Urlastning ska ske i träns?

Sv: Urlastning ska ske i träns?

Det är många som aldrig lastar i/ur med träns. De allra flesta som jag vet och känner hanterar hästarna i grimma, överallt, förutom i de fall det krävs träns. Då sätter man på tränset...
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Nej för hur ska dom kunna hålla koll på det.
Här kommer Lisa, hon ska bara leda sin häst. Men här kommer Kalle och han tänker om 10 min tränsa sin häst lös ute på tävlingsplatsen. Förutom Kalle och Lisa finns ytterligare 40 ekipage och den stackars överdomaren måste ju dessutom vara inne på framridning för att mäta spön som ser för långa ut,kontrollera bett och se om nån behandlar sin häst felaktigt osv.

Det finns många som är superduktiga att hantera sina hästar, hästar som aldrig gör ett dugg på en tävlingsplats som utan problem skulle kunna ledas med en sytråd. MEN det gäller ju inte riktigt alla. Kan man inte leda en häst i träns så tycker jag att man borde ha STORA problem i ridningen. Det är väl ingen som sagt att det är okej att gå och rycka och slita sin häst i truten.
Det är ett säkerhetstänk, likaväl som att man håller publik och hästar isär, för det finns ALLTID människor utan vett som springer runt hästarna.

Fast jag tror inte att du förstår poängen...jag pratar inte om att ha problem med att leda sin häst i träns....utan jag menar varför riskera "ryck" i bettet...om hästen tex skyggar kraftigt för något...när man genom god hästhantering i grunden kan leda hästen i en grimma istället...?

Varför har vi ett säkerhetstänk där vi faktiskt riskerar att förstöra den goda, positiva kommunikationen bettet faktiskt är till för...

Jag förstår bakgrunden till regeln, riskerna på tävlingsplatsen osv, jag förstår bara inte vad tränset har med det att göra egentligen.....förutom möjligen då att hästar kan komma lösa vid själva tränsningen...då kan jag förstå och respektera att tränsning bör ske inne i transporten...även om jag tycker att man borde kunna fixa det även utan att hästen sticker...men men...att tränsa hästen inne i transporten...och sen leda den i grimman...är ju ingen problem i sig...
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Jag håller med om att det verkligen borde vara så att folk lär sig hantera sina hästar. Men problemet är ju att det inte går att tvinga folk till det.
Och problemet är att på en tävlingsplats går det inte att ha koll på vilka som är på väg att tränsa sin häst och vilka som bara vill leda omkring den.

Jag säger fortfarande, det bästa i min värld är att man tränsar i transporten, sätter grimman över den och leder häst i grimman precis som vanligt. Man följer reglerna, nästan:p, och hästar, ryttare och funktionärer är glada.

Sen finns väl bara tränsregeln upp till nationell va? Eller är det bara nåt jag hört? Jag är så fruktansvärt sällan på nationella tävlingar och kollar hur det går till:D
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Det stämmer. Int tävlingar går under FEI TR och har något annorlunda regler. Även om grunderna är detsamma.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Varför är det problem att leda en häst med bett?

Om den är välhanterad så behövs inget drag i bettet.

Man slipper bara ev. olyckor där folk tror sig kunna hantera sina hästar... alltid o följdolyckor elimineras.

Varför skulle en häst bli förstörd i munnen av att ha bett?

Det kommer nog mer av uppsuttet dålig ridning.

På vanliga tävlingar går inte hästarna runt i repgrimmor.
Byter inte westernfolk från vanlig grimma under färd?

Har sett hästar med repgrimmor varit fastsatta i trailern. Gudbevars.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

:):D:rofl::rofl::rofl::D:) Jag kan lova dig att det räcker fullständigt med en shetlandsponny om den slår "avigsidan" till :D

Håller med!

"En liten isis är väl inte hela världen". En häst är en häst! Dom är starka och små hästar brukar vara väääl medvetna om att dom är starka dom också!

Spelar ingen roll vad storleken är på hästen, den är starkare än en själv i vilket fall och sätter dom den sidan till har man inte en chans...tro mig!
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Det är väl klart att vilken häst som helst kan dra ifrån en människa, att tro något annat vore jädra dumt.
Men jag möter hellre en shettis som kommer lös, än ett hingst på 180.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Jag tror nog du förstår min poäng...om du tänker efter lite..

Det handlar om skälet till att man har en regel som säger att man måste ha träns, på ett tävlingsområde, för kontrollens skull ifall hästen flippar ur och rycker till (dåligt hanterad =kommer lös utan träns).....och DÅ...blir det ett RYCK i munnen...även om hästen är välhanterad...

Men nu var ju inte regeln så hård om jag fattat det rätt, så länge man har tränset på under grimman...
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Alltså, jag fattar inte problemet egentligen.

* Välhanterad häst med träns, inget ryck i munnen för hästen är välhanterad och väluppfostrad och kunde lika väl hanteras i grimma.
* Inte helt säker häst där säkerhetsåtgärd behövs, för grimma är inte tillräckligt - träns behövs.

I ena fallet behövs inte träns, men gör heller ingen skada. I andra fallet känns det som träns är en väldigt bra idé. Är det då sammantaget inte en rätt bra regel - det skadar ju i alla fall inte den välhanterade hästen, och den lite ostadigare hästen riskerar inte att skadas om den kommer lös (eller ännu värre: skada andra om den kommer lös).

Och innan någon säger något: jag har under 31 års hästhantering aldrig stött på någon som tappat en häst i träns och longerlina, om man har kommit så långt att man kommit ut och ska transportera och lasta av på tävlingsplats (där det är tränskrav)
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Men vad är värst:
att hästen blir uppspelt och man tappar den för att man varit så "snäll" att ha grimma -> hästen drar iväg och kan skada både sig själv, andra hästar och människor.
eller
att hästen blir uppspelt men tack vara tränset så har man fortfarande kontroll -> hästen får visserligen ett litet ryck i munnen men jämfört med de skador som en lös häst kan orsaka är det ganska lindrigt tycker jag...
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Nu svarar jag flera samtidigt här


*kl*

Även en välhanterad häst kan blir rädd....= rycka till (skygga undan)....= ont i munnen...= negativ erfarenhet av bettet.... om den leds med träns...samma träns (bett) som jag sen vill att min häst ska ha en positiv syn på....lyssna till...ha förtroende för...när jag använder min fina mjuka kommunikation i en ridsituation...

En välhanterad häst tappar man inte om den rycker till (skyggar undan) för något, varken i träns eller grimma, däremot om den blir riktig ordentligt panikslagen...då hjälper varken grimma eller bett..

Jag tycker helt enkelt att det är en fånig regel...som säger mer om (o)kunskapen om bettets funktion och verkan...än om hur bra säkerhetstänk man har...

Måste bara tillägga, att jag är helt nöjd med vetskapen att bara jag tränsar inne i transporten och sätter grimman utanpå, så får jag leda hästen i grimman sen..
 
Senast ändrad:
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Nej! Du får INTE leda hästen i grimman även om tränset sitter under....Du ska leda hästen i tränset! Men du kan ju ha grimskaft OCKSÅ så att du tar det ev. "rycket" grimskaftet! Och då behöver du ju inte ta hästen i munnen om du inte behöver. Bra va?
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Jag tycker helt enkelt att det är en fånig regel...som säger mer om (o)kunskapen om bettets funktion och verkan...än om hur bra säkerhetstänk man har...
Man känner andra som man är själv.

Bettet är aldrig skarpare än handen som håller i det.

Har ingen aning om hur du har använt det, men det låter mysko

Hur känslig tror du inte att en nos o nacke är?
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

KL

Jag är väldigt förvånad över somligas upprördhet över säkerhetsåtgärder. Det verkar som att säkerhetstänkande är bara till för mesar och dumbommar. Jag minns t.ex. en tråd gällande ridhjälmar där det t.o.m ansågs som kränkande av den personliga integriteten att tvingas bära hjälm när man rider...

Jag tävlade på den tid tränsregeln kom till och ifrågasatte den också då. Nu har jag däremot full förståelse, för övrigt tränsade jag min häst inne i transporten redan innan regelns tillkomst, helt enkelt för att jag tyckte det var mycket smidigare att göra så.

Förvisso kan man tycka att den del människor borde lägga mer tid på hantering av sina hästar. Men idag när det är så lätt för vem som helst att skaffa häst så verkar det som en utopi, tyvärr. Man kan inte vägra tävlingsdeltagande bara för att hästen inte är den mest väluppfostrade. Långt ifrån alla (ponnybarn) har heller hästvana föräldrar som kan ge dem en god grund i ridning/hantering.
Sedan får man aldrig glömma att hästar är individer med mer eller mindre stark flyktinstinkt. De reagerar inte alltid som förväntat.
OM nu hästen skulle få ett ryck av ett bett och därigenom fullständigt tappar förtroendet så, ja, då hade man nog ingen bra kommunikation innan heller...
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Man kan inte vägra tävlingsdeltagande bara för att hästen inte är den mest väluppfostrade. Långt ifrån alla (ponnybarn) har heller hästvana föräldrar som kan ge dem en god grund i ridning/hantering.

Varför inte? Det skulle bli mycket säkrare och lugnare på tävlingsplatserna om man satt vissa krav på hanteringen av hästen. Varför inte kräva grönt kort av deltagarna och även föräldrarna?
Som ofta nämns här på Buke, att ha häst är ingen rättighet, det är ett stort ansvar, både mot folk och fä.

Rolle
IpL
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Jag håller absolut med dig om att det inte är en rättighet att ha häst. Idag är det dock väldigt lätt för vem som helst att skaffa häst, med eller utan kunskaper. Ofta, om man pratar ponnybarn, med icke hästkunniga föräldrar. Och eftersom man skaffat häst så man ju ut och tävla. Så resonerar uppenbarligen många. Jag bevittnade ett par lokaltävlingar i ponnyhoppning ifjol och det var en "nära döden-upplevelse"...

Men hur hindrar man dessa från att komma in på tävlingsplatsen? Hur ska arrangören veta vem som har en stensäker häst och kan hantera den och vem som inte kan? Hur göra om hästen, mot all förmodan, skulle få ett "spel"?

Grönt kort krävs redan för att få tävla. När det gäller barn så måste föräldrarna ha grönt kort.

Om man tänker sig grönt kort i hantering då. Ja, hur lyckas man mha innehav av grönt kort ALLTID garantera att hästen aldrig reagerar oväntat? Kan "grönt kort" någonsin bli en garanti? När det gäller en levande varelse.

En parallell kan man dra till bilkörning, vilket redan gjorts tror jag. Hur ska man som innehavare av körkort, nykter och städad kunna garantera att man aldrig någonsin kommer att bli inblandad i en olycka?
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Det får man ju, man kan hålla i tygeln samtidigt:)
Eller menar du att man inte får ha på en grimma över tränset?
Jag har det jämt (om jag inte ska direkt in i boxen eller in i framridning då har jag bara kandaret på), har aldrig blivit tillsagd. Leder hästen med grimskaft och tyglarna i handen om det är mkt hästar och människor i farten. Är det tidigt på morgonen eller sent på kvällen och det är lite folk och lite hästar får tygeln hänga kvar över halsen och jag leder bara i grimskaftet. Men kan hålla i tygeln om det skulle behövas.
Jag personligen tycker en tex repgrimma är skarpare än ett träns. Men det är vad jag tycker!
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Om man tänker sig grönt kort i hantering då. Ja, hur lyckas man mha innehav av grönt kort ALLTID garantera att hästen aldrig reagerar oväntat? Kan "grönt kort" någonsin bli en garanti? När det gäller en levande varelse.

Det kan man aldrig göra men man kan kräva att de ska veta hur man gör rätt och kanske få "köra upp" på en tävlingsplats efter genomgången utbildning ;)
Vi kan aldrig ta ifrån hästen dess naturliga beteende men vi kan dämpa det lite så att de reagerar mindre och kortare.

Lite off men jag var inne på ATG banner och skrev in det ord som jag tyckte stod för hästen, det är "Harmoni".
Undrar vad många ponnyryttare med föräldrar har för ord ;)

Rolle
IpL
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

KL av stora mått....

MEN.. varför heter det grönt kort inom hästsporten ( som inom många andra idrotter)?
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 568
Senast: Sootie
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 513
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 212
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 253
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp