Utan säkerhetsväst?

Sv: Utan säkerhetsväst?

Jag har aldrig sett några sådana forskningsrapporter, men har du någon källa till ditt uttalande så visa gärna denna,

Den rapporten vill gärna jag med se;)

*kl*

Suck, det är väl ungefär samma sak som att fråga om man ska rida med hjälm eller inte...

Låt dom som rider med väst, rida med väst, och dom som rider utan väst, låt dom rida utan väst...

håller med!

Om man inte kan rida med säkerhetsväst då?

Faktiskt så bryr jag mig inte om folk väljer att rida utan väst.
Jag har den på 99% av tiden jag rider.
Alltid när jag hoppar.
Ska köpa en ny nu som är lite smidigare.
Jag känner mig inte klumpig och låst i min väst, och jag har trillat av på sånna sätt så att västen har tagit hela smällen.

Jag hade funderat länge på att skaffa en säkerhetsväst men varit skeptisk för jag ville inte känna mig stel och orörlig. Nu har jag köpt en från Rider´s company level 3, svart med delade plattor och när jag väl sitter på hästryggen så tänker jag inte på den. Bra väst till ett bra pris :)

Hur kunde det bero på västen att hon blev förlamad i benen :confused:

Om hon inte hade haft västen kanske hon hade knäckt några revben också eller skadat sig allvarligt i ryggen + blivit förlamad i benen.

Själv har västen hjälpt mig vid flera avramlingar.

Hur kunde det bero på västen att hon blev förlamad i benen :confused:

Om hon inte hade haft västen kanske hon hade knäckt några revben också eller skadat sig allvarligt i ryggen + blivit förlamad i benen.

Själv har västen hjälpt mig vid flera avramlingar.

hon blev förlamad i benen för att västen sitter så att man kan bryta nacken. Själv tycker jag att det är bättre att bryta ngra revben än att bli förlamad i ett år!! :smirk:

kl

Snälla låt inte detta bli samma diskution som med hjälm :p
Det e ju upp till var och en om man vill rida med väst lr inte!
Man måste inte sitta o skriva 100 inlägg för att försöka övertala folk om hur fel dom göör-
o massor med shit det blir bara bråk på slutet iaf!:p

det är alldeles för många som rider utan ridväst tycker jag.. :cool: Själv har jag, har alltid haft och kommer alltid ha ridväst på mig när jag rider. Har hittat en som är väldans bekväm, och det är jag glad för...

Har dock hänt att jag gjort undantag några gånger, när jag tränat/tävlat dressyr, just för att man blir så mycket stelare med västen... men jag använder den absolut när jag rider ut eller hoppar. Utan den känner jag mej otrygg, men det kan ju bero på att jag alltid ridit med väst.

Så du är rädd när du rider utan väst? :crazy: :confused:

Jag rider utan säkerhetsväst eftersom jag får ont av den eftersom jag har ett fel i ryggen. Förstår inte varför jag skulle rida med något jag får ont av, bara för att något KAN hända.

Jag har inte säkerhetsväst. Har en knöl på ena nyckelbenet som gör nåt helvetiskt ont om jag har väst på mig.
Har jag den i 20 min så kan jag knappt lyfta armen på en vekca :crazy:

/Linnea

jag vet en ponnypappa som är väldigt arg på kavajer. barnen vill inte ha säkerhetsväst på tävling för då syns inte kavajen :crazy: dessutom skär ju knapparna in om man skulle ramla av på magen med västen utanpå kavajen. har man västen under blir kavajen för liten, å har man en stor kavaj som går över, ja då ser man fet ut.
han vill nu slopa kavajtvången för att få fler ungar att använda väst.

själv har jag börjat att alltid använda väst. varför inte liksom?? kan man skydda sig mer är det väl dumt att inte göra det. sen att folk tycker det är konstigt att man rider dressyr med väst, det får väl stå för dom.

Jag håller med fullständigt. Det hände en olycka med mig i sommras, och efterdet använder jag NÄSTAN alltid säkerhetsväst, jag måste erkänna att jag fortfarande fuskar lite, men jag ska bli bättre på det, för om man tänker efter så är säkerhetsvästen en billig försäkring om man tänker på vad som kan hända om man inte använder den. Innan olyckan skyllde jag jämt på att jag tyckte det var så obekvämt att rida med säkerhetsväst, men nu efter det som hände så rider jag hellre med en klumpig, obekväm väst än att inte skydda mig alls.. Man inser nog inte riktigt vilka skador man kan få förens det drabbar en själv, och då kan det i vissa fall vara försent.

Säkerhetsvästen är som sagt en billig försäkring, sen är det ju upp till andra om dom vill skydda sig eller inte..:crazy:

jag vet en ponnypappa som är väldigt arg på kavajer. barnen vill inte ha säkerhetsväst på tävling för då syns inte kavajen :crazy: dessutom skär ju knapparna in om man skulle ramla av på magen med västen utanpå kavajen. har man västen under blir kavajen för liten, å har man en stor kavaj som går över, ja då ser man fet ut.
han vill nu slopa kavajtvången för att få fler ungar att använda väst.

Huu, jag som tycker att det är illa nog som det är. Bestämmelsen att man får rida i fritidsjacka och vad det nu är *ryser* På lokal nivå är det en sak med icke-kavaj-tvång men sen. Någon stil får det väl ändå vara!
Och den ponnypappan borde säga åt sitt barn att göra som pappan säger. Kavajen syns även under västen.

Det är nog inte så vanligt med väst i dressyren och jag som rider dressyr har ju inte den när jag rider vanligt elr ttränar men för mig är det självklart med den när jag hoppar även om den är lite liten och obekväm men vem glömmer inte ibland..:crazy:

jag rider utan säkerhetsväst i hoppningen, eller har säkerhetssväst under tävling men inte när ja tränar å rider hemma. för ja tkr de är så obekvämt och så, men ja anser mig inte att ja är bäst och aldrig rammlar av inte :s men ja vet att de igentligen är farligt att rida utan väst om man sitter på osäker häst, men de är ens eget annsvar tkr jag.

Jag pratade med en läkare angående säkerhetsväst,när min dotter vägrade ha på sig sin,hon sa att hon inte tyckte att de var tillräckligt utprovade! Hon befarade t.o.m att de kunde göra mer skada än nytta!

Läkaren jag pratade med(hennes dotter fick inte rida med väst),sa att västen kan göra att skadan flyttas högre upp och blir värre!

Jag rider i princip alltid med både hjälm och säkerhetsväst för att jag helt enkelt är rädd om mitt liv(samma anledning som jag använder bilbälte).

Min säkerhetsväst har räddat mig ett antal gånger, även när jag har haft på den vid vanliga hästhantering. Min hjälm har också räddat mig ett antal gånger så jag tycker båda är guld värda.

Eftersom jag alltid har ridit med säkerhetsväst så känner jag mig bekväm i min och jag känner mig inte alls klumpig. Jag tror det är en vanesak det där...

Däremot bryr jag mig inte om andra inte vill ha väst/hjälm. Hur de vill skydda sig/inte skydda sig är deras eget ansvar.

Kan bara säga snälla ha säkerhetsväst, nu hoppar inte jag utan har börjat med galopp och jag som tycker att säkerhetsväst är så otroligt obehagligt att rida i sket i de även nu...ångrar de djupt.
Jag och en polare åkte av när hästarna stack och hennes häst trängde ut min mot staketet..jag fick ta staketet med ryggen.
hade bara tur att ja inte skadade ryggraden utan "bara" hade sönder lite muskelfästen och annan mjukmassa i hela ryggen..
kommer aldrig sitta på en häst igen utan säkerhetsväst..

säkert några som tänker..jaja hon red på tokiga fullblod vad annars kan man förvänta sig men vilken häst som helst kan väl sticka med sin ryttare?

Alla får inte en chans att tänka om..

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 459
Senast: Ceta
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·
Utrustning Diskuterade säkerhetsvästar häromdagen och det där med att i princip alla (hopp-)ungdomar slänger västen längst in i garderoben och...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
15 415

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka