Urlastning ska ske i träns?

Sv: Urlastning ska ske i träns?

Jag tror inte att jag nånstans skrev att man inte kan hantera olika raser, utan att det kan vara lite olika temprament på kusarna.
Inte med det sagt att alla halvblod är si, eller alla islandshästar är så.
Jag har heller aldrig sagt att jag tycker det är vidarns smart att åka och tävla med en häst man inte kan hantera.
Men jag tycker det är bra att regeln finns. Det finns många okunniga människor som hanterar hästar på en tävlingsplats.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

*KL*

Jag förstår inte problemet. Visst vore det underbart om alla hade sådan koll på sina hästar att huvudlag inte spelade någon roll, men nu är det ju tyvärr inte så och då är det bra att tränsregeln finns. Och ni som har väluppfostrade hästar och inte behöver tränset för att behålla kontrollen, är det så jobbigt att leda i träns? Eller är era hästar kanske bara lydiga i grimma ;) :D

Jag leder gärna min polle i träns på ställen där det kan vara lite stökigt och stimmigt därför att JAG känner mig tryggare då även om hon är en supertrygg sak som aldrig skulle slita sig ex. Men bara för att jag föredrar träns för att JAG känner mig tryggare betyder det ju varken att min häst är ouppfostrad eller att jag är en dålig hästägare (jag har inte sagt att jag är en bra hästägare ;)) som inte har koll. Jag rider förövrigt med sadel också även om jag kan rida barbacka.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

borde man ju få. Med tanke på att du får tävla (hoppning) i hack borde man väl få leda hästen i det också, eller?
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

hålel red lillagoajag. Har folk så fina o uppfostrade hästar är det väl inget problem att leda i träns. och för do som inte har. Ja de jobbar väl kanske på det. Kanske borde tänka på folk som tar han om sina hästar waaay much värre än dom som leder i träns ifall hästen sliter sig om den blir rädd.. ;)
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Bettlöst träns då? Får man ha det eller måste det vara med järnskrot?

Från TR:
"På tävlingsområdet ska hästen ledas i huvudlag med bett eller motsvarande. Betsel
och tyglar får inte vara konstruerade eller anbringade så att de kan skada hästen."

Det går alltså bra även med "motsvarande", tex. hackamore. På en vanlig liten tävling utan uppstallning ska det naturligtvis vara samma huvudlag som man avser tävla i eftersom den största risken att hästen kommer lös är om man skulle byta huvudlag.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Tänker som du.

Har man träffat de som blivit skadade av andras hästar p g a att den som hanterade dem inte klarade av hästen så gör man allt man kan för att undvika att ens egna hästar skadar andra.

Jag tävlar inte men kör jag mitt sto till något nytt ställe som betäckningsstation får hon åka i träns utan tyglar och med grimma ovanpå. Har också kedjegrimskaft när jag lastar ur bara för säkerhets skull.
Och jag känner mig inte ett dugg kränkt över att det gör att någon kan misstänka att jag inte har koll på min häst, för mig handlar det om att göra allt jag kan för att undvika olyckor.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Hoppas det här blir rätt nu; Häst ska lastas ur/in i transport med träns och även ledas i detta på tävlingsplats! Man får alltså INTE ha grimman över och leda enbart i den utan måste ÄVEN hålla i tyglarna! Annars leds hästen inte i tränset. Personligen använder jag hellre hingstkedja med långt "snöre", minst 3 meter, än tyglar/grimskaft på mina hingstar för om dom tänder så kan nog jag säga adjö till kontroll på dom hur många bett dom har i munnen! Nu har ingen någonsin flippat ur på tävlingsplats :bow: men hellre det säkra före osäkra.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Jag har själv en häst som aldrig hanteras i träns, och skulle hon tycka det var läskigt så har man grimman kvar under tränset och leder med ett grimskaft. Tränset är på och det är det som regeln gäller.
Sen rent spontant skulle jag säga att har jag en ung häst som jag åker på tävling med så ser jag till att ha uppstallning. Men det är Jag, och mina åsikter... Kanske för att vi har 10 mil enkel väg till närmsta tävling och jag tycker hästen mår bra av att komma in i en box och kunna pusta lite.

Sen till nästa som skrev, jag å namn är en tragisk kombo:o
Självklart så sliter sig en häst i panik hur mkt man än försöker stoppa den. Men det finns andra lägen mellan lugn och panik. Framför allt att kunna hindra den innan den kommer till panikläget. (vilket på min inträffar endast om det kommer en hemsk vit häst på en väg, det är LÄSKIGT:crazy:, eller en lastbil på en trång väg)

Precis, det är ett enkelt alternativ som jag själv också använder (grimma över visserligen men ändå :D) på känsliga/ovana hästar. Ang uppstallning så är det mycket få som har tillgång till uppstalling på träningstävlingar/lokala tävlingar, vilket är det enda jag besöker än så länge :D Däremot ser jag alltid till att rida en klass om det är vad som passar hästen bäst, och är det långt mellan klasserna så avanmäler jag. Tycker det är illa nog att låta en vuxen häst stå på ett släp hela dagen, med en unghäst ännu värre. Samma med fälttävlan, rider man dressyren 8 på morgonen och terrängen 18 på kvällen så, nja, det är inget jag gör "i onödan" och man får ju anpassa sin start efter sådant.

Men jag håller helt med om att det finns lägen mellan "lugn" och "panik". Däremellan har de allra flesta bättre koll på sina hästar med träns - så för mig är regeln självklar av den anledningen!
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Och som jag sagt tidigare går det utmärkt att lära hästen hanteras i grimma. Grejen är väl att man inte ska ha några "utbrytningsförsök"? Det handlar inte om att hästarna inte är vana att hanteras i träns, det handlar om att hästen är van att hanteras.

Som sagt, det rör mig inte i ryggen att folk lastar ut i träns. Det jag tycker är märkligt är att reglerna säger att man måste lasta ur i träns.
På alla tävlingar jag har varit på har man fått knalla runt i grimma fram till det var dags att rida. Har aldrig varit med om att en häst slitit sig.
Välhanterade, sansade individer som har en kommunikation med sin handhavare.

Du behöver inte upplysa mig om beteende, jag är välutbildad på området ;)

En jämförelse.
Jag använder alltid bilbälte när jag kör bil.
Detta "trots" att jag är nykter och kör säkert. För jag vet att olyckan kan vara framme ändå.

På precis samma sätt ser jag tränset vid urlastning på svåra platser. En trygghet om olyckan skulle vara framme.
Jag kan slå ihjäl mig i en bilolycka med bälte och jag kan tappa en häst med träns, men risken blir oerhört mycket mindre.

Och om man skulle ta bort denna regel (gäller både träns och bilbälte) är jag ganska övertgad om att de flesta som skulle skippa säkerhetsutrustningen är de som kanske inte har så bra koll på situationen.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Mig veterligen kan man hantera alla hästar, oavsett ras.
Jag har haft ett halvblod, westerntränad, som var helt problemfri att hantera i enbart grimma och grimskaft. Jag har även sett varmblod som kunde ledas på samma vis på tävlingsplats. Jag har träffat en fjording som ägaren inte hade en suck i världen att leda i grimma.

Det handlar inte om att kunna hålla om hästen drar. Det handlar om att ha en häst som är så välhanterad att den inte drar.
Du tränar med reprimma som är värre än grimma med kedja.

Det är faktiskt även skillnad på orutinerade unghästar o vuxna vana.

nu är det så att man har den regeln för att alla faktiskt inte vet om eller inser att hästar kan förändras.

Jag ser inget problem med det. Hellre det än lösa hästar som springer omkull barnvagnar o slåss med andra hästar- jo det har hänt- hingstslagsmål.

På en tävlingsdag rymde en häst vid lastning o den var borta hela dagen o även på en LV.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Du tränar med reprimma som är värre än grimma med kedja.

Jasså...hur då? Du får gärna utveckla det lite mer..

*kl*
Sen bara en allmän fundering...har inte läst igenom tråden ordentligt så jag kan ju ha missat...om någon redan påtalat detta....ursäkta i så fall...men....

Ska vi verkligen tycka att det är OK....att bli tvingade att använda ett bett som kontrollredskap på flyktbenäget djur......ett bett som faktiskt kan göra stor skada och orsaka oerhörda trauman för hästen......samma bett (och mun) som vi sen ska använda till den fina mjuka kommunikationen i en ridsituation?

Vill vi verkligen ta den risken då att tvingas slita, dra och rycka hästen i munnen vid en paniksituation?

Hur tänker vi då att hästen kommer att få för syn på bettet efter det?

Jag tycker personligen att det är bedrövligt att en sån regel öht är finns.....vad har vi egentligen för syn på hästträning och ridutbildning i sverige? Är bett ett kontrollverktyg eller ett kommunikationsverktyg kan man undra?

Jo jag förstår poängen med att bettet är skarpare...gör ont...=större kontroll...men vad sänder vi ut för signaler till hästsverige egentligen när vi med regler tvingar folk att använda "ridverktyg" på ett sånt motsägelsefullt sätt...?

Finns det verkligen inget annat sätt?
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Och när hästen uppför sig illa under ridning, tar man inte den i munnen då? Varför är allt så himla dramatiskt och skadligt bara för att man står på marken?

Titta några timmar på närmsta lokala hopptävling. Jag vill lova att många hästar blir under ritt mer misshandlade i munnen av ryttaren, än vad hästar totalt under samma dag blir under lastning, urlastning och hantering avsuttet på samma tävlingsplats.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Visst är det bedrövligt...lika bedrövligt uppsuttet som från backen....har visserligen inte bevistat särskilt många hopptävlingar måste jag erkänna...men är det som du säger så är det ju bedrövligt...

...skulle tro att det är okunskap...att man inte till fullo förstår att man inte kan få både och....kontroll genom smärta....och fin kommunikation...via samma verktyg...personligen tycker jag inte att det är OK att rycka och slita i en häst öht...oavsett verktyg...men om hästen blir skrämd och rycker till när jag leder den...då vill jag helst ha en grimma med långt grimskaft i handen...
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

*KL*
Har inte varit på någon ponnyhästtävling och efter vad jag hört här skulle jag inte heller vilja det :eek::eek:

Det pratas om träns vid lastning och avlastning. Hur vore det om man istället skulle kräva grönt kort i hästhantering om man ska få vistas på tävlingsplatsen.

Jag såg uttagningen till ponnyakuten, förstår att de visade extremfallen men jisses om andra bara är hälften så blir man mörkrädd. Jag är övertygad om att det inte är genetiskt utan miljöbetingat, problemet är inte hästen utan den som hanterar hästen.

När det gäller träns-regeln så är det bra att den finns, förbaskat synd att den behövs. Ställ högre krav på den som hanterar hästen istället så kunde regeln efter ett tag tas bort.

Är väl medveten om att jag själv är långt från de mål jag har med hästhanteringen, men känner att jag befinner mig ljusår från det som beskrivs av vissa i tråden.

Det har alltid funnits lika mycket hästvett i världen, men det är hästen som står för merparten.

Rolle
IpL
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

KL
Varför blir folk så uppretade av en enkel säkerhetsåtgärd?
Det är väl knappast urlastningen som är problemet utan momentet att ta av grimman och tränsa

Jag har varit med om att folk har tappat sina hästar när de envist ska lasta av i grimma och sen tränsa i tävlingsmiljö. Det är inte kul att vara den som får sin häst sparkad av någon annns lösa häst el vara den som får den lösa hästen på sig.

Hur svårt kan det vara att tränsa på sin häst i transporten och sen lugnt lasta av den hållandes i antingen ett långt grimskaft el tyglarna som är fästa i bettringarna?

Hur gör ni när ni tränsar era hästar på hemmaplan? Tränsar ni i stallet med grimman runt halsen eller går ni ut på stallbacken och tar av grimman för att sedan tränsa?

Tänkt till nu! Hur många har inte sett mindre barn/ungdomar vars ponnysar helt enkelt vandrat iväg vid tränsning. Föreställ er då att det är en ovan ponnypappa som håller i ponnyn och försöker tränsa......en säkerhetsåtgärd där man valt att dra alla över en kam!
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Nu har jag två grabbar...som är helt ointresserade av hästar...men i det lilla jag lyckats få dom att intressera sig...så har jag varit väldigt noga med att visa hur man hanterar hästarna i olika situationer och kräva att dom följer det...

...för övrigt skulle jag nog aldrig släppa iväg några barn/ungdomar själva öht...

...sen om det är själva tränsningen som är problemet...så ser jag heller inget problem med att tränsa inne i transport...och ha grimman över...men vad jag förstått av diskussionen så får man ju inte ens leda hästen ute på tävlingsområdet utan träns...
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

grimma på hela tiden. Vid lastning/urlastning tränsar man över och sen är det lätt och går snabbt att sätta fast hästen ed grimma i transporten utan att behöva ha hästen "utan något på sig". Om man däremot är på tävling så vill man väl helst inte ha grimman under. antingen om man har grimmam där man kan spänna upp både nackstycke roch nosdelen, så kan man väl göra det tror ja. annars så tränsar man vanligt i transporten. Så har ja lärt mig och läst att man gör så. men visst är det olika och har sett folk som lastar ut/in i grimm a(dock inte till tävling då regeln finns).:)
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Nej för hur ska dom kunna hålla koll på det.
Här kommer Lisa, hon ska bara leda sin häst. Men här kommer Kalle och han tänker om 10 min tränsa sin häst lös ute på tävlingsplatsen. Förutom Kalle och Lisa finns ytterligare 40 ekipage och den stackars överdomaren måste ju dessutom vara inne på framridning för att mäta spön som ser för långa ut,kontrollera bett och se om nån behandlar sin häst felaktigt osv.

Det finns många som är superduktiga att hantera sina hästar, hästar som aldrig gör ett dugg på en tävlingsplats som utan problem skulle kunna ledas med en sytråd. MEN det gäller ju inte riktigt alla. Kan man inte leda en häst i träns så tycker jag att man borde ha STORA problem i ridningen. Det är väl ingen som sagt att det är okej att gå och rycka och slita sin häst i truten.
Det är ett säkerhetstänk, likaväl som att man håller publik och hästar isär, för det finns ALLTID människor utan vett som springer runt hästarna.
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 564
Senast: Sootie
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 502
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 201
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 253
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ponny med kolik
  • Födda 2022
  • Flugtäcke till grov shettis?

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp