Urbino 430

Sv: Urbino 430

Om Urbino skulle det lätt gå att skriva en hel uppstas....

Född 1962 död 1991.

Född hos Ivar Olofsson, Klintehamn, köpt till Flyinge som föl, vilka ägde honom under resten av hans liv.

Bild och stam finns här http://www.allbreedpedigree.com/urbino

Han var skimmel, 159 cm, premierad elit (förstås ;) ) Han betäckte sammalagt 1551 ston.

Exteriört utlåtande; högelegant, vackert huvud, lång väl ansatt hals, Starkt skelett Utmärkta rörelser i såväl skritt som trav.

Utrbino hade 7 avkommor i svår dressyr, 30 i msv, 3 i svår hoppning och 33 i msv, samt åtminstoen 1 i svår fälttävlan och 1 i msv. Detta är bland stora hästar. Urbino användes även i ridponnyaveln. Vill minnas att Rolf-Göran Bengtsson som barn var mycket framgångsrik på en Urbina. Vet också något Urbinette som var framgångsrik dressyrponny. Har inte tävlingsstatistiken för ponnyer tillgänglig, men där finns han med.

Enligt mig är hans förnämsta avkomma Flamingo 481. Förutom Flamingo lämnade han hingstarna Callaghan 460 , Tolstoy 701, Leopard 590, Bobby 896 och President, sönerna Oscar II och Pehrsson i USA.

Har också träffat honom live på hingsstation, han var lite busig trots till åren kommen och hoppade ut om inte staketet var högt nog dvs mkt högt.Tyvärr tog sig inte vår tant med honom

Jag brukar prata med honom då och då.
"Urbino" hörs ofta i mitt stall då mitt sto blåser upp sig, blir hysterisk och frustar som en drake. Mitt sto Indus-Urbino har som är brun med vit stjärn och vita bakfötter, har i sin svans långa vita strån sk "Urbinosar" ;)

Är det därifrån de vita håren i svansen kommer? :)

Har ett sto m Flamingo som morfar (Urbino som morfarsfar) som har ganska mycket vitt i sin fuxsvans men jag trodde det var sabinoanlagen det kom sig av. Men hennes bruna dotter har även hon vitt i både man o svans, framförallt i svansen. Kan det komma ifrån Urbino? :crazy:

Har du träffat fler med sådana "urbinorar"?

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 409
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 071
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 121
Senast: mamman
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 510
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka