uppsägningstid

K

kristalia

Hur lång brukar en uppsägningstid vara om man ska byta stall. Förstår att det kan variera mycket men vad är det normala??
Hur lång är eran??

Sv: uppsägningstid

Där jag står nu och i tidigare stall och andra stall jag hört talas om har två månaders uppsägning. Alltså: säger jag upp mig den sista januari flyttar jag senast den sista mars. Jag betalar för februari och mars även om jag flyttar tidigare. Jag ska dock inte behöva betala om hyresvärden hittar en ny uppstallare direkt när jag flyttat. T.ex om jag fagt upp avtalet den sista januari och flyttar samtidigt och hyresvärden får tag i en ny uppstallare från och med första mars. Då ska jag inte behöva betala för mars.

Men det finns variationer, läs igenom kontraktet ordentligt, så slipper du obehagliga överraskningar!

de stall jag har stått i har det varit två eller tre månaders uppsägning, man betalar även om man flyttar ut tidigare, men inte om någon tar över boxen innan uppsägningstidens slut.

3 är väl normalt men jag har 6 månader. men om det nu skulle vara så att jag skulle vilja flytta så är det INTE svårt att få in nån där på en gång

Jag har aldrig haft någon uppsägningstid..jag har bara meddelat jag ska flytta och sedan har jag flyttat. Så länge ingen hivar fram ett kontrakt så gör jag som jag vill...

Vi har vanligtvis två månader men nu när min häst dog så fick jag betala en månadshyra istället för två.. för att dom skulle vara lite schyssta :smirk:

Jag har ett eget stall med inackorderingar. Där har jag talat om för dom att vi har en månads uppsägning från båda hållen.

Tur att man inte har folk som Mynta2 hos sig säger jag bara. :devil:

Mynta2 skrev:
Jag har aldrig haft någon uppsägningstid..jag har bara meddelat jag ska flytta och sedan har jag flyttat. Så länge ingen hivar fram ett kontrakt så gör jag som jag vill...

tur att man inte fått in nån som dig i stallet.
föresten, tycker du att det då är ok att som stallägare sparka ut dig utan förvarning och be dig sticka samma dag? skulle inte tro det :smirk:

Men hon har ju faktiskt rätt, så länge man inte skrivit på kontrakt så kan de inte kräva uppsägningstid.Det dåliga med att inte skriva kontrakt kan både stall å hästägare få lida för.Stallägaren akn ju oxå kasta ut ngn.
Även om man har uppsägningstid på stallplatsen så får man ju flytta sin häst var man vill,ingen kan bestämma att man måste ha hästen i det stallet, däremot måste man betala stallhyran för de månaderna upsägningstiden gäller.

I min förra medryttarhästs båda stall var det en månads uppsägning.

Klart man får flytta hästen när man vill men man ska ju betala för sin månad ändå. Allt för bådas trygghet. För hur det än är så hyr jag iaf ut för att få inkomst. Det känns i plånboken må du tro om någon helt plötsligt flyttar och man inte hinner få in en ny tex. Sedan ska det ju vara rättvist åt båda hållen. Annars kan det kännas rätt så otryggt för dom som står här att jag kan säga upp dom inom en dags varsel. Det är nog inte så kul för dom precis som det känns otryggt för mig med inkomsten.

när jag har haft kontrakt har det ofta varit två månader. Utan kontrakt har jag räknat med minst en extra månad från det att jag säger upp. Men ofta har det inte varit problem om stallägaren har hittat nya inhyrningar.

På ett ställe räknade han uppsägningen från den dagen man sa upp och flyttade. Sen fick jag tillbaka pengar för de dagar i månaden som var kvar :o Ovanligt men väldigt hyggligt tyckte jag :)

Där jag står har vi inget kontrakt så jag kan säga upp stallplatsen samma dag som jag ska flytta typ.. :) Stallägaren har så många boxar att han inte bryr sig om pengarna från en box.. han tar också in eget hö, havre å korn, så han har ju inte såna direkta kostnader..
DEn box jag fick hade t.ex stått tom i flera månader innan jag flyttade in.. :)

Ja, du har haft tur som inte fått mig, men jag har ju rätt. Inget kontrakt så får jag ju flytta om jag vill utan uppsägningstid.

Mynta2 skrev:
Ja, du har haft tur som inte fått mig, men jag har ju rätt. Inget kontrakt så får jag ju flytta om jag vill utan uppsägningstid.
Flytta får du ju, men du måste fortsätta att betala.
Och du kan INTE göra som du vill bara för att där inte finns något kontrakt.
Hyresförhållanden är mycket noga reglerade i Jordabalken.

Detta är från Kap 12
Hyra av stallplats räknas som Lokalhyra.

4 § Hyresavtal som gäller för obestämd tid kan, om inte längre uppsägningstid har avtalats, sägas upp för att upphöra att gälla
1. vid det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen, när avtalet avser en bostadslägenhet, eller
2. vid det månadsskifte som inträffar närmast efter nio månader från uppsägningen, när avtalet avser en lokal.
Skall ett hyresavtal för bestämd tid sägas upp för att upphöra att gälla och är inte längre uppsägningstid avtalad, skall uppsägningen ske senast
1. en dag i förväg om hyrestiden är längst två veckor,
2. en vecka i förväg om hyrestiden är längre än två veckor men längst tre månader,
3. tre månader i förväg om hyrestiden är längre än tre månader och det är fråga om en bostadslägenhet,
4. tre månader i förväg om hyrestiden är längre än tre månader men längst nio månader och det är fråga om en lokal,
5. nio månader i förväg om hyrestiden är längre än nio månader och det är fråga om en lokal. Lag (1984:694).

Källa

I stallet jag står i nu har vi skrivit kontrakt och har 3 månaders uppsägning.
I tidigare(3 stycken) stall har vi ej skrivit kontrakt och ej pratat om uppsägningstid. Så där har jag sagt till ca 1 månad innan flytt bara.

Är det skillnad om hyresgästen säger upp sig & tvärt om = hyresvärden säger upp dig?

Om du som hyresgäst säger upp dig te.x den 23/1 när ska gästen vara ute.
Om hyresvärden säger upp dig den 23/1 när ska gästen vara ute?

Är det samma villkor?

Det är samma villkor åt båda håll.
När hyresgästen skall vara ute beror av längden på hyres-kontraktet.
Är kontraktet tills vidare, så är det 9 månader.
23/1, ger att hela mån 2-10 måste passera, så det blir 1/11.

Så skriv avtal för tusan!
Där uppsägningstiden tydligt framgår.

Är avtalet skrivet så att det förlängs med en månad i taget, så blir det dock bara 1 vecka före.

Jag har hyresavtal (bostäder) skrivna så att de löper med 3 månader i taget och förlängning varje månad.
Detta för att försäkra mig om 3 månaders uppsägningstid.

Liknande trådar

Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 613
Senast: warg
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 251
Senast: sorbifolia
·
Skola & Jobb Jag har ett nytt jobb på gång. Jag har fått ett muntligt erbjudande med fastställd lön som jag tackat ja till. Vi har kommit överens om...
2
Svar
21
· Visningar
1 226
Senast: Red_Chili
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 558
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama