Utan skor eller med skor!?

Sv: Utan skor eller med skor!?

tezzie82 skrev:
det finns fortfarande boots som man kan brodda... och de fungerar...

Det är jag fullständigt medveten om, men det gäller ju då för hästägarna med skolösa telningar att använda dessa, men nej det skall vara så naturligt som möjligt.

Grejen är dock att hela våran hantering är egentligen onaturlig, det sätt vi har hästarna på i hagar med begränsad yta i många fall ger ett otäckt underlag vintertid. I vilt tillstånd skulle hästen antagligen inte drabbas av dessa isiga underlag i samma utsträckning, följdaktligen klarar de sig bra utan skor. Men med våra hagar som hästen rör sig på inom ett begränsat område, där blir underlaget minst sagt onaturligt och sen utan halkskydd blir det inte trevligt.

Alla har det inte så förspänt att de har hagar som är stora, vi har hagar med yta trots det uppstår en viss halka vintertid. I vårat stall förekommer en barfota häst, den har stått skadad i många månader pga en halkskada i vintras. Den uppstod inte i hagen, utan enkom för att ägaren envisades med att rida hästen även på mycket isigt underlag utan halkskydd.

Det som är synd i detta med skolöshet, är att många ägare tycker sig bara se fördelar. Och det är säkert fördelar, men det tillkommer ett ansvar också som många glömmer eller struntar i.

En aspekt som inte någon har tagit upp har är hästens förmåga att röra sig bra med resp utan skor. Min treåring har hårda hovar och ömmar inte alls på något underlag när hon är barfota. Men skillnaden på hennes gång när hon är skodd är enorm-hon höjer båda galoppen och traven med två poäng...! Därför skor jag henne runt om.
Jag tror att många dressyr (och hopp-) ryttare, samt uppfödare som visar sina hästar resonerar som jag. Dessutom rekommenderas av dommarna att man skor före visning, just eftersom skillnaden blir väldigt stor på hästens rörelseförmåga.

min är oskodd. har varit det runtom sen 1 jun, bak längre, sen apr. funderar och funderar på hur jag ska göra i vinter. hennes bakhovar är så himla fina, vill inte slå på skor igen där, men fram vet jag inte, hon ömmar ibland fram på grus, ev får hon skor på där i okt.

Hästmassören skrev:
Finns det någon som förespråkar barfotagång - för människor... :rofl:
Kanske vore värt att testa!

nämen har ni inte sett dom där hippiesarna på stan med rastaflätor och barfota? :rofl:

Om hästen får högre poäng (vilket säkert håller på att överbevisas, då fler och fler tävlar i olika grenar barfota) är för mig ganska ointressant, då jag i först hand funderar utifrån utgångspunkten vad som är bäst för hästen.

Jo vist påverkar vi hästens rörelser när vi sätter på skor. En bekant har en unghäst som rörde sig rent och fint tills skona kom på. Då började bena flyga åt alla håll.

I de fall hästen rör sig bättre då skorna kommer på så är jag övertygad om att man varit försumlig med hovvården i ett tidigare skede.

....och den 13/9 springer en riktig barfotahäst på Solvalla. En som inte bara tävlas utan också tränats barfota, och dessutom rehabiliterat avikande rörelsemönster med hjälp av barfotagång.

Jag anser att man bara skall sko en häst om det finns ett behov av det. Det allra bästa är ju givetvis för en häst att få gå barfota och att få regelbunden verkning, med en kort tå och rätt vinklar. Själv skor jag dock mina ridhästar. Den ridning som jag ägnar mig åt kräver skor.
Hälsning Maja

Nej, det har defintivt inte varit försumlig hovvård på min unghäst. Hon skos och verkas av en av våra främsta naturbruksgymnasies lärare i hovvård. Har är definitivt kompetent.

Vad gäller araben som placerade sig tvåa, har jag ingen aning om vilken typ av gång man vill ha fram hos araberna. Men halvbloden vill man ha runda i sin gång, och jag har aldrig sett ett halvblod som inte har fått rundare gång och vilja att tänja mera på steget med skor.
Det är min erfarenhet och jag kommer att fortsätta sko både min unghäst och gamla tanten.

Siglavy skrev:
I de fall hästen rör sig bättre då skorna kommer på så är jag övertygad om att man varit försumlig med hovvården i ett tidigare skede.

Denna typ av åsikter är förödande för "barfotarörelsen", jag tappar helt respekten för folk som generaliserar och menar att alla problem med hovaran kan lösas med rätt hovvård och barfotagång, lyckas man inte få ordning på hästen utan skor, ja då har man per definition gjort fel det fungerar ju för alla, halleluja :angel:

Gångarter före hållbarhet är inte ett val enligt mig.

Själv har jag inte märkt någon som helst skillnad i gången på min häst sedan jag tog av skorna, så det är nog väldigt individuellt. Men som sagt var så är det viktigaste hur hästens hovar och ben mår.
Det har hänt att min barfotaverkare har fått sko av hästar som har FINA hovar (tack vare kompetent hovvård). Men själv har jag bara använt utbildade hovslager och INGEN av dem har hållt mina mått. Och den ena var lärare hos vårat Naturbruksgymnasium; det betyder ju inte självfallet att han har gott omdöme och skor perfekt.

Jag har inte märkt någon större skillnad på min hästs gång före och efter avskoningen. Hon HAR dock blivit mer medveten om sin egen kropp och vad hon har för underlag under fötterna.
Jag personligen hade dock aldrig ens övervägt att sko på en unghäst för att få bättre bedömning, jag tycker att hästens välbefinnande går före. Men det är jag det.

Jag är inte mot att folk låter sina hästar gå barfota. MEN jag tycker det är konstigt att det generaliseras att vi som skor våra hästar inte tänker alls på deras välbefinnande. Även om min unghäst inte hade rört sig bättre med skor hade jag skott henne när hon börjar bli riden/tränad/tävlad mer. Hade hästen skullat avlas på hade jag övervägt att ha den barfota. Men min gamla tant som jag avlat på fick gå skodd då också eftersom hon uppenbart hade ont av att vara barfota.

Att hästen skulle hålla bättre barfota undrar jag, eller finns det forskning på det?
Att de flesta hästar rör sig bättre med skor på har jag sett så många gånger för att veta. För uppfödare och unghästutbildare spelar de poängen stor roll.

Ja, det finns forskning på att skoning är skadligt för hästen, samt att hästen håller bättre om den går barfota.
Ska jag räkna upp skoningens negativa effekter för dig? Eller kanske ge dig några källor så du kan få läsa själv?

Det är klart att man inte kan dela in hästmänniskor som onda eller goda beroende på om deras hästar går med skor eller inte! Det är aldrig så enkelt.

Att sko eller inte sko är som sagt en fråga om prioriteringar och i viss mån även hur mycket man kan om sådana saker.

Boj skrev:
Vem har sagt något om bränna på ett halt underlag, men nog sjutton har en broddad häst bättre grepp än den som är obroddad. Även om hästen ifråga är utan skor, så är greppet sämre än den som går skodd med brodd det är bara att konstatera.

sant, det har vi redan kommit fram till! vi har oxå kommit fram till att det finns boots som går att brodda när hästen rids, när den går barfota i hagen har den bättre fäste än en skodd häst om ägaren är vettig nog att brodda av sin skodda häst först, broddskador är nog betydligt vanligare än skador pga barfotagång...

Att ha hästen oskodd är på både gott och ont, du tänker först och främst på naturligheten. Jag tänker också på vad som sker i kroppen när hästen inte har/får fäste, även i kroppen kan hästen utveckla smärta när den är osäker och börjar spänna sig.

ska man börja jämföra skador mellan skodd/oskodd så har nog barfotahästen mera fördelar. jag får oxå träningsvärk av att spänna mig pga halka, men det är inte blankis året runt tack o lov.

Nej det är inte halka året om, men i ganska många månader. Spänningar som hästen orsakar sig under den delen av året halkan finns försvinner inte iom att halkan förvinner. Tyvärr kan dessa spänningar och felbelastningar följa med till nästa halksäsong, oftast kommer dessa när hästen ombeds utföra ett arbete utan halkskydd.

Vala skrev:
Sen finns det iofs fiffiga boots nu som man kan ha istället för skor när man rider.

Såna tänkte jag skaffa för att ha som säkerhet om ifall att pållan skulle lyckas dra av en sko. :)

d vore nåt.. nån som vet pris å var man får tag på dom? och hur dom är? är dom bra eller hästen går som en påse skit med dom eller?

nån med erfarenheter?

Mvh/Marie

Ja, ge gärna exempel på de skadliga effekterna! Jag har inte läst någonting om det eftersom jag föredrar skor och dessutom har en kompetent hovslagare.
Jag kan mycket väl förstå de skadliga effekterna av dålig skoning, men inte av annars.

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 368
Senast: jemeni
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 702
Senast: Claraclara
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 378
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka