Usch, hästälskare?

NaTTa

Trådstartare
Jag blir så ledsen när man åker förbi hagar, INTE BARA EN UTAN FLERA HAGAR utan någon skugga att vara i. Hästarna går på fält.

Igår t.ex var det hur varmt som helst, själv låg jag i skuggan halv naken. Medan hästar med päls står ute och lider...

Usch, ni som inte har nått skydd åt hästarna SKAFFA DET!:crazy:

Sv: Usch, hästälskare?

Jag kan bara hålla med dig !!
Tycker det är förfärligt att många hästar inte har ngt solskydd.

Hej från hambo ( Som har skydd till sina hästar )

Håller med. Gick förbi en granngård här om dagen och där stod ett travarsto ensam i en liten hage i gassande sol. INGEN skugga någonstans och ögonen var alldeles svullna av alla flugor.:(Hon har ju ingen pannlugg att tala om så hon skulle verkligen behöva något skydd. Det är bättre att ta in hästen än att ha den i liten kokhet hage tycker jag.

Håller också med!
En stekhet torr rasthage/fält utan träd eller skugga är ju djurplågeri!! :mad:
Jag tar ibland (när jag är hemma)in mina hästar på dagen och tar ut dom lite senare på eftermiddan..dom har ALLTID flughuva och hagar med skugga...

..dom har ALLTID flughuva och hagar med skugga...
Det där med flughuva är en jättebra ide tyvärr har inte min häst förstått det. Jag har provat flera olika lösningar på flugskydd och hon låter mig snällt montera dem och ser helt nöjd ut (står lös i hagen). Tyvärr räcker det med att jag sätter mig i bilen för att åka hem så tar hon raskt av sig flugskyddet. Betesägaren förra sommaren skrattade åt oss eftersom det var så tydligt att hon tog av sig det när jag åkte.
Innan någon kläcker ur sig ilskna kommentarer om brist på flughuva så kan denne gärna ge ett fungerande förslag på hur man får HÄSTEN att vilja ha flughuvan på sig.

Håller med!

Och om man nu inte har möjlighet att ordna skydd så kunde man åtminstonde ta in hästarna de varmaste timmarna på dagen och ha om ute resten av dygnet.

Min häst går i en stoor hage med massor av träd, men ändå står hela flocken vid grindhålet i gassande sol dom varmaste timmarna :confused:
Så hon får gå in i stallet och vila då i stället. Det verkar dom uppskatta, man hinner inte mer än släppa in henne i boxen så kastar hon sej ner i spånet och vilar :)
Sen när det blir svalare mot eftermiddagen går dom i väg och betar .

håller fullständigt med er! och en sak till. Hästarna måste ha fräscht vatten! Själv blir jag enormt törstig och dricker flera liter om dagen:smirk: kallt vatten med is är ju så gott!

apropå flughuvor.Min häst plockade av de andras flughuvor! hm...haha han är en liten filur,men än så länge iår fungerar det bra..min häst har just nu grimma med flyveil på sig,jag ska nog köpa en ny huva då den gamla är risig.

Det där med flughuva är en jättebra ide tyvärr har inte min häst förstått det. Jag har provat flera olika lösningar på flugskydd och hon låter mig snällt montera dem och ser helt nöjd ut (står lös i hagen). Tyvärr räcker det med att jag sätter mig i bilen för att åka hem så tar hon raskt av sig flugskyddet. Betesägaren förra sommaren skrattade åt oss eftersom det var så tydligt att hon tog av sig det när jag åkte.
Innan någon kläcker ur sig ilskna kommentarer om brist på flughuva så kan denne gärna ge ett fungerande förslag på hur man får HÄSTEN att vilja ha flughuvan på sig.

Vilken busig pålle du har! :)
Haha, jag har istället problem med att få AV flughuvan på en utav dom,beror på att hon är rädd för det ritchande ljudet från kardborren...
Men jag har faktiskt inga bra förslag på hur du kan göra.
Har du testat att ha grimman utanpå flughuvan? Satsa annars på en flygviel..

Jag har testat flughuva, flyveil på grimma och flyveil utan grimma. Hon tar av sig allt :crazy:.
Nej hennes ögon är inte vackra utan röda och irriterade men tyvärr jag kan inget göra :(.

Min häst går i en stoor hage med massor av träd, men ändå står hela flocken vid grindhålet i gassande sol dom varmaste timmarna :confused:

Det kanske beror på att de inte far så särskilt illa av värme....

Man kan inte jämföra folk med hästar.

Jag håller med dig, MEN, det finns som sagt hästar som inte far illa av värme. Visst borde alla ha skugga att tillgå trots det.

Våra hästar har skugga i alla sina hagar, inte vindskydd men träd i eller utanför hagen.

Vi har en tjej som ska flytta ut till oss snart vars ena häst går i en sommarhage utan någon skugga alls dagtid. Inte ett enda träd. Åker ofta förbi där och lider med dem. Men så tittar jag på hagarna intill och varända häst där står alltid i solen när jag passerar. Detta lugnar mitt lidande en smula men samtidigt undrar jag hur mycket de hästar som har skulle ändå använder den när man inte ser. Våra hästar står ofta under solskyddet i sin hage.

Jag skulle aldrig ställa ut en häst på det sättet. Det ska finnas färskt vatten och skugga så att det räcker till alla.

Vi, jag och svärfar, pratade om detta senast idag.

Människor har svårt att släppa ut sina djur i -30, där man med fri tillgång till hö (och ev täcke) kan ge djuret möjlighet till värme. Men +30 på en liten lerplätt (eller stort fält för all del) utan skugga går alldeles utmärkt. Förstår inte logiken.

min häst har mycke skugga i sin hagen men väljer endå att stå mitt ute i hagen mitt i solen när de är nästan 30+.
går ja ut till honom så är han kokhet, riktigt jätte varm men han vill inte in i skuggan endå utan står o sover i solen.

sen tycker han de är lika skönt att få komma in i stallet, står gärna kvar ensam i stallet när ja har ridit och somnar nästan så fort han går in i boxen.

men att han är trött beror nog mer på att han ganska så nyss börjat vara ute dygnet runt..

Jag har testat flughuva, flyveil på grimma och flyveil utan grimma. Hon tar av sig allt :crazy:.
Nej hennes ögon är inte vackra utan röda och irriterade men tyvärr jag kan inget göra :(.

Okej..
Du skrev inte om du testat att ha först flughuva och sen grimma utanpå den, men det kanske du har provat?

På hööks finns ju en flugmask man kan köpa som går över öronen också -kanske sitter på bättre då?

Håller med där, förstår inte hästarna ibland. Vaddå stå mitt ute på gärdet i hällande regn eller gassande sol när det finns skydd?

Står mina vid grindhålet betyder det att de tyar inte längre, dvs där är inte ett vanligt ställe för mina att häcka. Då är de desperata att komma in.

Men hur vet man att hästen inte far illa, någon dag under årets alla 365 dagar, genom att inte låta ett skydd ingå i hagen?

Mina knäppisar står också mitt i solgasset, trots att de har gott om skugga i hagen. Har t.o.m försökt leda in dem i skuggan (för att de skulle fatta att det är svalare där ...!) , men de går genast ut i solen igen. Kanske fläktar det mer där?

Men inte skulle jag vilja ha dem i en hage utan skugga ändå.

Det kanske beror på att de inte far så särskilt illa av värme....

Man kan inte jämföra folk med hästar.
Samt att vi i svala Sverige kanske saknar perspektiv på saker och ting, som vad som är varmt till exempel...

Förra sommaren träffade jag en amerikansk arabuppfödare, bosatt i Texas. När jag träffade honom hade de precis haft en period av värmebölja; +51 grader i skuggan!

Alla deras hästar går i hagar med möjlighet till skugga, men ändå föredrog de att sova i sanden i solen. Både föl och vuxna. De verkade helt opåverkade. Däremot gick det åt en hel del vatten...

Visserligen är detta araber, som åtminstone enligt min erfarenhet är mycket värmetåliga. Mina uppsöker aldrig skugga. Någonsin! Däremot står de gärna innanför grindarna när de slöar mitt på dagen, men det beror inte på att de vill in utan på att det är färre insekter där det är bara grus och inget gräs.

Att kalla 24 grader för varmt är kanske att överdriva även för andra hästraser, om man jämför med vad hästar i de flesta andra länder klarar av.

Carina på Silver Arabians

Så med andra ord så är det helt okej med hagar utan möjlighet till skydd/skugga bara för att hästar i andra länder tål/har en mkt högre temperatur att vistas i?

Ska man hårddra det hela så hade jag, om jag haft en skuggfri hage och varit lat, tagit ditt inlägg som motivation varför jag skulle slippa att tänka efter/om.

Tror inte att det diskuterades hästars tålighet för värme utan avsaknaden av skugga/skydd.

Så med andra ord så är det helt okej med hagar utan möjlighet till skydd/skugga bara för att hästar i andra länder tål/har en mkt högre temperatur att vistas i?

Ska man hårddra det hela så hade jag, om jag haft en skuggfri hage och varit lat, tagit ditt inlägg som motivation varför jag skulle slippa att tänka efter/om.

Tror inte att det diskuterades hästars tålighet för värme utan avsaknaden av skugga/skydd.
Visst, så kan man ju tolka det om man vill... Eller så kan man tolka det som att de som verkligen inte har någon möjlighet att ordna skugga till sina hästar kanske inte behöver ha så mycket ångest och ont i själen för det, som de får när de läser en del av de andra inläggen i tråden.

Carina på Silver Arabians

PS Och det diskuterades visst hästars värmetålighet. Exempelvis varför många faktiskt ofta väljer att stå i solen, fastän skugga erbjuds.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 899
Senast: Enya
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka