Utan skor eller med skor!?

Sv: Utan skor eller med skor!?

Mitra skrev:
Om hästarna ömmar när de går på grusvägen så tyder det på att de behöver skor. en häst som har "rätt längd" på hovarna ömmar inte när de går oavsätt underlag. Oftast så är det trakten som får stryk och ska man rida mycket så bör man ha skor.

Man ska även tänka på att dessa boots som det finns är inte till för att rida mycket i utan mer för tappsko och liknande.

helt fel... du borde gå in å läsa på lite... finns många bra sidor där det står allt om barfota och boots... jag har precis skaffat boots och man kan använda dom varje dag om man vill... de boots jag köpte rekomenderas till de som rider hårt och tränar mkt på olika underlag, det är bättre att rida i boots än med skor men bäst är det barfota... jag ska bara ha mina när jag rider på grus å asfalt tills hans hovar har blivit bättre.

boa boots går även att brodda...

när jag hade hästen skodd o fullt broddad så gick det ändå inte att ta sig fram på is.. så hur man än väljer att ha sin häst- skodd eller oskodd- så kan man inte bränna på på alla underlag. och med tanke på att skodda hästar som går i hagen obroddade iaf bak ( vilket jag hoppas alla med skodda hästar har) får sämre grepp än barfota hästarna, och alla skador man slipper med barfotahästarna när dom pucklar på varann, så är det nog värt att ha hästen barfota om det fungerar.

visst är det onaturligt med hästhållningen vi bedriver idag, men det behöver väl inte betyda att vi inte ska försöka göra den så naturligt för hästen som möjligt.. just skoning gör alltid mer eller mindre skada på hästen, skador som inte bara behöver sitta i hovarna, utan även i resten av kroppen. även fast en häst verkar fungera bra med skor, så märks det just när skorna tas av hur mycket skada dom gjort när hästen ömmar. om hästen fått gå barfota och fått chansen till att stimulera hovens naturliga funktioner genom mycket rörelse på olika underlag och rätt verkning, så har inte hästen ont, och man kan undvika så mycket skador så frågan är snarare varför vi inte vågar ge detta till våra hästar?

hästen har funnits så mycket längre än människan, och de fjuttiga 100 tals åren som vi avlat hästar kan inte ha påverkat hovkvaliten till den grad att man måste sko en häst för att inte fötterna ska trilla isär.

när folk säger att deras hästar inte kan gå barfota pga att de blir så ömma så undrar jag om dom ens tänker efter varför de är ömma? att ärligt säga att de inte vill/kan lägga ner tiden och studerandet av hoven och kanske måste göra ett avbrott i träningen av hästen, tycker jag är ett ärligare svar. att det i vissa hästsporter krävs skor för tex broddning är ett undantag som stämmer tills motsatsen bevisats, men folk som säger att de tränar hästen för mycket för att hålla den barfota skulle enligt mina erfarenheter funka perfekt just utan skor pga att hästen då behöver så mycket rörelse som möjligt.

vi "barfotafantaster" rider inte våra hästar 1dag/veckan på gräs o i ridhus, jag tränar tex distans där det krävs att hovarna orkar med den påfrestning dom utsätts för, och blir hårdare o hårdare ju mer man höjer kraven. det är så en hov fungerar!

Vem har sagt något om bränna på ett halt underlag, men nog sjutton har en broddad häst bättre grepp än den som är obroddad. Även om hästen ifråga är utan skor, så är greppet sämre än den som går skodd med brodd det är bara att konstatera.

Att ha hästen oskodd är på både gott och ont, du tänker först och främst på naturligheten. Jag tänker också på vad som sker i kroppen när hästen inte har/får fäste, även i kroppen kan hästen utveckla smärta när den är osäker och börjar spänna sig.

När man funderar på skornas vara eller icke vara, bör man även fundera på detta.
Visserligen kan brodd ställa till med skador, som oftast smärre sådana och i enstaka fall värre.

Oskodda hästar risker inte bara en onaturlig spänning i kroppen, fläkskador och sträckningar av muskler, senor och ligament tillhör inte heller ovanligheten. Brutna ben förekommer mer bland oskodda hästar på is, än den som har skor enligt försäkringsbolagen. Och någon av dessa har gått längre än så, genom att inte lämna ersättning för skadad häst i arbete som varit utan halkskydd när den skadats.

Oskodda hästar som har korrekt hovform har oftast en mycket bättre känsla för underlaget än skodda hästar.
Jag har varit medmänniska vid två olika allvarliga halkolyckor i hage vintertid, båda hästarna var skodda med brodd runt om. Nu säger jag inte att hästar med skor inte har något fäste, men vissa verkar ha övertro till broddarna.
Man måste naturligtvis se till hur varsam ens egen häst är när det kommer till is.
Min verkar, turligt nog, ha hjärnan med sig när det är halt. Men vet man att det är halt där man ska rida så MÅSTE man ta hänsyn till det. Antingen genom att undvika stället helt och hållet eller genom att använda sig av halkskydd. t.ex. broddbara boots!

Själv brukar jag sanda med spån i hagen vid utsatta ställen samt helt undvika att rida där det är halt. Där jag bor är det ett större problem med snöstyltor än med halka (större delen av vintern iaf.) och jag kan säga en sak: jag har inte haft en enda stylta sedan skorna åkte av!

Tycker debatten om skor eller inte är himla intressant! Det är ju inte bara i denna tråd´eller forum som sånt här diskuteras.
Jag är ingen hovexpert utan försöker med sådana här frågor som så många andra, använda mitt eget sunda(?) förnuft och naturligtvis inhämta så mycket kunskaper som möjligt.
Mina hästar går skodda till viss del, dock inte 3-åringen som inte har ridite speciellt mycket ännu. Ponnisarna har skor runt om, den lilla, och fram, den stora. Den stora skall dock skos runt om.
3-åringen har stenhårda hovar som tydligen är jobbiga att verka enl. hovis, så där verkar det ju finemang.

Jo, så här tänker jag:
Vi pratar ofta om att det är natujrligt att hästar är oskdda, och det är det! Om vi pratar om en natulig häst. Dvs. en häst som fått utvecklats som ras där det naturliga urvalet gäller. Där sorteras individer med dålig hovkvalitét bort och kan inte föra sina gener vidare. Där går aldrig eller sälan hästarna på hårda underlag och där sitter det aldrig några på ryggen på dom.

Dom hästar vi har idag som ridhästar är en produkt av avlel och inte av naturligt urval. Man har premierat vissa egegnskaper som passar oss och det är nog inte samma egenskaper som moder natur hade premierat. Vi ahr därför idag hästar som står ganska långt från ursprunghästen både vad det gäller extriör och nog för den delen även hovkvalitet.
Vi har med andra ord, och nu hårddrar jag lite, inte naturliga hästar i den meningen.

Jag anser att inte alla av våra ridhästar klarar av att gå oskodda. Jag tror också att många som går skodda skulle må bättre av att gå oskodda.
Det får aldrig bli ett självändamål att ha sin häst oskodd, och vi kanske skall börja fundera i banor om att det kanske inte alltid är nödvöndigt att sko vissa hästar.
Jag tror dessutom att jag sett mer problem med FELAKTIGT skodda hästar än hästar som har problem för att dom gå oskodda. Men jag har sett sådana också! I o för sig så har ju dom flesta hästar skor, så det kan ju bero på det.

Från början var jag rätt hårt förespråkare för att sko hästar, men nu börjar jag vackla...... även gamla hundar kan kanske lära sig nya saker :D

visst är det härligt när det någon gång blir vettiga debatter!
Jag vill, genom att lägga näsan i blöt på detta viset, försöka få människor att börja tänka till lite. Jag är inte ute efter att omvända någon, bara sätta lite myror i skallen så kanske just den människan sedan kommer fram till samma slutsats som mig? En halv seger vore iaf om någon åtminstone förstod såpass att den personen bytte sin dåliga hovslagare mot en bättre.

Visst, kanske inte alla hästar klarar av att gå barfota. Men enligt mig så kan inte det bero på aveln, vi har faktiskt inte lagt oss i sååå himla länge att en sådan fundamental förändring i hästens anatomi kan ske. Man kan hänvisa till ganska stora förändringar som vi genom avel fått fram, men det har varit medveten avel! Såvitt jag vet är det ingen som avlar medvetet på att få fram så dåliga hovar som möjligt...

Att en häst inte fungerar barfota beror nog snarare på hästhållningen.
Många hästar kräver, för att kunna gå barfota på alla underlag, en rörelsemängd som inte är möjlig om den går i en liten rasthage om dagarna och står i en liten box om nätterna. Den får inte tillräckligt mycket rörelse för att hoven ska fungera optimalt!
Jag vet att det finns hästar som klarar av alla underlag barfota TROTS "vanlig" hästhållning. Jag själv började så.
Enda som kan hända är att hästen aldrig blir helt oöm för knasiga underlag, och det tycker jag inte är så farligt eftersom man kan sätta boots på hästen. Dålig hovkvalitet, känselbortfall och dålig blodcirkulation i benen tycker jag är värre än att behöva åbäka sig lite extra när man ska rida på grusväg.

Sedan, för att gardera mig ordentligt, har vi ju de hästar som har såpass förstörda hovar att det kommer att ta längre tid än normalt för hoven att återhämta sig. Då pratar vi inte alltid bara om ett år...
Plattfot t.ex. ! En hovabnormalitet som ofta är direkt orsakad av skoning

Ja som sagt jag är varken för eller emot, vissa hästar kan säkert gå oskodda och andra inte. Det jag generellt invänder emot är denna hysteri som har uppstått, man drar alla hästar över en kam och menar att ingen häst borde gå med skor.

Jag menar att detta måste man titta på utifrån individen, och vad slag arbete den utför samt vilken typ av underlag som finns i omgivningen.

Det som får mig att se rött, är när man fullkomligen nonchalerar att hästen har ont efter en avskoning. Att man inte hjälper hästen med lindring, att hästen har problem i arbete skall botas med mera sådant och gärna på ännu värre underlag.
Det som också får mig att bli ilsk, är när man ser ryttare ta ut sina hästar på blankis där de halkar runt och skadar sig.

Runt om kring mig just nu, i omkringliggande stallar står 5 hästar med skador från i vintras. Dessa har ännu inte hunnit läka ihop, om inte alla så nog hade några av dessa kunnat undvikas om hästen hade haft någon form av halkskydd.

Hej.

Barfotadebatten är högaktuell. ofta dock lite snedvriden.
Att hästskor ger negativa biefekter är alla fackmän överens om i hela världen. Det gäller således att hitta det bästa för sin häst och sin användning av densamma.

Nu verkar det som alla barfotaförspråkare tycker att alla hästar skall gå barfota, oavsett användningsområde. "Skrönor" som att distanshästens hovar har vuxit ut så mycket under den 11 mil långa tävlingen, att den måste verkas vid målgången florerar, den hästen skulle jag vilja träffa.

För att spetsa till det lite så undrar jag hur framtiden ser ut. Om en häst får skav / tryck av sadeln så är det väl snart bara barbackaridning som är bra, det är väl ingen ide att stoppa om sadeln?

Innan hästskon uppfanns så gick alla hästar barfota, skulle alla dom hästarna varit utan hovlidande så tror jag inte att hästskon skulle fått så stor betydelse för hästens användning som den har idag.

Många gånger gämförs våra tamhästar med vildhästar, det är kanske inte riktigt rätt, för de vilda hästarna lever under helt andra betingelser än våra tamhästar och förmodligen så arbetar de sällan i mäniskans tjänst.

Till slut, se till att era hästar mår så bra som möjligt, med eller utan skor.

Mvh Stuv

"hästen har problem i arbete skall botas med mera sådant och gärna på ännu värre underlag."
Det är isåfall en misstolkning. Visst är det bra om hästen rör på sig så mycket som möjligt, särskilt i början av övergången eftersom det skyndar på saker. Men jag har ingenstans hört en rekommendation att ta ut hästen på underlag den inte tål! Det skulle inte vara något jag lyssnar på isf.
Jag (och många med mig) förespråkar att man ska få hästen att röra sig så mycket som möjligt, helst på underlag den tycker om. Ifall hästen ömmar bör man köpa boots för att göra det bekvämare.

Jag har sällan eller aldrig sett en avskodd häst som har ont jämt, utan det brukar vara vid ojämn terräng t.ex. grusväg. Men sedan att man konstaterar att hästen är ömfotad för att han nyss är avskodd, det betyder inte att man rider där det märks att han är ömfotad jämt!
Dessutom kan man ju komma ihåg att anledningen varför hästen är ömfotad inte är pga. att man tagit av skorna. Det är ju pga. att man skott hästen från första början! Skorna döljer ju bara problemen.

Jag tycker inte heller att det är bra att inte alla tar hänsyn till hästen. Men jag säger inte att man skall låta bli att sko av, jag tycker snarare att man skall iakkta mer försiktighet och vara medveten om sitt ansvar som hästägare.

Jag har sällan eller aldrig sett en avskodd häst som har ont jämt, utan det brukar vara vid ojämn terräng t.ex. grusväg.

Men det har jag, på mjukt underlag även i hagen.

Själv kom jag in på barfotagång i vintras för att jag var så attans irriterad på de som hade barfotahästar i vårat stall. Deras hästar vågade knappt gå och det var lika hemskt varje gång att joura när man skulle leda dem över blankisen (eftersom de inte ville gå). Sedan hade vi en häst som inte ens fattade vart hon satte fötterna; hon druttade omkull flertalet gånger och lik förbaskat traskade hon på helt obebrytt direkt efter att hon fått upp sig själv igen; snacka om stor risk för sträckningar och stukningar.
Broddar ger bättre fäste än barfotahovarna; så simpelt är det.
Min egna häst kommer att få ha broddade boots till vintern, och om inte det fungerar så ska han få ha skor på sig över vintern (med brodd runtom). Just eftersom jag VET att min häst är väldigt känslig och försiktig och blir lätt spänd. Det stör mig att jag inte har en hovslagare jag litar på (av de fem jag känner till är en som trångskor tillbakadragen, en är på utgång (sjukskriven titt som tätt), 2 sömsticker och den ena av dessa har en lite ovana att verka för hårt och lite slarvigt lite för ofta för min smak); vi har en femte kvar som jag inte prövat, och det lutar väl mot att jag prövar denna om jag måste sko till vintern.

Jag tror att de allra flesta hästar kan gå barfota; det är snarare ägarens bekvämlighet och nojor som spelar in; kanske är det okunskap eller så är det helt enkelt omotivation. Men vissa ägare klarar inte av att ha sina hästar barfota, så enkelt är det; så det är nog bra att alla hästar inte är barfota.

Det finns ju som sagt var flertalet människor som gått över till barfota för att skoningen inte fungerar (på grund av just "för dåliga hovar"; samma argument som de flesta använder MOT barfotagång).

Själv har jag märkt att min häst var ömfotad på grus genom att jag ledde honom in på en grusväg en gång under första veckan han var oskodd. Han stapplade på som en halt gammal gubbe och jag insåg ju redan efter några steg att jag behövde vända, så det gjorde jag. Sedan har jag låtit bli grusvägar så gott det går (har hoppat av och lett honom på korta patier och visat honom vart han ska kliva för att slippa stenen och han har gått oömt). Numera går han på som vanligt på normala grusvägar. Nyhyvlat grus undviker jag; men största anledningen till att jag inte kan rida på grus är troligen att jag inte motionerat honom tillräckligt för att stimulera hoven optimalt; det har inget att göra med hans hovkvalité eller "behov av skor" att göra.

en stor anledning varför man började slå på järnskor var nog kanske för att man höll stridshästarna inne i borgarna där de stod i ammoniak och knappt fick någon rörelse alls under vissa tider. Då började hovarna falla i bitar.

Sedan att hästar som hålls modernt (dvs 23h box, 1h ridning) absolut inte klarar av att gå barfota förvånar mig inte det minsta.

eller modernt, vad säger jag? Det är ju ungefär som hästarna kan ha haft det i belägringstider under medeltiden!

jovisst, sommartid är det ju massor av människor som bara ääääälskar att gå barfota.
Vi har dock inte riktigt anpassat oss för att kunna gå barfota i snö... he blir lite väl kallt.
sedan blir det ju så hemskt obekvämt att gå i skor igen när man väl fått den där tjocka sulan...........

emindy skrev:
jovisst, sommartid är det ju massor av människor som bara ääääälskar att gå barfota.
Vi har dock inte riktigt anpassat oss för att kunna gå barfota i snö... he blir lite väl kallt.
sedan blir det ju så hemskt obekvämt att gå i skor igen när man väl fått den där tjocka sulan...........

Man kanske måste bli verkad innan man tar på sig skorna igen!

Patsy är inte skodd och har inte behövt det än så länge. Hon klarar sig mycket bra även när det är halt ute, naturligtvis så rider jag och arbetar henne med omtanke. I vinter kommer hon dock gå i en hage med en läskig backe så jag funderar på att ha henne skodd i vinter för att kunna brodda ordentligt runt om, men bara därför.

Kanske även behövs för att kunna hålla igång henne ordentligt nu när hon börjar bli "vuxen". Över vintern alltså.

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 368
Senast: jemeni
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 702
Senast: Claraclara
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 378
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka