Uppvärmning

Sv: Uppvärmning

tkr ofta de kmr igång bättre med galoppen, på ridskolan är det ju ofta nu galopperar vi typ 2 varv för att göra det liksom...

Jag red lektion för medryttarhästens ägare i somras, med just inriktning på hur jag skulle genomföra mitt pass. Hon tyckte att det bästa var att skritta, sen trava och galoppera, samt avsluta passet med galopp och sedan skritt. Men som sagt, det är nog individuellt för varje häst. Jag tycker du ska rådfråga någon hästkunnig som vet vad som är bäst för just din häst :)

min första tränare (mkt. klok gamal ryttmästare) rekomenderade oss att först skritta fram ordentligt på halvlång tygel, därefter trava löst och ledigt fortfarande på halvlång tygel en stund för att sedan fatta galopp i lugnt, låg och avslappnad form fortfarande på halvlång tygel en stund. därefter började vi jobba igenom hästen. likadant när träningen avslutats.

så värmer jag oxå upp min,men det är väldigt olika på olika hästar

Min häst blir lösgjord och arbetar bättre snabbare om jag värmer upp med skritt-galopp-trav. Jag har inga större krav på formen i första galoppen, bara eftergift i nacken. Rider lite tempoväxlingar och på böjda spår.

KL
Gud jag märker hur inrutad jag är på ridskolans mönster! :o Även nu när jag inte tar lektioner värmer jag alltid upp 1. skritt- 2. trav-3. galopp- sen övergångar och mer arbete i trav och galopp. Får för mig att hästen kan sträcka sig av för tidig galopp!! Tar emot jättemycket att inte ta ett enda travsteg innan galoppen! :p Jättefånigt kanske, men så är instinkten.
Har väl hänt nångång ute att jag galopperat före traven. Hästen kändes jättestel! Men det har kanske att göra med att man inte skrittat tillräckligt innan, tänker jag.
Ska försöka tänka om. Egentligen borde det vara ett bra upplägg att skritta fram läänge, så man verkligen känner att hästen blivit lite "varmare i kläderna" och kommit igång i kroppen. Därefter galoppera fram, bra tempo, fri form. Sen jobba vidare i alla gångarter.

Nu har jag inte läst vad de andra skrivit men jag skrittar alltid fram först ca 10 min på lång tygel, sedan 5 på lite kortare och börjar jobba. Sen fattar jag galopp direkt från skritt för att få honom varm och galopperar några varm i avslappnad, lång form i bägge varven innan jag bryter av till trav och fortsätter. Funkar bra på min häst, men inte på en ponny jag rider ibland så prova dig fram.

Fast oj vad galopp på halvlånga tyglar kan slita på dem. Hade aldrig gått med ridskolehästarna vid oss. Frambenshältor, jajemen.

kl

Min ridlärare brukar också påpeka att man gärna kan ta galopp efter skritten i början. Jag är också uppväxt med ridskoletänket skritt, trav galopp men upplever att hästen blir mjukare och trampar bättre om man kör igenom lite galopp innan travarbetet.

Det är väldigt individuellt hur man väljer att värma upp. Man känner ju sin häst, och vet vad som fungerar.
På ridskolan fick vi lära oss att skritt, trav, galopp var det rätta. Men, det har facktist inte fungerat på ngn utav mina hästar. Visst travar jag lite innan jag galopperar, men jag kan aldrig få till ett ordentligt arbete från min sida, och i vissa fall, inte från hästens sida, innan vi galopperat. Jag är ganska så stel i hela ryggen, och att trava och rida lätt är inte det lättaste när man är så stel.
Jag gör så här när jag är på banan:
Skritt ca 10 min på först långa tyglar, sedan tar jag tyglarna, formen ska vara rund och ganska låg. Gör lite volter, halter osv.
Sen travar jag, i samma runda låga form. Här kräver jag inget mer, än att hästen ska trava på framåt med bibehållen form.
Efter bara ngt/ngra varv trav, så ber jag om galopp, fortfarande i samma form. Han ska bära sig, och röra sig framåt i lite friskare tempo.
När vi har gjort detta, galopperat alltså, så är både hästen och jag riktigt mjuka, och redo att korta upp formen och börja med det riktiga arbetet.
Skulle jag göra som så, att jag värmde upp i skritt och trav, och sedan försökte arbeta i trav, ja då blir det svårt. Varken jag lr hästen är inte igång. Att galoppera tidigt i ett pass, får både mej och hästen att mjukna ordentligt.
Hästen behöver galopperas igenom lr hur ska jag säga?

Ja, som sagt, så det är väldigt individuellt detta.
Jag hade som exempel en äldre häst för några år sedan. Den var det ett måste att skritta, sen galoppera, innan den blev mjuk och fin. Självklart var skrittuppvärmningen ganska lång innan vi tog galoppen, och galoppen var samma på denna, lägre form, och lite högre tempo. Jag fick känna vid varje ridpass, vad som fungerade bäst helt enkelt.

min första tränare (mkt. klok gamal ryttmästare) rekomenderade oss att först skritta fram ordentligt på halvlång tygel, därefter trava löst och ledigt fortfarande på halvlång tygel en stund för att sedan fatta galopp i lugnt, låg och avslappnad form fortfarande på halvlång tygel en stund. därefter började vi jobba igenom hästen. likadant när träningen avslutats.

en sorts "streching" :laugh:

har jobbat för andra tränare som resonerat att när man sitter upp så ska hästen jobba direkt. ett resonomang jag inte har när jag får bestämma själv (på mina hästar) dom rids som jag lärt mig från början :laugh:

Detta tycker jag var ett väldigt bra svar! Håller helt och hållet med dig.
När jag tränar/rider mina hästar så skrittar jag först fram dom på lång tygel sedan kortar jag tygeln (lite halvlång tygel) och jobbar dom lite i skritt för att sedan trava dom på lite lösare tyglar och så gör jag lite små övningar. Sedan tar jag galoppen på också lite halvlånga tyglar, och gör övningar vilket brukar resultera i att hästarna blir ganska avslappnade. Sen så börjar jag jobba dom ordentligt. När jag sedan är klar med "träningspasset" så travar jag av dom på halvlånga tyglar så dom får sträcka ut sig. Och sedn blir det avskrittning på långa tyglar eller att jag går med dom.

knapplån

Jag ska iaf definitivt prova skritt galopp, ev. trav på lösare tygel före galoppen. Min ponny är riktigt seg i dressyren, och han kommer oftast inte igång förrän vi har galopperat.

Men en fråga, hur tränad måste hästen vara för det? Är det jobbigare att galoppera än trava? Det borde det väl inte vara? För gud som han galopperar i hagen när han är busig! :D Han rör sig ju bättre och enklare i galoppen tycker jag (dressyr är det tråkigaste han vet).

För just nu har han haft lite höst/vintervila (har promenerat honom lite ändå, sen går han på lösdrift och rör sig rätt mycket ändå). Tänkte börja sätta igång honom här på jullovet, när jag äntligen har tid :p

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
522
Senast: Emiro
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
818
Senast: Nevermind
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17