Utan säkerhetsväst?

P

PontiLove

Vissa ryttare rider utan säkerhetsväst inom hoppningen eftersom att dom tror att dom inte ska ramla av eller tycker att dom är så duktiga så att dom inte ramlar av. Men det händer alla ryttare nån gång! tror inte ni tycker det är så kul när ni ligger där på sjukhuset och har brutit nåt el ännu värre! Såg på en tävling förut (lokal) där hästen stannade ryttaren flög av över hindret hästen blev rädd när bommarna ramlade och hoppade och landade på ryttaren!!!:( Nu vet jag inte om hon hade säkerhets väst el inte men sånt kan hända! Tänk om man bryter ryggen och blir förlamad el liknande då kan man ju aldrig rida mer. Så på med säkerhetsvästarna!!!:banana:

Sv: Utan säkerhetsväst?

Vissa ryttare rider utan säkerhetsväst inom hoppningen eftersom att dom tror att dom inte ska ramla av eller tycker att dom är så duktiga så att dom inte ramlar av.

Så de ryttare som rider utan säkerthetsvästar kan inte ha andra skäl?? Dom måste alltså tro att dom är bäst och aldrig ramlar av?? :smirk: Knappast.

Senast ändrad av en moderator:

Vissa tycker det är obekvämt och har inte det för det. Jag har inte säkerhetsväst för att jag inte har köpt nån. Det skaffar jag till våren när jag börja träna terräng.

Hmm jag tror din teori är helt fel! Visst det kanske finns sånna
som tror så men långtifrån alla!

T.ex jag har Aldrig haft väst på mej varken när jag hoppat eller
ridit i skogen.. MEN det var bara för att jag inte trivdes med väst
jag kände mej stor, klumpig och totalt orörlig! Så det e därför jag
inte har haft det o säkert många andra tycker som jag :crazy:
Men så började jag med FT o Tvingade Mamma att köpa en
Racesafe 2000 eftersom jag inte kunde ha någon annan väst
som jag kände mej någolunda smidig i. ;)

Men den största orsaken är nog att de tycker de är för klumpiga
o känns väldigt osmidiga :crazy:

Jag har ridit med säkerhetsväst EN gång jag gör aldrig om det, den var bara ivägen och obekväm. Det är just därför jag rider utan, INTE för att jag tror att jag är bäst eller att jag inte kommer ramla av. Jag ramlar dessutom av g ofta men sällan inom hoppning, men jag vet att det kan hända vilken sekund som helst! Det sägs ju dessutom att man ska köpa en ny väst varje gång man har ramlat av (??) Det skulle bli ganska dyrt!

Det är ändå lika mkt negativt som positivt. Man kan få lika många skador med som utan säkerhetsväst. Med så får man oftast nackskador och det vill jag INTE ha pga att min gammelfarmor har nackskador och hon får ibland så ont, man ser plågan i hennes ögon:( . Utan får man oftast ryggskador, vilket jag hellre har.

Ska man ha en riktigt bra säkerhetsväst så ska man ha en fälttävlansväst. Dom sitter bättre och då blir det inte lika ofta nackskador:crazy:

Nu har jag sagt mitt:cool:

Jag tävlar hoppning och rider unghästar, men jag har inte väst. Jag äger en väst men rider inte i den, iom att jag får spänningar i ryggen av den, och blir allmänt stel och orörlig.

Dessutom blir jag smidigare och sitter oftare kvar på hästen om den brallar gärnet/ kastar sig/ eller om någon mindre olycka skulle inträffa. Västen skyddar inte mot brutna ben och hjärnskador, så jag sitter hellre kvar på hästen än att falla handlöst med väst. Dessutom finns det folk som gjort illa sig i ryggen PGA västen, då de har vikts framåt och knäckts som en tändsticka tack vare västen.
Men jag respekterar de som rider med väst, och i majoriteten av fallen är det väl det säkraste alternativet, när man väl ligger på backen.

Jag har inte säkerhetsväst eftersom det är otroligt obehagligt. Tjejen som tävlar min ponny har inte säkerhetsväst av samma anledning. Däremot har hon säkerhetsväst vid fälttävlansträning, för att vänja sig inför tävlandet då man måste ha väst.

kl

Jag rider utan väst när jag rider dressyr, borde egentligen ha det när jag rider ut och hoppar, Men ajg tycker det är så obehagligt och så känns det som jag inte ahr den kontroll över hästen som jag vill (säkert psykiskt) Har dock alltdi väst när mammsen är med:crazy:

Jag rider nu mera ALLTID med väst. I början när jag skaffade den så tyckte jag den var fruktandvärt obekväm, men jag kände mig tvungen att rida med den då jag åkte av lite då och då i inhoppningen av min unghäst :) (han rejsade alltid i väg i lååånga bockserier efter hindrena.) Nu vant mig om märker den inte över huvetaget så den åker på av ren vana precis som hjälmen.
Kan ju bara råda er till som vill ha väst men inte klarar av det pga att den är obekväm att stå ut några veckor i början. Man vänjer sig och västen formas lite efter kroppen.

Att man inte har säkerhetesväst tror jag nog beror på att när man var yngre å började rida (för 20år sen...) fanns det inte säkerhetsvästar på samma sätt idag. tror säkert att det fanns men på ridskolan fanns det ingen som red med det. Nu när barnen börjar rida så har de flesta väst på sig, märker på de flesta barn att ha väst på sig är lika självklart att ha hjälm på sig för dem. jag personligen tycker att det är klumpigt att rida med väst.

jämför det lite som när mamma o pappa fick för sig att vi skulle ha cykelhjälm när vi var 12-13 år, visst var det jättefräckt med en rosa frigolithjälm? not!! som tur var hade man schyssta kompisar som såg till att de fin fina cykelhjälmarna blev stulna gång på gång när man var 14år..:smirk: alltså med detta svammel vill jag mena att det är vanesak att ha säkerhetsväst och att jag tror att fler o fler kommer att ha det.

Vissa ryttare rider utan säkerhetsväst inom hoppningen eftersom att dom tror att dom inte ska ramla av eller tycker att dom är så duktiga så att dom inte ramlar av. Men det händer alla ryttare nån gång! tror inte ni tycker det är så kul när ni ligger där på sjukhuset och har brutit nåt el ännu värre! Såg på en tävling förut (lokal) där hästen stannade ryttaren flög av över hindret hästen blev rädd när bommarna ramlade och hoppade och landade på ryttaren!!!:( Nu vet jag inte om hon hade säkerhets väst el inte men sånt kan hända! Tänk om man bryter ryggen och blir förlamad el liknande då kan man ju aldrig rida mer. Så på med säkerhetsvästarna!!!:banana:

Vad är det för "påhopp"? Det är väl absolut inte därför folk inte har väst. Finns kanske en del, läste nån här som inte hade hjälm på sig av den anledningen.. men dee är inte sjysst att skriva ut det sådär och dra alla över en kam.

vill tillägga att jag alltid har hjälm när jag rider.. dessvärre inte när jag cyklar, den rosa frigolithjälmen satte sina spår:angel:

Det jag menar med det här är att jag tycker att alla ska ha väst! För säkerhetensskull!! Inget illa menat!!;)

hmmpf:mad:

Jag rider utan säkerhetsväst av den anledningen som dom flesta andra... -Jag tkr det är sjuk obekvämt! O sen så äre så att om man läser på lapparna på västarna så står det nästan bara vad den INTE skyddar. Jag har varit med om att säkerhetsvästen varit mer till skada än till nytta. Soo.. Jag klarar mej utan:D

Det jag menar med det här är att jag tycker alla borde ha väst! För säkerhetens skull! Inget illa menat!! ;)

Finns ju många andra skäll till varför man inte har det. O det gäller inte bara hoppryttare, man kan ju ramla av och skada sig allvarligt om man rider dressyr oxå.
Jag har ingen väst (längre, använde det alltid förut på ponnyn och i början på stora hästen) eftersom jag inte tycker det är bekvämt o jag tror verkligen inte att jag är bäst och aldrig ramlar av för det har jag gjort 3 gånger den senaste veckan i hoppnigen. Jag hade nog inte skadat mig varken mer eller mindre om jag haft väst.

När jag hade min ponny hade jag aldrig säkerhetsväst, pga att jag tyckte de va obekvämt.

Nu har jag skaffat min en riktig buse till häst o kände mig tvungen att köpa en väst, & hitta en riktigt bekväm som jag knappt känner av :D

Så i fortsättnigen blir de säkerhetsväst :D

Egentligen är det rätt märkligt, vi håller på med en av världens mest olycksdrabbade sporter och ändå finns det egentligen ingen bra säkerhetsutrustning. Ridhjälm och väst hjälper inte mycket om du får en 600kg häst över dig i farten. Men klart vi borde använda det som finns, tyvärr är jag själv alldeles för bekväm (ok lat) att sätta västen på mig. (Förutom om jag rider nån vild unghäst)

säkerhetsväst är faktiskt ett väldigt nytt påfund, iallafall för den "breda allmännheten", så för oss som inte är födda på 90-talet och uppfostrade med det på ridskola faller det sig inte lika naturligt och självklart som för dom som är det.

personligen tycker jag att det är vansinningt obekvämt och klumpigt att rida med väst (ja, jag har provat), så risken att falla av hade nog bara ökat med en sån på :)
för övrigt hade jag varit död idag om jag ridit med väst, gick omkull i en kombination på en tävling, fick både häst och hinder över mig och gjorde illa mig rätt rejält. läkaren tyckte "tur att du inte hade en sån där väst på dig, då hade du garanterat knäckt nacken"
så jag är rätt nöjd utan faktiskt...

med detta vill jag givetvis inte kritisera dom som har väst, det är ett jättebra sätt att höja säkerheten, så fortsätt med det!

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 459
Senast: Ceta
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·
Utrustning Diskuterade säkerhetsvästar häromdagen och det där med att i princip alla (hopp-)ungdomar slänger västen längst in i garderoben och...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
15 415

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat