Ut på promenad!

Sv: Ut på promenad!

hu ja vilken hemsk risk jag tar!!! Skulle aldrig göra något sådant om jag inte hade koll på min häst, så de som inte kan hantera sina hästar från backen förstår jag om de blir förskräckta över att promenera med barnvagn och häst. Skulle hästen bli rädd, vilket han naturlitvis blir så stannar han eller hoppar åt sidan. Han aktar sig för att springa över sin ledare. personligen tycker jag det är tragisk att så kallade erfarna hästmänniskor inte har mer koll på sina pålar när det egentligen är så enkelt!

Måste man ha säkerhetsbälte när man kör bil så kan man inte köra bil... :cool:

Nä, träns på tycker jag också.

Senast ändrad:

Och har man en häst som skiter i bettet men lyssnar på grimman hur gör man då????????

Ja då får man naturligtvis anpassa sig efter det, konstigare är det inte.

Det som får mig att småle är när vissa per automatik anser att det är ett tecken okunnighet/dålig koll att ha träns på hästen när den träckas.

Japp, det kan jag med alla tre. Min ridhäst, ett sto på 16 år uppskattar en lugn promenad.

2 åringen går lika snäll hon oxå, dock bara när jag leder henne, andra testar hon direkt om det går att knö ner dem i diket :D

Gammelstoet 21 år, lunkar på lika snällt, mer tvivelaktig är då hennes snart 4 veckors fölunge. Där finns bra med bus i de benen :)

Rosen skrev:
Kan ni ta era hästar i grimskaftet och gå ut på en skogspromenad och det fungerar helt friktionsfritt? Min häst går snällt ett litet tag sedan börjar han moppsa upp sig. Då får man säga till honom på skarpen för att han ska lyssna. Varför ska man testas just då? :confused:

Jag brukar ta ut min på promenad i träns. Lunkar hur lungt och fint som helst brevid mej. Är som en liten hund :D

Kommer jag gående med bara en häst i grimma reagerar folk! Normalt brukar man kunna se mig med 1-2 hästar och 2 hundar. För några år sen så gick jag med 3 islandshästar, 1 shettis och 2 hundar. Det gick alltid bra men kan i dag inte fatta hur jag vågade.

jag brukar ofta gå på promenad med min pållar (inte båda på samma gång då ;)) och jag har alltid grimma. träns använder jag bara när jag rider, kör och tömkör. jag tycker att jag har mycket, mycket bättre kontroll med grimma och då är ändå den ena av mina hästar en stor, stark bruksnordis... men det är ju olika från person till person och från häst till häst.. det kan ju bero på att mina hästar alltid har blivit ledda med grimma och det har alltid gått bra så (dom kan givetvis ledas i träns åxå men jag föredrar grimma). för andra kan det ju vara precis tvärtom.

Jag kan verkligen inte hålla med om vad HokusPokus sa i början av den här tråden. att det är oansvarigt att leda i grimma...
på vilket sätt skulle det vara oansvarigt?
en sak är väl om man vet att man inte har tillräcklig kontroll med grimma och att man har det med träns men ändå går ut och går med bara grimma. DET kan jag hålla med om att är oansvarigt, men om man har koll på dom i grimma så tycker jag inte att det finns någon anledning till att inte använda det om det är vad man gillar bäst.
Kram alla :D

Hej!

Varför skulle det vara oansvarigt att ut och gå i skogen med grimma?

Jag leder alltid mina i grimma och grimmskaft. Ingen av mina tre har någonsin bett i munnen när jag tänker efter. Förutom när vi tränar något speciellt (dressyr,dressyrkörning eller så).

Rosen skrev:
Kan ni ta era hästar i grimskaftet och gå ut på en skogspromenad och det fungerar helt friktionsfritt? Min häst går snällt ett litet tag sedan börjar han moppsa upp sig. Då får man säga till honom på skarpen för att han ska lyssna. Varför ska man testas just då? :confused:

Ja det kan jag. Hon är världens bästa att promenera med. Förut stannade hon gärna för att beta i diket, men det gör hon inte längre förrän jag stannar och säger "varsågod" till henne :love:

Det händer alltsom oftast att jag tar 3 hästar och leder hem från betet när de måste till stallet av en eller annan orsak. En promenad på ett par kilometer (jag vill inte gå två gånger fram och tillbaka och absolut inte tre). Enda problemet med det är att de helst inte vill gå bredivid varandra utan vill gå på rad efter mig, efter rangordning. Skulle aldrig falla mig in att sätta träns på dem. Många gånger är det lättare att leda två än en för då har de sällskap.

Senast ändrad av en moderator:

Går ut i bara grimma+ grimmskaft. På de mindre vägarna brukar man till och med kunna lägga grimskaftet över nacken på honom...

Dock är han sån som alltid vill gå med nosen i nacken på mig/den som leder(rumpan om det är en häst :smirk: )...

Min Abbe följer mej som en hund, brukar hålla i grimskaftet mest för syns skull...
Även ungtravarna i stallet leder vi i grimma, ofta även två åt gången.
Har inte hästen sådan respekt för den som håller i grimskaftet är det något som inte är helt rätt, anser jag.

Ja, jag kan gå med mina i grimma och grimskaft. Även med 1 åringen. Oftast då jag ska gå i skogen tar jag med stoet och ena vallacken. Hade 1 åringen vart lite mer uppfostrad och inte så otålig hade han också fått hänga med!

Jag kan helt utan problem ut och promenera med pållen med grimma å grimskaft, och han följer efter mej även om jag lägger grimskaftet över nacken. Kan tom cykla med honom med grimma+grimskaft (inga påhopp tack;))
Jag förstår mig inte riktigt på folket som säger att det skulle vara oansvarigt på något sätt att promenera de i grimma? Har man en bra relation med hästen så SKA det funka! Gör det inte det så ska man nog inte vara ute och gå förräns det funkar, av säkerthetsskäl!

Jag har sett folk som har haft mindre koll på sina hästar i träns :crazy: än vad jag har på agge när jag bara har ett rep runt halsen på honom.*skryt*

Det som är farligt är inte folk som är ute å promenerar med grimma och grimskaft med lydiga och lyhörda hästar, utan de som kommer med halvgalna hästar i träns, som behöver en skarp utrustning för att hästen ska lyssna i huvudtaget. Blir hästen rädd och skenar så sticker de oavsett utrustning och jag har hellre en skenande häst i grimma än i träns.
Dock inget emot de som leder sina pållar i träns och som HAR koll! ;) Kan hänga med på det resonemanget på ett sätt men har hellre bara grimma på agge så han ska slippa skrotet i munnen ibland.. :smirk:

Lite luddigt och surrigt men hoppas ni fattar nått av johannas inlägg trots att hon klev upp 04:30 imorse.. :crazy:

Jag behöver inte ens grimskaft egentligen. Men har det alltid ändå, mest bara för att det är en så enkel och billig säkerhet om det skulle komma en lösspringande hund t.ex. Fast min häst skulle nog snarare antagligen attackera hunden om den uppfattade hunden som ett hot :crazy: Träns skulle jag dock aldrig ens tänka tanken att jag skulle behöva. Sånt har man rett ut hemma innan man beger sig ut nånstans.

Men min förra stallägare tyckte att han gick fot så fint att jag fick ett halsband och koppel till honom. Använde det dock bara en gång när vi var ute och gick för man blev så jäkla utstirrad! :rofl:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 689
Senast: Freazer
·
Hemmet Vi har blivit ofrivilliga hyresvärdar åt ett gäng råttor som huserar i väggarna. Vi hörde dem redan förra vintern, men då hade jag inte...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
2 707
Senast: vilde
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 240
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 661

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • "Sitt som ett m**go" - Aftonbladet
  • Uppsittningspall?!