Uppsittning

C

Catrine

Jag har funderat en del kring hur man egentligen sitter upp på en häst...
Kan ni beskriva hur ni gör?
Jag har nog nämligen lagt mig till med en alldeles fel teknik... :crazy:

Sv: Uppsittning

ryggen mot hästens huvud , vänster ben i stigbygeln , händerna på fram och bakvalv och svinga benet över ryggen och placerar andra foten i andra stigbygeln ;p
svårare än så ska det väl inte vara?
har dock inte ridit sen i februari ! :cry:
elr jo föressten .. på ett russ , typ 5 minuter..
för skojs skull . som jag är en decimeter för lång för .. :p :angel:
hur gör du

Jag sitter helst upp på "westernvis", eftersom jag tycker det är det både bekvämaste, enklaste och det säkraste sättet.
Du står vänd mot hästens huvud, vänster hand håller i tygeln och manen, höger hand håller i framvalvet, vänster fot i stigbygeln. Såklart är det tvärt om, om man väljer att sitta upp på höger sida :)
Jag sitter också ofta upp från en pall eftersom det skonar både hästens rygg, mina knän och sadeln.

Så här satt jag upp förut;
Ryggen mot hästens huvud, vänster hand håller i tygeln och manen (eventuellt framvalvet) och höger hand håller i bakvalvet, vänster fot i stigbygeln.

Senast ändrad av en moderator:

jag håller inte i framvalvet när jag sitter upp, :( jag håller fast framför framvalvet, på manken typ, sedan håller jag i bakvalvet och tar iordenligt med kraft från bena för att inte dra mig upp av armstyrka, utan "stutsar upp" av benstyrkan. Sedan brukar jag alltid hoppa upp från en pall eller likannde för att spara hästens rygg.

Jag använder en stor kabeltrumma. :angel:
Det är bara att lägga över benet och mjukt sjunka ner i sadeln.
Fungerar också suveränt barbacka. :smirk:

Var det som ett svar på mitt inlägg, eller bara "låndade du min knapp"?

Om det var menat till mig, kan jag säga som ett litet tillägg till mitt ovanstående inlägg, att inte heller jag häver mig upp i armarna när jag sitter upp, utan "studsar" upp med hjälp av benen.

Jag stödjer bara ena handen på framvalvet för att hålla balansen.

Senast ändrad av en moderator:

Vi har en hög stenmur utanför stallet som är perfekt vid uppsittningar, bara att lägga benet över sadeln så är man på plats. Brukar vända hästen åt olika håll så att det inte blir från samma sida jämt, vet ej varför egentligen.

nej, det var inte till någon här, det var till hon som startade tråden, ett tips alltså, jag gör på detta vis, det betyder inte att alla andra behöver följa mina råd. :)

Sitter upp från pall. Håller i tygeln samt framvalvet med vänster hand, bakvalvet med höger. Sätter foten i vänster stigbygel och lägger över högerbenet och sätter mig mjukt i sadeln.

Jag använder alltid pall, hoppar oftast upp från vänster sida.
Tar mantag med vänster hand, höger hand på bakvalvet och skuttar upp med vänster fot i stigbygeln, lite lätt.

Idag däremot fick jag hjärnsläpp :D och hoppade upp utan att hålla i nåt annat än tyglarna med vänster hand. Det var nära att jag druttade ner *skrattar*
Förstår inte rikigt om det är så att hjärnan tar semester ibland utan att säga till :)

var det inte nyligen en tråd om detta?

iaf så håller jag i man/manke och tar över handen över sadeln.. hur ska man säga? nästan så att jag rör andra sidans stigläderspänne..om ni förstår..
står med sidan mot hästens huvud.

om man håller i bakvalv + framvalv + fot i stigbygeln blir det värsta trycket..
ett under om sadeln inte åker runt =P

Står på en pall eller picnikbordet som står på stallplanen (modell med inbyggda bänkar, stabilt och bra att stå på!)
Tar tyglar och en tuss man i vänster hand och lägger höger hand över sadeln ner mot höger knästöd för att hålla emot (extremt rund häst) och sitter upp. Eller så lägger jag bara över benet...

Vänster hand på mankammen (med tyglar i också), höger hand mitt i sadeln tryckandes nedåt, vänster fot i stigbygeln och det är armarna som gör jobbet, men inte hängandes, utan tryckandes samtidigt som högerfoten skjuter iväg.

Att hålla i fram- och bakvalv gör att sadeln blir sned och man kommer få stoppa om den oftare än om man sitter upp korrekt.

När jag började rida isisar fick jag lära mig att sitta upp på westervis, sedan på vanlig ridskola var man ju tvungen att sitta upp med ryggen mot hästens huvud, nu gör jag något mittimellen, typ magen mot hästen och en hand i manen och en på bakvalvet

Tack snälla för alla bra tips!! :bow:
Nu blir det att åka till IKEA och köpa en pall och att öva lite grann...

Jag gillar inte att sitta upp på "vanligt" vis, då man vänder ryggen emot hästens huvud och hoppar upp. Dels för att jag har dålig koll på hästen och om den skuttar iväg blir det svårt. Sedan sliter det att sitta upp på hästens rygg på det viset.
Därför sitter jag upp med en högre pall, använder inte stigbyglarna alls. Är jag ute någonstans letar jag upp något att stå på. Hittar jag inget sitter jag upp med hjälp av stigbyglarna, men jag brukar inte vända ryggen till hästens huvud, utan står brevid.

1. Om någon annan har ridit min häst, kontrollerar jag stiglädrens längd genom att kontrollera att stigbygeln "bottnar" i min armhåla när jag sträcker håller min raka arm mot stiglädren.

2. Jag kontrollerar sadelgjorden en sista gång.

3. Jag kliver upp på en stol eller pall.

4. Jag håller i tygeln och tar ett rejält mantag med vänster hand och håller i bakvalvet med höger hand.

5. Jag sätter in vänster fot i stigbygeln och svingar mig smidigt och elegant upp. *Harkel, nå ja...*

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Relationer Jag tänkte vara anonym först, men jag är nog rätt anonym på forumet ändå så jag skiter i det. Min man har en svårt kronisk sjukdom, han...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 034
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 514
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 448
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?