Utan mat hela dagen?

gottekorgen

Trådstartare
letar stallplats och har hittat ett supertrevligt ställe men där hästarna går ute 10-11 timmar utan någon mat, visseligen gräshagar men det finns ju bara halva året, är jag pjoskig eller mår hästar ok ändå?

Sv: Utan mat hela dagen?

Får de inget hö alls på vintern? Hästar är vana vid att gå och äta hela dagarna och de har väldigt känsliga magar. de behöver foder åtminstone tre gånger om dagen för att magen ska fungera rätt. Mina hästar får hö ute tre gånger dagligen på vintern. morgon, middag och efter middag + hö inne på kvällen. Skulle aldrig fundera på att dra ner på det. Även om de enligt många skulle räcka med att ge mer i mindre omgångar.

Går de i gräshagar så är det ju inget problem och på vintern räcker det med en högiva ute, mitt på dagen. ( förutom ordinarie givor inne förstås ) Går det inte att samarbeta på ngt sätt så att de kan ge grovfoder ute den kalla årstiden? Fråga kan man ju alltid.

Där skulle jag inte ställa mina hästar. Åtminstone en lunch anser jag behövs när de går så länge.

Det är inte enbart klockslaget som är viktigt, även storleken på givan. Har hästarna mycket grovfoder (även halm) så tar det inte slut så fort.

Märkligt nog reflekterar många inte över natten och det fodringsuppehållet, då hästar trots allt inte sover lika många timmar som människan.

Jag hade nog inte ställt mina hästar där om det inte går att lösa så dom får hö även mitt på dagen. Mina hästar får minst 4 gånger per dag

Det är ju bra om det går att ordna men då får man nog vara beredd att betala en rätt hög hyra för en sådan service. Är det ett stall som bedriver verksamhet=har personal hela dagen så är det ju ordnat men för oss andra som har eget stall och som faktiskt har ett arbete så är det ganska kört.

Fyra gånger om dagen kan jag tycka är överdrivet, som sagt hur klarar sig dina hästar en hel natt utan att ngn är ute och ger dem en giva mitt i natten?

Jag tycker oxså att det är för lång tid emellan målen.
En fin höstdag med gräs i hagen så kan det vara ok, men en kall vinterdag så behöver dom mat för att hålla värmen.

Vi har inte någon personal som fixar detta åt oss utan vi hjälps åt, så tiderna kan variera. Men ger vi en tidig lunch så får dom mer istället.

På vintern går våra hästar ut vid åtta, lunch mellan elva och tolv ibland närmre ett. Och in vid halv fem tiden för att få mat igen.

Allt går att lösa om viljan finns, det finns även en tidinställd grind öppnare att köpa. Då öppnar den upp till den delen av hagen där maten finns vid ett bestämt klockslag.

/B

Fast då ger man de tillräckligt så att de har fritt, alternativt bara står utan ngn timme.

Där skulle jag inte ställa min häst, vill att han ska ha mat många gånger per dag. Får morgon , lunch , middag och kväll.

Jag hade min häst hos en som bara fodrade på morgonen och på kvällen och min häst mådde inte alls bra utav det och tappade hull, så jag råder dig inte att ha din häst där... Som sagt hästar är vana vid att gå och äta hela dagarna...

Vad menas med gräshagar? hagar med tjockt, rikligt gräs som inte blir leriga så gräset trampas ner på vintern?

isåfall kan det möjligtvis vara ok, men har svårt att se att det handlar om så orörda hagar. jag skulle ändå inte vilja ha 10-11 timmar utan åtminstånde höblandad halm som de kunde tugga i sig.

Det beror ju på hur mycket mat hästarna får på morgonen i hagen. De kanske får så mycket att det räcker en bra bit in på dagen?

Jag kommer ihåg en artikel jag läste om damen som har (hade?) Hagens connemarastuteri, hon fodrade aldrig hästarna på dagen i hagen eftersom hon ansåg att det var skaderisk och annat med det. I stället gick hon upp mitt i natten och fordrade hästarna (vid tvåtiden), vilket gjorde att hästarna ändå blev utfodrade tre gånger (eller om det var fyra?) per dygn.

Ja, fritt och fritt, de får ju sin kvällsgiva, sen hur länge den räcker är ju lite olika. Mina shettisar kan def inte gå på fri tillgång, de hade sett ut som tunnor och förmodligen fått hälsoproblem av det.

Jag vill veta hur mycket mina hästar äter och när en bal hö kostar mellan 20-30 kr så måste jag i a f tänka mig för och inte låta dem ha det som extra strö i boxen...

Det är ju upp till var och en av oss hästägare, det finns lika många teorier om vad som är korrekt som det finns hästägare. TS frågade och jag svarar vad jag anser om saken. Till min fördel är att jag har många års erfarenhet av hästägande, olika raser och olika åldrar och alla har klarat sig bra på antingen två givor eller som nu tre givor per dag. Har alltid haft mina hästar ute i gräshagar från morgon till kväll. Har ingen erfarenhet av den "nya" flugan att hålla hästar i frimärkestora grushagar eller ännu värre hästar som aldrig får gå ute i hage ö h t så där får andra svara för hur utfodringen ser ut.

Våra får på moronen ute, och det räcker hela dagen tills de ska in. De som går i flock har storbal att mumsa i. Det har fungerat ypperligt för oss och travhästarna startar hela tiden med goda placeringar.

letar stallplats och har hittat ett supertrevligt ställe men där hästarna går ute 10-11 timmar utan någon mat, visseligen gräshagar men det finns ju bara halva året, är jag pjoskig eller mår hästar ok ändå?

Hästar är gjorda för att äta 16 h / dygn, vad tror du?

Våra hästar får mat 4-5 gånger om dagen vintertid. De skulle gå i taket om dom fick gå så länge utan något att pyssla med!

Till och med 20 h per dag om de har fritt med foder. Det har gjorts tester på hästars foderintag och de flesta valde att äta under 16-20 timmar per dygn med uppehåll som inte varade längre än 4 timmar.

Av ovan nämnd anledning så fodrar jag 4 gånger per dag, så att hästarna har mat nästan hela tiden och sen står de på ren och schysst halm nattetid, alternativt har halm i lösdriften. Hagarna har träd och rötter m.m. att tugga på om maten mot förmodan skulle ta slut innan nästa fodring.

Ska vi nu vara så VÄLDIGT naturliga här så tycker jag även att ni ska ta upp att hästar naturligt även ska VANDRA långa sträckor, RÖRA sig många timmar under ett dygn...är alla ni lika noga med att tillgodose även detta naturliga behov/beteende hos era hästar tro:cool:

Tycker det börjar bli tramsigt när man läser om folk som går upp mitt i natten för att tillgodose hästars behov? av att tugga 24/7! Är alla sjukpensionärer, arbetslösa eller heltidshästbönder???

Get real säger jag.

Jag är faktiskt väldigt noga med att mina hästar ska ha det så naturligt som möjligt. De går ute dygnet runt så länge det går enligt lag. De går sedan ute 16 timmar (mellan 5-21/22) de dagar de vilar och släpps eventuellt in senare de dagar de tas in på dagen för att motioneras.
De går i en någorlunda stor hage (ca 1 ha) och går tillsammans. Skulle aldrig låta de gå ensamma längre perioder.
De får fritt med grovfoder och kraftfoder om det behövs.

Sen att jag rider/kör dem kan jag ju inte kalla naturligt. Men försöker ändå hålla de så naturligt som möjligt efter mina förutsättningar.
Exempelvis så hade jag gärna haft de på lösdrift men kan tyvärr inte ha det då jag går i skolan och har de uppstallade där då jag bor där på vardagarna.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
862
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 689
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 985
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar