Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hej!
Vi har sagt upp vår stallplats och tagit hästen därifrån. Vi betalar hyra under uppsägningstid, men undrar vad som är rimligt vad gäller intag av hästar. Ska man ansvara för detta även om man inte är där?! Vad tycker ni?
varför skulle det vara mot betalning? det är ju din uppsägningstid enligt kontrakt med allt som ingår i fråga om kontrakt enligt den uppsägningstiden? Hur menar du?
Visst ska man följa sitt avtal men jag kommer aldrig mer skriva under ett sånt avtal där det står att man ska "fullfölja sina åtaganden". Åtagandena ska specificeras så man vet vad som förväntas göra när man flyttar. Vis av erfarenhet nu betyder det inte bara ta de stallpass man har utan även diverse sysslor som kollektivet anser behöver göras.
Som utflyttande kan det vara så att man inte får hyra ut sin plats själv utan det vill kollektivet sköta. Vilket gör att det annonseras en gång i månaden på sin höjd, allt drar ut på tiden och vissa i kollektivet tycker det är dumt att ta in nån för fort då en tom box med ägare som fortfarande jobbar är det ultimata ur deras synpunkt.
I min erf är det precis tvärtom - man vill gärna hitta ny inack direkt, och inte skjuta på det öht. Dessutom vill man faktiskt gärna släppa den som sagt upp sig gällande just passen, eftersom engagemanget/motivationen eller vad man ska säga i fråga om sånt, brukar bli lågt, även om det handlar om pliktskyldigt bra folk i sig, så går det sällan att undvika och är ganska naturligt frågar du mig, att drivet försvinner. Väldigt ofta är det dessutom folk som är otroligt uppskattade sen många år i stallet allmänt, som av ngn anledning i livet för ändrade förhållanden osv, nu sagt upp sig. Då vill man självklart gärna lösa denne från åtagandena om man hittar en ersättare istället snarast. Helst vill man ha in en ny inack direkt och därmed lösa den som sagt upp sig från åtaganden så snart det går.
Nja, under uppsägningstiden räcker gott sedan får de som är kvar lösa problemet.Jag tänker att så länge ingen annan flyttar in och "tar din plats" så ansvarar du för de uppgifter som ska göras, oavsett om du har hästen kvar eller inte
Dandylinn, jag trodde att man ville jobba som du nämner men min upplevelse var tydlien inte ovanlig.
Mackan, nej inte att jag fick hyra till vem jag vill men annonsera och visa stallet så det blev av. Den rätten stod inte i avtalet och jag kunde inte hävda den när inget skedde men mitt ansvar inte minskade en cm. De ville tex att jag skulle vara ansvarig för att skura badkar i hagen. Jag som inte haft en äst där på över en månad, vill man lägga över sånt viktigt på mig?
Nja, under uppsägningstiden räcker gott sedan får de som är kvar lösa problemet.
Vi har gjort som så att den som flyttat före uppsägningstiden haft ansvar för sina vanliga pass (in-utsläpp etc) men sluppit det vi kallar städveckan.Dandylinn, jag trodde att man ville jobba som du nämner men min upplevelse var tydligen inte ovanlig.
Mackan, nej inte att jag fick hyra till vem jag vill men annonsera och visa stallet så det blev av. Den rätten stod inte i avtalet och jag kunde inte hävda den när inget skedde men mitt ansvar inte minskade en cm. De ville tex att jag skulle vara ansvarig för att skura badkar i hagen. Jag som inte haft en äst där på över en månad, vill man lägga över sånt viktigt på mig?