Vad hade ni gjort ?

Sv: Vad hade ni gjort ?

Dock är han lite fjantig och är inte själv gärna ute i hagarna.. Så antingen skiter han i att det finns tråd - då hoppar han över.. Eller spränger han gärna staketet när man precis lagat det.:grin:
...hoppa över.., 180cm högt kanske ! .. :crazy: vem vet, vem vet! han kanske en dag rymmer (igen) till grannens ston..

Du har en sexårig hingst, som du ska behålla som hingst som emellanåt går igenom staketet. Detta finner du tydligen "lite fjantigt".

Jag har mycket svårt att se det fjantiga i det, däremot det livsfarliga. Förutom att skada på annans egendom han skulle kunna göra som han kom ut. Är det något du tagit i aspekt, eller är det också "lite fjantigt"?
 
Sv: Vad hade ni gjort ?

Herregud, han är fjantig i en kategori, och att han spränger staketet nu när det är lägre vanligt 2tråds staket är en annan.
Håller på med en hingst hage som ska ha lite högre stängsel, och dessutom distansinsolatorer "inåt" så han inte når över och hälsar/sparkar mot de andra hästarna.. De tyker han är lite jobbig så de uppkommer bråk rätt ofta.
Han är fjantig när det ex. blåser ute, 2 av mina hästar är kanonlugna i blåst oh regn, men denna och den andra araben jag har hemma är fjantiga i blåst oh regn..
Sen att hästen rymmer är ju inte så "farligt" eftersom det är mycket marker oh många stora hagar så det tar tid för honom att "komma ut " och dessutom en lagom brant backe ner, så de springer inte ner, hinner alltid ifatt hästarna när de fått panik eller annat på gården och velat dra.. Oh de ty sig till de andra hästarna, så har inte hänt att de rymmer. Dessutom rymmer han in till de andra hästarna, som är våra. Han tycker mer om dem än sin arabkompis.
 
Sv: Vad hade ni gjort ?

Och den dagen han rymde till grannens sto, var inte till stoet han rymde till utan bara gården. han sket i stoet. anledningen till att han då stack var för en tjej i stallet red på sin häst, (arab) oh den fick panik, slängde av henne och sprang tillbaka till grannens stall då han bott där..
då sprang min efter, när han stod i hagen, hoppade över. annars rymmer han bara in till våra vallacker..

grannen bpr ungefär 400 meter bort.
 
Sv: Vad hade ni gjort ?

Men, så kan du ju inte tänka. Att det inte är så "farligt" när din hingst rymmer ur hagen. :eek:
Vad händer den dagen ni inte hinner ifatt honom, eller han bestämmer sig för att ta sig in till grannens sto? Man kan aldrig vara säker på att det inte kommer att hända nåt.
 
Sv: Vad hade ni gjort ?

Nä det är klart. Men nu går han jättebra i en hage tillsammans med en kompis. Har gått där en vecka, lite högre stängsel där och han är jättelugn och håller sig inne. Där får han stanna tills hans hingst hage är uppe :)
 
Sv: Vad hade ni gjort ?

Alltså det är inte allt utanför som intresserar han, de är kompsiarna i hagen breve. men nu går han inte ensam.
 
Sv: Vad hade ni gjort ?

Okej. Jag förstår absolut. Svårt att få upp stängsel som det är just nu oxå. Fast håller ju äntligen på att bli vår. :)
Man kan ju aldrig vara nog försiktig när man har en hingst. Det är inte kul OM nu hingsten skulle bli kär i ett sto nu på vårkanten och rymmer ur hagen. Inte för dig och defenitivt inte för sto ägaren. Kan ju faktiskt bli rejäla skador om man har otur.
Har själv en hingst hemma som blir 2 i sommar. Tanken är han ska kastreras till hösten efter ett långt och härligt sommarbete med sina jämngamla kompisar från förra sommmaren. Tror inte han har fattat det här med ston ännu, men om han så visar minsta tendens till att börja ta sig ur hagarna så ryker kulorna på stört. Tror grannarna skulle uppskatta en lösspringande unghingst lika lite som jag.
 
Sv: Vad hade ni gjort ?

Nej, men grannen vill ju betäcka med hingsten, haha! Men det är en stor fet ardenner och min är ju arab, känns inte så passande..
De har hägt 4 trådarn taggtråd till sina och det är ett hundpensionat, så det händer mycket där nere och han höll sig till åkrarna breve istället. för mycket liv och dåligt med utrymme för att komma in på deras gård också.Nu har han inte rymt sedan han fick högere stängsel och större hage! :) Innan hadehan en som var 150 x 100 och den har har nu är mer öppen utan stenar eller träd och är ungefär 400 x 300 meter!
 
Sv: Vad hade ni gjort ?

Varför skall du nödvändigt vis hålla hästen som hingst? Har han kvalitet nog att fungera som avelshingst eller vad?
 
Sv: Vad hade ni gjort ?

trav. Snäll att pyssla..

Hört att man kan ha en kratta med en jacka över sadeln/ryggen och prassla, så känner / ser an skuggan av en jacka och är med på ljud och rörelser. Han reagerar på detta, men tänkte att han känner ingen vikt och ser "människan" ändå, han kanske känner att det är ett spöke.. Hihi.. Borde man ta det som att han kommer göra likadant vid uppsittning?[/COLOR][/I]

Inte läst hela tråden än utan bara det här inlägget. Men det ovan skulle få min fyraåring att endera dö av skräck, eller skena blint. Samma fyraåring som står helt still när matte sitter upp, och inte har minsta lilla att ha matte på ryggen. Och varit lika lugn och trygg sen första uppsittningen.

Detsamma gäller nog förra unghästen, som även hon var lugn och trygg från första uppsittningen. Hon hade nog skitit knäck och sen varit skraj för livet om man blandat in en jackförsedd kratta och viftat runt med :crazy:

Så rek varken det eller 'overallgubben'.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 393
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 075
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp