E

Essepesse

jag skulle behöva lite hjälp hittar inget på google:crazy:

vilken är den mest kända galoppbanan i USA o vart ligger den?
vilka lopp går där, de mest kända o prestigefyllda? när går dom?
vad är vinstsumman?
namn på några jockeyer, hästar, tränare, ägare..?
hur kommer man till banan?
får vem som helst besöka stallarna?

:)

Sv: Usa

Mest kända vet jag inte men du har i CA nere i Los Angeles
Santa anita och Hollywood Park. De är dom 2största sen har du nere i San diego heter Del mar en säsongs banan förr när jag jobbade där iallafall.i San Fransico finns de dom har en banan till i LA som heter Pomona men den är väldigt liten och obehaglig att rida löp på för de är så snäva kurver, de är mest quarterhästar och en del arablöp där.Sen har dom många Breez Up sales där.
Sen har du flera banor i New York.
Sen har har du banoer i Florida
Men i Kentucky är kanske den största där har dom de största löpen som Derbyt tex.
Men de är nog dom staterna som har de största och mest och bästa hästar och mest pengar i löpen.
Försökte hjälpa dig nått iallafall.;):bow:

Som Gordon skriver finns det två stora banor i Los Angeles, Santa Anita och Hollywood Park och om du ser galoppscener i nån amerikansk film eller TV-serie är bilderna ofta tagna där. Santa Anita är väldigt vackert med bergen i bakgrunden och deras största lopp Santa Anita Handicap rids på vintern och då är bergen ofta snöklädda. SA Handicap var ett av de första 100 granders som reds. En 100 grander har alltså en prissumma på $100.000 och det här var någon gång på 30-talet.

Hollywood Park är inte lika trevligt men många fina lopp, mycket kändisar och mycket pengar.

I New York finns Belmont Park och Aqueduct, där Belmont är den finaste banan och där rids Belmont Stakes, ett av loppen i den så kallade Triple Crown.

Churchill Downs i Louisville, Kentucky har Kentucky Derby. Och det är liksom LOPPET i USA.

I Florida finns Gulfstream, där rids Florida Derby.

Det här är några av de större banorna som bland annat haft Breeders' Cup men en snabb titt på Daily Racing Forms hemsida visar 45 banor som har lopp i november. Jag har för mig att det finns ungefär 130 banor i hela USA men då är det en del småbanor ute i bushen som har "marknadstävlingar" eller Fairs. Pomona som Gordon nämner är en av dem. Brukar vara jättevilt och ganska kul :bump::bump:

Gå in och kolla på www.drf.com så hittar du info och länkar till en hel del banor.

Måste ju tilägga Texas-banorna.
Tre nybyggda superanlägningar
Lone Star Park (Dallas) - hade Breeders häromåret
Sam Houston (Houston)
Retama Park (San Antonio)

Vill du se "Rock'n roll" galopp så besök Los Alamitos i LA. 1000 meters bana med mest Quarters. En publik med en härlig mix av Latinos och Cowboys. Tequila och Burritos. Löp 7 dagar i veckan nästan hela året.

Lägger till Monmouth Park i Oceanport, New Jersey. Där reds nyligen Breeders Cup.
Jag har även varit på den väldigt vackra Belmont Park, NY.

Passar även på att tipsa om gratissajten www.dayatthetrack.com.
Där kan man se direktsänd galopp, trav och hundkapp från olika banor i nordamerika. Man kan se från fyra olika banor samtidigt på skärmen...., men då blir det tjötigt i högtalarna av speakerrösterna....;)

Som Gordon skriver finns det två stora banor i Los Angeles, Santa Anita och Hollywood Park och om du ser galoppscener i nån amerikansk film eller TV-serie är bilderna ofta tagna där. Santa Anita är väldigt vackert med bergen i bakgrunden och deras största lopp Santa Anita Handicap rids på vintern och då är bergen ofta snöklädda. SA Handicap var ett av de första 100 granders som reds. En 100 grander har alltså en prissumma på $100.000 och det här var någon gång på 30-talet.

Hollywood Park är inte lika trevligt men många fina lopp, mycket kändisar och mycket pengar.

I .

Santa Anita är den "finaste" banan i Los Angeles, även om Hollywood e bättre att träna/jobba på.... På Santa Anita spelades även stora delar av "Seabiscuit " in...

Speciellt om man gillar att bli rånad medans jetplanen flyger in över en ;)

Hahah...!
Har hört historierna om att man tidigare låste bildurrarna och inte stannade för rödljus när man skkulle in genom stallantren förr där... Men nu mera cyklar folk dit facktiskt... områderna runt är "ränsade" typ... =)

Det låter inte som Hollyweird. På min tid (du hör betoningen va?) så fanns det en minibuss som tog groomarna till affären så att dom inte skulle bli rånade på sina bönor. Och det var som sagt var inte läge att köra med olåsta bildörrar längs Century Blvd. Hector Palma blev av med sin sprillans nya Mercedes vid biltvätten mitt över gatan. Någon klev bara in i den och körde iväg :eek:. Hector var otröstlig.....

Hahah...!
Har hört historierna om att man tidigare låste bildurrarna och inte stannade för rödljus när man skkulle in genom stallantren förr där... Men nu mera cyklar folk dit facktiskt... områderna runt är "ränsade" typ... =)

Herre guuud... hur fick jag till stavningen i detta inlägg????? Jag må stava illa men detta.... :crazy:

eftersom vi nu är inne på det "finaste" är väl Kentucky Derby det största loppet som rids i USA? var det nån som såg loppet 2007 som kan berätta lite om det??

förresten grattis för segrarna Ninniw:banana::bump:

Liknande trådar

Kropp & Själ Hjälp, Jag har en kompis i USA som jag arbetat ihop med för ett antal år sedan, nu vill jag hitta på någon bra julklapp till henne. Hon...
Svar
18
· Visningar
789
Senast: Flixon
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 007
Senast: Liran
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar