Utan skor eller med skor!?

Sv: Utan skor eller med skor!?

emindy skrev:
Ja, det finns forskning på att skoning är skadligt för hästen, samt att hästen håller bättre om den går barfota.
Ska jag räkna upp skoningens negativa effekter för dig? Eller kanske ge dig några källor så du kan få läsa själv?

Det är klart att man inte kan dela in hästmänniskor som onda eller goda beroende på om deras hästar går med skor eller inte! Det är aldrig så enkelt.

Att sko eller inte sko är som sagt en fråga om prioriteringar och i viss mån även hur mycket man kan om sådana saker.

räkna upp lite fakta! å ge gärna läsråd!

jag är helt klart intresserad!

Ok, men var finns matrial och statestik om att skor är så skadligt för hästen.

Man vet att skor inte är optimalt, men å andra sidan är barfotagång inte heller alltid optimalt. Det är här man måste välja, och då utifrån det arbete och vilken typ av individ man har med att göra.

Visst har jag sett hästar med skador uppkomna pga skor, men jag har även sett skador som uppkommit pga hästen inte haft skor. Så vem kan krasst ställa sig upp och säga att skor är direkt skadligt för hästen, och dessutom bevisa det utan att hänvisa till dessa länkar.

Tyvärr är det inte skornas vara eller icke vara som skadar hästen, utan det är mer vårat sätt vi hanterar situationen på. För de som använder hovlslagare utan kompetens för att de är billiga, kan få betala en dyr peng för det i slutändan.

De som låter sina hästar gå oskodda även på ett mycket halt underlag i arbete, och utan halkskydd. Kan få skador på hästen som visserligen inte är direkt i hoven, men som kan relateras till just skolösheten.

Så vem vill nu ställa sig rakt upp och säga att det är direkt djurplågeri att sko en häst, eller viseversa samt hänvisa till forskning som finns dokumentard.

Listan på skador direkt orsakade av skoning (även om skoningen är korrekt utförd)

Den hämmade hovmekanismen leder till:
-Minskad blodcirkulation vilket leder till sämre hornkvalitet, minskad känsel i hoven och är förmodligen del av orsak till försvagad lamellrand. (den försvagade lamellranden visar sig ofta i att lamellrandsrötan får lättare att fästa)
-Minskad stötdämpningsförmåga

Sömmar och järnskor:
-Järnskor vibrerar när de slår i hårt underlag, sömmarna hjälper till att vidarebefordra de vibrationerna upp i hoven och hästens ben -> minskad känsel på sikt.
-Sömmarna försvagar hovväggen genom att göra hål i den.
-Skorna hindrar naturligt slitage på hoven vilket gör att hovarnas längd (och ofta även vinklar) hela tiden ändras med tillväxten. Skillnaden mellan före och efter skoning är ofta åtminstone någon centimeter! Varför tror ni många låter sina hästar stå dagen för skoning?

Märk väl; nu har jag försökt ta upp sådant som kan orsakas av normal skoning enbart. Många av de här sakerna kan bli värre än "nödvändigt" pga dålig skoning.

Men här har vi ditt påstående, var finns detta dokumenterat och då frånsett dessa hemsidor om barfotagång.

Det du sen skriver behöver inte alls bli så illa som du menar, för med rätt hovslagare som kan sin sak fungerar cirkulationen likväl i hoven. Hornet behöver inte alls bli sämre, tvärtom har jag haft hästar som faktiskt blivit mycket bättre. Och det är jag säkert inte ensam om.

Ja för den som har turen att ha en häst med häftig hovtillväxt kan det säkert handla om cm, men oftast handlar det om att sulan efter verkning och inte hoven som sådan.

Enda gången jag har låtit mina pållar stå efter skoning, var när stoet hade gått barfota och fick skor. Öm var hon innan skoning, och det var därför som det beslutades att hon skulle få skor på.

jo, just! Jag glömde helt ta upp det där med strålröta!

En skodd hov har sällan en frisk stråle.
Det beror främst på att det är näst intill omöjligt rent anatomiskt att sko så att strålen får kontakt med marken. Men det beror kanske även på att det rent generellt samlas ganska mycket skit i en skodd hov. Ni kanske inte förstår vad jag menar förrän ni har först kratsat hovarna på er egen, skodda häst och sedan kratsar hovarna på en häst som går barfota.
I vilket fall; allt detta (plus skitig ströbädd i boxen) bäddar för strålröta. Vissa mer än andra förstås.

För att se vad jag menar med frisk stråle skickar jag först en länk till bilder på mustanghovar. Det är alltså hovar som ingen människa någonsin verkat. Det enda som gjorts är att man tagit rätt på hoven (förmodligen även konserverat den) och sedan tagit bilder.
http://www.tribeequus.com/wildfeet.html

sedan har jag hittat en annan bild på en tamhästs hov (som verkas enligt vildhästmetoden) introsidan
http://www.barfotahast.has.it

Cirkulationen kan fungera mer eller mindre bra beroende på hovslagare, ja.
Men alla vet att man får bäst cirkulation i hoven om den är helt utan sko. Jag har inte sett en enda hov som fått sämre hornkvalitet efter att man tagit av skorna.

Min häst hade inte dålig hovkvalitet när jag skodde av, inte alls. Men det är en milsvid skillnad i hennes horn nu motför när hon var nyss avskodd.

"Ja för den som har turen att ha en häst med häftig hovtillväxt kan det säkert handla om cm, men oftast handlar det om att sulan efter verkning och inte hoven som sådan."
Där tror jag att du tappat bort några ord eller något, för jag förstår inte vad du menar?

Enligt "hovvård och hovbeslag" av Lars-Erik Magnusson växer vägghornet (dvs hovväggen) mellan 7-15 mm i månaden.
Om man då skor om hästen med 6 veckors mellanrum blir det då minst en centimeter som måste verkas bort.
Min erfarenhet av barfota hästar är att hovarna lugnt växer fortare än en centimeter i månaden. Men då har de ju som sagt mycket bättre horntillväxt också...

Men det som efterlyses är den forskning som någon påstod att man gjort, jag skulle vilja se en sådan. Inte bara på barfota häst, det borde det ju då finnas som jämförelse skodd och oskodd.

Jag hittar bara ett avsnitt i den här boken (den jag nämde i mitt förra inlägg) som behandlar barfotagång, och det bara i form av ickearbetande hästar. Men han talar ändå gott om de positiva effekterna av att låta sin häst gå barfota:
citat s.48 ang. hästar på bete "Om man inte tillåter barfotagång missar man till stor del chansen att förbättra hovarna. ... Många hovsjukdomar lindras eller botas vid barfota betesgång, t.ex. dålig hornkvalitet, trånga hovar, strålröta och en del hornsprickor."

Nå, är det citat nog för dig eller ska jag leta upp fler?

Jag är heller inte riktigt nöjd med de "forskningsresultat" du visat upp. Jag tycker att det du skrivit är dina högst personliga åsikter, (precis som jag, ang. mitt gillande av skor), om hur bra du tycker att det är med barfota gång.
Jag har inte haft problem med strålröta under de år jag använt min hovslagare. Jag tycker att strålen på båda mina hästar ser alldeles utmärkt ut. Men jag kan tänka mig att det varierar mycket på olika hästar beroende på underlag i box, hage och var hästen rids någonstans.

Vill fortfarande se klara fakta på att skor är skadligt!

som sagt, detta är en, vad jag förstår, accepterad, välkänd bok av en svensk författare.
Vad är det mer du ifrågasätter?
Är det vibrationerna i hoven orsakade av järnskorna? Slå en sko mot vilket hårt underlag som helst.
Är det den minskade känseln i hovarna? Då ska jag ge mig ut på jakt efter den artikeln jag letade i. Men tills jag hittar den kan du ju ha i åtanke hur dina egna nerver reagerar på minskad blodcirkulation, t.ex. när det är kallt på vintern eller när du legat på din egen arm. Eller på alla artiklar du säkert läst ang. förtvivlade tandläkare, vägarbetare och andra människor som arbetar med vibrerande saker som börjat förlora känseln i fingrar och händer.
Jag säger inte att ALLA hästar tappar känseln helt i sina hovar. Jag säger bara att många riskerar att göra det, och många gör det. Om än tillfälligt.

Kom på en sak till. När jag köpte min gamla häst för tio år sedan hade hon reservation för hovsprickor. Men efter ett par skoningar med min hovis var de borta och reservationen togs bort. Hon fick då också beröm för sin fina hornkvalité. Denna kvlité har hon behållt sen dess, utan tillsatser i maten, utan "bara" en bra hovslagare.

Jag har läst i den här boken (dvs "Hovvård och Hovbeslag" av Lars-Erik Magnusson 1981) och han säger visserligen ingenstans att skor (och därmed skoning) är dåligt för hästen.
Däremot säger han att barfotagång är en stor möjlighet att förbättra hornkvalitén för hästen.
Man kan förstås läsa det som man vill, men vad kom först; hästen eller skorna? Om barfotagång kan förbättra hovkvalitén måste den alltså först ha försämrats, vad kan ha orsakat det? Om det nu inte är skorna, är det då ridningen?
Motion och rörelse förbättrar hovkvalitén...

jovisst kan en bra hovslagare göra underverk jämfört med en dålig.
Men hade du tagit av skorna hade det också gjort underverk. Jag vågar påstå att din hästs hovar skulle ha blivit än bättre om de varit helt utan skor.

Men sen är ju alla hästar individer och hovkvalitén kan bero på annat än skoningen. Ex. brister i fodret, dålig verkning, gener, dåligt underlag mm.

jag kan citera den här boken hela dagen, och den är ändå en bok som främjar traditionell skoning...
nu ska vi se, sida 18, om hovmekanismen:
"Om strålen inte når marken belastas väggarna och hovbenet varvid sulan och strålen sjunker. Detta, vilket drar hovbrosken inåt snarare än utåt, leder till balltrång-trakttrång hov och ger försämrad stötdämpning"

Så kan ni gå hem till era hästar och kolla hur många av dem som, särskilt efter en månad, går med strålen i kontakt med marken i varje steg.

Dessutom skriver han en sak som berör ett tidigare diskussionsämne, på samma sida:
" Hovens utformning med den kilformade strålen, den välvda sulan och den hårda väggkanten i bärranden ger ett utmärkt halkskydd och god balans. En skodd häst har utan skärpningsmedel sämre fäste än en oskodd - särskilt när sko och sömhuvud blivit slitna."

du har absolut rätt, alla hästar har olika förutsättningar.
Men alla hästar kan få bättre hovmekanism genom att gå barfota.
I avsnittet om barfotagång nämner magnusson vikten av att skydda nervsnittade hästar med sk. "täcksko", jag antar då att han menar sådant som vi nu kallar överdragsskor. Detta för att den inte ska kunna skada sig utan att den märker det. Nervsnittade hästar har nämligen opererats för att inte längre kunna känna smärta i hovarna. (detta kan vi fundera på en stund...)

ett fint citat, från samma bok, sida 48
"Hovens goda rörelser, som är en följd av naturliga belastningsförhållanden och som inte påverkas av beslag, samt fuktning av hornet ger ökad genomblödning och god hornproduktion. Näringstillförseln på ett gott bete inverkar också positivt. Många hästar är ömfotade under den första tiden på betet men när hovarna anpassat sig och hornproduktionen i framförallt sulan har kommit igång släpper besvären."

Vala skrev:
Sen finns det iofs fiffiga boots nu som man kan ha istället för skor när man rider.

Såna tänkte jag skaffa för att ha som säkerhet om ifall att pållan skulle lyckas dra av en sko.

goamarie skrev:
d vore nåt.. nån som vet pris å var man får tag på dom? och hur dom är? är dom bra eller hästen går som en påse skit med dom eller?

nån med erfarenheter?

Mvh/Marie

är det någon som vet något om detta?

Det finns en hel drös olika varianter.
De som rekommenderas av AANHCP är Swiss Horseboot i första hand och BoaBoots i andra hand.
När de sitter som de ska (rätt storlek etc.) är det helt enkelt som att hästen har joggingskor! De sitter som de ska och det tar inte alls lång tid för hästen att vänja sig vid känslan.
Ca. pris är 1500kr paret. dvs 3000kr om man tror sig behöva dem runt om.
För de flesta hästar räcker det dock om de sitter på fram.

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 368
Senast: jemeni
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 702
Senast: Claraclara
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 378
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka