hästar i stallet när han varit där. Ena hade börjat blöda lite på ena hoven, den andra hade blödit lite mera rejält på båda hovarna han verkade.

Vad jag reagerar på är att man spikar in i sulan oberört, och att man verkar så hårt?! Här klagar hovslagarna på Strasser (som jag själv inte heller är förtjust i), när de själva tar i så att de kommer åt den levande vävnaden?!
Så som jag har lärt mig att verka så finns det INGEN risk att hästen börjar blöda, ingen risk för sömstick eller ömhet framkallade av verkning (ok, sömstick är omöjligt utan skor, men det är en del av poängen!). Så varför de utbildade hovslagarna gaddar ihop sig och säger att "det är helt normalt att det börjar blöda lite ibland, det störs inte hästen av" och "man kan sko in i sulan, bara man vet vad man gör" har jag ingen aning om; i mina öron låter det helt befängt. Man ska vara jädrigt klumpig om man får en hov att blöda, eller så är det en VÄLDIGT skör hov man håller i.

Och som Emindy sa till mig på mailen, i en av handledningsböckerna för hovslagarskolorna i Sverige så står det tydligen att man INTE behöver ta ned hörnstöden på en häst som ska gå barfota; medans barfotasidan hävdar att hörnstöden kan skapa ömhet hos hästen. Hur kommer det sig att hovslagarna inte vet om detta?
Och hur vet man att hörnstöden kan skapa ömhet? Troligen genom att hästen slutar ömma när man tagit ner dem i sulnivå. Det behövs inga undersökningar för att kunna observera detta! Vad har hänt med folkets sunda förnuft? Är det INGEN som litar på sin egna uppfattningsförmåga längre?

Men man kan väl inte ta hovslagarskolornas material på allvar heller, eftersom det är läroböcker som kanske inte alltid hänvisar till forskning?

riktigt bra sagt... håller helt med

Boj skrev:
Jag vill inte ha privata studier serverade, utan dokumenterade forskningar som gjorts. Gärna enligt statistisk beräkning, då är det lättare att få en uppfattning om saken.

Vad vill du ha för statistik?
En forskning utförd av utbildad veterinär, och av utbildad hovslagare borde väl ändå räknas som dokumenterad forskning? Finns det någon som kan vara mer kompetent till att forska på skoning vs barfotagång?

Statestik är när man följer ett antal i detta fall minst 1000 hästar, och gör jämförelser av det. Studier förekommer, fast det är inte detta jag eftersöker. Forskning av vetrinär är som sagt ok, hovlsagare är inte intressant eftersom de forksar ur sitt perspektiv.

inte för att vara grinig, men finns det sådana gjorda på skodda hästar ens?
Det vore intressant att se sådan statistik, men jag vet inte alls vart jag skall börja leta. Försäkringsbolagen har ju ofta en ganska omfattande statistik på att vad hästar heter men de är väl inte offentliga, eller?

Försäkringsbolag, kanske inte alla men många. För statestik över skador etc. Typer, utgång och vad det nu kan vara, även enligt ras. Men detta är sällan offentligt, utan det är vad de baserar sina premier på.

Men annars vet jag att man gjort forskningar med skor ja, dels traditionell järnsko och dessa gummiskor som ett tag var populära. Jag har inte kunnat läsa hela det matrialet, bara en jämförelse mellan järn och gummisko.

"Om strålen inte når marken belastas väggarna och hovbenet varvid sulan och strålen sjunker. Detta, vilket drar hovbrosken inåt snarare än utåt, leder till balltrång-trakttrång hov och ger försämrad stötdämpning"

Så kan ni gå hem till era hästar och kolla hur många av dem som, särskilt efter en månad, går med strålen i kontakt med marken i varje steg.

SVAR: Vart vill du komma med citat ur Hovvård och beslag egentligen ? De flesta med sunt förnuft hajjar nog att OM man lägger en sak under tex hov...eller din egen fot...så kan juh knappast stråle eller människas hålfot nå backen. Men stråltryckare finns ju...

Hovens utformning med den kilformade strålen, den välvda sulan och den hårda väggkanten i bärranden ger ett utmärkt halkskydd och god balans. En skodd häst har utan skärpningsmedel sämre fäste än en oskodd - särskilt när sko och sömhuvud blivit slitna.

SVAR: Ja, järn mot frusen backe har i alla tider vart halt..ingen skillnad på en järnsko utan brodd. Tänk om du hade halskydd UTAN taggar...gud vad halt det skulle bli...

egentligen fattar jag INTE vart du vill komma med citaten...

och vad säger försäkringsbolagen om skodda hästar...jo att de ofta drabbas av diverse benproblem, hovproblem och därför döms ut. I papperna står det säkert inget om att en järnsko skulle vara spöket, men jag vet att det är många som döms ut pga hovproblem, att de inte går att sko och därför inte går att ha som sporthäst-tragiskt. Synd att inte ägarna har hittat info om alternativa metoder för hästens fötter.

Misstänker att många provat ha dem barfota enligt hovslagarskolans princip (rör inte mina traktstöd) och givetvis misslyckats.

Hade varit väldigt intressant om en rätt verkad barfota häst plus 999 andra sådana hade undersökt enligt föräkringsstatistiken, tyvärr finns det inte 1000 sådana hästar ännu, men jag hoppas att det sunda förnuftet och utbildning av oss hobbyägare leder till att fler får chansen att känna marken under sina hovar.

/jenny

Nu ligger ju statestiken inte så högt pga just hovproblem, snarare benproblem toppar listan inom en del raser.

citatet med jämförelse mellan skodda och oskodda hovar på halt underlag gällde egentligen en annan del av diskussionen.

Visst, de flesta kanske förstår ATT strålen inte når marken. Men skrämmande många förstår inte vad detta har för konsekvens för hoven. Dvs att hovmekanismen motverkas ( vilket leder till att stötdämpning och blodcirkulation försämras) samt att hoven blir trängre och trängre.

Bättre stötdämpning och blodcirkulation i hovarna borde kunna underlätta även för hästens ben och leder, tror du inte det?
Joneyas häst har ju varit "offer" för en oavbruten ström av diverse hältor, spänningar och orenheter i ben, hovar och leder. Sedan hon tog av skorna och började verka själv har allt det där släppt, helt!

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 368
Senast: jemeni
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 702
Senast: Claraclara
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 378
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka