Urlastning ska ske i träns?

Sv: Urlastning ska ske i träns?

*KL*
Första gången jag hörde talas om det var när jag tog transportbeviset. Trodde då att det var fel på svaret men det visade sig att det var så att man måste lasta av med träns.
Själv tycker jag det är skrämmande att man inte skulle kunna lasta ur utan träns. Men det säger lite hur bra/dålig kontroll en del har på sina hästar :eek:Tycker också att det är väldigt märkligt att det accepteras och istället för att kräva att man har viss kontroll på hästen kräver träns istället :eek:

Rolle
Ipl

:bow::bow::bow:
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Varför inte? Det skulle bli mycket säkrare och lugnare på tävlingsplatserna om man satt vissa krav på hanteringen av hästen. Varför inte kräva grönt kort av deltagarna och även föräldrarna?
Som ofta nämns här på Buke, att ha häst är ingen rättighet, det är ett stort ansvar, både mot folk och fä.

Rolle
IpL
Om man tänker sig grönt kort i hantering då. Ja, hur lyckas man mha innehav av grönt kort ALLTID garantera att hästen aldrig reagerar oväntat? Kan "grönt kort" någonsin bli en garanti? När det gäller en levande varelse.
:bow:

Det är väl naivt att tro precis så.
Sen har folk även höga tankar om sig själv o inte förrän olyckan är framme så kommer ngn dum kommentar.
Vad är problemet med att följa en regel- som är för allas bästa?
Acceptera att hästar är olika o även kan reagera oväntat.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Om nu hästen skulle drabbas av panik så förstår jag inte vilken skillnad grimma eller träns skulle göra????
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

I det läger hjälper ingenting.
Men "reagera oväntat" är inte detsamma som "panik". Hästar kan reagera på ett sätt man inte förväntat sig utan det för den skull går så långt som till att hästen verkligen får panik. Vilket ytterst sällan inträffar skulle jag vilja påstå. Om det nu inte är så att man tycker att en ängslig häst per automatik har fått "panik".
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Agony; Jo, det var det jag menade! Att du FÅR ha grimman över :laugh: óch använda både grimskaft o tygeln (om det behövs)
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

I det läger hjälper ingenting.
Men "reagera oväntat" är inte detsamma som "panik". Hästar kan reagera på ett sätt man inte förväntat sig utan det för den skull går så långt som till att hästen verkligen får panik. Vilket ytterst sällan inträffar skulle jag vilja påstå. Om det nu inte är så att man tycker att en ängslig häst per automatik har fått "panik".

:bow: håller med.
dom flesta verkar tro att antingen är hästen lugn och "välhanterad" eller så är den panikslagen och ohanterad. :grin:

Många hästar som åker på tävlingar vet vad som väntas, och blir uppspelta och glada. Hästen behöver inte vara felhanterad osv bara för det.
Jag har hellre en sån häst, än en häst som är helt likgiltig.
Sen finns det mycket som kan hända på en tävlingsplats, till och med stallets stabila brunte kan helt plöstligt en dag reagera helt annorlunda än vad han gjort på hemma plan.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Ja jag tänkte väl jag å:p

*KL*

Hur vill ni att era hästar ska vara inne på tävlingsbanan? Lugn som en filbunke eller med lite goo under hovarna?
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Se Solis´svar.

Min stora märr tyckte o tycker än idag att hästar utan ryttare är lite läskiga.

Ej flockmedlemmar.

jo det är en aning lättare att övertala en häst som har huvudet 2½ m ovan marken med träns.
Skulle hon vilja så skulle jag åka som en vante efter hennes 800kg.
Det är en av hennes "fobier"- som folk inte begriper innan man har haft en sdn- inte jag heller... innan. Jag accepterar det så länge hon inte försöker fly mer än från min räckvidd. Hon kan "snarka" o balanstrava ett bra tag efter ett möte med ngn häst som hon anser vara otäck- inte alla.

Jag har alltid lastat o åkt själv på visning o tävlingar o har aldrig behövt ta den hjälp som folk tror att jag behöver- hjälp vid uppsittning...184 hög.
 
Senast ändrad:
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Hästar har verkligen roliga hjärnspöken!
Min häst tycker islandshästar, pannlampor och en del vita hästar är det farligaste som finns!

Däremot kom polisbilen insladdandes på stallplanen i början av vintern, men blåljus påslagna, det var en stallpappa som ledde in min häst och han tänkte att jaahaa, nu flippar hästen. Men icke en min, hon bara blängde lite på polisbilen och gick lugnt vidare.
Men en islandshäst som TÖLTAR i hennes ridhus... HJÄÄÄÄLP säger hon då:eek::D
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Hästar har verkligen roliga hjärnspöken!
Min häst tycker islandshästar, pannlampor och en del vita hästar är det farligaste som finns!
Aha. då är hon inte så unik:rofl:
Folk fattar inte- de som har valacker..

Förra vintern blev både hon o jag skadad för att folk inte begriper att hästen aldrig har sett en diodpannlampa på hennes hemvist sen 10 år. Har knappt ridit i mörker alls på den. Bad HÄSTmänniskan som kom på långt håll att släcka det äckliga BLÅ ljuset, men inte....Det var snö o inget hördes. bara ljuset som kom närmare.

Ponnyhacket gick upp över nosen o o jag satt av o hon trampade sig med brodden där skydden inte täckte. O jag knäckte till höften när jag skulle upp igen i djupsnön.
Inte nog med det. strax efter kommer nästa fast då till häst.

Fattar inte. :mad:Bad igen- kan du släcka lampan eller titta bort?Men nej då.....Hur fasen sätter de på lampan.:mad:

Samma människor kan rida med världens strålkastare o sen säga till mötande folk med en minificklampa- kan du prata lite:rofl: samtidigt som man bländar människan.

Jag ska gå/ rida med paraply som MINA hästar är vana vid o tycker att det är normalt förekommande. Då blir det nog annat ljud i skällan.:devil: Idioter.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Ja min häst stirrar som om det är ufon som kommer, hon fryser fast, varningsfnyser så alla ska vara beredda på flykt, blåser upp sig så hon blir flera dm högre känns det som och sen har hon inga problem med passagen ALLS:D

Men människor gör verkligen konstiga saker när man rider, å värst är ju sk hästmänniskor som anser att det bara är trams.

Min är dödligt rädd för lastbilar och traktorer, jag tror att nåt har hänt henne när hon stått i hagen nära vägen, typ uppstänkande grus eller liknande. För hästen bodde i nästan 4 år där det var åkeri på gården, sen helt plötsligt var hon livrädd för dom.
I alla fall så ska de flesta alltid anse att det är trams och att det ska tränas bort.
HUR tränar man det undrar jag. Möta dom ute på vägen, nej tack. Jag vill inte ligga under en lastbil.
Hyra in en lastbil för att miljöträna min häst, eh, jag är inte miljonär...
Hon får fullständig panik, i ALLA andra situationer är hon fullt hanterbar, vad som än händer... I alla fall vad jag märkt under de här 11 åren...
Men här är det noll kontakt som gäller... Nu har vi i alla fall tränat så pass mkt så hon kan gå i närheten av en avstängd traktor el lastbil. Och på lite (långt) håll när den är igång.

Jag kan ha flytit ut från tråden en aaaaning här:angel:
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Tänk att det finns lika många åsikter som det finns hästmänniskor:)

Som många andra har sagt så är det ett krav att lasta ur i träns på tävling. Jag tar på det i transportan när jag kommit fram, har man en häst som brukar försöka dra sig ur så får man spänna käkremmen kortare tills man ska rida, inget fel med det.

Man kan tycka att alla ska ha superkoll på sina hästar och att de ska vara jättelydiga. Men nu är inte alla hästar det. Sen är hästar just hästar och de har instinkter. Blir de rädda för en vindpust eller dyligt har man mycket lättare att kontrollera hästen i träns, så är det bara. Kravet finns av en anledning.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Sadlar och tränsar i 99% av tilfällen i transport när vi åker ivåg på träning/tävling.. Tycker det e enklast så, har inga problem med att kontrollera hästen i grimman, men hon kan bli lite all over the place så då e det gott att ha allt på :)
Dessutom e det smidigt, uppbunden och i lugn och ro inne i transporten.
Transporterar aldrig i träns dock, men ser inte problemet att lasta i det.. Hon e lasttränad och går på själv i grimma, träns, utan eller hur vi känner för det..
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

*KL*

Jag förstår inte heller problemet som flera här ojar sig över. Regeln säger att hästen ska lastas och ledas i träns på tävlingsplats, då är det väl bara att tränsa. Som någon skrev, om hästen får en traumatisk upplevelse av bettet för att den rycker till när man håller i tygeln så undrar jag hur det är ställt med den hästen/ekipaget i övrigt. Jag har sett sånt hända många gånger och inte sjutton är de hästarna traumatiserade och utan förtroende för bettet nu.

En situation som jag tycker skapar mer problem än ohanterade hästar är när hästen förväntar sig någonting utanför transporten eller bakom ett hörn och något helt annat dyker upp. Det kan få vilken välhanterad individ som helst att hoppa till - även om den inte skenar därifrån eller försöker dra med sig ledaren. Mitt fullblod är lugnet självt i alla lägen, utom just när hon tror att allt är som "det brukar" och något helt oväntat händer sådär jätteplötsligt. Då kan hon hoppa 3 meter i sidled, stanna upp och titta och sen är det bra. Ingen panik, bara en snabb reaktion på något oväntat. (Det har hänt sammanlagt 5 gånger tror jag, på snart 7 år...) Sånt kan hända vilken häst som helst, oavsett hur snäll och väldrillad den är annars.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Då kan hon hoppa 3 meter i sidled, stanna upp och titta och sen är det bra. Ingen panik, bara en snabb reaktion på något oväntat. (Det har hänt sammanlagt 5 gånger tror jag, på snart 7 år...) Sånt kan hända vilken häst som helst, oavsett hur snäll och väldrillad den är annars.

Exakt, och om hästen är välhanterad så händer inte mycket mer än så och i det läget vill jag inte att hästen ska ha ett bett i munnen som det rycks och dras i...

...jag vill helt enkelt inte "immunisera" hästen för tryck/signaler från bettet...så att den ignorerar/tycker det är ok med det ryck/tryck som uppstår när det händer som du beskriver ovan....eftersom jag vill att den ska lyssna på små fina mjuka signaler sen i en ridsituation...det är helt enkelt motsägelsefullt att tro att en immunisering som ovan...sen kan leda till en välriden häst...
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

eftersom Islandshästarna e bäst :d

ne, ärligt talat så tycker jag det är väldigt skönt utan en massa regler för Islandshästarna.

Jag har varit i "båda världarna"

Jag brukar inte ens behövs träns på vet. besiktning... Alla veterinärer säger ju olika hela tiden... :confused:
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Hoppar hästen till- såsom vi oxå kan göra vid plötsliga händelser... är det mer nacken som det tar i o då av en bred o numera ofta fodrat nackstycke.

Hästar blir inte okänsliga även om den får ett ryck. däremot av ryttare som håller i o drar utan känsla- länge.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Kan bara hålla med. Första gången jag var på en Islandshäst-tävling för c:a 10 år sedan blev jag förvånad över hur lugnt det var. Hade ju bara varit på häst- och ponny-evenemang tidigare ;)
Det var väl lite väl avslappnat då, mellan passen gick man med sin häst i grimma och pratade med folk runt omkring. Nu försöker vi särskilja publik och deltagare mer. Men det är fortfarande jämförelsevis lugnt på Islandshäst-tävlingar och evenemang.

Och det är inte genetiskt utan den miljö de flesta islandshästar växer upp i, med flera (många) artfränder på stor yta m.m.

Rolle
IpL
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Hoppar hästen till- såsom vi oxå kan göra vid plötsliga händelser... är det mer nacken som det tar i o då av en bred o numera ofta fodrat nackstycke.

Hästar blir inte okänsliga även om den får ett ryck. däremot av ryttare som håller i o drar utan känsla- länge.

Vad är då vitsen med denna tränsregel? Om det inte är i munnen det "tar i", utan nacken?

Du kan aldrig hävda att det inte uppstår ett obehaglift "ryck/tryck" i munnen, i en sån situation, däremot kan hästen (vanligt förekommande och syns även tydligt sen i ridsituationen) som ett försvar mot detta ryck/tryck...lyfta upp huvudet som en resopons på rycket/trycket i munnen...dvs den använder nacken för att komma undan obehaget...
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 568
Senast: Sootie
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 513
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 212
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 253
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp