Usch jag har gjort bort mig...

caradan

Trådstartare
Jag är emot att hästar går själva, de är flock djur och behöver minst en kompis..

Men nu är det så att jag gick och köpte mig en ponny i söndags som nu står själv här hemma och han vantrivs.
Han har stort sett inte varit stilla sedan han kom hit, han springer inte hela tiden men han går runt och gnäggar, äter och dricker lite emellan åt men han är ledsen..

Nu försöker jag i panik att hitta sällskap till honom men utan framgång, har försökt att låna ut den stora boxen i stallet (gratis med fullskötsel) eller bara ha en ponny/häst på foder så att han får sällskap men inte heller det lyckas..

Går det oroliga över eller kommer han bara bli värre och värre??

Usch vad jag mår dåligt över detta att han går där ute själv och är ledsen.

Lugn i stormen. Han dör inte!!
Självklart vill man inte att ens häst ska stå själv men vad gör man! Han kommer att coola ner sig om några dagar. Själv så fick jag ha min märr själv några månder för ett par år sen. Det var det bästa som hänt oss. Hon var som en liten hund när man var med henne. Så ta det lungt och hitta en sällskaps häst i lugn och ro.

MVH

Tack för dina ord de värmde...
Jo jag tror nog inte att det går någon nöd på honom så men han är så orolig att det är jobbigt att se honom.
Förhoppningsvis så får jag snart tag i sällskap till honom...

Hej,
Det kommer att lugna sig, tro mig.
Ett tips är att se till att han har att äta, de flesta hästar värdesätter mat väldigt högt.....
Har du möjlighet att ha honom på lite gräs?
Det brukar uppskattas.
Ta det lugnt, umgås med din nya häst och njut, var lugn i dess sällskap, pyssla och prata, försök lära känna hästen.

Och du, hyr inte ut gratis hur desperat du än är, tänk på att det ska vara en person du trivs med och en häst du skall kunna umgås/hantera på ett bra sätt.Hur ledsamt du än tycker det är att din nya häst är ensam, ha lite tålamod och hitta ett bra alternativ som sällskap, annars är det inte säkert att det blir bättre ändå......
Ta iallefall ut en symbolisk summa, du skall ju ändå sköta allting.Jag tog 200:- för endast boxplats, av en god vän när jag behövde sällskap till min polle.Hon kunde likväl behållt sin häst hemma, men lånade ändå ut en av sina , och betalade en liten summa för jobbet jag gör.
Hade jag haft en inhyrd, hade summan sett helt annorlunda ut.

Lycka till med din nya häst!
Det löser sig! :banana:

//Hästen

Han går på gräs dygnet runt och jaghar försökt att fjäska med honom och ge lite krafftfoder men han vill inte ha det.

Får ge det ett par dagar och se så att han lugnar sig, annars får jag stalla upp honom någonstans eller köpa en ponny till eller något bara han börjar lugna sig.

Och av vilken anledning sätter du hästen i en sån situation att den måste gå ensam?
Carro/ som har massa hästar tillsammans så at dom kan välja sin egen kompis

Jag var och tittade på honom i söndags för att jag ev var intresserad av att köpa i framtiden. Men då när jag kom och såg honom kunde jag inte lämna honom kvar där så som han såg ut...

Han hade inte tappat vinterpälsen alls, hovarna var inte verkade på minst 8 månader (det var vad hovslagaren trodde), tovig och ful i pälsen men ack så go.

Han har det bättre hos mig själv än där med sällskap...

Han måste ha sällskap...precis som du själv säger.

Det kryllar av stackars minishettisar i detta land som folk har för sitt höga nöjesskull men som bara blivit en börda. -de är billiga i drift.

Sätt ut en annons - det finns säkert någon som hör av sig.

om det bara är en sällskapshäst du vill ha, så funns det MASSOR!!!!!

småponnies och travare. på bukes radannonser kan man ju söka på bortskänkes, det brukar alltid dyka upp något. är du inte kräsen så finns det!

det enda som jag blir lite orolig för när jag läser är om han går genom staketet... Usch *rysa* kan hända så mycket dåligt om pållisarna kommer på vift!!!

men han dör inte.... Kram på dig!

:bump:

Jag har ute annonser överallt som jag kan komma på om att jag letar sällskapshäst...helst så vill jag inte ha en rid/körhäst till utan en som kan gå enbart som sällskap (ja självklart borstar och grejar jag med den) Men det verkar hopplöst!
Har ev en nsv på G men inte förrens om 1 månad och det är för lång tid...

Jag är skeptisk till att han går i genom staketet för det finns inga hästar på andra sidan heller... (ca 5 km till närmaste) och han har stor respekt för tråden...
Men visst är man orolig för det nu när man är på jobbet och ingen är hemma mellan 8-19!!

ok, så varför inte hyra in honom i ett stall eller släppa honom på bete med andra tills situationen löst sig?

Det är inte så lätt att hitta stall att hyra in honom i som inte ligger ett par mil från mig, och ingen annan har släppt på bete ännu de tycker att det är för kallt när det är medeltemp på ca 10 grader....

Får se förhoppningsvis har det löst sig---

svar till:

Och av vilken anledning sätter du hästen i en sån situation att den måste gå ensam?

nettan svarar:

varför måste hon berätta det för dej?? :(

Var sällskap åt honom själv! Försök att greja o prata med honom så mycket du kan... Fast det gör du säkert redan! :smirk:
Det är väl när du är på jobbet som det känns hemskast? Då du ine KAN vara där hos honom. För han blir väl åtminstone lite lugnare när han får sällskap av dig eller?

ibland måste man svara på frågor för att komma vidare i en diskussion. Och det vara faktist ingen konstig fråga.
Och vart skrev jag att hon MÅSTE svara på frågan, det är frivilligt eller hur. Kan ju knappast tvinga henne att svara.

Ja han är lugnare då jag är ute hos honom, nu hade det även kommit kossor i en hage mitt över vattnet (en å på ca 10 m bredd) han kanske kan finna lite sällskap i dem??

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har fått ett intressant problem. Vi bor på egen gård och jag har min ridhäst hemma, tillsammans med en ponny som sällskap. Fram...
Svar
3
· Visningar
1 901
Senast: Piek
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742
Hästmänniskan I familjen har vi tre hästar; mina två + dotterns ponny/sällskapsponnyn (+ en inackordering). Ponnyn i fråga lider av...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 853
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar