Urlastning ska ske i träns?

Sv: Urlastning ska ske i träns?

Hmm.

Kadaverdisciplin för mig är inte NH.

Men det är väl en helt annan diskussion.

Det går faktiskt att ha en väluppfostrad häst som har sin egen vilja kvar... Även när man står bredvid.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Jag vill bara förtydliga att jag förstår varför regeln finns, (den att leda hästen i träns på en tävlingsplats) att det är en säkerhetsåtgärd för att det finns inget annat att ta till just nu. Men jag tycker att hästmänniskor i allmänhet och tävlingsryttare i synnerhet ändå borde vara mer öppna för att förändra detta, att ta fram skälet (grunden) till problemet istället och göra något åt det. Tex det som Roller var inne på med grönt kort, varför får det inget gehör? Det kanske inte går att förändra problemet i en handvändning, men på sikt, så kanske man kan ta bort denna regel i en framtid.


Men det är skillnad på en tävlingsplats och hemma! Allting runtomkring för att inte tala om ryttarens eventuella nervösitet! Vilket också kan ställa till det att hästen blir lite mer spänd.
Alla ryttare kan inte koppla bort att den är nervös.
Grönt kort hade inte kunnat göra nåt åt det. ska man bedöma på tävling då?
Så bara för man har en häst som är extra speedad av sig själv så ska den inte få komma ut och tävla för den måste ha träns på sig? :confused:
Vi kan aldrig garantera att hästen alltid ska göra som vi vill, att den aldrig får för sig att hoppa till! hästar är inga maskiner.

som svar på det andra, försöker hästen dra iväg med vanlig grimma och grimskaft så kommer väl trycket på nosryggen och nacken? trycket blir ju inte så mycket men det kommer + du åker efter hästen, antingen får du springa jävligt fort efter eller så tappar du hästen. better safe then sorry brukar jag gå efter.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Men det är skillnad på en tävlingsplats och hemma! Allting runtomkring för att inte tala om ryttarens eventuella nervösitet! Vilket också kan ställa till det att hästen blir lite mer spänd. Alla ryttare kan inte koppla bort att den är nervös.

Hej!

Bara så jag förstår rätt, då är det ingen ide att miljöträna innan? Jag vill ändå hävda att man kan dämpa detta med miljöträning.

Grönt kort hade inte kunnat göra nåt åt det. ska man bedöma på tävling då?

Så om man får lära sig att träna hästhantering för att få en lugnare häst skulle inte ha någon betydelse? Varför har vi grönt kort överhuvud taget?


Så bara för man har en häst som är extra speedad av sig själv så ska den inte få komma ut och tävla för den måste ha träns på sig?

Hur många är det av sig själva och hur många är det beroende på hästhanteringen? Hur många blir värre beroende på den/de som hanterar hästen? Har man en besvärlig häst att hantera så skall det ställas ännu högre krav på de/den som hanterar hästen.

Vi kan aldrig garantera att hästen alltid ska göra som vi vill, att den aldrig får för sig att hoppa till! hästar är inga maskiner.

Nej, men vi kan dra slutsatsen att under de c:a 6000 år vi hanterat hästen har vi inte tagit bort det som hästen utvecklat under 50 miljoner år, vi har bara dämpat det. Om man tittar på Ponnyakuten och lyssnar på vissa här på Buke så går utvecklingen tillbaka till vildhäststadiet när vissa hanterar sina hästar ;)
Nu vet jag givetvis inte hur många men en är för mycket :cool:

Som jag tidigare sa om tränsregeln, bra att den finns men synd att det behövs. Det är ju symptomen man åtgärdar med detta, inte vad som orsakar det, vilket är märkligt då vi vet vad som orsakar det och hur vi kan åtgärda det :confused:

Kan det svåra i sammanhanget vara att det är människan som måste lära sig och kunna förändra sig som gör att det finns motstånd mot att förändra sin hantering ;)

"Det är aldrig hästens fel" är en bra utgångspunkt när man ska lära sig hantera hästar :D

Vänligen
Rolle
IpL
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

*delvis kl*

Visst är det bra men synd att regler behöver finnas, något som man däremot aldrig får glömma bort är att alla en gång varit nybörjare och ingen är "expert" på allt utan att ha tränat först. Hur ska de ständigt nya vågarna av ponnyungar med ovana föräldrar nånsin lära sig om de inte får träna? Hur ska en häst bli van om den aldrig utsätts för en situation? Man kräver inte av en unghäst att den ska vara trafiksäker som en gammal polishäst, man tränar och ökar kraven eftersom. Vana ryttare som Peter Eriksson råkar ut för olyckor med hästar som leds, undrar vilka övergurus som lever sitt liv på Buke hävdar att han ska hålla sig hemma tills han kan hantera sin egna häst på hemmaplan i fortsättningen? :angel:

Det låter märkligt med så illa tillpassade träns att de ramlar av hästen om den ruskar på huvudet eller drar bakåt, lika illa som alla de nosgrimmor som dras åt allt vad som går av andra.

Självklart ska en häst vara så pass hanterad att den lyssnar och litar på den som hanterar den, men har man så dålig koll på sin häst att den inte går att leda tränsad så ska man nog träna mer hemma innan man ens funderar på att ge sig ut. :grin:

Jag har och har haft hästar som nästan kunnat krypa ur skinnet men ändå gått/går med slakt grimskaft när jag leder dem. Jag vet att de är individer och att det trots säkerhetstänkande kan hända oförutsedda händelser. Min ögonsten skadades för livet pga en stallägare som hade noll koll på omgivningarna utan nästan körde på henne i full fart med traktorn när han kom runt hörnet. Hur tränar man på en sån sak?
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

KL
Nu har jag inte läst hela tråden, finns säkert fler som skrivit samma som mig...

Men man lastar ju inte ur med träns för att man har noll koll på hästen:confused: Klart 99% av alla som tävlar kan lasta ur i grimma. Men det är ju lite som att säga att "varför finns det en lag om säkerhetsbälte i bilen, är det inte bättre att se till att folk kör vettigt så man slipper krocka"

Det finns ju tusen regler och lagar som bara är till för att man inte kan utesluta att det finns idioter. Och för att man i dagens samhälle måste kunna visa att man gjort allt man kan för att undvika olyckor. Olyckor kan hända ändå, absolut.

Jag har inga som helst problem att lasta av i grimma och tränsa ute på tävlingsplats. Har jobbat utomlands och där fanns ingen tränsregel, vi tränsade bara i släpet om det var unghästar som man inte visste hur de skulle reagera. Men nu bor jag i Sverige och då följer jag ju Sveriges regler. Tycker inte det är så jobbigt att tränsa innan jag lastar av- tycker inte det är så jobbigt med säkerhetsbälte heller. Å ändå har jag hittills under mina 15 år som bilförare aldrig behövt det där bältet...
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

något som man däremot aldrig får glömma bort är att alla en gång varit nybörjare och ingen är "expert" på allt utan att ha tränat först. Hur ska de ständigt nya vågarna av ponnyungar med ovana föräldrar nånsin lära sig om de inte får träna? Hur ska en häst bli van om den aldrig utsätts för en situation

Just därför kan det ju vara en bra ide att "ponnyfamiljen" får den utbildning som behövs för att det ska bli säkrare på tävlingsplatserna innan de ställer till det :idea:

Rolle
IpL
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Oavsett hur mycket man tränar hemma så vet man inte hur hästen/ponnyn reagerar på en tävlingsplats eller hur en nybörjare med tävlingsnerver förrän det är dags. Peter Eriksson igen, han är både hästvan och känner hästen han blev sparkad av, på hemmaplan! Det går inte att säga att allt löser sig med träning, visst hjälper det att träna och förbereda sig så långt det bara är möjligt, men även mycket duktiga ryttare och vana hästar kan det strula för. Att PE klarade sig så pass bra som han ändå gjorde tackar han hjälmen för, nu är han visserligen ett nr i statistiken men heller i skade- än döds.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Så om jag förstår dig rätt så anser du att det inte spelar någon roll om man miljötränar eller inte? :eek::eek:

När det gäller PE så var det en glad och sprallig häst som olyckligtvis tog fel. Tyder lite på understimulans kanske...;)

Rolle
IpL
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Hur läser du egentligen? :confused:
Jag skriver att det är bra att träna, men att hur mkt man än tränar hemma så kan och kommer det alltid att inträffa olyckor även för vana hästmänniskor och det därför behövs regler för att minimera olyckor.

Vad kul att du hittade en förklaring till varför PE på hemmaplan med sin egen tävlingshäst råkade ut för en olycka, något som naturligtvis aldrig hade hänt om han miljötränat hästen innan. :angel:
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Hur läser du egentligen? :confused:
Jag skriver att det är bra att träna, men att hur mkt man än tränar hemma så kan och kommer det alltid att inträffa olyckor även för vana hästmänniskor och det därför behövs regler för att minimera olyckor.

Klart det kommer att inträffa incidenter, men vad jag försöker att säga är att vi skulle kunna hålla incidenterna nere med träning. Jag upplever bara att från många olika håll här är det ingen som har hållit med utan bara påpekar att det inte går till 100 %. Men om vi kunde minska incidenterna med ett antal procent genom att ställa krav på utövarna är väl bara positivt och eftersträvansvärt?
Att hela tiden läsa att det går inte för hästen är ett levande väsen med vissa naturliga egenskaper och man kan aldrig till 100 %....osv. Istället för att kanske jobba ute i föreningen om att ha kurser i ämnet :idea:

Vad kul att du hittade en förklaring till varför PE på hemmaplan med sin egen tävlingshäst råkade ut för en olycka, något som naturligtvis aldrig hade hänt om han miljötränat hästen innan. :angel:

Hörde en intervju med PE att det inte berodde på att hästen var sur eller arg, bara uppspelt och hade överskottsenergi. Det var bara en slutledning man kunde dra av det uttalandet. ;)

Rolle
IpL
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Hästen hade stått på boxvila p g a en skada

Boxvila i fem dagar pga av en hovböld. Jag har aldrig behövt ställa en häst på boxvila pga av en hovböld dock, ett rejält bandage och så ut i hagen.

I ridsport nr 1 2011 sidan 12 finns en artikel där det står
Boxvila och skrittpromenad vid hand är ofta veterinärens råd....ut ur boxen kommer ibland en vildhäst.... Men efter Peter Erikssons olycka får vi veterinärer se över vår rådgivning.

Är det en nyhet att hästar ibland blir smått tokiga efter boxvila? Har inte veterinärer uppmärksammat detta förrän nu?
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Klart det kommer att inträffa incidenter, men vad jag försöker att säga är att vi skulle kunna hålla incidenterna nere med träning. Jag upplever bara att från många olika håll här är det ingen som har hållit med utan bara påpekar att det inte går till 100 %. Men om vi kunde minska incidenterna med ett antal procent genom att ställa krav på utövarna är väl bara positivt och eftersträvansvärt?
Att hela tiden läsa att det går inte för hästen är ett levande väsen med vissa naturliga egenskaper och man kan aldrig till 100 %....osv. Istället för att kanske jobba ute i föreningen om att ha kurser i ämnet :idea:

Rolle
IpL

Hur många incidenter inträffar det då? Vad räknar du som incident?

När det gäller utbildning av människor så håller jag fullständigt med. Men hur når man alla? Hur får man alla tävlingssugna ryttare/föräldrar att ta till sig och framförallt förstå? Grönt kort hjälper inte. Grönt kort krävs nu och ändå har förvånansvärt många noll koll på TR.

*KL*
Sedan verkar det som, och som jag tror någon redan skrivit, att det sitter ett antal riktiga "underbarn" på Buke som i alla lägen vet EXAKT hur deras hästar kommer att reagera, eller rättare sagt inte reagera, och som i alla lägen vet att de ABSOLUT kan hantera sina hästar utan några som helst incidenter. Ute i verkligheten ser det annorlunda ut...
Det blir lite som när medlemmar i Logen/NTO slår sig för bröstet och visar alla hur de lever i renlevnad och är nyktra och glada. MEN de gör nada för att hjälpa dem som verkligen har problem... "Titta på mig hur duktig jag är".
"Titta på mig så duktig jag är, JAG vet minsann hur man ska hantera hästar. Hemska sopor som inte ens kan leda sin häst i grimma bland 200 andra hästar, transporter, människor, hundar mm mm. Gå hem och lär er!"
 
Senast ändrad:
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Så var det ja. Jag kommer ihåg när jag hörde det att jag undrade om PE inte visste det? Det är ju ingen ovanlig situation precis :crazy:
Jag använder sällan boxar vid vila. Har småhagar i anslutning till de stora där resten av gänget går så de har kontakt och kan röra sig i egen takt utan stress.

Rolle
IpL
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Hur många incidenter inträffar det då? Vad räknar du som incident?

Hur många behövs det för att det ska vara allvarligt? Incident menar jag är när det kunde bli en olycka eller att det blir en olycka med skador.

När det gäller utbildning av människor så håller jag fullständigt med. Men hur når man alla? Hur får man alla tävlingssugna ryttare/föräldrar att ta till sig och framförallt förstå? Grönt kort hjälper inte. Grönt kort krävs nu och ändå har förvånansvärt många noll koll på TR
.

En utbildning med krav på vilken nivå, teoretiskt och praktiskt, man ska ha? Tror det är viktigt att man på alla ridskolor diskuterar hur man säkerställer att man vågar släppa sina elever på en tävling. Ett grönt kort ska man inte få förrän man kan påvisa en fastställd nivå på sina kunskaper. Bara några tankar....Men det är kanske inga problem ute....;)

Rolle
IpL
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Boxvila i fem dagar pga av en hovböld. Jag har aldrig behövt ställa en häst på boxvila pga av en hovböld dock, ett rejält bandage och så ut i hagen.

I ridsport nr 1 2011 sidan 12 finns en artikel där det står
Boxvila och skrittpromenad vid hand är ofta veterinärens råd....ut ur boxen kommer ibland en vildhäst.... Men efter Peter Erikssons olycka får vi veterinärer se över vår rådgivning.

Är det en nyhet att hästar ibland blir smått tokiga efter boxvila? Har inte veterinärer uppmärksammat detta förrän nu?

Läste också artikeln och tänkte detsamma som du.

Själv skulle jag aldrig ställa en häst på boxvila om det inte var absolut nödvändigt, utan fördrar sjukhage.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Fiador: du verkade lite ironisk men då vare väl jag som fattade fel, ursäkta!! Men du kan inte påstå att regeln bara är till för att man ska rycka o dra i hästens mun. Det som andra sagt, att man itne ska tränsa utanför trailern och för att. Och jag är itne dum, vet ju att vilken häst som helst kan rycka till hur välhanterad den än är. Det är ju därför dom har regeln, och för att alla inte kan hålla deras hästar om de rycker till.

Men allmänt , tror de ska göra gröntkort kurserna bättre? På ridskolan sa de att de skull eutöka kursen med flera timmar med bättre innehåll eller ngt. Alltså att den ska förbättras så att folk lär sig bättre. Vet inte hur mycket det komemr ingå om hanteringen i den "nya" kursen. Men bättre än den gamla troligtvis :)

Men som någon säger, alla är nybörjare någon gång. Alla gör fel någon gång. När det gäller tävling och att åka transport med hästen är det bästa sättet att lära sig på ett säkert sätt 'är att åka iväg med andra och erbjuda sig att vara 'hästskötare/h'ästhjälp'. PÅ ridskolan lörde jag mig genom att åka med, gå på en liten lastningskurs de hade innan ridskole dm, och sen läsa. Första gången jag sen åkte med en av ridskolehästarna så var det ju instruktörer med eftersom det var flera ekipage som åkte från ridskolan.

Men det är ju bara bra om man har flera kursen i ämnet och ställer högre krav på de som tävlar. fast bara liten fråga (ta det inte fel), hur ska man kunna kolla om alla följer kraven isf :)?
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Läste också artikeln och tänkte detsamma som du.

Själv skulle jag aldrig ställa en häst på boxvila om det inte var absolut nödvändigt, utan fördrar sjukhage.

min häst blev ormbiten i mulen och veterinär tillkallades. Fick order om att ha hästen på boxvila i tre dagar :eek: för att giftet inte skulle sprida sig. Denna häst är ett fullblod fd galoppör som numera går på lösdrift och inte ser någon som helst anledning till att befinna sig inomhus om det inte regnar. På morgonen höll häststackarn på att stressa ihjäl sig, trots att de andra också var inne och hon vävde, grimaserade, skrapade, sparkade i väggarna så hon fick gå ut i sin vanliga hage. Och hon överlevde detta.

Men nu har vi kommit ganska långt från urspungsfrågan även om jag misstänker att besväret med uppspelta hästar på tävlingplatser vilket har gjort att det numera krävs träns vid urlastning delvis har med detta att göra. Hur många släpper ut sina hästar i hagen på morgonen innan man lastar och åker till tävlingen? Om man nu har traditionell uppstallning och inte lösdrift?

När jag praktiserade en tid på ett naturbruksgymnasium fanns där en lite känslig häst som jag fick rida. På detta ställe fick de hästar som skulle gå förmiddagslektion stå inne och det var som att sitta upp på bomb de gånger hästen inte fick gå ut. Men bara en timmes utevistelse gjorde hästen bra mycket lugnare.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Min häst är hälften fullblod och har samma åsikter som din.

Jag tävlar inte för hon är avelssto, men varje gång jag kört henne till något nytt ställe har jag lastat ur i träns för säkerhets skull. Hästen är livlig, stark och väluppfostrad, men hon är trots allt en häst och man vet aldrig hur de reagerar i ny miljö.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Hej!

Bara så jag förstår rätt, då är det ingen ide att miljöträna innan? Jag vill ändå hävda att man kan dämpa detta med miljöträning.
klart att miljöträna hjälper, men du kan ändå aldrig garantera att hästen är 100% säker i nya miljöer..


Så om man får lära sig att träna hästhantering för att få en lugnare häst skulle inte ha någon betydelse? Varför har vi grönt kort överhuvud taget?
Jo det finns många som behöver träna hantering, men även om dom gör det betyder det inte att hästen kommer vara 100 % säker ändå.



Hur många är det av sig själva och hur många är det beroende på hästhanteringen? Hur många blir värre beroende på den/de som hanterar hästen? Har man en besvärlig häst att hantera så skall det ställas ännu högre krav på de/den som hanterar hästen.
Hur höga krav ska man ha för att få gå med sin häst?


Nej, men vi kan dra slutsatsen att under de c:a 6000 år vi hanterat hästen har vi inte tagit bort det som hästen utvecklat under 50 miljoner år, vi har bara dämpat det. Om man tittar på Ponnyakuten och lyssnar på vissa här på Buke så går utvecklingen tillbaka till vildhäststadiet när vissa hanterar sina hästar ;)
Nu vet jag givetvis inte hur många men en är för mycket :cool:

Som jag tidigare sa om tränsregeln, bra att den finns men synd att det behövs. Det är ju symptomen man åtgärdar med detta, inte vad som orsakar det, vilket är märkligt då vi vet vad som orsakar det och hur vi kan åtgärda det :confused:
ska vi bryta ner alla hästar totalt? så dom aldrig nånsin får tänka själva? aldrig reagera på saker? aldrig i livet.

Kan det svåra i sammanhanget vara att det är människan som måste lära sig och kunna förändra sig som gör att det finns motstånd mot att förändra sin hantering ;)

jag har själv haft en hemsk ouppfostrad ponny som jag fått jobba sten hårt med. Gick inte att leda henne utan kedja under hakan. en maxad c ponny och en vuxen man klarade knappt av att hålla henne utan kedja. jag vet hur viktigt jobbet från marken är men det blir skillnad när det är hästar med mer nerver och i topp trim.

"Det är aldrig hästens fel" är en bra utgångspunkt när man ska lära sig hantera hästar :D

Vänligen
Rolle
IpL

vill man ha något som är 100 % säkert och kontrollerande så är hästar fel att hålla på med.
jag säger inte emot att det är bra att folk får lära sig hantera hästar bättre, men det kommer aldrig garantera att alla kommer klara av sina hästar i bara grimmor, alltid.
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 570
Senast: Sootie
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 515
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 217
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 257
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Perlino
  • Ridbyxor för kurvor
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp