Utan säkerhetsväst?

Sv: Utan säkerhetsväst?

Och folk har hållt på och ridit på hästar i flera hundra år utan hjälm och väst.

Det är upp till var och en hur mycket man vill skydda sig!

Det finns forskare som anser att västen kan göra d mkt värre!

Jag rider ej m väst pga att man blir MKT smidigare på hästen utan väst och för att de e obekväma!

s
för övrigt hade jag varit död idag om jag ridit med väst, gick omkull i en kombination på en tävling, fick både häst och hinder över mig och gjorde illa mig rätt rejält. läkaren tyckte "tur att du inte hade en sån där väst på dig, då hade du garanterat knäckt nacken"
så jag är rätt nöjd utan faktiskt...
Det där har jag också funderat på! Har sett omkullridningar där ryttaren rullat över på ryggen och klarat sig tämligen bra, men vad hade hänt om ryttaren hade haft väst och därmed varit stelare i ryggen och inte KUNNAT rulla över? Hade då nacken tagit smällen? Är eg säkerhetsvästen så bra som man förespråkar? Är det skillnad på väst och väst där? Vet att ingen kan svara på detta men det är frågeställningar som finns, hos mig iaf!

Jag rider alltid med säkerhetsväst på. Jag känner mig idag otrygg utan den, men visst sjutton blir jag hindrad i min ridning! Jag blir stelare och lite otympligare, men jag har vant mig. Jag har dock aldrig trillat av med västen på mig så jag vet inte om den gör nytta! Däremot har jag trillat av två gånger utan västen med två frakturen som följd (en kotkompression på 4:e ländkotan och en spricka i korsbenet). Dessa har gjort att jag valt att ha västen på mig....men frågan är den dagen jag åker i backen....hjälper den mig eller stjälper den?

//Alice

Vad är det för "påhopp"? Det är väl absolut inte därför folk inte har väst. Finns kanske en del, läste nån här som inte hade hjälm på sig av den anledningen.. men dee är inte sjysst att skriva ut det sådär och dra alla över en kam.
men hon skrev ju faktiskt "viissa ryttare":)

*kl*

Suck, det är väl ungefär samma sak som att fråga om man ska rida med hjälm eller inte...

Låt dom som rider med väst, rida med väst, och dom som rider utan väst, låt dom rida utan väst...

Jag är jätte slarvig, har sällan väst när jag hoppar/rider, men tro inte jag är bäst för det,:angel: rent slarv från min sida, trots att jag flygit av många ggr och hamnat på sjukhus med brutna ben mm:(
Hästar som bocka/busa när man ska rida in dem, har jag väst på, så lite duktig är jag ibland:D

Men håller med dig, att man alltid borde ha det;)

Tror någon försöker plocka på sig uppmärksamhet med denna tråd. Smart val eftersom "ridning utan hjälm" är uttjatat vid det här laget. :smirk:

Vissa ryttare rider utan säkerhetsväst inom hoppningen eftersom att dom tror att dom inte ska ramla av eller tycker att dom är så duktiga så att dom inte ramlar av. Men det händer alla ryttare nån gång! tror inte ni tycker det är så kul när ni ligger där på sjukhuset och har brutit nåt el ännu värre! Såg på en tävling förut (lokal) där hästen stannade ryttaren flög av över hindret hästen blev rädd när bommarna ramlade och hoppade och landade på ryttaren!!!:( Nu vet jag inte om hon hade säkerhets väst el inte men sånt kan hända! Tänk om man bryter ryggen och blir förlamad el liknande då kan man ju aldrig rida mer. Så på med säkerhetsvästarna!!!:banana:

Mendå! Folk får väl välja själv vad se ska ha på sig på hästrygg. Klart alla ryttare får sig en flygtur någon gång men sånt händer. På lokala tävlinga trillar alltid nån av, mycket orutinerade ryttare som är ute där i början (av naturliga skäl givetvis) och en hel del gröna unghästar med. Proffsen flyger av sina hästar med, både på tävling och hemma men hur många tror du har hjälm på sig hemma i ridhuset eller på ridbanan? Och knappast säkerhetsväst!
Själv hade jag väst när jag red in några av ett gäng 3-åringar när jag arbetade på ett stuteri men när jag satt hemma på min hopp/dressyr häst och harvade markarbete på ridbanan satt jag knappast med väst. Jobbade i tyskland ett tag och där är man nästan "konstig" om man har hjälm på huvudet....

Vissa ryttare rider utan säkerhetsväst inom hoppningen eftersom att dom tror att dom inte ska ramla av eller tycker att dom är så duktiga så att dom inte ramlar av. Men det händer alla ryttare nån gång! tror inte ni tycker det är så kul när ni ligger där på sjukhuset och har brutit nåt el ännu värre! Såg på en tävling förut (lokal) där hästen stannade ryttaren flög av över hindret hästen blev rädd när bommarna ramlade och hoppade och landade på ryttaren!!!:( Nu vet jag inte om hon hade säkerhets väst el inte men sånt kan hända! Tänk om man bryter ryggen och blir förlamad el liknande då kan man ju aldrig rida mer. Så på med säkerhetsvästarna!!!:banana:

Det är väl verkligen upp till var och en om man vill ha väst eller inte, här i Sverige är ju folk som galna med sina västar! Om man jobbar som beridare i Tyskland/Holland/Belgien tittar folk väldigt konstigt på en om man har hjälm på sig! Ja, där rids även unghästar in utan att ryttaren har hjälm på sig. Man tar sitt eget ansvar!

Varför kan vi svenskar inte bara låta folk rida som dom vill, det är på ens eget ansvar, och om jag nu vägrar att rida med hjälm, åker av en häst, slår i huvudet illa och blir förlamad i hela kroppen, ja då får jag banne mej skylla mig själv!!!!!
Låt folk rida som dom vill och sluta diskutera "hjälmtvång" och "västtvång"!!! Snälla!!!

Det finns forskare som anser att västen kan göra d mkt värre!

Jag har aldrig sett några sådana forskningsrapporter, men har du någon källa till ditt uttalande så visa gärna denna, men däremot kan jag tala av egen erfarenhet, hade en väst tidigare som var något kort, slutade strax ovanför nedersta revbenet, gick omkull med pållen och förmodligen tryckte västkanten till precis på revbenet så att det gick av :crazy: så att en väl in passad väst gör nog mindre skada och skyddar bättre.

I övrigt så använder jag alltid väst och såklart hjälm då, tidigare red jag utan säkerhetsvästen på mina dressyr träningar i ridhuset, men är rädd om mig och kommer använda den även där, det gör så ont att trilla av och slår man sig då illa och det tar lång tid för skadorna att läka, då tar jag hellre att västen är lite klumpigt än att det blir värre skador utan. :(

Jag köpte mig en racesafe nyligen, denna är betydligt smidigare än de där västarna med två sidor på, mer formlig. :banana:

Jag har aldrig sett några sådana forskningsrapporter, men har du någon källa till ditt uttalande så visa gärna denna, men däremot kan jag tala av egen erfarenhet, hade en väst tidigare som var något kort, slutade strax ovanför nedersta revbenet, gick omkull med pållen och förmodligen tryckte västkanten till precis på revbenet så att det gick av :crazy: så att en väl in passad väst gör nog mindre skada och skyddar bättre.

I övrigt så använder jag alltid väst och såklart hjälm då, tidigare red jag utan säkerhetsvästen på mina dressyr träningar i ridhuset, men är rädd om mig och kommer använda den även där, det gör så ont att trilla av och slår man sig då illa och det tar lång tid för skadorna att läka, då tar jag hellre att västen är lite klumpigt än att det blir värre skador utan. :(

Jag köpte mig en racesafe nyligen, denna är betydligt smidigare än de där västarna med två sidor på, mer formlig. :banana:

Funderar också på att investera i en Race Safe, eftersom jag drar mig för att använda den jag har nu p g a att den är så klumpig.

Du är inte så insatt i hur andra hästmänniskor tänker och fungerar va?

Angående användandet av diverse utrustning som finns för att öka säkerheten så har mina år som ryttare och hästmänniska lärt mig en sak. Det är att allt för många tror att flitigt användande av säkerhetsutrustning som väst, hjälm, specialstigbyglar osv gör att man kan lägga det sunda förnuftet på hyllan. Och att det är ok att skita i att uppföra sig säkerhetsmässigt i sin ridning.
All säkerhetsutrustning ger allt för många en falsk trygghet, de börjar känna sig nära nog odödliga. Vilket man aldrig är...

det är alldeles för många som rider utan ridväst tycker jag.. :cool: Själv har jag, har alltid haft och kommer alltid ha ridväst på mig när jag rider. Har hittat en som är väldans bekväm, och det är jag glad för...

Har dock hänt att jag gjort undantag några gånger, när jag tränat/tävlat dressyr, just för att man blir så mycket stelare med västen... men jag använder den absolut när jag rider ut eller hoppar. Utan den känner jag mej otrygg, men det kan ju bero på att jag alltid ridit med väst.

Jag tycker du tänker helt fel! Om någon profisonel ryttare rider utan väst, är antagligen detta det bästa, eftersom att det är lättare att sitta kvar på hästen utan väst! Västar är ofta klupiga och förhindrar att man kan håla balansen. Däremot är det jätte bra när oerfarna ryttare har säkerhetsväst, efter som att dom antagligen har svårt för att sitta kvar alls. Själv har jag väst, vilket jag tycker funkar bra, men jag rider bara med den på störe tävlingar, för det är oftast då man behöver den. Dessutom så är det ganska liten chans att västen skyddar dig från att bryta ryggen om du får en 500 kg häst över dig. Det gör du även om du har väst

En av mina kompisar fick hela hästen över sig på en tävling och bara för att hon hade väst på sig så blev hon förlamad i hela benen och säger själv att hon aldrig kommer att ta på sig en väst igen..
Det beror nog på hur man åker av om den skyddar eller ej :idea:

beridare i Tyskland/Holland/Belgien tittar folk väldigt konstigt på en om man har hjälm på sig!

Låt dem titta, de verkar ju inte vara särskilt smarta då:D eller kanske de slagit i huvudet för många gånger;)

det är alldeles för många som rider utan ridväst tycker jag.. Själv har jag, har alltid haft och kommer alltid ha ridväst på mig när jag rider. Har hittat en som är väldans bekväm, och det är jag glad för...

Fortsätt med det, du är förståndig du;)

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 459
Senast: Ceta
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·
Utrustning Diskuterade säkerhetsvästar häromdagen och det där med att i princip alla (hopp-)ungdomar slänger västen längst in i garderoben och...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
15 415

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka