urinvägsinfektion

V

vickis-pajala

ja en fundering slog mig här en dag när jag var till stallet

KAN hästar/ston ha urinvägsinfektion och hur i så fall uttyttar sig det ?

Sv: urinvägsinfektion

Jag har varit med om att min häst fått det en gång. Symptomen kom snabbt och liknade kolik först. Hästen gick runt, lade sig ner, svettades osv. Men bajsade som vanligt och tarmljuden var helt normala. Hade mkt hög temp.

Någon timme senare så syntes det tydligt att hon tyckte det var obehagligt och svårt att kissa. Hon småskvätte som vid brunst ungefär och stönade högt när hon skulle kissa. Urinen såg koncentrerad och missfärgad ut.

Vet. kom tillbaka och gav smärtstillande och kramplösande igen samt tog med sig ett urinprov för odling (och blodprov för säkerhets skull för att kunna utesluta korsförlamning). Blodprovet var normalt men odlingen visade på förekomst av bakterier så hästen fick en Hippotrimkur. Hon blev helt bra på ett par dygn och det kom inte tillbaka.

Men det är tydligen mkt ovanligt och jag har ingen aning om varför mitt sto fick det. Det kan ev. ha berott på brunst och dålig mage på samma gång.

Senast ändrad:
Sv: urinvägsinfektion

De behöver inte ens ha så grava symptom utan kan ha en mer kronisk urinvägsinfektion. Det mest framträdande symptomet är att hästen har svårt att kissa, skvätter och verkar ha ont när den kissar.
Observera att hästar har lite grumlig urin normalt så dra inte för mkt slutsatser av detta.

Liknande trådar

Katthälsa Tuva har förmodligen fått urinvägsinfektion igen. Någon hade kissat blodblandat i lådan inatt, och jag antar att det är hon. Hon har...
2
Svar
36
· Visningar
2 194
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 011
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 162
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I dag är det förberedelser inför en tävling som står på schemat. Vi ska få bada, rykta och lära oss att knoppa en häst. Alina får testa...
Svar
0
· Visningar
124
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V