• Trav
  • Trådstartare Trådstartare TooFatToFly
  • Startdatum Startdatum
Sv: Usch!

*knapplån*

Nåt som stör mig när sånt här händer med travhästar är att jornalister alltid beskriver det som en tragisk olycka - vilket det naturligtvis är - men så fort det händer inom ridsporten t e x fälttävlan som varit olycksdrabbat, så kallar samma journalister det för djurplågeri.

ja men de e ju bara för att dom inte kan något om sporten, och vissa olyckor kanske är djurplågeri.(vill inte bli påhoppad och jag menar inte att alla e de, dom flesta e det inte)

Det verkar märkligt, tyvärr är ju sällan journalisterna som skriver om tragiska händelser speciellt insatta i det de skriver om.

Fast ska jag vara ärlig så har det väl inte alltid skrivits i speciellt snälla ordalag om dödsstörtningar och olyckor inom travet heller.

Men tror du inte att det har med spelkarusellen att göra, om det nu är så? Om det skrivs i för fräna ordalag om travet förlorar ju staten en massa pengar! :devil:

Bara en förflugen tanke från en som spelar 2 ggr den senaste 10 åren. :angel:

/// ghost

I större utsträckning än inom travet menar du? Är det det du menar kan du nog räkna med att bli påhoppad eftersom det är ett rätt korkat uttalande.

ghost - jag har aldrig läst nånting annat än att det skulle vara tragiskt när en travare dör - vilket händer rätt ofta i jämförelse, t o m jag har sett det och jag är sannerligen inte på en travbana ofta.

Att börja tjafsa om vilken gren som får mest kritik när något händer är väl onödigt. Oavsett om det handlar om ridsport eller travsport är det alltid tragiskt när en häst dör.

Journalister skriver alltid betydligt mer om tragiska olyckor än om själva sportevenemanget. Kanske beror det på att de får fler läsare då.......folk älskar att gotta sig i olycka. Sorgligt men sant.

Titta bara på TV4 som ytterst sällan visar travsportens positiva sidor i vanliga sändningar (enbart när ATG själva betalar läste jag just i Travrondens ledare och det ligger mycket i det), men så fort en häst störtar eller någon annan olycka inträffar rapporteras det flitigt.......dumt , eller hur ????

Nu var det ju knappast nåt tjafs utan ett påpekande från min sida att det är JUST LIKA TRAGISKT. Om dom skriver om sportevenemanget eller inte har ingen här nämnt öht. Du kanske ska läsa lite noggrannare nästa gång.

Menade inte att knäppa just dig på näsan .......lånade knapp och kanske borde skrivit det. Jag upplevde det som lite tjafs om vilken grupp som blev mest kritiserad av media.

Mina reflektioner var sedan mer allmänt menade.....att journalister älskar att gotta sig i elände.......är ledsen om just du kände dig påhoppad........olycksfall i arbetet :crazy: :angel:

"ja men de e ju bara för att dom inte kan något om sporterna, och vissa olyckor kanske är djurplågeri.(vill inte bli påhoppad och jag menar inte att alla e de, dom flesta e det inte)"

vi gör om de då och skriver så här i stället:

det beror offtast på´att dom inte kan någonting om sporten/erna.
nöjd?

Det är väl inte precis så att "samma" journalister alltid kallar det djurplågeri när det händer en olycka inom fälttävlan. Ordet djurplågeri förekommer både när det gäller trav som alla andra sporter. Främst kanske för att det är ett ord som säljer fler lösnummer, speciellt om det kombineras med "häst dog" eller dylikt.
Är det dessutom pengar inblandat (som det är i en helt annan form inom travet än inom fälttävlan - främst genom spelet), så är det ju ännu ett sätt att spä på för att göra folk i allmänhet (som kanske inte är så insatta) upprörda.

För övrigt tycker jag att det är tråkigt när man börjar hoppa på folk och säga att de kommer med "korkade" uttalanden eller uppmana andra att "läsa lite noggrannare" på ett väldigt spydigt sätt. *Maria* menade nog bara att det faktiskt är så att en del olycker (och därmed naturligtvis inte ALLA) beror på djurplågeri. Däremot sa hon INTE ett ord om att det inte skulle förekomma även inom travet.

Och sen är det kanske inte så som du tror att det "händer ofta i jämförelse" att travare dör på travbanorna. Kolla statistiken så får du se. :) Och bara för att du har råkat sett det en gång (fast du inte är på en travbana så ofta), så betyder det ju inte att det händer regelbundet. Jag besöker travbanor flera gånger i veckan och jag har faktiskt aldrig varit med om det i hela mitt liv.

:p nähää, det var en älg sägs det, som hade rivit ner stängslet - fast jag sätter nog en slant på lösdriften jag med :d

mmm- jag har hållt på med trav ett tag och jag har sett det 2-3 ggr, så speciellt ofta händer det väl inte , tänk på att det är en hel del häst ute varje tävlingsdag - få se: varje travkväll 10 lopp ggr minst 12 hästar + kvallopp ..säg 135 hästar varje kväll ggr 6 dgr/v gör ca 800 hästar ute varje vecka å det blir ju då 3200 st varje månad å då blir det 38.400 per år .....å .....om då det händer 3-4 olyckor är det väl inte så konstigt..för runt varje häst är det ca 2 personer och det blir..nääää - orkar inte räkna ut det men en jäkla cirkus är det i alla fall!

:rofl: :rofl: men tänkte du på att det är flera banor som har trav på en kväll? ;)

jag läste alldeles för snabbt och har nu sett var det igentligen stod! jag menade inte att det handlar om djurplågeri bara för att de e en ridsport! absolut inte, jkag menade att det finns dom "olyckor" innom området med hästar som igentligen kanske var djurplågeri. tar tillbaka de jag först skrivit :)

LinusT skrev:
Det är väl inte precis så att "samma" journalister alltid kallar det djurplågeri när det händer en olycka inom fälttävlan. Ordet djurplågeri förekommer både när det gäller trav som alla andra sporter. Främst kanske för att det är ett ord som säljer fler lösnummer, speciellt om det kombineras med "häst dog" eller dylikt.
Är det dessutom pengar inblandat (som det är i en helt annan form inom travet än inom fälttävlan - främst genom spelet), så är det ju ännu ett sätt att spä på för att göra folk i allmänhet (som kanske inte är så insatta) upprörda.

För övrigt tycker jag att det är tråkigt när man börjar hoppa på folk och säga att de kommer med "korkade" uttalanden eller uppmana andra att "läsa lite noggrannare" på ett väldigt spydigt sätt. *Maria* menade nog bara att det faktiskt är så att en del olycker (och därmed naturligtvis inte ALLA) beror på djurplågeri. Däremot sa hon INTE ett ord om att det inte skulle förekomma även inom travet.

Och sen är det kanske inte så som du tror att det "händer ofta i jämförelse" att travare dör på travbanorna. Kolla statistiken så får du se. :) Och bara för att du har råkat sett det en gång (fast du inte är på en travbana så ofta), så betyder det ju inte att det händer regelbundet. Jag besöker travbanor flera gånger i veckan och jag har faktiskt aldrig varit med om det i hela mitt liv.

"För övrigt tycker jag att det är tråkigt när man börjar hoppa på folk och säga att de kommer med "korkade" uttalanden eller uppmana andra att "läsa lite noggrannare" på ett väldigt spydigt sätt. *Maria* menade nog bara att det faktiskt är så att en del olycker (och därmed naturligtvis inte ALLA) beror på djurplågeri. Däremot sa hon INTE ett ord om att det inte skulle förekomma även inom travet."

äntligen någon som förstår det jag skriver :D tack så mycket för stödet!!!!! vi kanske se på travbanan någon gång:D

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 738
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
Ekonomi & Juridik Hej! Har hyrt ett stall med 2 boxar i 9 månaders tid, där det nu visat sig att boxstorlekarna är mycket mindre än ägaren sagt, så pass...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 138

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka