Sv: Urinsten

det är väl inte så vanligt på hästar, men förekommer.
aalt jag vet är att man märker det genom att hästen har svårt att kissa, verkar ha ont.
dom flesta blir bra om man tar bort stenen, går att göra både med någon form av elbehandling som smular sönder stenarna och det går även att operera bort dom.
men en del får hela tiden nya stenar.

Mitt sto har haft urinsten, stor som en tennisboll, hon kissade blod i slutet innan vi fick reda på vad det var och kunde ta bort den... Ingen roligt historia :( Vet trodde först de var någon slags tumör, vilket gjorde att jag i princip fick dödsdom på min häst innan de visste exakt vad det var... :crazy:
Min hästs urinsten gick bara att dra ut, alt. buköppna om det inte hade funkat...
Tror de måste vara ganska små stenar för att man ska kunna "spränga" dem.
Vanligare på valacker än ston har jag också för mig, men de kanske någon annan kan svara på bättre :smirk:

Min valack har haft njursten, är ju i princip samma fast sitter i njurarna... tydligen väldigt svårt att bli av med, har haft en hel del problem. Vad vill du veta? Har din häst problem?
En fråga till er andra som svarat: ni skriver om att plocka ut stenarna och spränga dem, undrar vart ni hört detta och om det i sådana fall bara gäller stenar i urinblåsan? När min kille fick njursten, som är väldigt ovanligt, sa de att det enda att göra är att försöka bryta ner stenarna med medicinering och hoppas på att de kommer ut av sig själv. Så jag undrar ju såklart om det finns andra veterinärer som säger något annat...

Vanligare på valacker än ston har jag också för mig, men de kanske någon annan kan svara på bättre :smirk:

Det är väl antagligen för att de har längre "sak" :rofl:
Har för mig att det är så för människor också .. eller så var det tvärtom.

enligt medicinlitteraturen så är det dessa sätt som gäller vid urinsten

det är rättså stor skillnad på njursten och urinsten, njurarna är svårare att komma åt. och urinblåsan är ju just en blåsa som bara fylls med vätska medans njurarna består av vävnad. så anatomin skiljer sig rättså mycket.
det är också allvarligare med njursten, eftersom det lätt kan orsaka njursvikt.

när man spränger stenarna i urinblåsan så blir det som grus som hästen sedan kissar ut, skulle man spränga en njursten så är det stor risk att gruset fastnar i ledarna från njuren, eftersom det är trängre där än i urinröret.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Cystor - era erfarenheter Vad hade ni för symptom? Vart satt den/dom, Opererade ni ? Vad för typ av operation gjordes ? Resultat ...
Svar
4
· Visningar
308
Senast: Bee
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
752
Senast: Amk
·
Hästvård Har ni erfarenhet av lymfangit där ni inte hittar något sår på 5 dagar men benet är som en stolpe, på kvällen på 5e dagen har det...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
8 758
Hästvård Någon som har erfarenhet av skadad SI-led och skadad disk mellan L6/S1? Disken är tydligen en följdskada av att SI-leden är skadad…...
Svar
2
· Visningar
357
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hundrelation
  • Oseriös avel 2023