Utan betalning -slakt?

Havsluft

Trådstartare
Kan man ha en formulering i sitt uppstallningsavtal som säger att stallägaren har rätt att ta bort hästen om betalning inte skett inom x antal månader?

Detta är bara en teoretisk fråga och inget jag har behövt ta ställning till då alla betalar för sig.
 
Sv: Utan betalning -slakt?

Jag skulle hellre formulera det så att jag får rätt att sälja hästen, då det vore tråkigt att bara få några tusen för en som är värd 100000
 
Sv: Utan betalning -slakt?

Fast samtidigt om man står med en häst som inte är värt ett öre, men endast har lov att sälja. Lycka till då liksom ;)
 
Sv: Utan betalning -slakt?

Hmm... Eftersom du måste lämna passet vid slakt skulle det nog bli lite knivigt om du inte äger hästen. Förutsatt att det är en seriös slaktare.
Jag skulle aldrig lämna min hästs pass till någon annan.
 
Sv: Utan betalning -slakt?

Intressant frågeställning.
Om hästen nu går att slakta (=användas till livsmedel) så skulle det kanske kunna vara intressant.
I alla andra fall skulle då stallägaren välja att ta en kostnad på ca 5000kr?
För det är väl vad det kostar att avliva och destruera?

Men vissst, en engångskostnad på 5000kr är nog bättre än att vara stående månad ut och månad in med en häst som man måste försörja.

Jag kan ju tycka att försäljning kan vara ett trevligare alternativ även om en del hästar är mycket svårsålda.
 
Sv: Utan betalning -slakt?

Hmm... Eftersom du måste lämna passet vid slakt skulle det nog bli lite knivigt om du inte äger hästen. Förutsatt att det är en seriös slaktare.
Jag skulle aldrig lämna min hästs pass till någon annan.

å andra sidan så har vi att ta hänsyn till det idiotiska påfundet att passet i princip skall förvaras i stallet/hos den som har stallet...

Och även om hon har passet så skall det inte gå att slakta hästen utan ägarens underskrift, fast sånt händer ju det har vi ju sett bara de senaste dagarna hur lätt det är att bara förfalska ägarens namnteckning..

När min syster skulle ta bort en av sina hästar så var det jag som ordnade med allt, jag ringde nödslakten och tog emot slaktbilen, höll i hästen och skrev under papprena när den kom utan en endaste fråga om vem jag var och vems hästen var..
 
Sv: Utan betalning -slakt?

När jag stod ett riktigt stort inackorderingsstall i så hade vi inskrivet i uppstallningsavtalet att efter x antal månader utan betalning så övergick hästen i stallägarens ägo.

Dvs, då kunde stallägaren t.ex. sälja hästen.
 
Sv: Utan betalning -slakt?

När jag stod ett riktigt stort inackorderingsstall i så hade vi inskrivet i uppstallningsavtalet att efter x antal månader utan betalning så övergick hästen i stallägarens ägo.

Dvs, då kunde stallägaren t.ex. sälja hästen.

Det låter som en bättre formulering.
Jag hade aldrig stallat upp min häst hos någon som avlivar om jag inte betalar stallhyran.
 
Sv: Utan betalning -slakt?

Det låter som en bättre formulering.
Jag hade aldrig stallat upp min häst hos någon som avlivar om jag inte betalar stallhyran.

Varför inte det?
Räknar du med att kanske inte betala stallhyran?

För övrigt håller jag med i sak: det är en klokare lösning att hästen övergår i stallägarens ägo för då kan stallägaren sedan göra hur den vill med försäljning, avlivning eller behålla hästen.
 
Sv: Utan betalning -slakt?

Jag har aldrig legat efter med stallhyra, och planerar inte att göra det heller.
Men man vet aldrig vad som händer med ens ekonomi, och då känns avlivning lite drastiskt. Visst att stallägaren kan välja att avliva om hästen kommer i dennes ägo, men jag hoppas då att stallägaren försöker sälja min unga, friska häst innan hon avlivas.
 
Sv: Utan betalning -slakt?

Svarar lite allmänt

Jag tänker så här; en stallhyra är värd x antal kr säg 2500. Om man inte har hela hyran som förskottshyra så betalar man som stallägare rätt mycket för varje månad om någon inte betalar för sin häst. Att sälja en häst gör man inte i en handvändning och då är det billigaste att slakta...

Passproblemet är ju en annan sak jag inte hade tänkt på.

Man kan ju vända på det, ska jag som stallägare stå som garanti för kostnader som hästägaren inte kan ansvara för? Vill jag ha en sån hyresgäst?
 
Sv: Utan betalning -slakt?

Hur tänker du då om det handlar om en häst som inte får gå till livsmedel? Där lär du bara få betala en rätt duktig summa för att ta bort den...eller tänker du ha olika typer av avtal beroende på häst och värde?


...man kan aldrig vara säker och till viss del är det ju en chansning att ta in hyresgäster. Det delar du med alla som har den formen av företag oavsett om det handlar om hästar eller bostäder för människor etc.
 
Sv: Utan betalning -slakt?

Det intressanta är väl inte slakten i sig, vilket säkert kommer att bli svårt att få till så länge inte äganderätten gått över till dig (inte får man slakta någon annans häst utan deras tillstånd). Det intressanta är väl för dig att undvika att bli stående med en häst ingen betalar för? (hästdumpning).

Jag hade tittat närmare på retentionsrätt.
 
Sv: Utan betalning -slakt?

Men om det är en gammal travare som inte går att sälja så finns det ju ingen anledning för mig att äga den hästen? Det tjänar ju bara hästägaren på om hen vill bli av med hästen.

Jag har inte tänkt igenom det här jättenoga utan det var mer en teoretisk fråga. Om det hade funkat så hade man kanske kunnat ha en formulering att hästägaren faktureras slaktkostnader (via Kronofogden). Men som någon sa så går det väl inte att slakt så där utan hästägarens medgivande.

Men är det någon som har råkat ut för dumpning? Hur agerade ni och hur snabbt?
 
Sv: Utan betalning -slakt?

Jo, det tjänar till att äga den. Äger du den är du fri att t ex slakta den.

Det är väl inte slakten i sig du vill åt? Det är att inte bli sittande med kostnader - eller?
 
Sv: Utan betalning -slakt?

Förstår din tanke men låter inte slakt lite bryskt? Kan det inte vara bättre att sälja deras sadel eller något?

Alternativt lägga in formuleringen: "Om ej stallhyra erhålles forslas hästen till ansvariges adress där den binds fast i en lyktstolpe". Den formuleringen funkar, jag har provat. ;)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 199
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 670
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 024
Senast: Görel
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 076
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp