Urlastning ska ske i träns?

Sv: Urlastning ska ske i träns?

Min häst är hälften fullblod och har samma åsikter som din.

Jag tävlar inte för hon är avelssto, men varje gång jag kört henne till något nytt ställe har jag lastat ur i träns för säkerhets skull. Hästen är livlig, stark och väluppfostrad, men hon är trots allt en häst och man vet aldrig hur de reagerar i ny miljö.

Hihi min är också avelssto samt livlig och stark, relativt väluppfostrad :angel: Men jag har slarvat lite och använt grimma med kedjegrimskaft på seminstation faktiskt
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

KL

Jag har ridit på flera olika ridskolor innan jag skaffade egen häst.
Jag undrar lite om fler har samma erfarenhet som mig, nämligen, vi hade aldrig ett enda pass där vi övade på att hantera hästen från marken, inte ett endaste där man fick veta hur man ska lasta en häst, vad man ska akta sig för, vilka risker det finns osv. Jag red då på ridskola i 8 år.

Har "ni andra" samma erfarenhet som mig?

Om det är så, visst är det inte speciellt konstigt att folk då får problem när de köper egen häst?
Ska man komma tillrätta med problemen så måste man först inse att det är ett problem, och många tror faktiskt att "det är så det är" och inser inte att de har problem när de inte kan leda hästen i grimma. För helt ärligt, på hemmaplan, så borde man kunna leda var häst i grimma. Jag kan ha förståelse för att man inte vill leda tex en hingst i bara grimma förbi stohagen på våren, men i övrigt så tycker jag att det är något som alla borde klara.

Det är svårt för en människa att inse att den har problem, det kan ta många år och kanske tillomed flera skador på människor i hästens omgivning innan ägaren inser att man måste göra något.

Vore det inte lättare att redan på ridskolan lära in lite basic hästhantering?
Kan man lite basic hästhantering så är jag dessutom övertygad om att vägen att inse att något är fel blir mkt mkt kortare!
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Jag delar inte din erfarenhet. Nu är jag ju jättegammal:p och gick på ridskola på 70- och 80-talet. Vi hade inga konkreta teorilektioner som det finns idag, men lärde oss ändå hur man skulle bemöta och hantera en häst ur säkerhetssynpunkt. Jag hade sköthästar och lärde mig mycket den vägen, jag tror att de som bara red på lektion inte alls fick lära sig så mycket som jag.

Snowboll; vi åker alltid till samma seminstation och jag lastade ut i träs bara första gången vi var där, nu lastar vi ur i grimma men väntar tills det är lugnt runt omkring. Så kan man ju inte göra på en tävlingsplats med stimmig miljö och tider att passa.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Har exakt samma erfarenhet från det jag började på ridskola för 20 år sedan. Trodde man började med teori och markarbete men icke. Första dagen kom hästarna sadlade och färdigtränsade, och upp och runt i ridhuset :eek:

*KL*
Jag har ju hoppats att det har förändrats under åren men är inte säker med tanke på de problem som framställs här :crazy:
En häst är en häst...men det är en varelse som visar väldigt olika beteende beroende på vem som hanterar den. Och som det tjatas om, nä en häst blir aldrig 100 % säker, det är självklart för alla som håller på med hästar, men du kan komma bra nära med träning ;)

Rolle
IpL
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Jag menar givetvis om man bara deltog i lektionerna, vad du väljer att göra med övrig tid kan ju inte ridskolan styra över. Väljer man som många gjorde då att spendera all sin lediga tid i stallet så är det ju självklart att man lär sig mer.

Det närmsta vi kom i hanterings lektion var när vi lärde oss att tränsa och sadla hästen. Sedan blev vi visade hur man ledde hästen till ridhuset, alla skulle gå på rad och man höll tyglarna på ett visst sätt, men, det ger ju ingen större kunskap igentligen.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Snowboll; vi åker alltid till samma seminstation och jag lastade ut i träs bara första gången vi var där, nu lastar vi ur i grimma men väntar tills det är lugnt runt omkring. Så kan man ju inte göra på en tävlingsplats med stimmig miljö och tider att passa.

Nej på tävling tycker jag det känns lugnare med träns. Min förra häst jag tävlade med tränsade jag alltid inne i transporten även på träning, för han hade lite bekymmer att stå still innan träning/tävling helt enkel för att han var laddad däremot efter träning kunde jag sätta på grimman innan jag lastade igen.
 
Senast ändrad:
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Jag tror men detta är mest min personliga åsikt att folk idag har mer ont om tid och många därför inte tar sig tid att gå på teorilektioner eller tillbringa tid i stallet på ridskolan eller studera hur hästar beter sig. Barn idag har verkar ju ofta (tyvärr) ha så många aktiviteter och föräldrar har sina aktiviteter och det är alltid, alltid bråttom. Folk tycker de betalar dyra pengar för att få rida och då är det ridning det ska vara, det runt omkring är tyvärr inte lika viktigt

Samma gäller nog för ridlärare tyvärr att de har heller inte alltid har tid att utförligt förklara och/eller visa elever. Jag vet inte hur det var på ridskolor för 30-40 år sedan men idag verkar ju många ridskolor gå med förlust och personalen måste ju förmodligen i första hand jobba med det som drar in mest pengar= låta elever rida, helst tio åt gången.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

*kl*

Men den stora säkerhetsrisken i att lasta ur en häst i grimma på tävlingsplats är väl inte själva urlastningen? Utan att hästen ju något läge måste få på sig ett träns såvida man inte tänker tävla i grimma. Har man inte tränsat innan man lastar ur, så uppkommer således ett moment på tävlingsplatsen när hästen står helt lös utan huvudlag, och det är väl en väldig säkerhetsrisk? Räcker ju att kastar upp huvudet och kliver åt sidan, så har man en lös häst utan huvudlag på tävlingsplatsen (eller i bästa fall med en grimma runt halsen), och det är ju inte så bra. Så det är väl bytet mellan grimma och träns som är det riskfyllda momentet, och därför vill man helst göra det innan hästen lastas ur?

Vi brukar alltid ha tränset under grimman, utan tyglar, när vi transporterar till tävling. Man leder hästen i grimskaft, fäst med en deltatygel i bettringarna. När hästen ska lastas av tar man av grimman, och tar ut hästen i enbart tränset. Jag har aldrig sett det som problem, utan helt enkelt som en säkerhetsåtgård, likadant som att jag alltid rider i hjälm, fast jag kan räkna på ena handens fingrar de gånger under årens lopp som jag behövt den. Eller att jag inte leder ens stallets snällaste häst i enbart grimman, utan tar ett grimskaft. Enkelt säkerhetstänk som minskar antalet onödiga olyckor.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

*kl*

Men den stora säkerhetsrisken i att lasta ur en häst i grimma på tävlingsplats är väl inte själva urlastningen? Utan att hästen ju något läge måste få på sig ett träns såvida man inte tänker tävla i grimma. Har man inte tränsat innan man lastar ur, så uppkommer således ett moment på tävlingsplatsen när hästen står helt lös utan huvudlag, och det är väl en väldig säkerhetsrisk? Räcker ju att kastar upp huvudet och kliver åt sidan, så har man en lös häst utan huvudlag på tävlingsplatsen (eller i bästa fall med en grimma runt halsen), och det är ju inte så bra. Så det är väl bytet mellan grimma och träns som är det riskfyllda momentet, och därför vill man helst göra det innan hästen lastas ur?

Jo och det är förmodligen därför regeln kommit till en gång i tiden antar jag men jag kan ha fel. Ingen som vet när regeln skapades och vad som låg till bakgrund?
 
Senast ändrad:
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Fast det känns så lagom kul att transportera med bett. I övrigt håller jag med, det är ju bytet som är risken. Får hästen för sig att slita sig så håller ju inte ett träns bättre än en grimma.

Nu har jag inte tävlat i sådana tävlingar med tränstvång då jag kommer ur travsporten till western. Men skulle det uppstå skulle jag antagligen tränsa i släpet och lägga grimman utanpå och sen leda i grimman.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Fast det känns så lagom kul att transportera med bett. I övrigt håller jag med, det är ju bytet som är risken. Får hästen för sig att slita sig så håller ju inte ett träns bättre än en grimma.

Det hoppas jag ändå att ingen gör! :crazy:
Man tränsar givetvis precis innan man tar ut hästen.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Jag har alltid transporterat med bett och utan tyglar, lädergrimma ovanpå vilken hästen är uppbunden i. För säkerhets skull har jag ett träns med hakar för bettet så att det ska gå fort att ta loss om det skulle behövas.
Vet inte hur andras hästar är, men min har aldrig fastnat i något eller skadat sig, aldrig haft sönder något eller skadat någon trots att hon är krånglig att lasta, har känt henne i över tio år och hon har alltid haft full kroppskontroll.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Jag håller med du!

Det är fantastiskt vilka exempel vi sätter för våra barn när vi säger att "bry dig inte om att lära dig hantera hästen!"

Tänk på hästens tänder! Om nu det finns vissa som inte har så bra kontroll på sin häst i grimma, vad säger att de har det i träns. O sliter sig hästen då så är det inte bara en lös häst, utan en lös häst med förstörda tänder.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Vi har alltid träns under lädergrimma med tyglarna upprullade och fästa i käkremmen på grimman om hästen ska åka kortare sträcka(max ca 30min) och sen ridas tex. till träning. Finns de som har både träns och sadel på hästen i transporten på väg till träning/ridhus. Skulle själv inte vilja ha sadeln på men vet att hästen har åkt med det någon enstaka gång när jag inte varit med. Det finns inte mycket fram i transporten som hästen kan fastna i med tränset men självklart finns risken. Men då slipper man momentet att tränsa hästen i en trång och relativt mörk transport, har blivit nockad mer än en gång av hästar som är buffliga och nyfikna på var de hamnat under sånna moment.

Det här handlar alltså om hästar som är vana vid att åka transport och gör detta regelbundet (1-3ggr i veckan).

Skulle inte vilja vara på den tävlingsplats där alla ryttare lastar ur i grimma och sedan ska byta till träns, skulle ALLA hästar vara 99% lydiga och lugna så kommer sannolikheten för iaf 1 lös häst per tävlingsdag att vara rätt hög ändå.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Brukar ha endast grimma i transporten, och träns vid lastning/urlastning. :)


Men alltså första lektionern på min ridskola var enbar teorilektion i hur man borstar, tränsar och sadlar. sen tycker jag se smugit in kunskaper osv under tiden. Sen har man ngn mer teorilektion efter ridningen någon/nå¨gra gånger i början. Sen om man vill lära sig mer om hästar/är riktigt hästbiten så blir de flesta skötare och lär sig massor där.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Det är fantastiskt vilka exempel vi sätter för våra barn när vi säger att "bry dig inte om att lära dig hantera hästen!"

Vilka säger det? :confused:

Sedan kan man vända på steken. Det är ganska otroligt att somliga har så dålig koll på sina hästar att dessa hästar sliter sönder sig helt om de har träns. Om man inte klarar av att leda sin häst i träns utan att den far omkring och sliter sönder sin mun, ja, då har man ingenting på en tävlingsplats att göra...
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Precis, kan man inte leda i grimma så bör man inte försöka sig på att leda i träns heller. Håller helt med dig.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Jag håller med du!

Det är fantastiskt vilka exempel vi sätter för våra barn när vi säger att "bry dig inte om att lära dig hantera hästen!"

Tänk på hästens tänder! Om nu det finns vissa som inte har så bra kontroll på sin häst i grimma, vad säger att de har det i träns. O sliter sig hästen då så är det inte bara en lös häst, utan en lös häst med förstörda tänder.
En till som tror att munnen tar skada av att ledas i träns:rofl:

Är det ngn prestige i att behöva ha träns på- att följa en regel som är för allas bästa.
Att man särar på publik o hästar?

Tur att det finns beslutsfattare som försöker med nollvision, istället för... hoppsan. hästen reagerade visst. Såå uppför den sig aldrig annars:rofl:
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Jag undrar vart du placerar bettet i en hästs mun?

Har själv en 21-åring som gått 8 år på ridskola=blivit dragen i munnen rätt många gånger, och hon har inga problem med vare sig mun eller tänder. Dessutom gick det att skola om henne till att bli mjuk och känslig i munnen.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Tänk på hästens tänder! O sliter sig hästen då så är det inte bara en lös häst, utan en lös häst med förstörda tänder.

Men om man är så rädd för att det ska bli skador på tänder efter bett då rider man väl inte med bett heller?

Alltså använder man tex ett träns med hackamore och då går det ju bra att även lasta ur med hackamoret eftersom det är ett huvudlag.

För hästen kan ju snubbla eller bli skrämd så ryttaren blir hängande i tyglarna. Eller så ramlar ryttaren av och hästen kommer lös och trampar på tyglarna. Om bettet är så farligt för hästens tänder och orsakar så mycket skador så bör man ju aldrig använda bett. Vad använder du för huvudlag när du rider?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 571
Senast: Sootie
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 519
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 236
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 257
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp