Ut och gå med bebben

Mirre

Trådstartare
Hur snart efter att ni kom hem från BB var ni ute med bebben?

På promenader, ute och åkte, handla osv.

Hur är det med infektionsrisken?
 
Sv: Ut och gå med bebben

Med båda barnen gick vi ut deras andra dag.
Barnvagnspromenad då.
De var rätt så små när vi gick på stan också. Men de är inte födda under den värsta infektionstiden, augusti och april är de födda.
Höll oss borta från folksamlingar den första månaden.
Åkte inte nånstans för nöjets skull heller den första månaden.

Infektionsrisken är rätt stor om man bär barnet i folksamlingar, eller låter folk komma och droppa virus och bakterier i barnvagnen.
 
Sv: Ut och gå med bebben

På året?
Det är väl mellan november och mars har jag för mig.
För barnet är det ju de första 2 månaderna.
 
Sv: Ut och gå med bebben

Med trean var vi på Maxi och handlade på vägen hem från BB... :p

Alla tre har varit med ute i stallet, i vagnen, från den dag vi kom hem från BB. Frisk luft har inget barn dött av.
 
Sv: Ut och gå med bebben

En vecka efter hemkomst från BB gick vi ut på promenad. Vi följde rådet från BVC. Eftersom det var vinter och små barn inte kan reglera sin kroppstemp själva så väntade vi en vecka.

Gå på den lokala mataffären gjorde jag nog efter ca 2-3 veckor. Större shoppingcentra undviker vi fortfarande (Viggo är nu 3 månader). Vi har heller inte visat upp honom på sambons jobb (trots att vissa arbetskamrater tydligen tycker det är fånigt) pga att det varit många förkylda och magsjuka där i omgångar.
 
Sv: Ut och gå med bebben

Vi fick inte våran vagn först efter 10 dagar :(

Men vi var och shoppade på centrum när han var 4 dagar gammal och det var dessutom löning = knökt. Han satt i bilbarnstolen i en kundvagn och sov.

Har man god handhygien och inte har en massa okända folk som är nere och slickar bebisen i ansiktet är det ingen fara. I början när vi var och handlade så körde den ena vagnen och den andra plockade, man vet ju aldrig vad de är för några människor som tagit i varorna innan oss!

Och jag läste att RS som de varnas mkt för nu, så måste någon nysa bebisen i ansiktet för den ska bli smittad (eller mamma/pappa har det på händerna)


Rasmus är 4 månader, och han har aldrig vart sjuk. Lite feber fick han när han vart vaccinerad.
 
Senast ändrad:
Sv: Ut och gå med bebben

Minns inte säkert men eftersom sonen föddes en kall december mitt under ett jätte RS-år så tog vi det försiktigt. Vi bodde då mitt i storstad så undvika folk gick ju inte helt men ute och gick var vi väl säkert ibland. Tycker det var rätt bra när man "var tvungen" att gå till BVC etc ganska snabbt för då vågade man sig ut. Tycker annars det var lite svårt i början att klä på, våga sig ut etc mitt i vintern.
 
Sv: Ut och gå med bebben

Matilda har legat ute i vagnen och sovit sedan vi kom hem från BB. På dagarna är det nästan omöjligt att få henne att sova om hon inte får ligga ute i vagnen.
På köpcentran har hon däremot inte varit än, blir snart 8 månader. Tycker det är onödigt att utsätta henne för det.
 
Sv: Ut och gå med bebben

Ja risken för RS. Tycker inte det är nödvändigt att ta med henne om jag kan lösa det på annat sätt och hittils har det gått. Bor på landet och har 4,5 mil in till Karlstad så det blir ju inte att jag åker in så ofta ändå.

Det rådet fick vi på BB (alltså att inte ta med bebisen för tidigt till stora folksamlingar)
 
Sv: Ut och gå med bebben

Dagen efter vi kom hem från bb va vi ute på äventyr. både bilresa och vagnspromenad
 
Sv: Ut och gå med bebben

Promenader gick vi dagligen från och med första "hemmadagen" efter BB. Normalt möter man inte en människa på promenader hemmavid, så då är ju infektionsrisken lika med noll...

Ute i affärer m.m. var nog inte dottern med förrän hon var iaf 3-4 månader. Där finns det ju en betydande infektionsrisk.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 437
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 184
Senast: Modest
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 612
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Hur gör man egentligen? Varför är det så svårt? Vår sexåring vill i stort sett aldrig gå och lägga sig. Nu är klockan efter 23 och hon...
2
Svar
39
· Visningar
2 922
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • Kan man ens göra rätt längre?
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp