Uppsägningstid utan kontrakt??

K

Kask

Jag står i ett stall nu där uppsägningstiden är 1 månad, jag har inget kontrakt som bekräftar detta och har inte heller hört det från själva stallägaren utan av en annan tjej i stallet.
Jag ska flytta mina hästar nu innan denna månad är slut, vilka är mina skyldigheter gentemot stallägaren om uppsägningstiden? Vad är lagligt/olagligt att agera??

Som sagt, det är bara muntligt, finns inga kontrakt och jag har inte själv fått den informationen direkt från stallägaren.

Hur gör jag?? :confused:

Sv: Uppsägningstid utan kontrakt??

Oavsett formalia som skriftliga kontrakt, så hör det väl till normalt hyfs att meddela en ändring i god tid?

Ett muntligt avtal (en överenskommelse) är lika juridiskt bindande som ett skriftligt, dock svårare att bevisa.

Jag har svårt att förstå varför folk gör saker och ting så svåra för sig. Som föregående skribent skrev: det enklaste är väl att prata med stallägaren!

En uppsägningstid på en månad får nog anses vara kort och inte på något sätt orimlig, och det är rimligt att du betalar en månad ytterligare.

Jag vet förstås inte vad som orsakat din flytt eller hur lång tid den varit planerad, så ta detta med en nypa salt: det hade väl varit rimligt att berätta för stallägaren så fort du beslutat om flyttdatum. Så har stallägaren möjlighet att få in en annan inackordering istället för dig.

Har man inget avtal (muntligt eller skriftligt) så har man inte, då kan man flytta på stående fot. Dock tycker jag att det är skäligt med 30 dagars uppsägningstid. Att notera är att ifall man vill att uppsägningstiden ska löpa från den siste i månaden så måste det anges specifikt. Säger man en månads uppsägningstid så är det inte automatiskt en kalendermånad vilka vissa verkar tro, tex min förre stallägare.

Självklart måste det ju finnas ett avtal någonstans, annars hade man ju inte kunnat flytta in, muntligt eller skriftligt. I TS fall verkar det ju handla om muntligt avtal, och säkert finns det en uppsägningstid också och tyvärr TS så tror jag att den någon gång har varit på tal fast den sedan har fallit i glömska vilket är väldigt vanligt.;)

Så för TS handlar det om att prata med sin hyresvärd, och frågan är om uppsägningen handlar om en kalendermånad eller endast 30 dagar.

Jag har själv haft min häst i stall utan skriftligt avtal, och det enda som sagts muntligt är stallhyra och vad som ingår typ. Tar de inte upp något om uppsägningstid så får de skylla sig själva om man kommer dagen innan och säger att man flyttar ut. Dock tycker jag väl att man kan ha lite hyfs och säga till i god tid (minst en månad i förväg).

Att du får höra från en annan inackorderad att det finns en uppsägningstid är ju fortfarande inte ett avtal mellan dig och stallägaren.

Självklart måste det ju finnas ett avtal någonstans, annars hade man ju inte kunnat flytta in, muntligt eller skriftligt. I TS fall verkar det ju handla om muntligt avtal, och säkert finns det en uppsägningstid också och tyvärr TS så tror jag att den någon gång har varit på tal fast den sedan har fallit i glömska vilket är väldigt vanligt.;)

Så för TS handlar det om att prata med sin hyresvärd, och frågan är om uppsägningen handlar om en kalendermånad eller endast 30 dagar.

Bara för att man avtalat attman ska flytta in betyder inte att det avtalats om nån uppsägningstid.

Så var det i mitt fall och stallägaren hävdade när jag sa upp boxen att det hade hon skrivit i ett mail när jag hörde av mig ang boxplatsen. Kan säga att jag har kollat mina mail och där finns inget sånt. Hon trodde dessutom att en månads uppsägningstid automatiskt betydde en kalendermånad.

Om man ska gå på din linje så kan ju stallägaren nu i efterhand komma med att det minsann är 3 månaders uppsägningstid.

Inget avtal, ingen uppsägningstid. Vad som känns vettigt att göra är en helt annan sak.

Så enkelt är det inte, skulle det bli en rättssak av det hela så finns risken att domstolen går på vad som är brukligt i branschen. Det vore förståss slöseri med pengar att pocessa om några stallhyror.

Så enkelt är det inte, skulle det bli en rättssak av det hela så finns risken att domstolen går på vad som är brukligt i branschen. Det vore förståss slöseri med pengar att pocessa om några stallhyror.

Inte sannolikt att nån som inte ens anser att man behöver ha skriftliga kontrakt deklarerar inkomsterna av sitt boxythyrande och då vill man nog inte skylta med sitt skattefuskande...

Och vad är brukligt i branschen? Jag har haft allt från ingen uppsägningstid till 3 månader beroende på stall.

Jag skulle tro att brukligt är 1-3 månader så någonstans där när det gäller en stallplats med vissa tjänster, lokalhyror ligger på 9 månader eller så om jag mins rätt och där finns det någon lag vill jag minnas, ämnet har varit uppe för. Nej sannolikheten är troligen mycket låg, kör man utan kontrakt lär det vara svart i de flesta fall, då kan det kosta mycket att bråka.

Jag skulle nog själv tillämpat en månad från dagen jag sade upp mig och inte en dag om jag misstänkte att stallägaren skulle låta det gå ut över hästen. Jag har flyttat några gånger och det har aldrig varit problem, fast jag har haft kontrakt ;).

Inte sannolikt att nån som inte ens anser att man behöver ha skriftliga kontrakt deklarerar inkomsterna av sitt boxythyrande och då vill man nog inte skylta med sitt skattefuskande...

Och vad är brukligt i branschen? Jag har haft allt från ingen uppsägningstid till 3 månader beroende på stall.

Huruvida en stallägare fuskar med skatter kan jag ju inte svara på, men i många fall så tar hyresvärdarna upp detta i deklarationen som hobby och för vissa så har det genererat i skatter ändå.

Att det finns en uppsägningstid vid uthyrning kommer vi ju inte ifrån, sedan är det som Lobelia skriver allt mellan 1-3 månader något man egentligen själv som hyrare/brukare av stallplatsen faktiskt borde vara intresserad av redan vid ingånget av avtalet. För som sagt, stallvärden kan tillämpa allt ifrån 1-3 månaders uppsägning i efterskott också helt lagligt.

Huruvida en stallägare fuskar med skatter kan jag ju inte svara på, men i många fall så tar hyresvärdarna upp detta i deklarationen som hobby och för vissa så har det genererat i skatter ändå.

Att det finns en uppsägningstid vid uthyrning kommer vi ju inte ifrån, sedan är det som Lobelia skriver allt mellan 1-3 månader något man egentligen själv som hyrare/brukare av stallplatsen faktiskt borde vara intresserad av redan vid ingånget av avtalet. För som sagt, stallvärden kan tillämpa allt ifrån 1-3 månaders uppsägning i efterskott också helt lagligt.[/QUO
TE]

Jaså, för om man ska ändra eller lägga till saker i ett kontrakt (muntligt eller skriftligt) så ska det flaggas upp om i god tid, vanligen den tid man har som uppsägning. Sen kan ju folk välja att acceptera inom den tiden men om man inte gör det så ska man ha rätt att flytta utan att fördyringen påverkar en. Enkelt kommer man ju runt problemet med kostnadsökningar som stallägare genom att skriva in i kontraktet att ex foder och strö är enligt gällande dagspris. Men uppsägningstid, höjning av kallhyra etc ska flaggas upp om i god tid.

Ja alltså nu pratar vi om hyresgästens uppsägningstid, för hyresvärden gäller längre tid än så om man inte avtalar in en kortare uppsägning. Och finns inte det på papper, så kan hyresgästen ta tid på sig att hitta en annan stallplats.

QUOTE]

Kanske inte det. Men där jag var inhyrd under 7 års tid, hade vi inget skriftligt avtal utan ett muntligt. Det framgick vad hyran var, när den skulle betalas, samt vad som ingick. Fungerade jättebra. Stallägaren tyckte inte det behövdes någon egentlig uppsägningstid men jag visste att jag skulle flytta och sade till i god tid (hade köpt mig en gård).

Denne stallägare redovisade sin verksamhet (jag vet, eftersom jag hjälpte honom med att posta momskuverten med jämna mellanrum).
Så jag tror inte man kan tolka det riktigt så enkelt som du gör.

OT
Har en liknande fråga. Flyttade nyligen (idag) från ett stall som har 3 månaders uppsägningstid. Går ej med på detta då hon inte höll vad hon lovat (tycker jag var snäll som iaf betalade för maj fast vi flyttat nu i april). Därför var jag tvungen att akut flytta min ponny utan att kunnat säga till och väntat. Nu hotar hon då hon har det på sms att anmäla mig för jag inte vill betala x__x

Har du sagt upp dig skriftligen och anget skälet/en till varför du anser att hon inte hållit vad som avtalats. Det är alltid bra att ha saker skriftligt och i dagens e-mail-era är ju det enkelt att se till.

Du kan inte kvitta din skuld mot annat som du inte anser fungerat, om inte stallägaren går med på det.

Anger kontraktet en uppsägningstid är du skyldig att betala under den uppsägningstiden. Anser du att kontraktsförutsättningarna påverkats av stallägarens agarende får du driva den linjen separat, och kanske komma till en uppgörelse som gör att du kan kvitta uppsägningstidens ersättning till stallägaren. Men det är långt ifrån självklart att det blir så, och under tiden kan stallägaren driva sin fordran vidare via Kronofogdemyndigheten, vilket kan kosta sig mer pengar och en betalningsanmärkning.

Du kan inte kvitta din skuld mot annat som du inte anser fungerat, om inte stallägaren går med på det.

Anger kontraktet en uppsägningstid är du skyldig att betala under den uppsägningstiden. Anser du att kontraktsförutsättningarna påverkats av stallägarens agarende får du driva den linjen separat, och kanske komma till en uppgörelse som gör att du kan kvitta uppsägningstidens ersättning till stallägaren. Men det är långt ifrån självklart att det blir så, och under tiden kan stallägaren driva sin fordran vidare via Kronofogdemyndigheten, vilket kan kosta sig mer pengar och en betalningsanmärkning.

Även om detta var anledningen till att jag flyttade dit samt var tvungen att flytta där ifrån då min ponnys hälsa stod på spel. Hon hade ju tex aldrig gått med på betala en veterinär kostnad om vi nu stannat :/

Är ni inte överens kan du inte på eget bevåg gå emot överenskommelser du gått in i och godkänt. I stallägarens skor hade jag absolut drivit det via KFM om pengarna uteblir.

Har stallägaren förändrat något sedan du flyttade dit som gör att ponnyns hälsa "står på spel"? Om så är får du väl chansa och driva ärendet vidare, problemet är att om du har en normalhög hyra kommer den processen att kosta betydligt mer än två månadshyror.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 272
Senast: lizzie
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
875
Senast: Görel
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 777
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 872
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv