Ut på promenad!

Sv: Ut på promenad!

ena unghästen kan jag utan problem leda i grimma o grimskaft, eller bara grimskaft om halsen. På vägar, i skog m.m

Den andra är det träns som gäller.
man vet aldrig vart man har den hästen.
(den har jag ej haft så länge o antagligen lite hanterad innan!)

konstigt förlegat resonemang tycker jag. Om en häst vill sticka från eller över dej så gör den det oavsett vad du har för huvudlag på den. den som inbillar sig att ett bett kan stoppa en häst på 500 kg tänker inte långt. Personligen kan jag gå med min häst lös i skogen men har repgrimma på. Han går bakom mej och stannar då jag stannar, backar då jag backar osv. Har även gått på promenad med barnvagn och häst utan problem. Man ska naturligtvis inte glömma att det är en levande varelse som kan bli rädd, man i grunden tycker jag att man bör ha bra kontakt med sin häst från backen innan man rider den.

Cinzano skrev:
konstigt förlegat resonemang tycker jag. Om en häst vill sticka från eller över dej så gör den det oavsett vad du har för huvudlag på den. den som inbillar sig att ett bett kan stoppa en häst på 500 kg tänker inte långt. Personligen kan jag gå med min häst lös i skogen men har repgrimma på. Han går bakom mej och stannar då jag stannar, backar då jag backar osv. Har även gått på promenad med barnvagn och häst utan problem. Man ska naturligtvis inte glömma att det är en levande varelse som kan bli rädd, man i grunden tycker jag att man bör ha bra kontakt med sin häst från backen innan man rider den.

Ursäkta, men att gå med häst och barnvagn måst ju vara något av det dumdristigaste jag har hört!! Tänk om hästen blir rädd, tar ett skutt, och rusar över barnvagnen :eek: . Varför ta såna hemska risker??

Jag tycker INTE att det är ett förlegat resonemang att man har bättre kontroll med träns än med grimma. Självklart förstår jag att 500 kg häst springer ifrån en vad man än har på huvud och/eller i mun, men det finns ju psykologiska spärrar också.

JAG anser att man ska ha såpass mycket koll på hästen från marken att man med en "normal" häst ska kunna gå på en promenad i grimma och grimskaft. Skulle jag inte kunna det skulle jag jobba från marken för att få fram det.

Har också varit ute på promenad med barnvagn med mina hästar, hbl:et var inga problem men mitt säkerhetstänk gick ett steg längre och jag "vågade inte" ifall hon trots allt skulle skutta till.
Shettisen hade jag med mycket.

Hur leder ni hästarna till och från hagen om ni inte kan gå på promenad i grimma å grimskaft? Om ni har en hage ni får gå lite längre till, tar ni alltså träns på då också?

Tänk om nu olyckan är framme, och hästen sticker, då har jag oavsett ingen chans att hålla i, då ser jag hellre att mina hästar sticker iväg med grimma och grimskaft, än ett bett i munnen och riskerar att slita sönder den samma.... :crazy:

Så JA, jag kan absolut, utan problem gå med mina tjejjer på promenad med så lite mundering som möjligt. :D

bettysmatte skrev:
Jag tycker INTE att det är ett förlegat resonemang att man har bättre kontroll med träns än med grimma. Självklart förstår jag att 500 kg häst springer ifrån en vad man än har på huvud och/eller i mun, men det finns ju psykologiska spärrar också.

Och en häst som är korrekt hanterad och från späd ålder lärt sig att respektera grimman och lyssna på vad man säger till den kommer vara exakt lika lätt hanterad i grimma som i träns, eftersom man aldrig behövt lära den att man är starkare med bett, eftersom hästen lyssnar på just grimman.

Jag kan hålla båda mina lika bra i grimma som i träns, ÄVEN om/när de får panik. Klarar jag inte det i grimma klarar jag det inte i träns, för då är det på en sådan nivå att hästen har blind panik.

Sätt grunden rätt och du behöver aldrig någonsin demonstrera styrkan i ett bett eller den ökade kontrollen i en repgrimma. T ex.

Jag tar INTE ut en häst i skogen som jag INTE kan hantera fullständigt säkert i grimma. Då har den inte på promenad i skogen att göra!

Mina hästar hanteras i grimma på kliniker etc med, även unghästar. Utan minsta problem.

Jag kan ta min häst på promenad i grimma och grimskaft men gör det inte. Det blir träns. Vet aldrig vad som kan hända och hästar är starka djur...

Min dam av årgång -01 går utmärkt bra att gå ut med iklädd grimma, så länge inte andra ekipagen rider förbi i fullfart :crazy: då blir det lite skuttigt.
Av säkerhetsskäl använder jag därför alltid träns + longerlina + ibland hjälm på mig själv. Sedan att man kunde tycka att andra kunde passera lite sansat är en annan historia :mad: .
Nin

Jag kan gå med de två i grimma och grimskaft men föredrar att ha träns på tillsammans med kedjegrimskaft eller longerlina. Vet inte hur det är nu men tidigare gällde inte försäkringar och sånt om man "bara" hade grimma och grimskaft
Sen beror det ju oxå på hur långt vi ska gå och i vilket syfte vi går. till och från hage är det grimma och grimskaft.

Ride on skrev:
Jag brukar ha min i koppel som den förvuxna hund hon är. Vi har jättemysigt på våra promenader, ibland blir hon busig och ska hoppa omkring som en busig hund och fånga grimskaftänden samt anfalla mej. :devil: Hon busar bara i skogen för när vi går på vägen är det allvar och då är det fot som gäller. :idea:
När han går lös bredvid och jag ser att han får nåt griller så pekar jag bara med pekfingret och han går fot, som du säger. Om han får två griller så tar jag tag i grimman och frågar vad han håller på med. Om han får tre griller så tar jag tag i grimskaftet som hänger över ryggen!

Absolut, brukar ha på honom en repgrimma och ett längre grimskaft.
Ska han bara skrittas en dag så promenerar vi hellre än rider. Han slipper nån på ryggen och vi får lite motion på köpet. Skulle det nu vara så att man kommer långt bort och är lite lat och inte orkar gå hem, så går det utmärkt att rida med grimman ochså.

Senast ändrad:

Min treåring går bra att promenera med i grimma. Har gått med träns då och då, men bara i bettinvänjningssyfte.
Fast just nu beter han sig som en 170 cm stor shetlandsponny på bantningskur; drar ner huvudet och gååår med bestämda kliv mot närmsta grästuva med mig släpandes efter med hälarna nertryckta i backen....

Min ena pålla följer som en hund med eller utan grimskaft :D Hur lätt och bra som helst :D

Alexandra_W skrev:
Och en häst som är korrekt hanterad och från späd ålder lärt sig att respektera grimman och lyssna på vad man säger till den kommer vara exakt lika lätt hanterad i grimma som i träns, eftersom man aldrig behövt lära den att man är starkare med bett, eftersom hästen lyssnar på just grimman.

Jag kan hålla båda mina lika bra i grimma som i träns, ÄVEN om/när de får panik. Klarar jag inte det i grimma klarar jag det inte i träns, för då är det på en sådan nivå att hästen har blind panik.

Sätt grunden rätt och du behöver aldrig någonsin demonstrera styrkan i ett bett eller den ökade kontrollen i en repgrimma. T ex.

Jag tar INTE ut en häst i skogen som jag INTE kan hantera fullständigt säkert i grimma. Då har den inte på promenad i skogen att göra!

Mina hästar hanteras i grimma på kliniker etc med, även unghästar. Utan minsta problem.

Håller med om vartenda ord! :bow: :bow: :bow:

Japp, det gör jag!

Min häst går snällt bredvid mig, och hon är intränad på att lyda röstkommandon, vilket hon gör.

Jag har dessutom gjort reflektionen att hon trilskas mycket mera när hon har träns än när hon har grimma, så därför är grimma ett självklart val!

Japp, jag brukar ta 2 st i grimma och grimskaft och gå ut och gå och beta på tävlingsplatserna, det blir lite trist för dom att stå på box en hel helg och att ta ut en och en tar ju flera timmar så jag brukar ta båda samtidigt och det funkar utmärkt, men dom är ju vana tävlingshästar och uppfostrade.

men måste man inte ha hästen i träns på tävlingsplatserna enligt TR?

hej!
Jag har en urgullig ponny, men jag har alltid träns när jag är pà pormenader utanför stallet.
Jag tycker det är viktigt eftersom om in ponny skulle bli rädd skulle jag inte ha nàgon chans alls i grimma!

Promenerar efter strandpromenaden i grimma men går jag i stan blir det träns. Jag är ju rädd om min häst.

Jag kan ta honom i endast grimma på promenad...men ska jag gå någonstans där jag vet att han brukar hingsta sig extra mycket så väljer jag det säkra (träns) före det osäkrare

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 689
Senast: Freazer
·
Hemmet Vi har blivit ofrivilliga hyresvärdar åt ett gäng råttor som huserar i väggarna. Vi hörde dem redan förra vintern, men då hade jag inte...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
2 707
Senast: vilde
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 240
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 661

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka