Uppsittning på 3,5 åring

T

TifaStar

Jag har nysligen köpt en vbl valack på 3,5 år. Han är världens lugnasrte att leda, pyssla med ut och gå med osv. Han e inte alla lika stirrig som mina tidigare vbl har varit.

Nu håller jag på att ska rida in honom. Jag har legat på mage i sadeln och han tycker att det är lite små skumt men han accepterar det ändå bra.

Tänkte bara fråga hur era unghästar reagerat när man satt sej upp riktigt i sadeln? Man blir ju ändå "högre" när man sitter upp än när man hänger över ryggen.

Mina 2 andra hästar som jag haft genom åren reagerade inte alls men jag e inte helt säker på den här lilla killen :P
 
Sv: Uppsittning på 3,5 åring

Första gången jag satt på min 2½ åring så reste jag mig successivt upp och han brydde sig inte ett dugg, lyssnade o kollade men ingen ansats till att göra något.
Prova att ställa dig på en pall/halmbal sidan om honom o greja ovanför honom, se hur/om han reagerar o sedan "försvåra" successivt genom att fäkta/flaxa med armarna så han vänjer sig vid att du är ovanför honom.
Jag var på polishästträning med min o där hade vi flaggor som vi flaxade med ovanför o sidan om, la över huvudet osv
 
Sv: Uppsittning på 3,5 åring

Öva genom att stå på en pall och röra dig över hästens manke/rygg, ungefär där ryttaren kommer att synas.

Borsta manen och ryggen ovanifrån, klia i nacken och rör vid öronen (om det tillåts) så är det inte så märkligt när det dyker upp en ryttare där senare.:idea:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 536
Senast: AlmostEasy
·
I
Träning Hej! Vet inte vart tråden ska ligga men hoppas detta duger! :) Inga gräsliga kommentarer, jag vet vad jag gör, får jag inte hjälp så...
2
Svar
30
· Visningar
3 204
Hästhantering I april 2006 hämtade en mycket lycklig 17-åring hem sin allra första häst, ett urgulligt 4-årigt travarsto vid namn Anna, och det visade...
2
Svar
35
· Visningar
5 550
Senast: Pettsson
·
L
Träning Finns det några förstående o stöttande människor här? Jag behöver lite uppmuntran då jag håller på att ge upp... Har ridit i halva mitt...
2
Svar
24
· Visningar
2 864
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp