MissFideli

Trådstartare
Allt ska ju kopplas till USB-portar nu för tiden, med endast 2 st i datorn och drygt 5 (so far) saker som ska kopplas den vägen så börjar jag fundera på en hub. Hittar 2 typer, en med nätanslutning och en utan. Den utan är billigare, iaf hos Teknikmagasinet.

Vad är bäst?

Sv: USB-hub

Jag köpte en på On-off för 189kr. Den gav 4 extra portar och ska bara sitta i en USB-port.
Den kräver inte heller någon annan ström än den som kommer från porten. Det som var bra var att den hade en ca 1 dm lång sladd som gjorde att man kan använda porten brevid med.

prod_34388.jpg

Allt ska ju kopplas till USB-portar nu för tiden, med endast 2 st i datorn och drygt 5 (so far) saker som ska kopplas den vägen så börjar jag fundera på en hub. Hittar 2 typer, en med nätanslutning och en utan. Den utan är billigare, iaf hos Teknikmagasinet.

Vad är bäst?

behöver du usb2?
har du det inte så kanske det är bättre att köpa ett pci kort med usb2 portar.
se upp också när du köper en usb hub så att om du har usb 2 inte får en som bara klarar usb1.
skillnaden?
usb2 klarar 480 Mb/s medans usb klarar 12... viss skillnad i överföringen från t.ex. en kamera, om nu DEN klarar usb2
usb2 finns också i en snikversion och en fullspeed, 480 är fullspeed

Vad är bäst?

Beror på hur mycket ström dom sakerna behöver, är de bara typ webcam, tangentbort, mus, hörlurar osv klarar du dig bra med den utan "extra" ström men om de e typ en scanner och skrivare som tar strömmen via USB kontakten så kan de vara bra att tillföra extra ström :idea:

Sj sitter jag med en dator som har 6 USB portar på sig + en 4-1 kortläsare och jag klarar mig bra på 4 USB portar just nu, tangentbord, mus, skrivare och webcam. Så jag har 2 lediga fram på datorn + kortläsaren där, så jag behöver inte ha någon sladd mellan digitalkameran och datorn... ;)

Den sladden är för kort, då blir huben hängandes på baksidan av datorn. Har hittat en med 1 m lång sladd, lite i längsta laget, men då kan jag ha den framme hela tiden, har lite trångt i mitt databord.

Är osäker på exakt vad det är, men det är iaf skrivare, digitalkamera, blåtandsgrejen, mus eller tangentbord samt nu även mp3-spelaren.

Har ganska trångt, måste flytta undan endel för att komma åt baksidan av datorn varje gång, så därför vill jag ha nått jag kan ha liggandes framme så det blir enklare.

Om jag inte minns helt galet så är den ena USB-porten ur funktion dessutom :angel:

Då kan de vara bra att fixa en usb hubb isf om den ene porten e trasig lr ur funktion...

Och har du trångt på ditt databord blir de nog inte spec bättre med en hubb liggandes på bordet med, angående platsbristen... Då kanske du skulle behöva en större bordsskiva istället *lol*

:D
Nä, inte så trångt. Men det är ett hörnskrivbord och själva enheten står bredvid skärmen, vilket gör att baksidan av skärmen och baksidan av enheten är inträngd i hörnet. Framåt finns yta, jag kan ju lägga huben ovanpå datorn om det är så. Men för att komma åt baksidan av datorn måste jag flytta skärmen åt sidan och sen hänga mig över den och ändå ser jag inte så bra bakom. Så istället för att upprepa detta varje gång jag ska skicka över lite musik till mp3-spelaren, så vill jag ha USB-portar tillgängliga från där jag sitter liksom. Om nu nån förstår mitt svamliga inlägg :angel:

Jo jag gör det... :) Gamla Dominant_hingst förstår hur du har det, sj satt jag på samma sätt tidigare... Tills vi bytte dator och fick lite flera usb-portar på datorn... =)

Skulle nog hellre rekommendera denna:

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010064167

"Blåtands-grejen" är en typisk strömtjuv som kan behöva en USB-hub med extra (external) power. Tillsammans med minst 4st till USB-prylar så skulle jag då inte satsa på något annat än en hub med extra power.

Dessutom skulle jag se till att den klarar USB 2.0 eftersom det gör så mycket vid filöverföring och liknande.

Ja, jag har nog bestämt mig för en med extra strömförsörjning för säkerhets skull. Men nån D-Link-grej blir det inte, då får jag hitta nått annat märke. Och kanske nått som är lite billigare?

Kan hålla med om att D-link normalt inte är något förstahandsval, men denna produkt är väl så enkel att det är svårt att göra den dålig. Har ingen koll på priser, men ska den ha extra power, fler än 4 portar och klara USB 2.0 så vet jag inte om det blir så mycket billigare?!???

Den behöver inte ha fler än 4 portar, men den bör ha iaf 4 portar. Det jag tröttnade på hos D-Link var inte bara att deras grejor krånglar hela tiden utan att deras support är väldigt okunnig. Hade ett ADSL-modem därifrån som tappade kontakten med nätet så fort jag stängde av datorn. D-Link kunde inte hjälpa mig, dom hade aldrig hört om liknande problem. Men supporten hos ADSL-leverantören sade D-Link direkt när jag berättade vad som var fel och guidade mig rätt varje gång det krånglade. Hon hade pratat med massor av kunder med samma problem och alla hade just D-Link, men ingen fick hjälp från deras support.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 038
Senast: Liran
·
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 532
Senast: Paddington
·
IT & mobiler Både mobil, surfplatta och chromecast säger "Ansluten utan internet" hemma hos mig, plattan fungerar ändå (trots att jag inte har något...
Svar
5
· Visningar
962
Senast: Fideli
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 330
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London