uppsägningstider utan kontrakt

T

taskmört

Har fått obekräftade uppgifter att uppsägningstid för stallplats utan skrivet kontrakt är 9 månader, då det juridiskt sett jämställs med hyra av förråd, eller nåt i den stilen. Nån som vet mer än jag om detta?

Sv: uppsägningstider utan kontrakt

Jag ska inte säga att jag VET, jag TROR bara...att har man inget kontrakt skrivet så gäller ingen uppsägningstid alls, man har ju inget avtal att falla tillbaka på. M a o upp till var och en att handla efter eget tycke...man kan som hästägare flytta samma dag om man vill, å andra sidan kan man bli vräkt lika snabbt.

Ungefär så resonerade jag också, men personen hävdar så bestämt att 9 månader är det som gäller, så jag blir jätteosäker. Ingen annan som är insatt i jurudiken?

Det beror lite på vad som det handlar om. För en muntlig överenskommelse är lika bindande som ett skriftligkontrakt i juridisk mening. Så uppsägningstiden är beroende på hur det har fungerat med stallplatsen. Är det så att den som hyrt stallplatsen hyrt en viss specifiserad box, så gäller hyreslagstiftningen. Då är det beroende på hur länge man hyrt boxen som avgör hur lång uppsägningstid man har. Dessutom om man har hyrt en längre tid (kommer inte ihåg hur länge men tror att det var nio månader eller mer) så får den som hyr besittningskydd av det hyrda utrymmet och kan inte sägas upp utan mycket speciella skäl. I det här fallet jämställs boxen med vilket utrymme som helst som kan hyras ut som lager, förråd eller garageplats.
Är det däremot så att man bara har hyrt en stallplats och stallägaren själv har kunnat flytta om i stallet, alltså inte en speciell box, då är det andra regler som gäller bl a att visst ansvar för hästens väl och ve även kommer att läggas på stallägaren och inte bara på hästägaren. Då gäller inte hyreslagstiftningen och uppsägningstiderna som står i den.
Så om det är nio månaders uppsägningstid så beror det på hur det har fungerat i stallet och hur länge det har pågått.

Ok, så om jag tolkat rätt:
För att dessa regler skall gälla, skall ett huresförhållande ha rått under längre tid c:a 9 månader.
Hyreslagen gäller om man hyrt specifiserad box-= t.ex angivit box nr XX , månad YY i betalningen, och inte bar hyra för månad YY...
Var hittar man mer info?

Mja, rätt är att det är 9 månaders uppsägningstid för ex vis ett stall.

Säg att du hyr ett helt stall, då är det 9 månader om inget annat avtalats. En box däremot bör väl inte räknas som detta utan snarare jämställas med tex en lägenhet.

Kolla med ett hyres eller arrenderåd. De svarar på frågor per telefon.
http://www.dom.se/hyresnamnden/

Masse har helt rätt. Det är hyreslagstiftningen som gäller oavsett om du hyr ett helt stall eller bara en enstaka box såvida inte tex foder eller viss skötsel av hästen ingår. Om det är så att det bara är boxen utan något annat du hyr, prata då gärna med ett hyresråd, de ger som sagt var viss rådgivning som du redan fått veta här.

Lycka till!
Christina (som jobbar med sådant här)

tack för svar.
Nu ingår ju foder och strö, samt viss service, in och ut släpp, fodringar etc.
Så då är det ju som nån påpekar inte en ren hyra, utan både material och vissa tjänster...Vad komplicerat det blev nu då...

taskmört skrev:
tack för svar.
Nu ingår ju foder och strö, samt viss service, in och ut släpp, fodringar etc.
Så då är det ju som nån påpekar inte en ren hyra, utan både material och vissa tjänster...Vad komplicerat det blev nu då...

På ett sätt blir det nästan enklare så. I ditt fall gäller nämligen då den uppsägningstid ni kommit överens om. Du hyr inte en stallplats, du "köper tjänsten" uppstallning. De uppstallningsvärdar som använder LRF:s standardavtal brukar ha två månaders uppsägningstid. På många mindre privatstall brukar det vara en månad. PM:a om du vill veta mer!

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har ett nytt jobb på gång. Jag har fått ett muntligt erbjudande med fastställd lön som jag tackat ja till. Vi har kommit överens om...
2
Svar
21
· Visningar
1 226
Senast: Red_Chili
·
R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 166
Senast: Gunnar
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 142
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 187
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar