• Trav
  • Trådstartare Trådstartare TooFatToFly
  • Startdatum Startdatum
T

TooFatToFly

Vad hemskt! En häst slet sig tydligen vid tävlingarna på Axevalla ikväll, sprang ut på vägen och blev påkörd. Skadades så allvarligt att hon blev tvungen att avlivas. Fy, stackars häst. Och stackars ägare! :cry:

Sv: Usch!

Vad hemskt :cry: .Har hänt på Romme med några ggr att en häst kommit utanför banområdet och blivit påkörd :crazy: .

Vill bara i bästa välmenig passa på och komma med ett tips.
För jag ser det varje tävlingsdag.Hästen kommer in från loppet,och de första som skötaren/ägaren gör är att ta av huvudlaget.Ofta står ju stalldörrarna öppna.Skulle hästen bli rädd eller så,och börja backa kan det gå riktigt illa.Sätt på hästen en grimma,och ta av vagnen först :bow: .

Usch vad hemskt! Hände en olycka på Eskilstuna också idag. Nina Jansson blev sparkad ur vagnen (tror jag) i sista sväng och fick åka till sjukhus.

Lines skrev:
...Sätt på hästen en grimma,och ta av vagnen först :bow: .

Ett mycket bra råd. Sen kan det finnas andra anledningar till att en häst kommer lös, t. ex. en olycka där kusken har trillat ur...

Men varför finns det inga grindar? En lös häst ska inte kunna ta sig ut från banans område... :crazy:

På Eskilstuna hade de i alla fall grindar för det var helt stängt när kusken blev utsparkad ur sulkyn, så den hästen kunde inte komma av banan. Den blev infångad väldigt snabbt också. :)

Mmm hände på valla igår, Haddock stupade.. Varför vet jag inte, nån som vet om han överlevde?! :confused:

indyhope skrev:
På Eskilstuna hade de i alla fall grindar för det var helt stängt när kusken blev utsparkad ur sulkyn, så den hästen kunde inte komma av banan. Den blev infångad väldigt snabbt också. :)

på axevalla har dom grindar som alltid är stängda från det att startkomandona är på.

Hästen slet sig på stallbacken när dom skulle ta in vagnen(sela inför loppet)och tog sig genom skogsbana/unghästbanan ut på vägen och blev påkörd. Tydligen hade grimskaftet gått av.(vilket jag inte tror det berodde på utan av ren vårdslöshet, men vem e jag att dömma)

Tyvärr är det mycket obehöriga som springer på stallbackarna. det blir väldigt stressig miljö och många fel som inte skulle hänt händer. när människan blir stressad blir hästen stressad och onödiga fel, som kan leda till skada görs. jag säger inte att inte obehöriga ska få vvara på stallbacken (de e inte bara dom som rör till det) men någonting måste göras.
Som någon sa härromdagen "varför måste allting ske så snabbt?"

Senast ändrad av en moderator:

visserligen inte, men hur ska de gå till? det är ju samma när man handskas med hästar utanför tvälingarna. då ska ju hästen, om den sliter sig hemme, inte kunna springa ut på vägen heller? eller om du åker av när du rider/kör hemma samma sak. det går ju inte?

T. ex. på Åby är hela området inhängnat, även lilla slingan. Grinden upp till Balltorp är stängd på tävlingsdagar och det är grind vid infarten... Jag tycker det ska vara så.

Tycker inte man kan göra jämförelsen hemma/på tävling. Tränar gör man hemma eller någonstans där hästen känner igen sig, kommer hästen lös då springer den till det stall/box där den brukar stå... Men visst, någon gång är den första på alla nya ställen...

Vid tävling är det oftare nya ställen... kommer den lös där hittar den inte "hem"...

tycker inte de spelar någon roll. visst hästen kan inte ta sig ut på vägen men oftast är det inte det som är det farligaste. det farligaste är alla som stressar upp hästen. om en häst kommer lös på banan så låt den springa sig trött, den tröttnar oftast fortare om inte 100 personer springer efter.
jag var på åby när en häst sparkade ur sin kusk, den sprang av banan och tog nog med sig ett tiotal vagnar. den hästen var inte fin sedan...så visst vägen är farlig men det finns många saker som kan göra mycket värre skada
solros: har ni inga vägar där ni bor????

*Maria* skrev:
Hästen slet sig på stallbacken när dom skulle ta in vagnen(sela inför loppet)och tog sig genom skogsbana/unghästbanan ut på vägen och blev påkörd. Tydligen hade grimskaftet gått av.(vilket jag inte tror det berodde på utan av ren vårdslöshet, men vem e jag att dömma)
Hmmm, din alldeles personliga professionella bedömning alltså? Jag blev inte förrän i dag varse om VEM och vilken häst det var, jag känner inte till den hästen men jag känner tränaren och kan gå i god för att han är en seriös och duktig hästmänniska. (Som dagligen jobbar med hästar som inte är i sin hemma-miljö därutöver.)

Man reflekterar inte så hemskt mycket över vad folk skriver, men tänk om det varit jag som råkat ut för detta när jag var ute och tävlade någonstans och sedan kom hem och loggade in och ser att DU anser mig ha varit vårdslös? Ska jag vara ärlig hade jag verkligen hatat dig i så fall. Nu är jag bara besviken över att du häver ur dig saker om folk utan att ha en susning om vad du dillar om.

Tänk dig för i fortsättningen...

/// ghost

JAG var inte på platsen MEN DOM SÒM VAR PÅ PLATS!! vilket du kanske var?????? SA att det var så det gick till. JAG skrev oxå att VEM ÄR JAG ATT DÖMMA? jag har bara reflekterat över vad andra har sagt. Och om grimskaftet gick av så var det väl inte så god kvalite?! självklart är jag ledsen för ägarnas skull vem är inte det? jag bara spekulerade i frågan!!! men ursäkta då!

okey, kanske kan uppfattas som ett påstående, fel av mig. Men jag har rätt att yttra mig precis som du och alla andra.
men okey, jagska tänka mig för

Jag bor i Göteborg, här finns många vägar... :rofl:

Måste säga att jag inte förstår ditt resonemang... Bara för att hästen kan skada sig på annat om den kommer lös så gör det inget att den kan ta sig ut på vägen? Är det så jag ska tolka dig?

Jag tror ägarna till hästen som förolyckades på Axevalla är väldigt ledsna att deras häst dog... och tycker det är lågt av dig att kalla dem vårdslösa... :mad:

Om du vill kan du tycka att det inte gör något om hästar kan ta sig ut på vägen om de kommer lösa. JAG tycker det ska vara inhängnat område när det är tävlingar...

Hmmm, jag har snokat runt lite och kom på att vi har två eländes kuskar med samma namn på vår bana och att jag inte har den blekaste aning om vem den drabbade är eller hur han hanterar sina djur eller håller sin utrustning. :confused:

Men det var en relativt orutinerad häst och första starten i deras regi så det vore märligt om de inte var uppmärksamma på hästens beteende?

Vilken häst som helst som blir tillräckligt rädd kan slita sönder ett grimskaft eller en grimma eller slita sig loss från dem som leder den.

Jag har själv varit med om att en av mina hästar blivit skrämd och slitit sönder utrustningen och skenat ut på trafikerad väg. :( Men inget ont som inte leder till något gott i längden.
På grund av hans för tidiga bortgång fick jag den första ponnytravaren och på den vägen är det...

/// ghost

Fullt kaos! stackars Micke, han lär väl gå runt o kolla staket i all framtid..nog är det väl underligt att hästkräken tvunget ska upp på vägar - när det runt Västerbo finns miltals med skog - hur i alla glödheta lyckas de alltid ta sig ut där det är som farligast?!

Men det är väl så att de följer den öppnaste vägen och då är det ju rakt ut liksom... Åt båda hållen oxå... Min gissning är att det är lösdriften, det har ju blåst ganska bra de sista dagarna så det kan ju vara ett träd som har blåst ner staketet, men observera ren gissning!

självklart, jag kanske gick lite hårt ut när jag kallade personen i fråga vårdslös men förtjänar inte påhopp när jag bett om ursäkt! sjklart är det synd om ägarna jag skrev bara vad som hade hänt enligt andra!!!

och det var en sak mellan mig och ghost!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 738
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
Ekonomi & Juridik Hej! Har hyrt ett stall med 2 boxar i 9 månaders tid, där det nu visat sig att boxstorlekarna är mycket mindre än ägaren sagt, så pass...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 138

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Banta/slimma ner shettis?