Utan mat hela dagen?

Sv: Utan mat hela dagen?

Jag är även noga med att de ska få röra på sig och gärna då lång långsam träning. Fast ett par gånger i veckan så rider man ju intensiva kortare pass också..

Hej.
Jag tkr det inte låter så lovande om dem inte får ngt hö eller så alls på dem timmarna, för hästar ska ju äta lite och ofta för att inte få problem.
Hoppas du kommer på ngn lösning
MVH Elin =)

Tycker du att det är fel att fodra så att hästarnas magar mår bra? Att gå upp mitt i natten tycker jag är rätt onödigt, men har man en sån dygnsrytm så är det väl inget fel med det.

Jag tycker att det är jätteviktigt att de får röra sig fritt i hagen varje dag, ju större hage desto bättre, men maten tycker jag faktiskt är snäppet viktigare. En häst som inte får tillräckligt med grovfoder får fysiska problem, det är krass sanning. Och fysiska problem blir ofta mentala problem som "svårhanterad" eller "bits och sparkas" etc, helt sonika för att hästen inte mår bra.

En häst som inte rör på sig får också problem med både matsmältning och fysik. Att få röra på sig fritt är också ett grundläggande behov, vilket många verkar välja att blunda för.

Får de gå fritt i stora hagar eller du tycker att din träning är tillräckligt för dem? För din träning per dag pågår väl knappast så många timmar som hästar "naturligt" annars skulle vandra?

*delvis knapplån*

men detta beror ju helt på hur stora givor man ger per gång och hur mycket grovfoder hästen får totalt. Ger man inte så mycket grovfoder så är det ju bra om man sprider ut det.

Jag har aldrig gett mina hästar mer än 2ggr/dygn, dvs vid utsläpp och insläpp. Pållarna åt då mellan 10-15kg hö var/dygn och det den stora hästen fick vid 5.30 hade han o pillade med fram till kl 17-18. Ponnyerna brukade ha kvar fram till 14-15. De gick i stora gräshagar, där det fanns/finns gräs (om än ingen näring så nått att tugga på) året om. Sommarhagen här står här utan hästar från maj-oktober, gräset slås en gång i juli och sen får det växa upp igen. Hästarna äter oftast inte upp morgonhöt förrän nån gång i mitten på november eftersom de tycker att gräset i hagen är godare än höt.

Så allt är ju upp till hur hästhållningen ser ut i övrigt, hur hagarna faktistk ser ut och sköts, hur mycket grovfoder de får vid varje fodring osv... TS fråga går ju inte att besvara på bara de fakta hon nämnt.

Verkar som jag inte är pjoskig då, skönt och höra! Har en väldigt aktiv o påhittig 2 åring och tror nog han skulle blir tokig av att inte ha nåt att pilla med på dagarna, är lite rädd för att han kanske börjar med någon olat då. Men hästarna som kommer dit går upp i vikt, det fick jag även höra av en som har häst där, även de som haft svårt att hålla hull tidigare så jag vet varken ut eller in. Det är hög kvalitet på fodret helst höet som är så näringsrikt att man egentligen inte behöver ge något annat. Hästarna får frukost inne och sedan mat när de kommer in och sedan lite senare på kvällen, så 3 gånger per dag. Är inte lätt att hitta något ställe där allt är som man vill... Tack för alla svar!

Detta kan ju dock bli ett problem om man är flera hästägare som har hästar i samma hage. Alla hästägare ger inte typ tio kilo på en gång. Då har du problemet att det är inte säkert att det är dina hästar som får äta. Du kanske föder någon annans medan dina ser på och är hungriga.

visst kan det bli ett problem, om man vill fodra väldigt olika.

Men vi har haft hästar med VÄLDIGT olika näringsbehov (från lättfödd ponnyvallack som knappt reds till svårtfött högdräktigt sto) i samma hage och fått det till att funka ändå.

Det blir ju inte lättare bara för att man fodrar flera gånger (de glupska äter ju ändå alltid mest), ska man ge hästarna exakt på grammet får man ju antingen ta in dem vid varje fodring (vilket är praktiskt omöjligt för de flesta) eller ha dem i egen hage.

Kan de inte få fri tillgång på hö i hagarna då? Då behöver ingen komma o fodra mitt på dagen, utan man fyller på så det räcker hela dagen. Ett annat alternativ är att bygga en lunchgrind som öppnas automatiskt vid lunchtid till en mindre hage/paddock där man lagt ut lunchhö i högar. Jag skulle i alla fall försöka lösa det på något sätt så de slipper vara utan mat hela dagarna på vintern.

De får självklart gå fritt i hagar. Vet inte om man kan kalla de stora men på ca 1 ha ligger vinterhagen på och sommarhagen på drygt 2 ha. De går tillsammans och nu i vinter kommer de gå 3 st. De går ute 16 h dygn under vinterhalvåret då de inte får gå ute dygnet runt. Skulle valt lösdrift om jag kunnat ha möjligheten dock.
Rider allt mellan 30 min - 4 h 4-6 ggr/vecka(dock så brukar ridningen ligga på 1-2 h/gång). Går i stortsett alltid ut och går de dagar han vilar från träning.

Det låter som en alldeles utmärkt hästhållning tycker jag:) - min poäng är att många verkar prata om vad som är "naturligt" och om hästens "behov" men tar bara valda delar som då t ex att man lägger oerhört stor vikt vid mat flera gånger om dagen men tycker att det är ok att hästarna har hagar så små att de knappt kan röra sig alls.

Det låter som en alldeles utmärkt hästhållning tycker jag:) - min poäng är att många verkar prata om vad som är "naturligt" och om hästens "behov" men tar bara valda delar som då t ex att man lägger oerhört stor vikt vid mat flera gånger om dagen men tycker att det är ok att hästarna har hagar så små att de knappt kan röra sig alls.

det håller jag definitivt med dig om. Om man dock ska konstatera faktumet att många av dagens hästar LEVER så som du beskriver, dvs mindre hagar utan bete, blir det dock ännu viktigare med fodrings rutinerna.

Nu har jag inte sagt att de ska stå i små hagar, eller inomhus, hela dagen. Och ja, jag tycker att de ska gå ute så mycket som möjligt och "vandra", men det är fortfarande sanning att en häst mår sämre av att inte få mat än av att inte få "vandra" så mycket som den vill. Det verkar som att du vill få det till att alla som inte går hela vägen med sin hästhållning, och alltså har både fri tillgång på mat och herrejösses-stora hagar, gör fel...? Det enda jag försöker få fram är att utan mat blir hästen sjuk. Utan "vandrande" blir den inte sjuk, möjligen uttråkad och inte lika harmonisk som den troligen skulle bli om den fick röra sig så mycket som den vill. Utan utevistelse, som är en helt annan sak, kan den bli sjuk, javisst, men det var inte det jag sa.

Men snälla!

Jag har inte sagt att min häst får fri tillgång men hon får åtminstonde mat 4 ggr per dag samt halm på nattetid att äta på, om hästen är gjord för att äta 16 h per dygn (minst) så inte fan kan de leva hela dagen utan mat!

Jag får dåligt samvete av att inte kunna ge min fri tillgång men hon blir smällfet så man får ju prioritera. Men sist jag kollade så kunde man ge fri tillgång i så pass stora givor att man inte behöver kliva på mitt i natten för att mata hästarna. :cool:
Bara för att någon tog ETT exempel så behöver inte alla hästmänniskor bli arbetslösa och vakna 2 på natten.. snacka om att överreagera..

Förstår precis vad du menar. Har sett exempel för det du skriver, men har nog sett ännu fler exempel på att hästarna går i små frimärkshagar + att de får ungefär lika mycket hö som en shettis även fast det är en stor häst och att man istället ger massa kraftfoder. Riktigt sorgligt att folk inte vet bättre:(. Och detta var ändå en ridskola och hästarna som behandlades såhär var privathästar som ridskolan hade hand om på helinackordering. De fick gå ute mellan 8-10/12, alltså mellan 2-4 h och fick grymt lite grovfoder. De var rätt tjocka, men de hade ingen bukfylla alls utan de var uppdragna i buken samtidigt som man inte kunde känna revbenen ens genom milt "våld". Även täcken överkonsumerades.
Det gick med tjocka vintertäcken i våras när det var 15 grader varmt och sol. Man själv däremot gick i t-shirt och svettades ändå! En häst hade tom 2-3 täcken och andledningen var att hon frös:S.. Om hästen frös så mycket så borde de åka in till djursjukhuset för att få hästen kollan.

Till och med 20 h per dag om de har fritt med foder. Det har gjorts tester på hästars foderintag och de flesta valde att äta under 16-20 timmar per dygn med uppehåll som inte varade längre än 4 timmar.

Av ovan nämnd anledning så fodrar jag 4 gånger per dag, så att hästarna har mat nästan hela tiden och sen står de på ren och schysst halm nattetid, alternativt har halm i lösdriften. Hagarna har träd och rötter m.m. att tugga på om maten mot förmodan skulle ta slut innan nästa fodring.

Vilda hästar sysslar med födosök ca 20 h/dygn. Födosök är inte detsamma som att äta. Våra hästar får sin mat serverad och slipper gå flera mil för att hitta något ätbart.
Feta och övergödda hästar är ett problem idag, vilket ger bla fång.

Om det där var till mig så vet jag det sedan länge. Annars kanske det var ett knapplån?

Ett mycket vettigt inlägg och något som jag tror att många inte tänker på.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
862
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 689
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 985
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar