Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det där har jag också funderat på! Har sett omkullridningar där ryttaren rullat över på ryggen och klarat sig tämligen bra, men vad hade hänt om ryttaren hade haft väst och därmed varit stelare i ryggen och inte KUNNAT rulla över? Hade då nacken tagit smällen? Är eg säkerhetsvästen så bra som man förespråkar? Är det skillnad på väst och väst där? Vet att ingen kan svara på detta men det är frågeställningar som finns, hos mig iaf!s
för övrigt hade jag varit död idag om jag ridit med väst, gick omkull i en kombination på en tävling, fick både häst och hinder över mig och gjorde illa mig rätt rejält. läkaren tyckte "tur att du inte hade en sån där väst på dig, då hade du garanterat knäckt nacken"
så jag är rätt nöjd utan faktiskt...
Det finns forskare som anser att västen kan göra d mkt värre!
men hon skrev ju faktiskt "viissa ryttare"Vad är det för "påhopp"? Det är väl absolut inte därför folk inte har väst. Finns kanske en del, läste nån här som inte hade hjälm på sig av den anledningen.. men dee är inte sjysst att skriva ut det sådär och dra alla över en kam.
Vem? Var? Kan man läsa denna forskning någonstans? *nyfiken och otroligt intresserad*
//Alice
Vissa ryttare rider utan säkerhetsväst inom hoppningen eftersom att dom tror att dom inte ska ramla av eller tycker att dom är så duktiga så att dom inte ramlar av. Men det händer alla ryttare nån gång! tror inte ni tycker det är så kul när ni ligger där på sjukhuset och har brutit nåt el ännu värre! Såg på en tävling förut (lokal) där hästen stannade ryttaren flög av över hindret hästen blev rädd när bommarna ramlade och hoppade och landade på ryttaren!!! Nu vet jag inte om hon hade säkerhets väst el inte men sånt kan hända! Tänk om man bryter ryggen och blir förlamad el liknande då kan man ju aldrig rida mer. Så på med säkerhetsvästarna!!!
Vissa ryttare rider utan säkerhetsväst inom hoppningen eftersom att dom tror att dom inte ska ramla av eller tycker att dom är så duktiga så att dom inte ramlar av. Men det händer alla ryttare nån gång! tror inte ni tycker det är så kul när ni ligger där på sjukhuset och har brutit nåt el ännu värre! Såg på en tävling förut (lokal) där hästen stannade ryttaren flög av över hindret hästen blev rädd när bommarna ramlade och hoppade och landade på ryttaren!!! Nu vet jag inte om hon hade säkerhets väst el inte men sånt kan hända! Tänk om man bryter ryggen och blir förlamad el liknande då kan man ju aldrig rida mer. Så på med säkerhetsvästarna!!!
Det finns forskare som anser att västen kan göra d mkt värre!
Jag har aldrig sett några sådana forskningsrapporter, men har du någon källa till ditt uttalande så visa gärna denna, men däremot kan jag tala av egen erfarenhet, hade en väst tidigare som var något kort, slutade strax ovanför nedersta revbenet, gick omkull med pållen och förmodligen tryckte västkanten till precis på revbenet så att det gick av så att en väl in passad väst gör nog mindre skada och skyddar bättre.
I övrigt så använder jag alltid väst och såklart hjälm då, tidigare red jag utan säkerhetsvästen på mina dressyr träningar i ridhuset, men är rädd om mig och kommer använda den även där, det gör så ont att trilla av och slår man sig då illa och det tar lång tid för skadorna att läka, då tar jag hellre att västen är lite klumpigt än att det blir värre skador utan.
Jag köpte mig en racesafe nyligen, denna är betydligt smidigare än de där västarna med två sidor på, mer formlig.
beridare i Tyskland/Holland/Belgien tittar folk väldigt konstigt på en om man har hjälm på sig!
det är alldeles för många som rider utan ridväst tycker jag.. Själv har jag, har alltid haft och kommer alltid ha ridväst på mig när jag rider. Har hittat en som är väldans bekväm, och det är jag glad för...