Utan mat hela dagen?

Sv: Utan mat hela dagen?

Detta låter faktiskt inte som ett toppen ställe att ha hästen/ponnyn på. Min familj har själva en hästgård och på sommaren när hästarna går på sommarbete så äter dom grönt och får då inget hö. Kraftfoder får dom när vi tar in dom varje dag och när dom rids. När hästarna går in från sommarbetet och sedan går i sina vanliga rasthagar så får dom hö morgon/lunch/eftermiddag och kväll, allså 4 ggr om dagen vilket jag tycker är rätt. Självklart skall hästen ha hö på vinstern!

Sv: Utan mat hela dagen?

I det fria äter o vilar hästar i perioder, de mår bäst om de får äta en timme, vila en timme, äta en timme, vila en timme o,s,v, dygnet runt.
Varför inte ge hästarna näst intill fri tillgång på grovfoder när det är som kallast? Självklart ska hästarna gå ute länge, ju längre desto bättre! Men de får ingen bra dygnsrytm om de är utan mat 11 timmar, o sen måste äta JÄRNET för o få i sig det de ska ha under natten.. Under de få timmar som återstår klarar de inte att få i sig det de ska... utan o hetsäta!

Såg dessutom ett inlägg om kraftfoder, hästars näringsbehov ska i FÖRSTA HAND tillgodoses av grovfoder, och sedan kompletteras med tillägg såsom mineraler, och eventuellt kraftfoder. Har man så dåliga värden i sitt grovfoder att man måste ge väldigt mycket kraftfoder bör man se över sitt grovfoderval, och hitta ett annat!!
Dessutom är det viktigt att hästen får i sig tillräckligt med mängd mat, så det stämmer med både kvantitet och kvalitet, en häst måste för tugga ett visst antal kilo om dagen för att få sitt tuggbehov tillfredsställt, så det är mycket som spelar in när vi ska fodra våra hästar..!

Är man osäker finns det jättemånga bra rådgivare och fråga!! :)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
862
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 689
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 985
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar